Hop til indhold

Når tæven dufter


Annett
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

 

Nogen der har erfaring med tæver der dufter, og hanhundene der vimser omkring dem??

 

Vores tæve ( En flatcoated retriever), er MEGET eftertragtet af rigtig mange hanhunde. Og hun er det stort set HELE ÅRET, og altså ikke kun i forbindelse med hendes løbetid .

Vi kommer meget i hundeskove, hvor hunde må løbe frit, og det eneste hanhundene er interesserede i når vi møder dem, er at snuse hende bagi eller hoppe på hende. Og hun siger ikke fra, hun lægger sig bare ned og ser ydmyg og "lille" ud. Jeg har faktisk rigtig ondt af hende, for jeg kan jo ikkke( så vidt jeg ved) , lære hende at sige fra.

Har spurgt dyrlægen til råds, og han var på herrens mark.... Muligvis ville en sterilisering hjælpe på det, men han kunne ikke garantere det...

Jeg har hørt at " Klorofyl tabletter" skulle kunne afhjælpe det, men er i tvivl om jeg tror på det.

 

SÅ: Har nogen af jer lignende erfaringer, og/ eller gode råd. Det tages imod med Kyshånd .

 

Hilsen Annett og Molly 🙂🙂🐾🐾

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja har selv sådan en tæve

 

Det har hjulpet en anelse at blive steriliseret. Men slet ikke så de ikke stadig findes hende voldsomt lækker.

 

Du kan ikke lære hende at sige fra, men du kan og skal hjælpe hende

 

Og den bedste hjælp kan være at holde sig fra hunde skove.

 

Dyrk hendes faste hunde venner andre steder.

 

Jeg har haft sporadisk succes med at sprøjte billig parfume på halen. Nogle hunde kan ikke lide parfume lugten, men andre er helt ligeglade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et meget udpræget problem med tæver der ikke bryder sig om at skulle konflikte og jeg er sikker på at hanhunde kan lære at spotte disse tæver på lang afstand. Min hanhund lærte ret tidligt at labradortæver var ganske risikofrie at humpe på. Selv når tæven var laaangt væk kunne jeg se hans forventning om hvad mødet skulle gå ud på og han hilste aldrig på labtæver,.. han sprang direkte på dem uden overhovedet at have snust til dem. I den situation hjælper det selvfølgelig ikke at neutralisere tæven, for der ligger årsagen til problemet hos hanhunden og i hvad han har lært/ ikke lært. Jeg har haft 2. steriliserede flatcoats og i begge tilfælde har det betydet et markant fald i interessen fra hanhundenes side, dog ikke når det drejer sig om den type, hvor adfærden er blevet et mønster (som det eks. med min hanhund).

 

Det jeg gør når jeg møder "ivrige" hanhunde, er at gå imellem hundene med fronten vendt mod hanhunden. Det hjælper som regel kun kortvarigt, så man skal blive ved med skærme af indtil, enten at hunden giver op eller at ejeren tager sin hund til sig. At du går ind og tager ansvar/ bakker op, kan meget vel give din hund følelsen af at hun ikke er alene om det, så hun ikke føler sig så presset i disse situationer. Evt. kan det være smart at have hunden i snor, så man har styr på hvor hun befinder sig uden at behøve at kigge efter hende. Det kan nemlig være ret udfordrende at holde sin position imellem hundene.

 

Du kommer til at forberede dig på at mange hanhundeejere vil anklage dig for, at DU er skyld i at din hund ikke selv har lært at sige fra, fordi du blander dig. Lad være med at lyt til dem og tænk over nogle sætninger du kan bruge i de situationer. Selv siger jeg tit at JEG da synes, at hun ligner én der forsøger at takke nej til hans tilnærmelser men at de da kan have ret, hvis de mener at dét at sige fra, betyder at hun skal helt op i det røde felt og hakke ud og snerre. Sommetider supplerer jeg med at sige, at hun jo er en retriever (som jo er meget blide og det kan folk som regel følge) og derfor opfører sig som sådan èn, og ikke kan forventes at reagere som f.eks. en schæfer, der jo ikke har noget problem med at fare i flint over små foreteelser.

 

Mht. at undgå hundeskove, så kan det selvfølgelig være en løsning (en der er meget anbefalet herinde). Dog hjælper det jo ikke noget, hvis man bare går andre steder hen, hvor folk også går med løse hunde. Man bliver nødt til at finde ud af med sig selv, hvad man så vil. Personligt tager jeg gerne nogle konflikter med andre mennesker hvis alternativet er, at min hund ellers til stadighed skal færdes i snor. Nu ved jeg ikke hvordan det ser ud i området omkring Rødovre men i de hundeskove jeg færdes i, kan jeg godt finde tidspunkter hvor der ikke kommer så mange hunde, eller stier der ikke er så befærdede. Alternativt kan man jo tage sin hund i snor når man ser store hunde (de små virker ikke helt så intimiderende) og så først slippe, hvis det viser sig at være tæver. Det behøver ikke at være så sort/ hvidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også sådan en tæve.. Det har været sådan siden hendes første løbetid. Når jeg passer min svigermors volpino, som er teenager og ekstra hormonramt for tiden, kan han slet ikke lade hende være.

