Hop til indhold

Parvo - er det overdrevet?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg synes Anicura skriver det noget bedre:

 

Der er fundet flere tilfælde af parvovirus hos hunde på Fyn og vi får i disse dage mange opkald fra bekymrede hundeejere.

I den vaccine vi benytter på AniCura Københavns Dyrehospital er beskyttelse mod parvovirus inkluderet. Beskyttelsen holder i 3 år og hvis din hund bliver vaccineret regelmæssigt, så skal du som udgangspunkt ikke være bekymret.

 

 

Hvis du har en hvalp, er det meget vigtigt at du får den vaccineret efter foreskrifterne. Hvis du har en tæve med hvalpe, bør du begrænse kontakten med fremmede hunde, og sørge for at besøgende vasker hænder og har rent tøj på.

 

 

Er du i tvivl om din hund er vaccineret mod parvovirus? Hvis du kigger i din hunds sundhedsbog eller hundepas, så kan du se navnet på vaccinen og hvornår den er givet. Bogstaverne i navnet på vaccinen står for de sygdomme hunden er vaccineret mod:

D: distemper/hundesyge

H: hepatitis/leverbetændelse

P: parvovirus

Pi: parainfluenza

L: leptospirose

 

 

Vaccination er desværre aldrig en 100% garanti og derfor anbefaler vi altid at opsøge dyrlægen, hvis din hund pludselig får høj feber og blodig diarre.

 

 

Det var faktisk mig der skrev det på siden i går - for at dæmme lidt op for opkaldene. Telefonerne ringede nonstop og Lorry kom forbi - det gik helt amok! Mere end hvert andet kald var om parvo!

 

Jeg synes det er berrettiget at være bekymret hvis man har hvalpe eller voksne hunde, der er immunsupprimerede. Ellers ville jeg tage det helt roligt selv. Men jeg har som konsekvens af "udbruddet" givet alle mine hvalpe Nobivacs Puppy vaccine.

Det skal altså også lige siges til historien at vi ser parvo hvert eneste år! I stort set alle landsdele. Det er bare ikke så tit at det bliver til en stor mediestorm. På en eller anden måde synes jeg det er heldigt at det får medieomtale, for jeg er bekymret for inhouse titertest som altenrativ til vaccination. Det her kan måske give lidt et skub i den anden retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var faktisk mig der skrev det på siden i går - for at dæmme lidt op for opkaldene. Telefonerne ringede nonstop og Lorry kom forbi - det gik helt amok! Mere end hvert andet kald var om parvo!

 

Jeg synes det er berrettiget at være bekymret hvis man har hvalpe eller voksne hunde, der er immunsupprimerede. Ellers ville jeg tage det helt roligt selv. Men jeg har som konsekvens af "udbruddet" givet alle mine hvalpe Nobivacs Puppy vaccine.

Det skal altså også lige siges til historien at vi ser parvo hvert eneste år! I stort set alle landsdele. Det er bare ikke så tit at det bliver til en stor mediestorm. På en eller anden måde synes jeg det er heldigt at det får medieomtale, for jeg er bekymret for inhouse titertest som altenrativ til vaccination. Det her kan måske give lidt et skub i den anden retning.

 

Tak fordi du holdt det sagligt og uden emojis:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay,... jeg føler mig rigtig, rigtig gammel nu. :???::lol: Jeg troede det hed smileys.

 

Det er da også pisse irriterende, at hver gang man lige synes man har styr på et begreb,.. så er det forældet,.. og så er der nogen der har fundet på noget andet, man igen ikke aner hvad er. *suk*

 

De kan skam også kaldes emoticons...

Link til indlæg
Del på andre sites

De kan skam også kaldes emoticons...

Ja, det fandt jeg så lige ud af. Og egentlig er det også et bedre udtryk. Nu kommer udfordringen så med at finde ud af hvordan det udtales, så man ikke havner i samme situation som f.eks. med mobile pay, hvor jeg troede at "mobile" skulle udtales som når man taler om autocampere. :genert:

 

Os miiiig :)

Dejligt at man ikke er helt alene. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg håber at alle hundeejere bliver mere bevidste og får deres hunde vaccineret efter anbefalingerne fra den internationale dyrlæge forening.

og hvis man skal tro rynkeby's hp, så vaccinerer de i hvert fald ikke efter de anbefalinger, sidste hvalpevaccine 12 uger og så først 3 år efter!! jeg håber det er fordi de ikke har fået opdateret siden.

anbefalingerne er: (8), 12 og 16 uger, og en booster 6 eller 12 månder efter, her efter hver 3. år. 8 uger behøves ikke hvis ellers hvalpen bliver isoleret fra andre

http://www.wsava.org/sites/default/files/WSAVA%20Vaccination%20Guidelines%202015%20Full%20Version.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg håber at alle hundeejere bliver mere bevidste og får deres hunde vaccineret efter anbefalingerne fra den internationale dyrlæge forening.

