Hop til indhold

Hvalpeplaner i 2017?


PBC
 Share

Recommended Posts

Tror ikke mange FT Spaniel opdrættere laver hvalpetest. De er jo oftest heller ikke i DKK.

Jeg har selv et par ideer til hvad man skal kigge efter og hvis opdrætteren er meget erfaren lytter jeg naturligvis til ham. Som erfaren hundemand, skal man være ops på at opdrættere kunne falde for fristelsen til at anbefale en lidt vanskelig hvalp,mfordi han mener den skal have en erfaren ejer. Det kan jeg selvfølgelig godt se meningen med, men jeg vil nu hellere have en som er let at arbejde med.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender heller ingen ved DKK der tager ud og tester, men det viser jo oftest noget opdrætter ikke selv har set. Eller i det hele taget haft en kinamands chance for at se. Noget jeg tænker der er vigtigt er jo isolationen, samt hvordan de afreagere. Dette kan ikke måles med mindre hvalpen er alene, altså ikke sammen med søskende eller andre hunde. Til hunde der skal bruges på jagt, er der jo instinktet der skal tjekkes, samt samarbejdsgenet. Og det kan jo glippe, trods samarbejdende, jagende forældre. 
Giver det mening?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt ligeglad med hvalpetest. Jeg forestiller mig at de da sikkert kan give et billede af de enkelte hvalpe, men det billede kan man lige så godt få fra opdrætter og egne observationer. Det forestiller jeg mig ihvertfald, men nu må vi se.

 

Som nævnt, har jeg fået lov at klikkertræne med hvalpene i kuldet fra de er 5-6 uger. Hvis jeg får gjort det tre-fire gange på de sidste par uger inden afhentning, tænker jeg også at det kan give et ret godt billede af de enkelte hvalpe. Men det er måske egentlig en hvalpetest? Når man siger hvalpetest forestiller jeg mig noget med at vende hvalpen på ryggen og kaste med nøgler, men det er muligvis totalt oldnordisk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie er også hvalpetestet og fordelt i henhold til testen - og jeg er bestemt tilhænger af den metode.

Jeg var selv med til testen.

Det "sjove" er, at når jeg tager det papir frem, hvor opdrætter og testeren beskriver Maggie som 7-8 ugers, så er det nøjagtig den samme hund, som jeg har nu næsten 6 år efter.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Dorte skrev:

Maggie er også hvalpetestet og fordelt i henhold til testen - og jeg er bestemt tilhænger af den metode.

Jeg var selv med til testen.

Det "sjove" er, at når jeg tager det papir frem, hvor opdrætter og testeren beskriver Maggie som 7-8 ugers, så er det nøjagtig den samme hund, som jeg har nu næsten 6 år efter.

Hvad går testen ud på? Er det som en blid mentaltest for hvalpe?

Link til indlæg
Del på andre sites

fordelen ved en hvalpetest er at man kan sammenligne individer med stor set samme miljø påvirkninger og derfor antage at forskelle især skyldes genetisk betingede tendenser.

Men det er jo grundlæggende det samme man gør når man selv vælger. Betragter og vurderer hele kuldet og danner sig et billede af de enkelte hvalpe. Tager dem fra som ikke er aktuelle fordi de har forkert køn eller på anden vis ikke er interessante. Så har men oftest 2-4 hvalpe at kigge nærmere på og her prøver man så at se hvad de genetisk består af - jagtlyst, kontant lyst, bidelyst, hyggelyst, dominans eller eftergivende ifht andre hvalpe. Flok/team instinkt osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

47 minutter siden, NannaSoko skrev:

Hvad går testen ud på? Er det som en blid mentaltest for hvalpe?

Ja, sådan set.

De blev testet i isolation, hvordan de reagerer (og ikke mindst afreagerer) på forskrækkelser, hvor villig er de til at lade sig håndtere, når præsenteret for legetøj hvad gør de så, vil de samarbejde med et menneske som de ikke har set før.

Den test sammen med opdrætters observationer lægger til grund for fordelingen.

Jeg har også fået Maggie mentalbeskrevet som voksen og reaktionerne var nogenlunde de samme. Nu kan jeg ikke finde mine allerede uploadede billeder, men jeg har før vist et billede af Maggies manglende reaktion på spøgelserne

 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

15 timer siden, Dorte skrev:

Maggie er også hvalpetestet og fordelt i henhold til testen - og jeg er bestemt tilhænger af den metode.

Jeg var selv med til testen.

