Hop til indhold

kommende labrador hvalpeejer søger råd :)


anne87
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

 

Om præcis 1 uge kan jeg hente min nye lille labradorhvalp Leo på 2 måneder, og jeg glæder mig som et lille barn.

 

Jeg er førstegangs hundeejer, og jeg har derfor læst og læst for at lære så meget som muligt om, hvordan man bliver en god ejer af sådan en dejlig hund.

 

Jeg har i den forbindelse dog stadig nogle spørgsmål, som jeg håber I kan være behjælpelige med :)

 

1. Legetøj/dummier: Jeg har købt et reb, en bamse og en kugle til foder. Ville gerne have købt mere, men damen i dyreforretningen sagde, at hunden kan blive overstimuleret med for meget legetøj. Hvad siger I? Jeg overvejer også at købe en dummie til lidt apporteringslege - eller bør man vente med apporteringstræningen til en bestemt alder? eller kan/bør man træne dette allerede fra start? Er bolde bedre i starten - eller måske både bold og dummie?

 

2. Jeg har købt en line + sele til gåturene. Fik anbefalet linen, så den lærer at gå pænt. Men bør jeg ikke også købe en flexline, så jeg også kan træne med den at rende lidt mere "frit", inden den får lov helt uden line? Har også læst at en flexline fx kan bruges, når den skal i vandet de første gange, så man har styr på den. Men må den i øvrigt komme i vandet som lille hvalp? i så fald i hvilken alder må den?

 

3. Jeg har læst, at det er en god idé at lade hvalpen sove i en kurv i soveværelset i starten, så den føler sig tryg. Hvad er jeres erfaringer med dette? Hvornår skal man så rykke den ud af soveværelset? og skal den stadig have adgang til mig i soveværelset, eller helt lukke døren efter lidt tid, så den kun er i ét rum om natten? Jeg tænker, at den skal have sin kurv i baggangen, som er i modsatte ende af huset end mit soveværelse. Gør det noget?

 

Jeg håber I vil hjælpe med mine spørgsmål :)

 

Mvh. Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa!

 

Om præcis 1 uge kan jeg hente min nye lille labradorhvalp Leo på 2 måneder, og jeg glæder mig som et lille barn.

 

Jeg er førstegangs hundeejer, og jeg har derfor læst og læst for at lære så meget som muligt om, hvordan man bliver en god ejer af sådan en dejlig hund.

 

Jeg har i den forbindelse dog stadig nogle spørgsmål, som jeg håber I kan være behjælpelige med :)

 

1. Legetøj/dummier: Jeg har købt et reb, en bamse og en kugle til foder. Ville gerne have købt mere, men damen i dyreforretningen sagde, at hunden kan blive overstimuleret med for meget legetøj. Hvad siger I? Jeg overvejer også at købe en dummie til lidt apporteringslege - eller bør man vente med apporteringstræningen til en bestemt alder? eller kan/bør man træne dette allerede fra start? Er bolde bedre i starten - eller måske både bold og dummie?

 

2. Jeg har købt en line + sele til gåturene. Fik anbefalet linen, så den lærer at gå pænt. Men bør jeg ikke også købe en flexline, så jeg også kan træne med den at rende lidt mere "frit", inden den får lov helt uden line? Har også læst at en flexline fx kan bruges, når den skal i vandet de første gange, så man har styr på den. Men må den i øvrigt komme i vandet som lille hvalp? i så fald i hvilken alder må den?

 

3. Jeg har læst, at det er en god idé at lade hvalpen sove i en kurv i soveværelset i starten, så den føler sig tryg. Hvad er jeres erfaringer med dette? Hvornår skal man så rykke den ud af soveværelset? og skal den stadig have adgang til mig i soveværelset, eller helt lukke døren efter lidt tid, så den kun er i ét rum om natten? Jeg tænker, at den skal have sin kurv i baggangen, som er i modsatte ende af huset end mit soveværelse. Gør det noget?

 

Jeg håber I vil hjælpe med mine spørgsmål :)

 

Mvh. Anne

Hej, velkommen til og tillykke med din kommende hvalp :vinken:

 

Angående legetøj, så tænker jeg ikke det er mængden af legetøj, som gør hvalpen overstimuleret. Det er mere, hvordan det bliver brugt. For vild og for voldsom leg (f.eks. trækkeleg med bamser eller boldlege) er ikke godt i for lang tid af gangen, men en hund skal selvfølgelig også af med noget krudt, så udelukkende rolige lege, hvor Leo skal bruge hovedet og/eller næsen er heller ikke godt. Der skal være en god balance i tingene :-D

 

Så jeg synes det lyder fint med det du allerede har købt. Der er lidt til at bide i og aflede med, når hvalpen pludselig får smag for ens sko eller hjørnet af sofaen og der er lidt til roligere aktiviteter.

 

Jeg tænker i øvrigt, at du sagtens kan begynde apporttræning allerede nu. Det er medfødt og jeg har set billeder af små hvalpe, som allerede løber rundt med en and i munden. Så en dummy burde han sagtens kunne klare :-D Selvfølgelig ikke i hverken halve eller hele timer, men engang imellem kan du godt gøre det. Det vil han sikkert nyde.

 

Til dit sidste spørgsmål vil jeg sige aldrig :mrgreen: Medmindre du absolut ikke ønsker hund i soveværelset, så ville jeg bare lade ham blive der. Man plejer at sige, at når hunden sover alene, skal det lægges til den samlede alene-tid pr. dag. Det kan blive til mange timer på et døgn! Desuden har det den fordel, at man altid vil kunne høre, hvis hvalpen (eller den voksne hund for den sags skyld) begynder at rumstere rundt og måske skal ud.

