Hop til indhold

Første hund til familie på 5 (som voksen)


Camillasry
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Vi er en familie på 5, som skal til at flytte i hus. I den forbindelse taler vi om at få en hund, indenfor det næste års tid, når vi er faldet godt på plads.

Men vi er meget i tvivl om hvad det skal være.

 

Børnene er 11, 9 og 4 år.

Hende på 11 er stor hundeelsker og vil rigtig gerne lege og træne hjemme i haven med hunden, evt. gå tur med den når den har gået til noget lydighedstræning (bliver det en større hund, skal hun dog ikke gå alene med den).

Ham på 9, kan også rigtig godet lide hunde og vil også rigtig gerne lege med den, især noget med at lære den tricks m.v., men han vil ikke love at det er noget han gør regelmæssigt.

Ham på 4 elsker min søsters hund, men er mest typen, der putter lidt med hunden og ellers lader hunden passe sig selv.

 

Vi voksne er henholdsvis 35 og 38. Vi har ikke haft hund som voksne, men er begge vokset op med hund. Faren med en schæfer/labrador-blanding og jeg først med en labrador/ruhårethønsehund og dernæst med en border collie blanding.

 

Vores kommende hus er i grundplan ikke så stort, små 60 m2 og skal den kunne lege ovenpå, skal den op af trapperne til værelsesafdelingen, så skal den det, skal den vægtmæssigt kunne bæres indtil det første år.

I kælderen har vi et stort dejligt bryggers, hvor den kan få ’sit eget sted’, når vi ikke er hjemme (på arbejde). Vi har en dejlig stor have, som kan hegnes ind, hvor den kan løbe og lege med os om eftermiddagen.

 

Motionsmæssigt vil den hver dag gå to gange 3 km, morgen og eftermiddag, når børnene skal afleveres og hentes. Og så skal den selvfølgelig ud på en lidt længere aftentur også. Den kan også komme med, når jeg løber, 3 gange om ugen, men det er ikke noget krav, at den skal kunne det. Og så daglig leg i haven med børnene.

Der er desværre ikke de store områder til frit løb, lige der hvor vi bor, men i weekenden kan vi køre til både hundeskov og strand, så weekendmotionen kan være varieret.

 

Vi skal selvfølgelig gå til hvalpetræning og lydighedstræning med den det første stykke tid. Når den bliver ældre, ved jeg ikke om vi vil forsætte træningen, eller selv træne hjemme.

 

Den skal være alene ca. 6 timer om dagen, men jeg har mulighed for at gå hjem og lufte den midt på dagen, da jeg arbejder 5 min fra vores hjem.

 

Endelig skal den kunne lære at være sammen med andre hunde, da vi bl.a. ofte er sammen med min søster, der har en Australian Shepheard.

 

Vi har en forkærlighed for større hunde, da vi har en fordom om at mindre hunde er mere arrige og gøende.

Jeg har selv haft kig på Labrador, Stabyhoun og Nova Scottia Retriever. Men Dansk Svensk Gårdhund er også med i overvejelserne.

 

Vi er dog klar til at blive udfordret af nogle med flere erfaringer end os. Så ud fra vores familie og forhold, samt nedenstående ønsker. Hvad kan I så anbefale, race og køn (vi har selv kun erfaring med hanhunde)?

 

Hvad ønsker vi

  • Minimum af pelspleje
  • Intelligent hund
  • Ikke tendens til at hyrde ’sin flok’
  • Ikke gøende (ok at den markerer at der kommer fremmede)
  • Familievenlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg tænker automatisk at en Beagle kunne være et bud. Jeg har selv 3 af slagsen - det er en lynende intelligent hund og MEGET social - en rigtig børne hund.

Dog er det jo en støver så et minus for jer kunne være at den ikke er egnet til at gå løs, men udover det vil den passe godt i jeres familie.

 

Med hensyn til træning er både spor, agillity, lydighed en mulighed med en beagle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sørme et flot startindlæg. Tak for det - og velkommen til.

 

Jeg tænker umiddelbart Retriever. Den passe på alle de ønsker du lister og især når det er børn som skal træne ville jeg gå efter en hund, der er let at træne = succes = mere træning og godt forhold.

