Hop til indhold

Hundeverdenen er fuldstændigt sindssyg....


Museklik
 Share

Recommended Posts

Ej, det er da på ingen måde UDSTILLINGENS skyld at det er sket. Det er da OPDRÆTTERNES skyld!

 

Hvis folk vælger at følge deres racebeskrivelse, og avler på sunde hunde, så har udstilling da ingen indflydelse. At de forkerte hunde gives placeringer ses ofte, og der må man som opdrætter tage et valg; Vil man bevæge sig hen imod den forkerte type, eller stå fast ved sin holdning og risikere at det ikke bliver belønnet på en udstiling?

 

Det ses indenfor Lowchen, at folk f.eks. er begyndt at glatte hundens pels, så den ser super smuk ud, ligner en lhaso apso i pelsen.... Det gør den spændende og tiltrækkkende for mange dommere som ikke rigtig kender racen, de tænker den er smuk og belønner den. MEN faktisk skal en Lowchen have bølger i pelsen; Dermed er en glattet pels altså forkert, og det er noget man bestemt skal tage afstand fra, så pelsstrukturen fortsat er korrekt.

 

Det er selvfølgelig ikke noget der ændre hundens helbred, men det ses jo ved andre racer f.eks. hvor dens kranie er avlet for lille osv. Det er ikke standarden, men opdrætteren der har besluttet at det er sådan de ønsker at opdrætte.

 

Det er vel et fælles ansvar og fælles problem.

 

Dommere som ikke rigtig kender racen ?????? !!!!!!!! :megaked::damn::oops:

 

Men jeg synes du vender tingene på hovedet. det må være sådan at dommeren ved mere om hvordan racen skal se ud/ hunden eksteriør ifht standarden end opdrætterne. Ellers giver det jo endnu mindre mening at lade opdrætterens resultater blive bedømt. Hvis det i praksis er omvendt, har vi ikke de rettere dommere. Det er jo overordnet ikke en smags sag hvilke hunde der kan gives exelent - det er ifht standarden. Vinderplaceringer derimod kan være lidt en smags sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel et fælles ansvar og fælles problem.

 

Dommere som ikke rigtig kender racen ?????? !!!!!!!! :megaked::damn::oops:

 

Men jeg synes du vender tingene på hovedet. det må være sådan at dommeren ved mere om hvordan racen skal se ud/ hunden eksteriør ifht standarden end opdrætterne. Ellers giver det jo endnu mindre mening at lade opdrætterens resultater blive bedømt. Hvis det i praksis er omvendt, har vi ikke de rettere dommere. Det er jo overordnet ikke en smags sag hvilke hunde der kan gives exelent - det er ifht standarden. Vinderplaceringer derimod kan være lidt en smags sag.

 

Problemet er jo at når grupperne dømmes, kender dommeren ikke alle racer individuelt, men kun overordnet. Det vil sige når de står med 50-70 forskellige racer, så ved de ikke(Eller kan ikke huske) nødvendigvis at en Lowchen skal have bølget pels og ikke glattet pels. Den står jo bare og ser smuk ud.

 

Victor vandt engang BISR baby, og da jeg sagde tak til dommeren var hendes svar at hun faktisk ikke kendte racen meget, men han var bare præsenteret og trænet SÅ imponerende flot og hans udstråling var fantastisk. I princippet vidste hun altså ikke om han rent faktisk var så god at han fortjente at vinde SÅ høj en præmie. (Det gjorde han, han har jo gjort det mange gange :lol: )

 

Det som sker er jo så at lad os sige en Lowchen med en super glattet pels, vinder BIS. Det ser alle de andre dommere, hvoraf nogen måske ikke er uddannet til den race og dermed ikke ved hvordan den skal se ud... Senere bliver dømmer de gruppen og ser en lige så smuk og glattet hund, og tænker "Den type har vundet før", og belønner igen med en BIS placering.

 

Cirklen fortsætter, og jo mere disse dommere som ikke er uddannet og dømmer racen individuelt, belønner de forkerte hunde, så vil folk stille og roligt begynde at bevæge sig hen imod den ting dommeren belønner.

 

Det kan også være f.eks. at en dommer ser en over vinklet hund og bare finder det træk SÅ smukt at de belønner det med en super placering; Pludseligt bliver det attraktivt at en hund er over vinklet. Se bare på en schæfer; Hvis dommeren ikke belønner den udvikling, så er det på ingen måde attraktivt at lave det!

 

MEN; I sidste ende er det bare opdrætterens valg. Hvis man som opdrætter vælger at opdrætte og sige man går efter hvad der vinder på udstillingen, uanset hvad der står i standarden, så er man ikke en god opdrætter. Det burde slet ikke være MULIGT for en dommer at kunne belønne en hund der er så ødelagt helbredsmæssigt at det er skadeligt for racen; For en opdrætter bør slet ikke have en sådan hund!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og for guds skyld bør en opdrætter 100% vide hvordan racen skal se ud. Man bør på ingen måde opdrætte hvis man ikke er lige så god til dommeren til at se styrker og svagheder ved sin hund, hvordan skal man ellers kunne sørge for at racen man laver fortsætter med at være korrekt, hvis man kun stoler på andres meninger?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og for guds skyld bør en opdrætter 100% vide hvordan racen skal se ud. Man bør på ingen måde opdrætte hvis man ikke er lige så god til dommeren til at se styrker og svagheder ved sin hund, hvordan skal man ellers kunne sørge for at racen man laver fortsætter med at være korrekt, hvis man kun stoler på andres meninger?

