Hop til indhold

Er det forkerte tanker, omplacering?


Pernille og Lucca
 Share

Recommended Posts

Jeg er i vildrede. Jeg har jo den her dejlige og søde lille blandings-tæve. Hun er tidligere gadehund (blev fundet på gaden og har boet i et internat i et år inden jeg fik hende).

Jeg har før skrevet om nogle ting jeg har med hende som ikke er så spændende. Det har jeg jo bare accepteret og forsøgt at håndtere så godt jeg kan.

Jeg skriver til jer for at høre jeres mening. Jeg har en lille tæve som har været gadehund i Rumænien. Jeg fik hende for 3,5 år siden. Jeg ved ikke hvor gammel hun er, men jeg tror hun er gammel i det hun er meget grå om munden/snuden.

Hun døjer meget med angst, det er tit hun ikke vil gå tur fordi hun er bange, særligt om aftenen men også om morgenen. Hun gemmer sig under sengen. Hun stresser meget nemt og kan være agressiv over for andre hunde. Og også over ældre mænd og nogle enkelte damer. Hun virker indimellem modløs og trist herhjemme og er usikker. Hun har sikkert nogle ting med i bagagen plus at hun kan have fået nogle dårlige oplevelser hos mig. Folk har indimellem ladet deres løse hunde løbe over i hovedet på hende hvilket er super ubehageligt.

Hun tør ikke komme i hundeskoven (hvilket jeg heller ikke gør mere på grund af løse hunde)

Her på det sidste har jeg også oplevet at hun har problemer med at være alene hjemme om aftenen. Jeg har overvejet at finde et nyt hjem til hende hvor hun kan løbe frit hele tiden, da hun er aktiv. Jeg bor i en lille lejlighed. Men ville det være synd at sende hende videre eller ville i anbefale at hun får fred? Hun er for det meste en glad og kærlig hund, men hun døjer bare med de ting som mindsker hendes livskvalitet. Jeg oplever så også at hun er sådan andre steder. Jeg gør selvfølgelig hvad jeg kan for at give hende et godt liv med lange gåture, træning osv. Jeg får også at vide at jeg gør det rigtige. Men jeg har det også sådan, at hun jo sagtens kan være gammel og at hun har haft et langt liv og har oplevet nok i sit liv.

Jeg håber ikke i dømmer mig, da jeg jo elsker den hund og bare gerne vil have at hun har det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Min ærlige holdning?

 

Det er ikke synd for en hund "at dø", den ved det jo ikke efterfølgende. I dit tilfælde ville jeg vælge at aflive, eller finde et meget, meget specielt udvalgt hjem, det kan bare tage virkelig lang tid, er du villig til at give den tid?

 

Den eneste grund til omplacering skal være at hun kan få et bedre liv et andet sted; Vil hun kunne få det, eller vil hun stadig være angst og stresset pga. hendes fortid?

 

Jeg dømmer dig ikke, jeg synes det er godt og stort af dig at du tager stilling til din hunds livsglæde, og overvejer om noget kan gøres!! Det synes jeg flere mennesker bør gøre før de beslutter sig for omplacering, aflivning eller eget livs ændring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i vildrede. Jeg har jo den her dejlige og søde lille blandings-tæve. Hun er tidligere gadehund (blev fundet på gaden og har boet i et internat i et år inden jeg fik hende).

Jeg har før skrevet om nogle ting jeg har med hende som ikke er så spændende. Det har jeg jo bare accepteret og forsøgt at håndtere så godt jeg kan.

Jeg skriver til jer for at høre jeres mening. Jeg har en lille tæve som har været gadehund i Rumænien. Jeg fik hende for 3,5 år siden. Jeg ved ikke hvor gammel hun er, men jeg tror hun er gammel i det hun er meget grå om munden/snuden.

Hun døjer meget med angst, det er tit hun ikke vil gå tur fordi hun er bange, særligt om aftenen men også om morgenen. Hun gemmer sig under sengen. Hun stresser meget nemt og kan være agressiv over for andre hunde. Og også over ældre mænd og nogle enkelte damer. Hun virker indimellem modløs og trist herhjemme og er usikker. Hun har sikkert nogle ting med i bagagen plus at hun kan have fået nogle dårlige oplevelser hos mig. Folk har indimellem ladet deres løse hunde løbe over i hovedet på hende hvilket er super ubehageligt.