 

Jeg kender bedst Labrador og Golden af jagtlinjer og det vil begge være fine valg som familiehund med det aktivitetsniveau du lægger op til - dog vil jeg så anbefale egentlig apporeringstræning fordi det netop giver så fantastiske muligheder med en retriever. Jeg vil anbefale at gå til special træning for retrievere med sådan en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til og jeg siger også det var da et flot indlæg og de tanker der ligger bag, bare der var flere der gik sådan i tænkeboks som Jer inden man anskaffer sig en hund ;-)

 

Altså jeg har to labrador, en gammeldags type og jagttypen begge kunne falde ind under det I ønsker.

 

Bare stil spørgsmål hvis det er noget du vil vide mere om ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I nu selv nævner Dansk Svensk gårdhund så synes jeg bestemt I skal kigge seriøst på den. Den passer jo på alle punkter og den har jo en genial størrelse til børnene. Sådan en størrelse kan de jo sagtens lufte selv når den er voksen. Desuden er den lærenem og vil rigtig gerne næsten alt hvad man kan finde på.

 

Pelsplejen består af bad når de har rullet sig i noget klamt :mrgreen:

 

Ja det er en gårdhund som gerne siger vov når der kommer gæster. Detter varierer fra individ til individ. Vi har 2 og kun den ene gør ved besøg post o.lign.

 

Super overvejelser I har gjort og er sikker på en kommende hund får det skønt hos jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

WP_000398 (1).jpg

Hej og velkommen til. Som de andre vil jeg også rose jer for de overvejelser I gør jer! Bedste start på et godt samliv med hunden. I har fået nogen gode input til racevalg, men jeg vil lige indskyde (lettere farvet), at en rottweiler også kunne være en mulighed. De er enormt børnevenlige, super familiehund og glade for træning, giver kun lyd når det er nødvendigt, men er selvfølgelig en stor hund som børn ikke selv kan gå tur med. Hanhundene kan være lidt mindre lydhøre end tæverne, men ikke som nogen siger en der prøver, at tage magten, hvis man behandler den korrekt.

WP_000626 (1).jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh @Niels M jeg tror godt nok at en rottweiler er en stor mundfuld for 1. gangs hundeejere - især når man måske ikke vil træne mere end i starten. En rotte skal altså arbejde, ikke?

 

Jeg tænker at labrador er et godt bud, men den skal jo også lave et eller andet efter den er blevet voksen - og den er måske for stor til at børnene selv kan lufte den :hmm:

 

Hvad med en Cavalier King Charles spaniel? Her skal man bare kigge rigtig meget efter den rette opdrætter med sunde hunde.... Men den kan børnene lufte, det er en rigtig hyggefis, som elsker at blive klappet og nusset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh @Niels M jeg tror godt nok at en rottweiler er en stor mundfuld for 1. gangs hundeejere - især når man måske ikke vil træne mere end i starten. En rotte skal altså arbejde, ikke?

 

Jeg tænker at labrador er et godt bud, men den skal jo også lave et eller andet efter den er blevet voksen - og den er måske for stor til at børnene selv kan lufte den :hmm:

 

Hvad med en Cavalier King Charles spaniel? Her skal man bare kigge rigtig meget efter den rette opdrætter med sunde hunde.... Men den kan børnene lufte, det er en rigtig hyggefis, som elsker at blive klappet og nusset.

 

Jeg er meget enig her, jeg synes ikke en rottweiler er en første gangs hund, og er også enig i at en lab er en stor hund at lufte for børnene, og at en lab også skal arbejde, men det er en god hund til børn ;-)

Jeg synes faktisk at Bustertrolds forslag om en dansk svensk gårdhund eller dit valg er godt :-)

Min niece på 6 år har lige fået en labbe hvalp han er utrolig sød ved hende, men hun kommer aldrig til at gå tur med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh @Niels M jeg tror godt nok at en rottweiler er en stor mundfuld for 1. gangs hundeejere - især når man måske ikke vil træne mere end i starten. En rotte skal altså arbejde, ikke?

 

Jeg tænker at labrador er et godt bud, men den skal jo også lave et eller andet efter den er blevet voksen - og den er måske for stor til at børnene selv kan lufte den :hmm:

 

Hvad med en Cavalier King Charles spaniel? Her skal man bare kigge rigtig meget efter den rette opdrætter med sunde hunde.... Men den kan børnene lufte, det er en rigtig hyggefis, som elsker at blive klappet og nusset.