 

Håber du kunne bruge svarene til noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for dine svar, dem kunne jeg helt sikkert bruge :) Jeg vil bestemt ikke have noget imod at have hund i soveværelset, så det råd kunne jeg godt lide ;) Jeg tænker dog, at det er bedst han stadig har sin kurv i baggangen, så han kan være der, når han skal være alene hjemme. Vil du foreslå, at jeg blot rykker kurven fra gangen ind i soveværelset til nat, eller bør han have en kurv begge steder? eller måske bare en "hunde-madras" i soveværelset? (nu går jeg lidt i detaljer, men det er rart at have alt på plads, hehe).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for dine svar, dem kunne jeg helt sikkert bruge :) Jeg vil bestemt ikke have noget imod at have hund i soveværelset, så det råd kunne jeg godt lide ;) Jeg tænker dog, at det er bedst han stadig har sin kurv i baggangen, så han kan være der, når han skal være alene hjemme. Vil du foreslå, at jeg blot rykker kurven fra gangen ind i soveværelset til nat, eller bør han have en kurv begge steder? eller måske bare en "hunde-madras" i soveværelset? (nu går jeg lidt i detaljer, men det er rart at have alt på plads, hehe).

Det tror jeg er lige meget :-) Gør det du har det bedst med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger også kurv begge steder; I starten kan du have f.eks. en af dine t-shirts, som du har sovet med i kurven, så den lugter af dig, og så flytter du den fra kurven i soveværelset, til kurven i baggangen, så er det et hyggeligt sted. (Spørg eventuelt opdrætteren om de har et lille tæppe, et stk. legetøj eller ligenden som du kan få med, det lugter trygt og er godt at have i kurven så hvalpen er rolig).

 

Med hensyn til flexline, og det at hunden skal rende frit vil jeg faktisk anbefale at når hvalpen har boet hos dig et par uger, begynder du blot at have den frit; Hvis du har have går det super hurtigt. Rigtig mange hvalpe har i så tidlig en alder slet ikke lyst til at rende væk fra deres ejer, og derfor kan man træne indkald rigtig nemt og stærkt fra starten. (Vores yngst hund Victor kommer når jeg roser de andre hunde, fordi han tror han både hedder Victor og Dygtig :lol: )

 

Angående legetøjet er jeg enig med de andre, det er ikke så meget mængden, men hvor ofte og hvordan det bruges. Vi har en kæmpe kurv, fyldt med legetøj, så kan hundene selv tage det når de har lyst. Det er super fint at have noget som er blødt og godt at tygge i, når hvalpen starter tandskiftet, eller f.eks. i starten når den skal blive bedre til bidehæmning, og du kan bruge det som afledning (Når den bider i sokker eller bukseben).

 

Med hensyn til apportering der ved jeg ikke så meget, men træning er altid godt for en hvalp! Jeg ville dog lade hvalpen vente til den kan i sit eget tempo, lad den falde til, og bliv tryg ved dig. Vores Victor havde jeg besøgt et par gange før og han er super udadvendt og elsker alle, så jeg startede træning dagen efter vi fik ham hjem (Og han var kun 7 uger, da lovgivningen tillader det i Holland). Jeg vil anbefale 3-5 minutter af gangen 2-3 gange om dagen, og altid som leg og sjov! Vil hunden mere, er det vigtigt at kigge på den og se om den bliver for stresset af mere træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for dine svar, dem kunne jeg helt sikkert bruge :) Jeg vil bestemt ikke have noget imod at have hund i soveværelset, så det råd kunne jeg godt lide ;) Jeg tænker dog, at det er bedst han stadig har sin kurv i baggangen, så han kan være der, når han skal være alene hjemme. Vil du foreslå, at jeg blot rykker kurven fra gangen ind i soveværelset til nat, eller bør han have en kurv begge steder? eller måske bare en "hunde-madras" i soveværelset? (nu går jeg lidt i detaljer, men det er rart at have alt på plads, hehe).

 

Velkommen til, og tillykke med hundehvalp :vinke:

 

Jeg er enig med de andre i at han skal ha' lov til at blive i soveværelset, også som voksen. Og tro mig, du blir hurtigt træt af at flytte kurv frem og tilbage - så en kurv/seng flere steder er løsningen. :5up:

Min egen hund har ikke mindre end 5 soversteder fordelt rundt i huset hhv. oppe og nede, og han bruger dem allesammen (men ellers er han ikke forkælet)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til

 

Flere ligge pladser er godt.

 

Til det med at være i bag gangen når han er alene. Så er det helt fint. Men husk tilvænning og at gøre det til et sted i også opholder jer når han ikke er alene i starten. Ellers bliver han nemt for utryg ved at være der.

 

Så brug tid på at sidde, lege og spise i gangen også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hvalpen, glæder mig allerede til at se billeder, har selv to en udstillingsmodel og en Formel 1.

De har også flere sove pladser, men vælger oftes sengen til at starte med og så i kurven/madrassen senere på natten ;-)

Du har allerede fået mange gode råd kan jeg se ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

åh de labradorer er nogle fantastiske væsner. Der er noget ved den race som bare passer til os. Rigtig mange gange tillykke med hvalpen i får et helt fantastisk bånd sammen. Og nyd det mens den er lille, det går så stærkt! Husk ikke for lange ture, når de er små. En go huskeregel er 1 minut pr uge. dvs. 8 uger = 8 min. "gåtur", Det bliver nok mest til at han sætter sig på rumpen og ikke vil gå. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...