Hop til indhold

Hvalpeplaner i 2017?


PBC
 Share

Recommended Posts

Herligt med alle de hvalpeplaner :-)

 

Jeg planlægger et kuld whippet hvalpe i slutningen af 2017 og jeg glæder mig allerede :-) Tidspunkt kan ikke siges endnu, da Cala, som skal være mor til kuldet, kun har haft en løbetid endnu, i juli måned, da hun var 21 måneder.

Jeg ved derfor intet om hvor ofte hun kommer i løb. Følger hun sin mor bliver der ca. 7 måneder imellem hver, men i linjerne er tæver, som kun løber en gang årligt og er det tilfældet bliver hun parret i næste løbetid.

 

Det er en velsignelse med de sene, og ikke så hyppige løbetider, bare ikke når der planlægges hvalpe ;-)

 

Far til kuldet har jeg valgt for længst, en lille lækker han af belgisk afstamning med masser af jagtinstinkt, en effektiv "sluk knap" og et venligt og omgængeligt sind, han lever sammen med 6 andre whippet hanner helt uden problemer.

 

Jeg skal ikke selv beholde en hvalp fra dette kuld, men en tæve skal til en af mine gode whippetvenner, der ikke bor så langt herfra, så hende kommer jeg til at følge tæt.

Cala er min første tæve af eget opdræt og jeg er selvfølgelig spændt på, hvad hun giver videre, det vil tiden forhåbentlig vise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mig mig mig! jeg får forhåbentlig en dejlig lille ft cocker pige her til foråret.

 

Denne her smukke dame som hedder Gaia skal en tur til England og parres med en flot chokolade tan dreng. Så vi går bare og venter på at hun går i løb, hvilket nok først bliver i starten af januar. Men siden jeg har siddet på venteliste siden i sommers så er der da i det mindste ikke så lang ventetid som der har været :oops:

 

[ATTACH=CONFIG]135105[/ATTACH]

 

Hannen hedder Breezybrook Hotshot og ham kan i se her http://www.breezybrookgundogs.co.uk/?p=p_37&sName=breezybrook-hotshot

 

Så i må meget gerne krydse fingre med mig at der kommer et par tøser så der er en til mig. Nu har jeg jo ikke været voldsom heldig med at finde nummer to indtil videre, men mavefornemmelsen er bare helt rigtig på det her kuld, så håber virkelig!

 

Spændende. Jeg kender ikke Cocker linjerne så godt men det ser stabilt og ordentligt ud. Skal du træne den til jagt eller er det mere/kun agility?

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende. Jeg kender ikke Cocker linjerne så godt men det ser stabilt og ordentligt ud. Skal du træne den til jagt eller er det mere/kun agility?

 

14191905_10153706026167540_2741119486752209129_n.jpg

 

Der er nogle ret lækre hunde i linjerne. Jamen det bliver primært agility som den vil blive brugt til, men vil også gerne lave lidt andet med den, eventuelt færdighedsprøver og måske noget jagt. Dog skal jeg ikke selv gå jagt så det bliver bare ved træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var på jagt i Lørdags og så en god 2-3 årrig FT Springer som var efter netop den far jeg påtænker at få hvalp efter. Ejeren sagde at den var lidt sent udviklet, hvilket passer mig fint, så har man bedre tid til at få grundtræningen helt på plads - og så kunne jeg se den havde en fin - ikke for lang hale - og uden skader. Nu var han så også kun godt 2 år, men det er da et godt tegn.

 

Og Søndag var jeg så nede og se en tæve som skal parres af ham når hun kommer i løbetid. Hun er også ukuperet, men har stadig i 3-4 års alderen og efter rigtig mange jagter stadig en fin intakt hale og hun er en super dejlig tæve. Her lidt billeder i svingende kvalitet. det var jo ikke foto der var i fokus :-) Så i må tilgive kvaliteten:

 

Rene%20%20med%20hund%203%202_zpsytjs5kq0.jpg

 

action%205_zpsjqkyo8zn.jpg

 

action%203_zpsyduhprnn.jpg

 

actin_zpsq5jysjsc.jpg

 

Intet er afgjort, men det ligner nu noget:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Vi havde besøg i går.

 

Rene som ejer den tæve, Mille, som jeg håber bliver parret her i januar/februar med Flushmore Pepper, så jeg kan få en hvalp i juni, var på besøg sammen med Mille og hans datter Anne.

 

Så kunne min kone også hilse på Mille og få et indtryk af hendes type og temperament. Mille er lidt mindre og også knap så ivrig som Maggie, så jer tror en hvalp fra dette kuld vil passe fint ind her. En blød og sød, meget kontaktsøgende tæve, som man kun kan forelske sig i. Tror nok min kone synes Maggie er kønnere, men hun er jo altså også noget mere velpasset med kam og børste :-) Det er de der "jawthunde" ikke altid :-)

 

 

Jeg tog ingen billeder, men der kommer nok en chance for det senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde besøg i går.