 

Jeg er meget enig her, jeg synes ikke en rottweiler er en første gangs hund, og er også enig i at en lab er en stor hund at lufte for børnene, og at en lab også skal arbejde, men det er en god hund til børn ;-)

Jeg synes faktisk at Bustertrolds forslag om en dansk svensk gårdhund eller dit valg er godt :-)

Min niece på 6 år har lige fået en labbe hvalp han er utrolig sød ved hende, men hun kommer aldrig til at gå tur med ham.

 

Måske ikke det optimale, men TS har jo haft store hunde tidligere som hjemmeboende. Med hvalpe, lydigheds og unghundetræning er det ikke umuligt, hvis man fortsætter med træning i det daglige hjemme. Det er imo den perfekte familiehund, men nu er jeg jo også solgt til racen. Jeg tænke også DSG, men tænkte den måske var for lille og larmende i forhold til fam. ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske ikke det optimale, men TS har jo haft store hunde tidligere som hjemmeboende. Med hvalpe, lydigheds og unghundetræning er det ikke umuligt, hvis man fortsætter med træning i det daglige hjemme. Det er imo den perfekte familiehund, men nu er jeg jo også solgt til racen. Jeg tænke også DSG, men tænkte den måske var for lille og larmende i forhold til fam. ønsker.

 

Der er altså forskel på at bo hjemme, hvor forældrene har en stor hund, og så på selv at ha' 100% ansvar for den. Og jeg synes bare ikke rotten er for begyndere - du skrev selv tidligere "hvis man behandler den rigtigt" og hvordan ved man det som nybegynder i forhold til at ha' hund?

 

Grunden til jeg foreslår CKCS er at det er en lille, nem og meget glad og kærlig hund, der ikke gør så meget som DSG.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er altså forskel på at bo hjemme, hvor forældrene har en stor hund, og så på selv at ha' 100% ansvar for den. Og jeg synes bare ikke rotten er for begyndere - du skrev selv tidligere "hvis man behandler den rigtigt" og hvordan ved man det som nybegynder i forhold til at ha' hund?

 

Grunden til jeg foreslår CKCS er at det er en lille, nem og meget glad og kærlig hund, der ikke gør så meget som DSG.

Overgiver mig! :blink: Cavalier tænkte jeg også, men der er der pelspleje...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og velkommen til! Enig med de andre i, at I allerede har gjort jer nogle fine tanker om det at få hund.

Synes også jeres raceovervejelser er fornuftige og der er kommet nogle gode forslag fra andre. En dalmatiner kunne også være en mulighed - og i hvert fald en som sagtens kan tage på løbeture med dig. Men ikke alle dalmatinere er super venlige overfor alle andre hunde, så det er noget der skal tages i betragtning.

 

 

 

Vores kommende hus er i grundplan ikke så stort, små 60 m2 og skal den kunne lege ovenpå, skal den op af trapperne til værelsesafdelingen, så skal den det, skal den vægtmæssigt kunne bæres indtil det første år.

I kælderen har vi et stort dejligt bryggers, hvor den kan få ’sit eget sted’, når vi ikke er hjemme (på arbejde). Vi har en dejlig stor have, som kan hegnes ind, hvor den kan løbe og lege med os om eftermiddagen.

 


.

 

Jeg studsede over det her. Har jeg forstået det rigtigt at jeres ny hus er på knap 60 m2 fordelt på tre etager?

Ikke at det gør noget for hunden, den har ikke brug for meget indendørs plads, men jeg undrer mig over at en familie på 5 kan leve så småt. Medmindre det er 60 m2 per etage - så kan jeg bedre se det for mig. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg studsede over det her. Har jeg forstået det rigtigt at jeres ny hus er på knap 60 m2 fordelt på tre etager?

Ikke at det gør noget for hunden, den har ikke brug for meget indendørs plads, men jeg undrer mig over at en familie på 5 kan leve så småt. Medmindre det er 60 m2 per etage - så kan jeg bedre se det for mig. :-D

 

Grundplan=pr. etage:-)

 

Umiddelbart tror jeg også at rotten er for stor en mundfuld. Og med de andre krav der stilles, tror jeg at korthåret hund af mellem race er bedste bud.

 

Jeg synes faktisk at labben er et godt forslag, forudsat der kigges efter en af de knap så tunge linjer. En lab er en fantastisk følgesvend for både børn og voksne.

 

Som de andre der uhæmmet smider egen race ind i ligningen, smider jeg corgien ind:mrgreen: En sjov og opfindsom lille skid! Nem at opdrage, elsker alle, er fantastisk (!!!!) med børn og er en stor hund med korte ben.