og hvis man skal tro rynkeby's hp, så vaccinerer de i hvert fald ikke efter de anbefalinger, sidste hvalpevaccine 12 uger og så først 3 år efter!! jeg håber det er fordi de ikke har fået opdateret siden.

anbefalingerne er: (8), 12 og 16 uger, og en booster 6 eller 12 månder efter, her efter hver 3. år. 8 uger behøves ikke hvis ellers hvalpen bliver isoleret fra andre

http://www.wsava.org/sites/default/files/WSAVA%20Vaccination%20Guidelines%202015%20Full%20Version.pdf

 

Min er vaccineret som 8 og 12 ugers , har efter dyrlægens anbefalinger ikke fået som 16 ugers, da hun havde fået 2 så igen med et års mellemrum (dog kun de vacciner der ikke holder længere). Gider ikke vaccinere udnødigt, men kunne heller ikke drømme om at holde en 8 ugers hvalp isoleret fra andre ind til den er 16 uger gammel.

Vi startede på hvalpehold/motivation ugen efter hun var flyttet herhjem

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg håber at alle hundeejere bliver mere bevidste og får deres hunde vaccineret efter anbefalingerne fra den internationale dyrlæge forening.

og hvis man skal tro rynkeby's hp, så vaccinerer de i hvert fald ikke efter de anbefalinger, sidste hvalpevaccine 12 uger og så først 3 år efter!! jeg håber det er fordi de ikke har fået opdateret siden.

anbefalingerne er: (8), 12 og 16 uger, og en booster 6 eller 12 månder efter, her efter hver 3. år. 8 uger behøves ikke hvis ellers hvalpen bliver isoleret fra andre

http://www.wsava.org/sites/default/files/WSAVA%20Vaccination%20Guidelines%202015%20Full%20Version.pdf

Det kommer an på hvilke vaccinationer du giver. Vores hunde bliver vaccineret hvert år; Men det er en forskellig vaccine hvert år. Det vil sige hver vaccine er hvert 3. år, men når hunden nu alligevel skal til sundhedscheck og have kennelhoste hvert år, er vaccinerne spredt ud så man ikke står med en hund der skal stor vaccineres hvert 3 år.... Og det som sker når folk får at vide de kun skal vaccinere hvert 3. år, er jo at de glemmer at man jo stadig bør få kennelhoste og uanset hvad et sundhedstjek hvert år (En hund kan ikke altid sige når den har ondt, derfor er det altid vigtigt at få den tjekket igennem!)
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på hvilke vaccinationer du giver. Vores hunde bliver vaccineret hvert år; Men det er en forskellig vaccine hvert år. Det vil sige hver vaccine er hvert 3. år, men når hunden nu alligevel skal til sundhedscheck og have kennelhoste hvert år, er vaccinerne spredt ud så man ikke står med en hund der skal stor vaccineres hvert 3 år.... Og det som sker når folk får at vide de kun skal vaccinere hvert 3. år, er jo at de glemmer at man jo stadig bør få kennelhoste og uanset hvad et sundhedstjek hvert år (En hund kan ikke altid sige når den har ondt, derfor er det altid vigtigt at få den tjekket igennem!)

 

ja det er forskelligt for vaccinerne, det står også beskrevet i linket.

det er min fejl, jeg skulle have skrevet parvo vaccinen

Link til indlæg
Del på andre sites

Min er vaccineret som 8 og 12 ugers , har efter dyrlægens anbefalinger ikke fået som 16 ugers, da hun havde fået 2 så igen med et års mellemrum (dog kun de vacciner der ikke holder længere). Gider ikke vaccinere udnødigt, men kunne heller ikke drømme om at holde en 8 ugers hvalp isoleret fra andre ind til den er 16 uger gammel.

Vi startede på hvalpehold/motivation ugen efter hun var flyttet herhjem

 

det var vel også anbefalingen på det tidspunkt, det nye er at der også anbefales 16 uger så du har vel vaccineret lige som du skulle på det tidspunkt.

jeg mener heller ikke at man skal vaccinere unødigt, men så skal man tage en titerprøve i stedet.

problemet med 8 ugers vaccinen er at der sker rigtig meget i hvalpens liv lige på det tidspunkt, som måske kan gøre at 8 ugers vaccinen ikke lige er det optimale tidspunkt. men hvornår skal man så, 7 uger som måske er al for tidligt eller 10-12 uger men så er der ingen der ved om hvalpen er beskyttet når den kommer ud i nyt hjem. det er pest eller kolera.

hvis jeg skulle have hvalp nu og den ikke var vaccineret fra opdrætteren, ville jeg køre direkte til dyrlægen og få den vaccineret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...