Hop til indhold

Manglende dækhår


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

 

Møffe havde et hot spot på bagbenet i sommers, juli måned.

 

Det kom i behandling og alt blev fint. Hele benet blev barberet og underulden er nu vokset ud igen. Men dækhårene lader vente på sig...

 

Vi har aldrig oplevet dette før... Jeg tror måske, jeg kan mærke, at der er nogle dækhår på vej nu, men er ikke sikker.

 

De sidste gange, vi har haft et helt barberet bagben, har al pels næsten været tilbage på 3 måneder (han er jo langhåret, så der skal en del til, førend alm. længde er nået over det hele). Det er 5 måneder siden nu, at han blev barberet.

 

Er der nogle, der har oplevet dette med deres hunde? Jeg overvejer, om der kan ligge noget til grund for det, eller om det er fordi han ikke er så ung længere - 7½ år har han jo nået nu.

 

Han virker dog heldigvis fit for fight :-) Det er bare lidt spøjst med de dækhår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loui havde for et års tid siden et sår på indersiden af baglåret - lidt større end en lillefingernegl og der er stadig overhovedet ingen pels og umiddelbart ser det heller ikke ud til at komme. det ligner at hårlaget er blevet fjernet, da hun kom til skade (ved ikke hvordan det skete, men som når vi kvinder får barberet lidt rigeligt af benet ved hårfjerning....)

Link til indlæg
Del på andre sites

Loui havde for et års tid siden et sår på indersiden af baglåret - lidt større end en lillefingernegl og der er stadig overhovedet ingen pels og umiddelbart ser det heller ikke ud til at komme. det ligner at hårlaget er blevet fjernet, da hun kom til skade (ved ikke hvordan det skete, men som når vi kvinder får barberet lidt rigeligt af benet ved hårfjerning....)

 

Wow :shock: Nej, gudskelov har Møffe ikke fået en næsten 10cm stor bar cirkel på benet, hvor såret var! :pray: Det er bare dækhårene, der mangler, underulden er kommet...

 

Jeg tænker også hårsækkene kan have taget skade. Og ellers er der jo noget med at hårene ikke vokser hele året. Så hvis han ikke har været i fæld siden han fik såret, så er der håb endnu.

 

Men det er da bare mærkeligt, at underulden kommer ud - men ikke dækhårene? :hmm: Det er jo netop underulden, der er årstidsbestemt (og dem skulle han lige have fældet). Nu har jeg barberet Møffe ALT for mange gange grundet hot spots i hans ungdom og der kom begge dele samtidig.

 

Sådan her så han ud 3 måneder efter korsbåndsoperation og det viser nogenlunde hans pels normale voksehastighed - man kan se, hvor morfinplasteret sad, men det er fint dækket af dækhår og så kan man også ane noget ved bagbenet :-) :

 

Bernermarked15.jpg

 

Og så hans ben nu, efter 5 måneder - er ikke rigtig i tvivl om, at dækhårene er på vej nu - for få uger siden var det helt "tørt" at se på, som underuld nu er :-) Benet var klippet nøjagtigt som de typisk bliver ved korsbåndsoperationer - så mange spurgte, hvad han dog var blevet opereret for :lol:

IMG_0935.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Min forældres skotsk terrier oplevede det samme og hårsækkene havde taget skade. Det tog hende til lægen og fandt ud af det gennem ham. Det kan være ret dyrt at gå til lægen, men man kan bruge onlineportaler som hentpriser.dk hvor man kan finde dyrelæger nær dig som endda også kan komme på hjemmebesøg ret hurtigt (deres oplevelse i hvert fald)

 

Håber det bedste for dig og din hund og PS: rigtig flot pels, får du den vasket et sted eller hvad bruger du ? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min forældres skotsk terrier oplevede det samme og hårsækkene havde taget skade. Det tog hende til lægen og fandt ud af det gennem ham. Det kan være ret dyrt at gå til lægen, men man kan bruge onlineportaler som hentpriser.dk hvor man kan finde dyrelæger nær dig som endda også kan komme på hjemmebesøg ret hurtigt (deres oplevelse i hvert fald)

 

Men kun hårsækkene for dækhårene, ikke for underulden? Mærkeligt... Umiddelbart tænker jeg ikke, at der behøves lægebesøg for at finde ud af det, dog, da jeg synes, de er på vej (det håber jeg - håber på at stille ham et par gange i veteranklassen, år han fylder 8 :lol: ).

 

Håber det bedste for dig og din hund og PS: rigtig flot pels, får du den vasket et sted eller hvad bruger du ? :)

 

Det kan jeg squette huske... Har mest brugt Isle of Dogs, B&B økologisk hundeshampoo og balsam, samt Chris Crhristensen til hundeudstillinger, tror jeg... Det må være en af de to sidstnævnte, da jeg stoppede med Isles of Dogs, da den var sværere at få fat i... Men kan ikke huske det præcist. Det kan dog også være noget helt fjerde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...