 

Gøen og hyrdning er noget der ret nemt kan trænes væk, dog vil den nok altid gø hvis den leget vildt med børnene. Og så er det en snakkende race. Den knurrer, mumler og har en lyd til enhver situation:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at en lab eller golden ville være et godt bud. Eventuelt ville en dansk/svensk gårdhund også være et fornuftigt match, og rent størrelsesmæssigt nok være nemmere for børnene at håndtere.

 

Nu smider jeg lige en anden race ind i bunken. Hvad med en engelsk cocker spaniel. Man skal være ops på sindet i nogle linjer, men det er en god størrelse til den aktive familie med børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke et fint indlæg med mange gode informationer. Det er virkelig dejlig at læse, at I tænker så meget over det.

Jeg synes altid at det er svært at anbefale hunderacer, for man kan ikke lade være st have sine egne følelser med ind over - og ofte ender disse tråde med, at de fleste anbefaler den hund de selv har :-D

det kan være svært at rådgive, for indenfor de forskellige racer, er der jo forskellige linjer. Nu er retrieveren nævnt i to varianter, og jeg er både enig og uenig. Jeg har jagt Golden. Ham jeg havde før ville passe helt perfekt ind i jeres familie, han elskede en aktiv hverdag og gåture. Han var dog for stor til at børnene selv kunne lufte ham. Ham jeg har nu elsker også at gå tur, men det er ikke nok for ham - der skal mere til. Han vil trænes og udfordres og der er fart over feltet. De er af to helt forskellige linjer. Ham jeg har nu vil ikke kunne gå som "bare" familiehund - han vil så gerne arbejde.

Jeg kender også mange labrador og der er også forskellige linjer: både den gode robuste lækre labrador, men også i den anden grøft hvor de for mig at se, avles lidt for bløde, hvilket kan give usikkerhed.

Så når I har valgt race, så prøv at ring og snak med forskellige opdrættere og hør hvad deres hunde har af behov. For det kan altså være ret forskelligt indenfor racen, uanset hvilken en race man vælger.

Ang. Hanhund eller tæve, så har jeg selv hanhund. Men de bliver en del større end tæverne (i hvert fald indenfor retrieverne), så en fordel ved at vælge tæve ville være, at børnene måske på sigt kunne komme til at gå med hunden.

Jeg har kun nævnt ud fra retrieveren, for det er dem jeg ved lidt om. Dermed ikke sagt, at I skal sætte jer fast på retrieveren.

Hvis det er vigtigt, at børnene selv kan gå med hunden, vil jeg nok kigge på lidt mindre hunde end retrieverne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at en af selskabshunderacerne måske kunne være et bud. Pelsplejen behøver ikke være omfattende, den kan let bæres ovenpå og hvis I finder ud af, at I ikke vil træne efter hvalpetræningen er det hunde, der som udgangspunkt godt kan leve med at træne lidt derhjemme, lege med børnene og gå nogle gode ture.

 

I kan se nogle af dem her: http://www.canis-minor.dk/

 

Ellers kan I kigge her: http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/list

Det er selvfølgelig ret overordnet, men det kan måske give lidt inspiration til nogle racer, som I så kan gå i dybden med efterfølgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind at for alle jeres svar. Det var så dejligt at blive inspireret og høre jeres tanker

 

Vælger ikke at multiquote, da det så vist bliver for langt. Men vil lige skive mine tanker i forhold til jeres svar.

 

Med hensyn til motion, gåture, træning og at løbe frit, så vil en kommende hun få lov at løbe frit i vores have hver dag, men gåturene kan kun blive i området i hverdagene. I forhold til træning, så er det organiseret træning jeg ikke nødvendigvis ønsker at gå til, efter den indledende. Der skal naturligvis trænes derhjemme, især fordi vi gerne vil have en intelligent hund, som jo har brug for at blive stimuleret inden for dens område om det så er apportering, spor, eller noget mere agilitypræget. Med hensyn til om min datter kan gå med den er det selvfølgelig et plus men ikke et krav.

 

Jeg er glad for at flere af jer foreslår labben, min bekymring var meget om den (og hunde af ligenede størrelse) ville have nok plads indendøre til at føle sig godt tilpas. Den dansk/svenke er også stadig med i overvejelserne men jeg er lidt bekymret for at det jo er en race der er avlet til netop at gø, og tænker at det er svært at lære den at gå imod dens natur.