Hun tør ikke komme i hundeskoven (hvilket jeg heller ikke gør mere på grund af løse hunde)

Her på det sidste har jeg også oplevet at hun har problemer med at være alene hjemme om aftenen. Jeg har overvejet at finde et nyt hjem til hende hvor hun kan løbe frit hele tiden, da hun er aktiv. Jeg bor i en lille lejlighed. Men ville det være synd at sende hende videre eller ville i anbefale at hun får fred? Hun er for det meste en glad og kærlig hund, men hun døjer bare med de ting som mindsker hendes livskvalitet. Jeg oplever så også at hun er sådan andre steder. Jeg gør selvfølgelig hvad jeg kan for at give hende et godt liv med lange gåture, træning osv. Jeg får også at vide at jeg gør det rigtige. Men jeg har det også sådan, at hun jo sagtens kan være gammel og at hun har haft et langt liv og har oplevet nok i sit liv.

Jeg håber ikke i dømmer mig, da jeg jo elsker den hund og bare gerne vil have at hun har det godt.

Det er svært at svare på, når man ikke kender hunden, men jeg har fulgt jer herinde og det lyder desværre ikke som om hendes angst bliver mindre på trods af dine tiltag. Så jeg forstår godt dine tanker. Det ER svært at leve med en hund, som er så angst for så mange ting og det er svært at se på, at det bare bliver værre og værre.

 

Det er kun dig, der kan tage beslutningen. Du må prøve at se objektivt på det og vurdere, om du tror, hun ville kunne få det bedre et andet sted. Problemet følger jo med, så det kræver en kompetent ejer at rette op. Og det kan nok godt være svært at finde en ny ejer, som kan leve op til det og tør påtage sig opgaven. Det kræver jo også, at du er tryg ved at overlade hende til en anden.

 

Hvis ikke, så er det bedre at sige farvel selvom det er pisse hårdt. Men det er et liv med angst også. Både for dig og Lucca. Og hvis du føler, at du ikke har mere overskud at give af og efter 3,5 år ikke ser fremskridt, så er det ikke nogen skam at kaste håndklædet i ringen.

 

Men som sagt er det kun dig, der kan tage beslutningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stor respekt herfra.

 

Jeg dømmer dig slet ikke.

 

Min ærlige menig er at hvis du ikke mener andre kan give hende et bedre liv ja så ville jeg desværre vælge at sige farvel.

 

Jeg tror også kun det er dig der kan tage beslutningen. Så følg din mave fornemmelse du ved det bedst :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, i er søde at i ikke dømmer mig :) Nogle vil måske tænke at det ville være den nemme løsning at aflive. Men det bliver aldrig en nem løsning. Men det er heller ikke nemt at leve med som det er.

Jeg er sådan en der gør alt hvad jeg kan og betaler gerne i dyre domme for min hund.

Altså, jeg kunne godt se hende i et hus lidt ude på landet med en stor have. Det ville hun nyde. Men jeg har det stadig lidt blandet.. for hun skal jo stadig ud og forholde sig til omverdenen og andre hunde og mennesker. Min tidligere svigermor passede hende på et tidspunkt. Hun oplevede også at hun ikke ville gå tur men bare hygge sig i haven og at Lucca var usikker. Vi er tit nede ved mine forældre som har hus med have. Hun kan rigtig godt lide at være der og mine forældre elsker hunden helt vildt. De oplever desværre også adfærden. Ikke så meget usikkerheden generelt, men at hun ikke kan kapere de gæster de nogle gange får.

Det skulle være en meget meget kompetent person som skulle have hende. Jeg synes bare på en eller anden måde, at det er uansvarlig at sende sådan en hund videre, selvom hun er en sød hund. Jeg ved ikke hvad hun har været igennem tidligere og heller ikke hvor gammel hun er. Hun kan jo have haft 10 hjem. Jeg kan kun se ud fra at hun er en dejlig hund med problemer. Jeg vil have hende undersøgt fuldstændig her enten imellem jul/nytår eller efter nytår, med røngent og blodprøver. Bare for at være sikker på at hun ikke har skjulte smerter. Og så tage den derfra..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kontakt med en adfærdsbehandler via e-mail :) Hun mener det samme som jer.