Det "sjove" er, at når jeg tager det papir frem, hvor opdrætter og testeren beskriver Maggie som 7-8 ugers, så er det nøjagtig den samme hund, som jeg har nu næsten 6 år efter.

Jeg kan slet, slet ikke kapere at Maggie snart er 6. Men kan heller ikke kapere at Leah snart er 5! 

Link til indlæg
Del på andre sites

Planen er at Gaias hvalpe skal hvalpetestes, og det synes jeg er virkelig spændende. Tænker det kun kan være et positivt redskab til at skabe en endnu bedre forståelse af den hvalp man skal have. Det kombineret med opdrætters vurdering og egen mavefornemmelse så tænker jeg man står ret godt i forhold til ny hvalp.

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

Fredag morges blev Aslan far til fem skønne danske Spids hvalpe - de kan findes via www.danskspids.dk, og er hos en dejlig opdrætter i Durup :x Alle har det godt. 

Moren er Heidi en rigtig spændende tæve, som også elsker at samarbejde og arbejde. Så det er en meget spændende kombination. 

Ville gerne have en selv, men skal jo have en baby i maj :x

 

Redigeret af Lenschow
slåfejl
  • Like 5
Link til indlæg
Del på andre sites

10 timer siden, Lenschow skrev:

Fredag morges blev Aslan far til fem skønne danske Spids hvalpe - de kan findes via www.danskspids.dk, og er hos en dejlig opdrætter i Durup  Alle har det godt. 

Moren er Heidi en rigtig spændende tæve, som også elsker at samarbejde og arbejde. Så det er en meget spændende kombination. 

Ville gerne have en selv, men skal jo have en baby i maj 

 

Tillykke med hunde-bebserne :lun: Og med baby i maj :lun: 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nå jeg sagde jeg ville komme med gode nyheder i dag, så det må jeg hellere gøre :x

Gaia gik i fødsel omkring kl. 15 i dag, og det blev til 4 drenge (tre brun tan, og en black and tan) og 2 piger (begge black and tan) så om små 11-12 uger (fordi jeg ikke kan få ferie før) flytter lille Noomi hjem til mig :x kan slet ikke være i mig selv af spænding. 

1.jpg

17862654_10154275339727540_992154460049887901_n.jpg

  • Like 14
Link til indlæg
Del på andre sites

26 minutter siden, NickiA skrev:

Nå jeg sagde jeg ville komme med gode nyheder i dag, så det må jeg hellere gøre :x

Gaia gik i fødsel omkring kl. 15 i dag, og det blev til 4 drenge (tre brun tan, og en black and tan) og 2 piger (begge black and tan) så om små 11-12 uger (fordi jeg ikke kan få ferie før) flytter lille Noomi hjem til mig :x kan slet ikke være i mig selv af spænding. 

1.jpg

17862654_10154275339727540_992154460049887901_n.jpg

Nårh, tillykke :x

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

5 minutter siden, NannaSoko skrev:

Det kender jeg godt, har heller ikke helt fattet at jeg skal have en hundehvalp endnu....tror det hjælper når jeg har besøgt dem om et par uger (hvorfor så længe til?).

Ja det bliver nok nemmere at forholde sig til det når man skal se dem. Jeg kan så få lov at vente en 3 ugers tid. (aaaalt for lang tid :engel:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
10 timer siden, NickiA skrev:

Nå jeg sagde jeg ville komme med gode nyheder i dag, så det må jeg hellere gøre 

Gaia gik i fødsel omkring kl. 15 i dag, og det blev til 4 drenge (tre brun tan, og en black and tan) og 2 piger (begge black and tan) så om små 11-12 uger (fordi jeg ikke kan få ferie før) flytter lille Noomi hjem til mig  kan slet ikke være i mig selv af spænding.

1.jpg

17862654_10154275339727540_992154460049887901_n.jpg

Neiiiii stort tillykke :x

Link til indlæg
Del på andre sites

8 minutter siden, DorteDK skrev:

Det er en ft cocker ikke ?

Mødte en i går Zack han er så sød hopper op og vil nusses konstant - ham snakker vi tit med

Jo det er ft cocker. Dog efter engelske linjer da det er svært at finde en dansk ft'er der har DKK bog. De fleste har DJR eller DKK-x bog

Forelskede mig også i deres bløde kærlige sind, ligesom cavalieren har de bare de der øjne der smelter mig fuldstændig. Og det kombineret med en raket i bagdelen så passer sådan en perfekt til mig. :engel:

Lige et lille billede fra hvalpekassen af de to prinsesser :x

 

17858121_10211429251859834_1447642194_n.jpg

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...