 

Rene som ejer den tæve, Mille, som jeg håber bliver parret her i januar/februar med Flushmore Pepper, så jeg kan få en hvalp i juni, var på besøg sammen med Mille og hans datter Anne.

 

Så kunne min kone også hilse på Mille og få et indtryk af hendes type og temperament. Mille er lidt mindre og også knap så ivrig som Maggie, så jer tror en hvalp fra dette kuld vil passe fint ind her. En blød og sød, meget kontaktsøgende tæve, som man kun kan forelske sig i. Tror nok min kone synes Maggie er kønnere, men hun er jo altså også noget mere velpasset med kam og børste :-) Det er de der "jawthunde" ikke altid :-)

 

 

Jeg tog ingen billeder, men der kommer nok en chance for det senere.

.

Tit ønsker jeg at du og jeg boede tættere på hinanden. Jeg gad godt gå føl hos dig når du træner dine hvalpe!

Jeg glæder mig til at følge din næste vaps

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Tit ønsker jeg at du og jeg boede tættere på hinanden. Jeg gad godt gå føl hos dig når du træner dine hvalpe!

Jeg glæder mig til at følge din næste vaps

 

Tak for det. Større kompliment kan man vist ikke få :oops:

 

Jeg elsker at arbejde med hvalpe og forstår overhovedet ikke de folk som snakker om at man lade hvalpene være og først rigtig træne når de er mere modne.

 

Jeg skrev engang dette indlæg på FB (husker ikke om jeg også lagde det på HF) - det er vist et af de indlæg jeg har skrevet som har affødt flest likes - selvom der også var et par af de garvede hundefolk som ikke kunne lide det :-)

 

Hvorfor poker træner du så meget med din hvalp!

Et spørgsmål garvedejagthundefolk og hundeopdrættere som ejer 5-10 hunde, stiller til os der kun har 1 eller 2 hunde. Lad den dog være. Du når det nok. Lad den være hvalp og bliv fra den indtil den når en alder hvor den bedre kan trænes!

Det kan jeg meget letsvare på. Jeg arbejder og træner med hvalpen fordi jeg kan. Mine metoder er positive ikke krævende, hyggelige, motiverende og præcis egnede til at arbejdemed en hvalp. Jeg kræver ikke noget af hvalpen, men belønner når den gør noget som jeg mener fører i den rette retning. Jeg stopper før hvalpen har fået nok og jeg laver det hele så afvekslende, så det altid bliver en god oplevelse.

 

Og så arbejder jeg med hvalpen fordi jeg kan lide det. Det er ikke ”arbejde” det er fornøjelse og jeg vil have al den fornøjelse ud af mine hunde incl. hvalpe som jeg kan få.Hvorfor pokker skulle jeg ikke det? Et hundeliv er begrænset og det gælder da om at få glæde og fornøjelse ud af den, så meget som overhovedet muligt. Den erjo ikke købt bare som et værktøj eller nødvendig onde, men som den helt væsentlige del af min hobby, som jæger og hundemand.

 

De garvede, med mange hunde siger: Det er spild af tid. Det går meget lettere hvis du venter. Jeg siger: Hvordan kan det være spild at tid, når jeg nyder hvert sekund? Det ersgu da dig der forspilder chancen for at arbejde med det skønneste man kan arbejde med: En lille hvalp, der er åben og villig. Som er ubeskrevet og herlig.Som vil gøre alt hvad den kan for at blive et værdifuldt medlem af teamet – nu– og altid.

 

Når det er sagt, så tror jeg faktisk også at det hele går noget lettere, når man helt fra starten, på en positiv måde, fører sin hvalp gennem hvalpe hold, kommer ud blandt andre,træner alene hvor samarbejde, kontakt er i fokus. Det er dig og mig. Tager hvalpen og unghunden med ud i forskellige situationer under trygge forhold. Til træning, til forskellige terræner, forskellige steder, skoler, sportspladser, itrafik, bil og også besøgt jagtselskaber, når jagten er forbi og paraden foregår. Osv. Hver time der er brugt positivt med hvalpen og unghunden er på kontoen og kan kun være af det gode.

 

Der er hurtigere og mere effektive måder at ”lave en jagthund på” ja, men ikke mere belønnende og fornøjelige. Og det er vel det det handler om?

 

Og så er der et kor parat til at sige: Når du nu er så klog og dygtig, så har du sikkert fine resultater?

Både ja og nej. Jeg har ikke ført hundene på prøver og vundet pokaler. Ikke været mester på markprøver,men ja, jeg har haft umådelig meget fornøjelse af mine jagthunde. Det har været en fornøjelse at arbejde med hver eneste af dem og de er blevet dygtige og lydige jagthunde, som har fundet og rejst utallige stykker vildt, som er blevet skudt og de har med stor evne og passion, apporteret alt hvad man med rimelighed har kunnet forvente. Og vigtigst, de har altid været en udelt fornøjelse at have med på jagter. Altid gjort deres bedste og leveret varen. Ogde har aldrig været en pestilens eller møjkøter.

