Hop til indhold

Råd angående "tricks"


Eris
 Share

Recommended Posts

Hej alle :vinken:

Jeg søger nogle råd angående træning/tricks med en hund der er lidt "speciel" i temperament :genert:

Suki er en Shiba tæve på 3,5 år. Vi har gået til hvalpetræning. Hun var den hund, hvor træneren pegede på os og sagde "sådan der skal det gøres". Altså indtil hun fandt ud af, at hun havde sine egne meninger:lol:

Har førhen haft en anden Shiba, Eris, som jeg elskede at lave tricks med. Hun var kanon hurtig til at lære, hvis godbidderne var de rigtige :lol: Hun kunne alt muligt fra at stå på mine fødder imens jeg gik, perfekt plads, vinke og alt muligt andet. Hun var meget lærenem, men svær at motivere. Hvis hun var mæt eller godbidden ikke var spændende nok, så gad hun bare ikke :fornaermet: Det var sådan set den eneste udfordring..

Nu kommer vi så til Suki :rolleyes:

Hun er et energibundt uden lige og fuldstændig det modsatte af Eris :slem:

Hun er en ekstrem loyal og kærlig hund. Hun elsker at være tæt på mig. Hun er kanon til øjenkontakt, til at bruge næsen (kaninslæb) og til at mærke menneskers følelser. Hun har fanget et par solsorte også:shock:

Hun har et drive og et godt jagtinstinkt.

Når vi kommer til tricks, så har jeg aldrig haft kompetencer til at træne hende :oops:

Det er som om hun overhovedet ikke forstår noget som helst :mrgreen:

Det eneste hun kan er at sitte, og det er jo mest min skyld, fordi jeg simpelthen har givet op:stupid::stupid:

Jeg har prøvet på at klikkertræne hende. Hun forstår godt at et klik betyder "rigtigt - godbid".

Men... Hun er meget utålmodig og kan ikke selv tilbyde adfærd/tricks.

Når jeg fx prøver at highfive, så bliver hun super ivrig og springer vildt op med begge poter og skratter mig på hånden. Har prøvet at lade være med at rose hende for det, siden jeg søger at hun gør det med én pote og ikke begge poter. Men hun bliver ivrig, begynder at gø, hopper rundt, klør sig og så giver hun op :stupid:

Og sådan gør hun generelt ligemeget hvad jeg prøver at lære hende.. Fx ved "læg dig", så har hun forstået det som, at tricket er at springe ned på gulvet, IKKE at lægge sig :rolleyes:

Hvordan dælen kan jeg gøre det anderledes, for at få hende til at forstå det jeg mener? Hvordan kan jeg lære hende, at hun skal tilbyde en adfærd eller prøve noget nyt?

Jeg har tit haft andre til at prøve. De var overbeviste om, at det var super nemt at lære hende at lægge sig, men de måtte så æde deres egne ord. De var ligeså fortvivlet som jeg var :lol:

Jeg er godt klar over, at selve racen ikke er den nemmeste indenfor træning. Og jeg forventer heller ikke det helt store. Og jeg ved også godt at hendes kompetencer ligger andre steder. Men åh, jeg vil jo gerne, og hun vil også gerne... Hun er bare SÅ svær, når det kommer til tricks...

Er der nogle der har nogen idéer til, hvad fanden jeg lige gør? - eller hvad jeg gør forkert? :damn:

Hvis der er behov for en video kan jeg også godt tage en..

Mange hilsen en hundeejer, som egentlig for længst har givet op:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan helt grundlæggende, er der to typer hunde man kan træne, de ivrige og de knap så ivrige. Og man må arbejde med det man har.

 

Suki lyder som en meget ivrig hund, så det er du nødt til at udnytte. Når du skriver klikkertræne, er det så selve belønningen/markøren du bruger, eller har du trænet shaping?

 

Fx øvelser som high-five og alt andet der kræver at hun fysisk berører et menneske eller en genstand, ville jeg træne med target. Start med at hun skal dutte din hånd. Dut=klik. Når hun kan det, sætter du en post-it på hånden. Den skal ikke være orange eller blå, så brug en gul, pink eller grøn. Hun skal så dutte på post-it. Herefter flytter du post-it til fx en skuffe, og starter hende tæt på skuffen. Når hun er blevet sej til det, fjerner du post-it.