 

Opdrætteren bør kende standarden og hxn ved hvordan hxn ønsker at tolke den, hvilken retning hxn vil i. Dommere bør være over dette niveau og vide hvordan den skal se ud ifht standard - og præget af en fælles holdning til hvordan racen skal se ud - altså den holdning han deler med andre dommere. det bør afstemmes jævnlig. Og det har aldrig givet mening at lade dommere dømme på tværs af racer de ikke er experter i. Det bør man stoppe snarest.

 

Men det du fortæller, som jo har bund i virkeligheden - og ikke i mit idealbillede, gør det jo bare endnu værre at udstillinger har nogen særlig betydning i avlsudvælgelsen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Opdrætteren bør kende standarden og hxn ved hvordan hxn ønsker at tolke den, hvilken retning hxn vil i. Dommere bør være over dette niveau og vide hvordan den skal se ud ifht standard - og præget af en fælles holdning til hvordan racen skal se ud - altså den holdning han deler med andre dommere. det bør afstemmes jævnlig. Og det har aldrig givet mening at lade dommere dømme på tværs af racer de ikke er experter i. Det bør man stoppe snarest.

 

Men det du fortæller, som jo har bund i virkeligheden - og ikke i mit idealbillede, gør det jo bare endnu værre at udstillinger har nogen særlig betydning i avlsudvælgelsen.

Men der er jo intet der kan stå alene.

 

Du kan jo ikke dømme en hund udelukkende fra at den klare sig godt til jagt. Eller at den klare sig godt til udstilling, til hyrdning osv.

 

Det hele skal jo passe sammen, hvis man altså har til ønske at bibeholde racen. Man kan så diskutere om brugshunde overhovedet skal have en "race", men mere at disse skal avles med henblik på brugsegenskaber og om ørene sidder korrekt er stort set underordnet, så længe de kan bruges korrekt. Om hunden har den forkerte farve bør også være underordnet osv.

 

Men en selskabs hund er opdrættet med formål at holde mennesket med selskab, at underholde mennesket. Og der kommer udstillingen jo ind under. Det er underholdning, og har intet andet formål ind at sørge for at en hund kan gentages i udseende.

 

Og hvis man ser på den underholdning som hele basis for ens opdræt, så ender man det forkerte sted. Men fordi mange brugshunde ejere/opdrættere bliver ved at påpege at selskabs hunde og udstilling er ubetydelige, så bliver der netop nogle som ser dette som et "absolut". Udstilling, egenskaber, temperament og sundhed bør tages lige seriøst ved opdræt af selskabshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa....

 

Før der var udstillinger havde man også hunde typer og racer - Spaniels fx i mange varianter men Spaniels. man havde også Settere - og retrievere og sporhunde osv. Det gik helt fint, tror jeg.

 

Man kunne fristes til at sige at udstillinger mest er relevant for ikke brugshunde. Men som sagt, kan man godt avle gode hunde på trods af udstillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er netop begrundelsen for at fravælge hunde fra den opdrættere. Af begrundelser jeg har fået har været at de ikke stoler på at forældrene på stamtavlen er korrekt, at de ikke stoler på at de sundheds test der forelægger er korrekt.

Desværre er der rigtig mange ting, som giver en god begrundelse for denne mistanke, så man kan ikke helt fortænke folk I at tænke sådan.

 

Ja OK, så giver det selvfølgelig mening. Jeg tænkte mere, at nogle måske valgte gode hunde fra udelukkende fordi de kom fra en konkurrent, og det ville være en skam.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt, at indlægget blev skrevet i frustration - og er derefter.

Jeg forstår faktisk godt, at opdrættere passer på deres linjer - jeg er bare ked af at jeg er blevet klemt i det.

 

Jeg ville gerne have mine hunde bedømt af en dommer, hvis ikke det krævede vask, klip og føn i for mig mærkelige frisurer. Det der går mig i mod er faktisk kun at jeg ville være tvinget til at klippe dem i løveklip, og det bryder jeg mig ikke om. Jeg synes der må være andet, der er vigtigere end det....

 

Jeg er overrasket over al den virak der er i den her verden. Og det er jo ikke bare i denne race. På opdrætteruddannelsen kunne folk jo fortælle den ene horrible historie efter den anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa....

 

Før der var udstillinger havde man også hunde typer og racer - Spaniels fx i mange varianter men Spaniels. man havde også Settere - og retrievere og sporhunde osv. Det gik helt fint, tror jeg.

