Hop til indhold

Alpha spirit - For få fibre?


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Da dyrlægen har mistanke om at Inca har allergi har jeg sat hende på Alpha spirit fish, for at lave en eliminationsdiæt, da det er det foder jeg tænker har færrest ingredienser og er med fisk (som jeg ved hun kan tåle)

Dog har hun nu fået diarre af det. Hun fungerer normalt fint på kornfrit (essential nautical living og orijen six fish) og har utrolig flot afføring, og jeg tænker at hun muligvis har diarre nu grundet manglende fibre i Alpha Spirit?

 

Ingrediens liste:

85% frisk middelhavs fisk (frisk tun, frisk ansjos, frisk sværdfisk, frisk hestemakrel, frisk havaborre, frisk sardin, grønne spirer ( grønne ærter, hvide ærter og linser), glycerin ekstrakt af yucca schidigera, gær ekstrakt af Sacharomyces Cerevisiae, taurin, glukosamin og chondroitinsulfat.

 

Til sammenligning er der i Orijen:

Friske hele laks (14%), friske hele sild (11%), dehydreret laks (11%), dehydreret sild (11%), dehydreret lyssej (11%), frisk hel flynder (7%), frisk udbenet walleye (3%), frisk udbenet nordlig gedde (3%), frisk udbenet lake whitefish, lakseolie (3%), sildeolie (3%), kikærter, røde linser, grønne linser, grønne ærter, ærtefiber, canola olie, soltørret alfalfa, yams, græskar, melongræskar, spinat, gulerødder, Red Delicious æbler, Bartlett pærer, tranebær, blåbær, tang, lakridsrod, kvanrod, bukkehorn, morgenfrueblomst, sød fennikel, pebermynteblade, kamille, mælkebøtte, sommer sar, rosmarin, Enteroccus faecium

Og Essential:

Frisk laks & ørred, sød kartoffel, tørret sild, ærter, tørret laks, friske hele æg, frisk sild og sæsonens fisk, lakseolie, hørfrø, lucernespirer, laksefond, kartoffel, ærtefibre, vitaminer & mineraler, MOS, FOS, glukosamin*, kondroitin*, MSM* (*alle fra naturlige kilder), tranebær, acai, blåbær, morbær, æble, tomat, appelsin, pære, gulerod, spinat, blomkål, tang, morgenfrue, grøn te, ingefær.

 

Jeg tænker at tilsætte nogle fibre når hendes mave er i orden igen (hun får Pro-kolin og skånekost pt.), men hvad skal man bruge? Synes også de 420g hun skal have dagligt fylder utrolig lidt i skålen i forhold til Orijen/Essential.

 

Nogle erfaringer? Enten med Alpha spirit, eliminationsdiæt eller andet foder jeg burde prøve :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso fik Alpha Spirit i noget tid. Hun blev SÅ fin i pelsen af det, men jeg stoppede fordi hun fik for tynd mave... Har også prøvet det til søsters hund - han fik søreme også tynd mave af det. Og jeg har også hørt fra andre der havde det samme problem. Så der er helt klart noget om det med Alpha Spirit og lind/tynd mave. Desværre - for hundene elskede det, og der var helt klart også tegn på at det var et godt foder, pelsen f.eks. Jeg havde også det problem at flere af pakkerne var gærede. En del af dem kunne jeg simpelthen lugte det på, på andre kunne jeg kun se at pakken var "bulet op".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at teste hende først og fremmest? En blodprøve for at udelukke nogle ting f.eks lagermider. Hvis det f.eks er det hun er allergisk overfor vil hjemmelavet give mere mening.

 

Min dyrlæge sagde jeg skulle prøve det med foderet først, forstår da ikke hvorfor hun ikke har anbefalet blodprøve :S Jeg aner intet om allergi, men vil da bestille tid til en blodprøve så vi evt. kan få udelukket noget :confused:

 

Iso fik Alpha Spirit i noget tid. Hun blev SÅ fin i pelsen af det, men jeg stoppede fordi hun fik for tynd mave... Har også prøvet det til søsters hund - han fik søreme også tynd mave af det. Og jeg har også hørt fra andre der havde det samme problem. Så der er helt klart noget om det med Alpha Spirit og lind/tynd mave. Desværre - for hundene elskede det, og der var helt klart også tegn på at det var et godt foder, pelsen f.eks. Jeg havde også det problem at flere af pakkerne var gærede. En del af dem kunne jeg simpelthen lugte det på, på andre kunne jeg kun se at pakken var "bulet op".

 

Ej hvor ærgeligt... For ja, Inca ELSKER det også, synes det er så rart endelig at have et foder jeg bare kan hælde i skålen som hun spiser op, og samtidig kan jeg bruge det til at træne med.

Men jeg tænker stadig om det kunne hjælpe at tilsætte ris fx.. Må afprøve det når hendes mave er ok igen.

Øv hvor træls med det gærede :S Det har jeg ikke oplevet, mine "pakker" virker derimod fuldstændig vakuum pakket

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge sagde jeg skulle prøve det med foderet først, forstår da ikke hvorfor hun ikke har anbefalet blodprøve :S Jeg aner intet om allergi, men vil da bestille tid til en blodprøve så vi evt. kan få udelukket noget :confused:

 

Ej hvor ærgeligt... For ja, Inca ELSKER det også, synes det er så rart endelig at have et foder jeg bare kan hælde i skålen som hun spiser op, og samtidig kan jeg bruge det til at træne med.

Men jeg tænker stadig om det kunne hjælpe at tilsætte ris fx.. Må afprøve det når hendes mave er ok igen.

Øv hvor træls med det gærede :S Det har jeg ikke oplevet, mine "pakker" virker derimod fuldstændig vakuum pakket

Det kan jo sagtens være hun kan fungere på et andet tørfoder som grundfoder, men hvor du så bruger den ration du skal bruge til at træne med, af Alpha Spirits tørfoder i stedet :-) herhjemme bruger vi bl.a. Alpha Spirit som godbidder. Jeg har aldrig prøvet at fodre med det, men har i hvert fald aldrig oplevet problemer ved at bruge det som godbidder :-)

 

Ang allergi så brugte vi udelukkelsesmetoden vha barf. Der er det nemt at styre at hunden kun får én tin af gangen, så man kan se om der kommer en reaktion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...