 

Samme procedure med pote-target, bortset fra at du starter med et låg eller en musemåtte. Stil dig med hende tæt på låget, og klik hende når hun berører låget med poten. Timing er alt! Beløn ved at kaste godbidden lidt væk fra låget, og start igen. Du kan hjælpe med din kropsposistion, sådan at du står med låget mellem dig og hunden, så hun bliver trukket hen mod dig, og altså derved berører låget.

 

En hund som Suki gider ikke nødvendigvis særlig mange gentagelser, så hold det til meget korte sessioner. Når I gør øvelsen sværere, så start på niveauet lavere næste gang I træner, lav enkelte gentagelser og så gå videre.

 

Hvis det er egentlig opdragelse som sit, dæk m.m., så er det noget der kan shapes (hun sætter sig af sig selv - klik og beløn), men det tager tid! Og reglen er at man først sætter kommandoen på når hunden kan øvelsen.

 

Jeg tror at jeg ville finde et hold at træne på, et hold med fokus på tricks og kropskontrol. Der er ikke rigtig noget mål med træningen, ud over at have det sjovt med sin hund.

 

Og velkommen tilbage:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med AnneMangetal, når du skal lære hende selv at tilbyde adfærd, er target træning, både snudetarget og Potetarget, et rigtig godt sted at starte, fordi det er forholdsvis nemme øvelser at få succes med. Især snudetarget på hånden, er nemt at sætte op til succes, hvis du sætter håndfladen tæt nok foran næsen på hende, kan hun næsten ikke undgå ret hurtigt at komme til at dutte med snuden, og hvis du er hurtig og præcis med dit klik og belønning, burde hun ret hurtigt fange pointen.

Potetarget går som regel også meget nemt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet her til aften og jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde:lol:

Hun bider i min hånd, slikker på den, sætter sig, halser, kaster poterne op på hånden, smider sig og når hun endelig dutter den, så forstår hun det bare ikke:klap:

Sætter man så et aktivitetsspil frem, så kan hun både fjerne dimser, trække skuffer ud, rode med det ene og det andet og det hele er løst på max 5min :sjov:

Vi prøver selvfølgelig igen i morgen, jeg har ikke givet op endnu :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet her til aften og jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde:lol:

Hun bider i min hånd, slikker på den, sætter sig, halser, kaster poterne op på hånden, smider sig og når hun endelig dutter den, så forstår hun det bare ikke:klap:

Sætter man så et aktivitetsspil frem, så kan hun både fjerne dimser, trække skuffer ud, rode med det ene og det andet og det hele er løst på max 5min :sjov:

Vi prøver selvfølgelig igen i morgen, jeg har ikke givet op endnu :fornaermet:

 

Er du helt sikker på at hun har forstået klikkerens betydning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøvede faktisk uden klikker til aften og bare med dygtig.. Men det kan da godt være jeg skal gå HELT tilbage fra start:hmm:

 

Jeg ville i hvert fald gå tilbage og sikre mig at hun er 100% med på klikkerens betydning og så bruge den som belønningsmarkør. Du kan også bruge et ord eller en lyd som markør, men det kræver at du er virkelig skarp på at det ord/lyd, ALTID betyder belønning nu, det er IMO lidt nemmere med klikkeren, i hvert fald her under nyindlæringen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville i hvert fald gå tilbage og sikre mig at hun er 100% med på klikkerens betydning og så bruge den som belønningsmarkør. Du kan også bruge et ord eller en lyd som markør, men det kræver at du er virkelig skarp på at det ord/lyd, ALTID betyder belønning nu, det er IMO lidt nemmere med klikkeren, i hvert fald her under nyindlæringen :-)

Prøvede lige at klikke med klinkeren imens hun lå oppe i vinduet, og hun fik travlt med at komme ned :ivrig:

Så blev hun lige lidt bange for klikkeren og ville ikke æde godbidderne :damn:

MEN SÅ VAR DER HUL! :banan: Vi trænede meget kort, men hun fik sgu fat i det:klap:

Vi prøvede igen for 5 min siden, og der gjorde hun det også! :klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøvede lige at klikke med klinkeren imens hun lå oppe i vinduet, og hun fik travlt med at komme ned :ivrig:

Så blev hun lige lidt bange for klikkeren og ville ikke æde godbidderne :damn:

MEN SÅ VAR DER HUL! :banan: Vi trænede meget kort, men hun fik sgu fat i det:klap:

Vi prøvede igen for 5 min siden, og der gjorde hun det også! :klap2:

 

Super :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du med at lokke?:-P

 

Med godbidder, i stedet for at vente på at hun selv skal tilbyde adfærden. Rent personligt vil jeg ikke lokke i target, hverken snude target eller Potetarget, der kører jeg ren shaping. Men i øvelser som fx sit og dæk, der lokker jeg også gerne med en godbid, altså trækker en godbid op over hovedet på hunden, for at "inspirere" den til at sætte sig ned -og så klikker jeg når den slå bagdelen i sædet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med godbidder, i stedet for at vente på at hun selv skal tilbyde adfærden. Rent personligt vil jeg ikke lokke i target, hverken snude target eller Potetarget, der kører jeg ren shaping. Men i øvelser som fx sit og dæk, der lokker jeg også gerne med en godbid, altså trækker en godbid op over hovedet på hunden, for at "inspirere" den til at sætte sig ned -og så klikker jeg når den slå bagdelen i sædet :-)

 

Nemlig. Selvfølgelig ikke med target. Men med alle mulige andre tricks. Rulle rundt, give pote, siksak mellem benene, danse, stå på baggrund af og en milliard andre.

 

Du lokker bevægelsen frem ved at føre hunden med en godbid. I starten. Så føres hunden med hånden uden godbid og til sidst uden hånd hjælp hvis man ønsker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med godbidder, i stedet for at vente på at hun selv skal tilbyde adfærden. Rent personligt vil jeg ikke lokke i target, hverken snude target eller Potetarget, der kører jeg ren shaping. Men i øvelser som fx sit og dæk, der lokker jeg også gerne med en godbid, altså trækker en godbid op over hovedet på hunden, for at "inspirere" den til at sætte sig ned -og så klikker jeg når den slå bagdelen i sædet :-)

 

Så er jeg med på hvad I mener :klap:

Det plejer vi også at gøre ved sit og sådan ☺

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan bruger du klikkeren? Altså hvornår i en øvelse/indlæring klikker du? Jeg studser lidt over at du skriver at du klikkede mens hun lå i vindueskarmen, og så kom hun for at få en godbid.

 

Mon ikke at det var for at tjekke om hun havde forstået klikkerens betydning? -det kom i hvert fald efter at jeg spurgte om hun var helt sikker på at hunden ved hvad klik betyder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke at det var for at tjekke om hun havde forstået klikkerens betydning? -det kom i hvert fald efter at jeg spurgte om hun var helt sikker på at hunden ved hvad klik betyder..

 

Jo, men klikket betyder jo egentlig ikke kun godbid - for mig. Det skulle jo faktisk gerne betyde at hunden ved at klikket betyder rigtigt+godbid. Og derfor spørger jeg hvornår der klikkes, altså om det er i sekundet hvor hunden gør noget rigtigt, eller om det er når øvelsen er forbi. Og så kender jeg folk der bruger klikkeren til at få hunden på plads, så man ved aldrig....:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. Lokning, så synes jeg man skal se grundigt på hunden foran sig inden man bare forkaster det. Og også på det man ønsker at lave med dem.

 

Nogle af mine tricks har jeg brugt lokning til, andre guidet shaping og nogle udelukkende på shaping. Det er forskelligt hvad jeg vælger, alt afhængig af hunden. Jeg har tricks hvor jeg også har valgt forskellig tilgang og det selvom det er samme race hund.

 

Det gælder fx tricket, hvor hunden skal vende sig så den står med ryggen til mig. Der er den shapet med den ene, mens den anden blot havde brug for et par repetitioner med lokning og så sad den bare i skabet.