 

Både beaglen og dalmatineren har vi selv overvejet, men jeg har været lidt nervøs for beaglens hyl og for dalmatinerens størrelse og for om den er for snu og ville løbe om hjørner med os.

 

Rottweilere er super søde, min onkel har haft dem af flere omgange, men jeg er enig med de af jer der tror det er for stor en mundfuld.

 

Spanielerne er slet ikke mig, desværre, kan godt leve med lidt pelspleje, men racerne tiltaler mig ikke rigtig. Selskabshundene er søde, men der vil jeg gerne have en hund der kræver lidt mere af mig.

 

Corgien kender jeg ikke, den vil jeg undersøge lidt nærmere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og velkommen til! Enig med de andre i, at I allerede har gjort jer nogle fine tanker om det at få hund.

Synes også jeres raceovervejelser er fornuftige og der er kommet nogle gode forslag fra andre. En dalmatiner kunne også være en mulighed - og i hvert fald en som sagtens kan tage på løbeture med dig. Men ikke alle dalmatinere er super venlige overfor alle andre hunde, så det er noget der skal tages i betragtning.

 

.

 

Jeg studsede over det her. Har jeg forstået det rigtigt at jeres ny hus er på knap 60 m2 fordelt på tre etager?

Ikke at det gør noget for hunden, den har ikke brug for meget indendørs plads, men jeg undrer mig over at en familie på 5 kan leve så småt. Medmindre det er 60 m2 per etage - så kan jeg bedre se det for mig. :-D

 

Som AnneMangetal skriver, så er det pr. etage, men faktisk flytter vi fra en lejlighed på 62 m2 hvor vi har boet de sidste 10 år, så det kan godt lade sig gøre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og velkommen til! Enig med de andre i, at I allerede har gjort jer nogle fine tanker om det at få hund.

Synes også jeres raceovervejelser er fornuftige og der er kommet nogle gode forslag fra andre. En dalmatiner kunne også være en mulighed - og i hvert fald en som sagtens kan tage på løbeture med dig. Men ikke alle dalmatinere er super venlige overfor alle andre hunde, så det er noget der skal tages i betragtning.

 

 

 

.

 

Jeg studsede over det her. Har jeg forstået det rigtigt at jeres ny hus er på knap 60 m2 fordelt på tre etager?

Ikke at det gør noget for hunden, den har ikke brug for meget indendørs plads, men jeg undrer mig over at en familie på 5 kan leve så småt. Medmindre det er 60 m2 per etage - så kan jeg bedre se det for mig. :-D

 

Som AnneMangetal skriver, så er det pr. etage, men faktisk flytter vi fra en lejlighed på 62 m2 hvor vi har boet de sidste 10 år, så det kan godt lade sig gøre :-)

Som barn boede vi også 5 på 60 m2 så, ja det kan godt lade sig gøre, omend det er lidt trangt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg studser lidt over at der bliver foreslået beagle, hvis hunden skal kunne løbe frit. Det er da vist et fåtal af beagler, der kan rende frit, er det ikke? :hmm:

 

Men ja, jeg ville også sige labradoren. Jeg har lige måtte sige farvel til min efter små 14 år. Og SÅ meget pelspleje er der ikke. Den fælder, så det er mere støvsugeren, der kommer på arbejde:-D

 

Luna og jeg har boet i lejlighed det meste af hendes liv. De første 12 mdr på 3. sal og 67 m2. Så flyttede vi ned på 1. sal til 65 m2, hvor vi boede ca 8 år, hvorefter vi flyttede ud i en et-værelses på 32 m2 med have (som hun ikke gad være i alene:lol:). De sidste små 3 år af hendes liv boede hun i hus med have, og elskede at ligge ude i sin have:lun: Så som andre siger, størrelsen på bolig, er ikke det vigtigste, så længe hunden kommer ud og opleve noget:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

en velstimuleret hund behøver ikke meget indeplads overhovedet. Vi boede i et meget lille hus en årrække (stue/køkken nedenunder, soveværelse/badeværelse ovenpå, ikke engang en entre) og vi havde tre store hunde og to katte, problemfrit :-D

 

Lige hvad jeg tænkte! Er hunden velstimuleret, så vil den nyde at slappe af indenfor, og det kræver ikke mange m2 :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...