Hvis man er klog, får man så meget fornøjelse som overhovedet muligt ud af sin jagthund. Det var bare det jeg ville sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du fortjener virkelig rosen.

 

Jeg er helt enig i at det da er totalt fantastisk at forme det lille kræ fra dag 1.

Jeg er slet ikke tilhænger af dem der siger at man skal vente med at træne, for pokker man har så kort tid med hunden så skal hvert øjeblik da udnyttes og nydes.

 

Lige nu præsenteres den lille lidt for en dummy, ikke en masse, bare lidt hygge og så en skønne dag kommer hun vel til at hente OG aflevere den ;)

 

Jeg elsker at se når indkaldet virker og den lille lort kommer for fuld fart og er så stolt af sig selv over hun kom hjem eller når hun troligt sætter sig på måtten når hun kommer ind - for det giver kiks ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Du fortjener virkelig rosen.

 

Jeg er helt enig i at det da er totalt fantastisk at forme det lille kræ fra dag 1.

Jeg er slet ikke tilhænger af dem der siger at man skal vente med at træne, for pokker man har så kort tid med hunden så skal hvert øjeblik da udnyttes og nydes.

 

Lige nu præsenteres den lille lidt for en dummy, ikke en masse, bare lidt hygge og så en skønne dag kommer hun vel til at hente OG aflevere den ;)

 

Jeg elsker at se når indkaldet virker og den lille lort kommer for fuld fart og er så stolt af sig selv over hun kom hjem eller når hun troligt sætter sig på måtten når hun kommer ind - for det giver kiks ;)

 

helt enig her ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selskabet for Dansk Spids og DKKs avlsråd vil gerne bruge Aslan til en anden tæve i 2017. Der er udvalgt en, men om det bliver aktuelt må tiden vise :) Hos os bestemmer vi jo ikke selv, fordi racen bevares, så det er avlsrådet alene, der matcher

 

Jeg skal ikke have en, for vi skal have en baby i maj :)

.

Tillykke med menneskehvalpen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selskabet for Dansk Spids og DKKs avlsråd vil gerne bruge Aslan til en anden tæve i 2017. Der er udvalgt en, men om det bliver aktuelt må tiden vise :) Hos os bestemmer vi jo ikke selv, fordi racen bevares, så det er avlsrådet alene, der matcher

 

Jeg skal ikke have en, for vi skal have en baby i maj :)

 

Stort baby-tillykke! :sut:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selskabet for Dansk Spids og DKKs avlsråd vil gerne bruge Aslan til en anden tæve i 2017. Der er udvalgt en, men om det bliver aktuelt må tiden vise :) Hos os bestemmer vi jo ikke selv, fordi racen bevares, så det er avlsrådet alene, der matcher

 

Jeg skal ikke have en, for vi skal have en baby i maj :)

 

Stort tillykke med menneskehvalpen:sut:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort tillykke med menneskehvalpen Lens :lun:

 

 

-----------------------

 

Her går vi og veeeeenter....

 

Hanhunden bliver øjenlyst på mandag og langt om længe fik jeg det sidste på plads med ISDS, så Chut bliver omregistreret til mig.

De køre et godt gammeldaws system med post og indsendelse (til england) af det fysiske reg. bevis, som så stemples, påføres ny ejer og sendes retur.

Og betaling sker ved at man skriver kort nr. og beløb på omregistreringsblanketten, som jo så skal mailes til ISDS.

 

Så det er altså noget sjovt gammeldags noget at skulle til at arbejde i.

 

Har vist efterhånden styr på det meste og div. ting er indkøbt og mangler egentlig kun at male hvalpekassen.

Tænker jeg nok når det, eftersom hun nok først går i løb om 1-2 mdr :mrgreen:

 

Men kan godt mærke utålmodigheden for alvor begynder at melde sig. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Så er Gaia gået i løb :hjerte: d. 1 februar skal hun til progesteronmåling så det bliver spændende :banan:

 

spændnde. Den tæve jeg satser på hvalp efter er ikke kommet i løbetid endnu. Eneste trøst er at komme hvalpe ankomst da ikke til at konflikte med bukkejagten, som jo starter 16. Maj, .

Link til indlæg
Del på andre sites

spændnde. Den tæve jeg satser på hvalp efter er ikke kommet i løbetid endnu. Eneste trøst er at komme hvalpe ankomst da ikke til at konflikte med bukkejagten, som jo starter 16. Maj, .

 

Træls, men fedt at det trods alt ikke kolliderer med planerne. Går alt vel skulle jeg gerne blive hvalpeejer til juni, og det kunne ikke være meget bedre planlagt :mrgreen:

 

Åh så spæææændende!! :klap:

 

Er selv ved at gå lidt til af utålmodighed herhjemme - Så kan du ikke bede Gaia om at sende lidt løbetids-støv videre til Chut, tak :mrgreen:

 

Jeg skal nok sende budskabet videre. Kan alt for godt genkende den utålmodighed du går med :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...