 

Det jeg synes er svært, er hvad omverdenen vil sige. For Lucca har jo også sine gode øjeblikke og det er dem som folk lægger mærke til. Men det er jo mig der har hende hver dag og kender hende ind til benet og kan aflæse hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kontakt med en adfærdsbehandler via e-mail :) Hun mener det samme som jer.

 

Det jeg synes er svært, er hvad omverdenen vil sige. For Lucca har jo også sine gode øjeblikke og det er dem som folk lægger mærke til. Men det er jo mig der har hende hver dag og kender hende ind til benet og kan aflæse hende.

Prøv at lægge det fra dig. Som du selv skriver, er det dig, der kender hende bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også give hende fred. Endnu en omplacering ville være endnu et traume for sådan en hund, og selvom du finder et tilsyneladende perfekt hjem til hende, så er der ingen garantier for at hun psykisk får det bedre.

 

At hun ligger sådan der hjemme hos dig, hvor hun har boet i over tre år og burde føle sig tryg, det siger en del. Medmindre selvfølgelig at der er noget fysisk galt med hende og hun har store smerter.

 

Du skal ikke lytte til hvad omgivelserne siger, du skal gøre hvad der er mest humant for din hund, og som du siger, er der jo ingen der kender hende bedre en dig. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville nok forsøge med en kur smertestillende i mindst 2-3 uger, inden jeg aflivede. Bare for at vide med sikkerhed at det ikke gjorde en forskel.

 

Jeg tror også det er det jeg vil gøre :) Hun skal nok ind og have taget røntgent og blodprøver for at blive gennemtjekket. Og så må jeg prøve de smertestillende på hende. Hvis dyrlægen altså er med på den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det er det jeg vil gøre :) Hun skal nok ind og have taget røntgent og blodprøver for at blive gennemtjekket. Og så må jeg prøve de smertestillende på hende. Hvis dyrlægen altså er med på den.

.

Kan ikke forestille mig at de vil modsige sig den ide, det er jo ofte det de selv foreslår. Især hvis man går og overvejer aflivning. Held og lykke med det hele, håber du i det mindste får noget afklaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kontakt med en adfærdsbehandler via e-mail :) Hun mener det samme som jer.

 

Det jeg synes er svært, er hvad omverdenen vil sige. For Lucca har jo også sine gode øjeblikke og det er dem som folk lægger mærke til. Men det er jo mig der har hende hver dag og kender hende ind til benet og kan aflæse hende.

 

Prøv at se bort fra omverdenen, du kender din hund bedst, og nogle gange er det bedste for hunden altså at få fred. Og selvom omverdenen synes det er den nemme løsning, så ved vi jo at den er alt andet end nem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din egen dyrlæge ikke vil sælge dig noget smertestillende, så kan du jo altid kontakte en anden og høre om de vil.

 

Hvad siger hun i øvrigt til fyrværkeriet? Jeg kan huske, du har skrevet om det før og de er jo allerede begyndt at fyre af her i byen :(

 

Hun er desværre meget meget bange :( Jeg havde fået pasning til hende ude i et sommerhus men det er aflyst i sidste øjeblik. Så hun må være hjemme sammen med mig og min veninde. Jeg har fået piller fra dyrlægen og vi ruller for og sætter rolig musik på.

