Hop til indhold

Ny hund, voksen vs hvalp


Winmar
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har i efterhånden 3 år leget med tanken om hund nr 2. Jeg leder nu aktivt efter hund nr 2, men der er kommet tvivl om jeg skal vælge voksen eller hvalp.

Jeg har altid haft hundene fra hvalpe, så derfor har jeg ingen erfaring med at få hundene ældre.

Den nye hund skal jeg konkurrere med i Dch's lydighedsprogram.

 

Så har brug for jeres hjælp til tanker, fordele og ulemper ved at vælge hvalp og voksen hund.

 

Ved voksen hund tænker jeg en ca alder på 1-2 år.

 

-winmar

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville klart vælge en hvalp, hvis det skal være en konkurrencehund. Din næste hund starter jo i B, så chancen for at ende med rykke op i E med en ny hund, er ret god. Den er knap så god med en omplaceringshund, hvor alt det svære i programmet skal indlæres.

 

Ud over det, så kan de fleste voksne hunde bedre acceptere at en hvalp flytter ind, i stedet for en voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke så meget erfaring med DcH's lydighedsprogram, men hvis du er villig til at betale hvad en virkelig lovende unghund koster, kan du jo sikre dig at hunden er sundhedsmæssigt og mentalt helt på toppen, når du køber voksen og det der med at komme tæt på hunden og få opbygger et tæt samarbejde og relationer, tror jeg ikke vil være noget problem.

 

Jeg arbejder med FT Springere og i den verden er der ofte ambitiøse opdrættere og markprøvefolk som beholder og træner to eller tre hvalpe fra samme kuld. Når de så når 1-1 1/2 års alderen sælges en af dem og der er ofte næsten umuligt - også for opdrætteren, at vide hvilken er den bedste (har størst potentiale). På den måde kan man købe en særdeles dejlig hund, som er grundtrænet og klar til at gå videre med. Det er en meget sikker måde, hvor risikoen for at få en dårlig hund er elimineret. Og uanset hvor godt man ser sig for, når man køber en 8 ugers hvalp, er der jo risiko for at den ikke udvikler sig, som håbet og ønsket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke så meget erfaring med DcH's lydighedsprogram, men hvis du er villig til at betale hvad en virkelig lovende unghund koster, kan du jo sikre dig at hunden er sundhedsmæssigt og mentalt helt på toppen, når du køber voksen og det der med at komme tæt på hunden og få opbygger et tæt samarbejde og relationer, tror jeg ikke vil være noget problem.

 

Jeg arbejder med FT Springere og i den verden er der ofte ambitiøse opdrættere og markprøvefolk som beholder og træner to eller tre hvalpe fra samme kuld. Når de så når 1-1 1/2 års alderen sælges en af dem og der er ofte næsten umuligt - også for opdrætteren, at vide hvilken er den bedste (har størst potentiale). På den måde kan man købe en særdeles dejlig hund, som er grundtrænet og klar til at gå videre med. Det er en meget sikker måde, hvor risikoen for at få en dårlig hund er elimineret. Og uanset hvor godt man ser sig for, når man køber en 8 ugers hvalp, er der jo risiko for at den ikke udvikler sig, som håbet og ønsket.

 

Med al respekt for jagt-verdenen, så er der langt til lydighed. Der fortrænes ikke hunde til DcH programmet. Hvis TS skal have endnu en schæfer, er det muligt at finde en der er trænet i PH eller IPO, som begge har elementer der kan bruges i DcH, men der er stadig meget der skal rettes og ændres. Hvis det ikke skal være en schæfer, bliver det nærmest umuligt at finde en hund med sundhed i top, som er fortrænet i arbejdsøvelserne, med fokus på de ting der vægtes i DcH.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor overvejer du voksen hund i stedet for hvalp?

 

Hvis jeg skulle anskaffe en hund til et bestemt formål (konkurrence af enhver art) så ville jeg klart vælge en hvalp.

 

Og det kommer fra mig, som sådan ca. altid tager omplaceringer - men skulle jeg have en ny lydigheds- eller agilityhund, så blev det en hvalp.

 

Man KAN være heldig at finde en der er perfekt, fx min Scoop som terapihund, eller PinPoynters Dexter som agility/canicross hund, men der er ingen garantier.

 

Det er alt ære værd at give en voksen hund en chance, men hvis du har ambitioner, så er det lidt et gamble at tage en omplacering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...