Har prøvet klorofyl tabletter, synes ikke det havde nogen effekt, og derudover skulle min tæve have overdrevet mange :vedikke:

Volpinoen siger hun aldrig fra over for, desværre. Han hopper heldigvis ned når vi siger det til ham, men når det bliver for meget ryger han i time out :) Jeg ville også gå i mellem og droppe hundeskove :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar .. Det du skriver Ascha vil jeg helt klart prøve af. At gå imellem hundene, og derved skærme hende af,

Så hun får en følelse af at jeg hjælper hende og at hun ikke er alene. Og jeg har ikke noget imod at konflikte med folk, hvis det skulle komme til det...... ( Er i øvrigt flyttet fra Rødovre til Odsherred- skal lige have rettet det på min " profi,")

 

Og til dig Luckyluna: En af grundene til at vi kommer i hundeskoven, er at der må hun være løs og boltre sig, hvilket hun elsker.....

Og jeg synes nu at folk har styr på deres hunde...... Bortset fra at de har nogle hanhunde der synes at Molly er lækker.......

Og til dig Claudia: Har også fået info om at de skal have rigtig mange Klorofyl tabletter, og tvivler som sagt på om det hjælper...... Vil nu give det en enkelt chance.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det handler så meget om dufte. Snarere om signaler - kropssprog og attitude.

 

Jeg har jo tæver - og jeg jager konsekvent hanhunde der kun har sex i hovedet væk fra mine tæver. Jeg tror det er min ret og pligt.

 

jeg er enig mht kropssprog og udstråling

 

Loui på snart 4 blev steriliseret før første løbetid og indtil hun for et års tiden siden fik "hår på brystet", tog jeg mig også af at fjerne hanhundene - nu klarer hun det RIGTIG fint selv...

 

hvor gammel er Molly?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeres hunde skov ikke ok eller går du der ikke mere?

 

Desvære oplevede jeg for tit, at have følgeskab af hanhunde, der ville humpe Oskar og ofte var ejeren ikke i nærheden. Så nej jeg kommer der ikke mere. Det sker at jeg en sjælden gang kører ud i en hundeskov, der ligger ca 10 km uden for byen. Der kan man oftest gå i fred for humpene hanhunde. Måske har det noget på størrelsen af hundeskovene at gøre. Den uden for byen er en del større.

Link til indlæg
Del på andre sites

Desvære oplevede jeg for tit, at have følgeskab af hanhunde, der ville humpe Oskar og ofte var ejeren ikke i nærheden. Så nej jeg kommer der ikke mere. Det sker at jeg en sjælden gang kører ud i en hundeskov, der ligger ca 10 km uden for byen. Der kan man oftest gå i fred for humpene hanhunde. Måske har det noget på størrelsen af hundeskovene at gøre. Den uden for byen er en del større.

 

 

Ok. Jeg har kun været i den i klosterhede og den er nemlig stor.

 

Jeg tror det betyder rigtig meget. Dels om der er hegn om og dels størrelsen.

Folk er meget mere tilbøjelig til at have styr på hundenes hvis der ikke er hegn om og måske også hvis den har en størrelse hvor man ikke kan se sin hund hvis den løber til den anden ende:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det handler så meget om dufte. Snarere om signaler - kropssprog og attitude.

 

Jeg har jo tæver - og jeg jager konsekvent hanhunde der kun har sex i hovedet væk fra mine tæver. Jeg tror det er min ret og pligt.

 

:5up:

 

Er iøvrigt enig i, at det kan være et spørgsmål om signaler. Jeg har jo en hanhund, og han er som udgangspunkt ikke særligt sex-fikseret - kan f.eks. godt træne sammen med løbske tæver (hvis jeg er lidt mere insisterende end ellers).

Men ind imellem møder vi en tæve, som han bare synes at han må springe på igen og igen, og her kan jeg ikke nå ham med kommandoer - eneste mulighed er at fjerne ham helt, hvilket jeg selvfølgelig gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg tror ikke det handler så meget om dufte. Snarere om signaler - kropssprog og attitude.

 

Jeg har jo tæver - og jeg jager konsekvent hanhunde der kun har sex i hovedet væk fra mine tæver. Jeg tror det er min ret og pligt.

Meget enig, selvom jeg kun har intakte han hunde ;-) (de humper dog ingen)

Men vi har en labbe dreng her i kvarteret som humper alle hunde, især Walther blir humpet han siger ikke fra så ham hjælper jeg !

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...