 

hvis jeg havde en hund der meget nemt blev frustreret, så tror jeg at jeg ville dele øvelsen op i ultra små bidder og være meget opmærksom på at det aldrig blev for svært for hunden, så der var en kæmpe succesrate.

 

Mht. Overspringshandlinger på håndtarget, så har jeg haft samme problem med min den unge. Jeg ville gerne have ham til at holde den i længere tid og så begyndte han at lave overspringshandlinger. Jeg valgte at få noget modtryk på, og lagde lidt vægt mod næsen med min hånd og klikkede et par gange for det. Så holdt jeg den lidt og klikkede i det øjeblik hunden selv trykkede. Det hjalp ham til at forstå at han skulle koncentrere sig om at trykke ig holde trykket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men klikket betyder jo egentlig ikke kun godbid - for mig. Det skulle jo faktisk gerne betyde at hunden ved at klikket betyder rigtigt+godbid. Og derfor spørger jeg hvornår der klikkes, altså om det er i sekundet hvor hunden gør noget rigtigt, eller om det er når øvelsen er forbi. Og så kender jeg folk der bruger klikkeren til at få hunden på plads, så man ved aldrig....:-)

 

Jeg er nok bare naiv nok til at antage at folk herinde, ikke er komplet idioter -selvom jeg godt ved at der er mange af dem, ude i den virkelige verden :engel::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. Lokning, så synes jeg man skal se grundigt på hunden foran sig inden man bare forkaster det. Og også på det man ønsker at lave med dem.

 

Nogle af mine tricks har jeg brugt lokning til, andre guidet shaping og nogle udelukkende på shaping. Det er forskelligt hvad jeg vælger, alt afhængig af hunden. Jeg har tricks hvor jeg også har valgt forskellig tilgang og det selvom det er samme race hund.

 

Det gælder fx tricket, hvor hunden skal vende sig så den står med ryggen til mig. Der er den shapet med den ene, mens den anden blot havde brug for et par repetitioner med lokning og så sad den bare i skabet.

 

hvis jeg havde en hund der meget nemt blev frustreret, så tror jeg at jeg ville dele øvelsen op i ultra små bidder og være meget opmærksom på at det aldrig blev for svært for hunden, så der var en kæmpe succesrate.

 

Mht. Overspringshandlinger på håndtarget, så har jeg haft samme problem med min den unge. Jeg ville gerne have ham til at holde den i længere tid og så begyndte han at lave overspringshandlinger. Jeg valgte at få noget modtryk på, og lagde lidt vægt mod næsen med min hånd og klikkede et par gange for det. Så holdt jeg den lidt og klikkede i det øjeblik hunden selv trykkede. Det hjalp ham til at forstå at han skulle koncentrere sig om at trykke ig holde trykket.

 

Hvem forkaster lokning?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klikkede da hun lå i vinduet, fordi jeg ville teste om hun stadig havde en association til lyden. Det er længe siden jeg har klikket med hende. Måske 7 måneder siden og så dengang hun var hvalp og skulle lære øjenkontakt, hvilket hun er en total badass til :cool:

Derefter klikkede jeg bare (også ved øjenkontakt, for det kan hun jo), og smed en godbid på gulvet bagefter. Jeg roser også med "dygtiiiii" lige efter klikket. Og så holdte vi os til det i den session. Derefter træner vi lidt sit & dut og holder det nemt og succesfuldt:5up:

Har også brugt klikker til Eris dengang, og hun var kanon til at lære og super skarp, når hun gad :fornaermet:

Så normalt klikker jeg ikke på den måde, men kan da godt forestille mig nogle problemer det kan give, hvis det var sådan det foregik :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faldt lige over den her video af Suki da hun var max et halvt år.. Ingen klikker her.

Det var jo egentligt meningen, at hun skulle lære at lade godbidden være.. Men blev nødt til at filme det, fordi hendes reaktion var så skør:lol:

Ja og så fik hun også lige nuppet godbidden... Training gone WRONG!

Men man får jo lidt en idé om, hvordan hun er :rolleyes: Hun kan så heldigvis godt lade den være nu :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...