 

Her op til er hun også bange hvis der kommer noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

har du en lidt mere huleagtig seng hun kan få at sove i, evt? Sådan en flad hundeseng er der ikke meget støtte i, hvis man er lidt bange for lyde og den slags. Man kan få sådan nogle fine "kattehuler" til hunde nu, men hun kan måske endda passe en til katte..

https://www.google.co.uk/search?q=dog+cave+bed&oq=dog+cave+&aqs=chrome.1.69 i57j0l5.6705j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=dog+cave+bed&tbm=shop

Link til indlæg
Del på andre sites

har du en lidt mere huleagtig seng hun kan få at sove i, evt? Sådan en flad hundeseng er der ikke meget støtte i, hvis man er lidt bange for lyde og den slags. Man kan få sådan nogle fine "kattehuler" til hunde nu, men hun kan måske endda passe en til katte..

https://www.google.co.uk/search?q=dog+cave+bed&oq=dog+cave+&aqs=chrome.1.69 i57j0l5.6705j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=dog+cave+bed&tbm=shop

 

Ja hun har sådan en som hun godt kan lide. Dog er hun mest under sengen når hun vil gemme sig

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg synes godt nok ikke det er fedt.. For det er jo lidt at skulle lege Gud. Og kunne hunden mon få det bedre. Og overdriver man nu situationen..

Men jeg tror bare man skal være realistisk. Som min veninde siger: hunden er jo ikke kastebold.. men jo, alligevel lidt. Det er hendes 3. hjem (hvis man kan kalde gaden for et hjem)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er desværre meget meget bange :( Jeg havde fået pasning til hende ude i et sommerhus men det er aflyst i sidste øjeblik. Så hun må være hjemme sammen med mig og min veninde. Jeg har fået piller fra dyrlægen og vi ruller for og sætter rolig musik på.

 

Her op til er hun også bange hvis der kommer noget.

Håber det går :x:

 

Da jeg havde en bange hund, rullede vi også gardinerne for og skruede lidt ekstra op for fjernsynet. Derudover hjalp det at træne små øvelser og give virkelig lækre godbidder. Det fjernede lidt fokus fra fyrværkeriet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg synes godt nok ikke det er fedt.. For det er jo lidt at skulle lege Gud. Og kunne hunden mon få det bedre. Og overdriver man nu situationen..

Men jeg tror bare man skal være realistisk. Som min veninde siger: hunden er jo ikke kastebold.. men jo, alligevel lidt. Det er hendes 3. hjem (hvis man kan kalde gaden for et hjem)

Det er jo desværre det ansvar man påtager sig, når man får dyr. Men jeg forstår dig godt, det er på ingen måde fedt at skulle tage den beslutning.

 

Men jeg tænker lidt, at hvis du gerne vil forsøge at træne nogle af problemerne en sidste gang, kan det måske hjælpe at mødes med en rolig hund, som ikke tager sig af de ting, som gør Lucca bange. Det kan måske give Lucca lidt ro, så du kan komme til at træne det.

 

Der står lidt om det her: http://www.hunde-forum.dk/traening/42017-skud-traening.html?highlight=#post1477192

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo desværre det ansvar man påtager sig, når man får dyr. Men jeg forstår dig godt, det er på ingen måde fedt at skulle tage den beslutning.

 

Men jeg tænker lidt, at hvis du gerne vil forsøge at træne nogle af problemerne en sidste gang, kan det måske hjælpe at mødes med en rolig hund, som ikke tager sig af de ting, som gør Lucca bange. Det kan måske give Lucca lidt ro, så du kan komme til at træne det.

 

Der står lidt om det her: http://www.hunde-forum.dk/traening/42017-skud-traening.html?highlight=#post1477192

 

Min overbo har en hund som Lucca er rigtig gode venner med, de elsker hinanden. Jeg har flere gange prøvet at gå tur med dem. Men hun er uden for rækkevidde, der er ikke noget der kan rokke på hende. Hun nægter at gå der om aftenen.

 

Dog har vi været hjemme hos mine forældre i dag. Der fulgte de os hjem på en gåtur her til aften. Det ville hun faktisk gerne men klistrede sig til dem og skulle konstant tjekke om alle var med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min overbo har en hund som Lucca er rigtig gode venner med, de elsker hinanden. Jeg har flere gange prøvet at gå tur med dem. Men hun er uden for rækkevidde, der er ikke noget der kan rokke på hende. Hun nægter at gå der om aftenen.

 

Dog har vi været hjemme hos mine forældre i dag. Der fulgte de os hjem på en gåtur her til aften. Det ville hun faktisk gerne men klistrede sig til dem og skulle konstant tjekke om alle var med.

Gå hvor? Udenfor generelt eller?
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...