 

Man kunne fristes til at sige at udstillinger mest er relevant for ikke brugshunde. Men som sagt, kan man godt avle gode hunde på trods af udstillinger.

 

Så du mener ikke at der i brugslinierne er nogle problemer overhovedet? Det skyldes KUN udstilling at der er problemer i nogle racer?

 

Det mener jeg bestemt ikke, jeg mener at udstilling ikke burde have nogen negativ indflydelse, hvis man opdrætter på sunde og raske dyr.

 

Og skulle man mene at der ikke er noget behov for udstillings hunde, så ville settere jo heller ikke alle ligne settere; For så ville man jo også sagtens kunne blande en anden race ind i det, skulle man ønske at gøre dette, så længe hundene har de korrekte egenskaber.

 

Du kan desuden se på f.eks. brugslinierne indenfor schæferhunde, du kan finde eksemplarer som ikke ligner hinanden, som ligner noget hvor man ville tænke at det måske var en blanding af noget andet osv. Men det har INGEN betydning om racen ligner hinanden, det som har betydning er jo egenskaberne, i visse tilfælde størrelsen.

 

Pointen med udstilling er jo netop at dette også skal have betydning; Og er man uenig i det så kan man jo blot lade være at opdrætte hunde indenfor FCI.

 

Dernæst med hensyn til det at kun dommere der er uddannet i alle racer skulle kunne dømme grupper, så ville en junior, baby, hvalp, veteran(Og selvfølgelig BIS dommeren!) dommer skulle være uddannet i alle 344 racer; Jeg tror faktisk ikke der findes en dommer der er uddannet individuelt på ALLE racer..... Derfor skal dommerne være uddannet på X antal racer, hvilket gør at de så menes at have almen viden nok til at kunne dømme gruppen af de racer. Det betyder altså at de skal have en generel viden om alle racerne, men altså ikke at de nødvendigvis har siddet føl og taget en eksamen i alle racerne.

 

Ja OK, så giver det selvfølgelig mening. Jeg tænkte mere, at nogle måske valgte gode hunde fra udelukkende fordi de kom fra en konkurrent, og det ville være en skam.
Nej, det tror jeg ikke. Jeg ville i hvert fald altid kigge på kvalitet fremfor konkurrent, og det faktum at en person er en konkurrent, ville egentlig bare betyde at jeg endnu mere gerne vil have en hund derfra, det betyder jo at de har gode hunde!

 

Men i nogle tilfælde handler det om baggrunden, og der er altså en stor kreds der fravælger en enkelt opdrætter og hunde derfra, simpelthen fordi der er for mange rygter, og for mange dårlige eller uheldige oplevelser. Om det er sandt eller ej, det skal jeg ikke kunne sige. Men efter at jeg selv fravalgte at bruge mine tæver har jeg fået adgang til i hvert fald 3 gange så mange hunde, som da jeg tiltænkte/udstillede mine tæver.... Det var bestemt med i mine overvejelser, plus at skulle nogle af rygterne være sande ville jeg kunne risikere at stå og kassere hele min avl om 10 år f.eks.....

 

Jeg tror personligt ikke nødvendigvis på alle rygterne, det vil simpelthen være fuldstændig sindsygt, men jeg tør bare ikke løbe den risiko, og det er da bestemt træst at jeg har ventet 4 år på at få mit første (andet, hvis man tælder mislykkede) kuld, og så står jeg nu og skal vente minimum 3 år mere, før min nye tæve er gammel nok (Og hun skal selvfølgelig også lige igennem 1. års tests når den tid kommer, og består hun ikke dem, så er jeg igen sat et år bagud!)

 

Men sundhed og vished om hvad jeg avler på er bare 100% min prioritering.... Men om ikke andet hygger jeg mig da med at udstille :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du mener ikke at der i brugslinierne er nogle problemer overhovedet? Det skyldes KUN udstilling at der er problemer i nogle racer?

 

Det mener jeg bestemt ikke, jeg mener at udstilling ikke burde have nogen negativ indflydelse, hvis man opdrætter på sunde og raske dyr.

 

Og skulle man mene at der ikke er noget behov for udstillings hunde, så ville settere jo heller ikke alle ligne settere; For så ville man jo også sagtens kunne blande en anden race ind i det, skulle man ønske at gøre dette, så længe hundene har de korrekte egenskaber.

 

Du kan desuden se på f.eks. brugslinierne indenfor schæferhunde, du kan finde eksemplarer som ikke ligner hinanden, som ligner noget hvor man ville tænke at det måske var en blanding af noget andet osv. Men det har INGEN betydning om racen ligner hinanden, det som har betydning er jo egenskaberne, i visse tilfælde størrelsen.

 

Pointen med udstilling er jo netop at dette også skal have betydning; Og er man uenig i det så kan man jo blot lade være at opdrætte hunde indenfor FCI.

 

Dernæst med hensyn til det at kun dommere der er uddannet i alle racer skulle kunne dømme grupper, så ville en junior, baby, hvalp, veteran(Og selvfølgelig BIS dommeren!) dommer skulle være uddannet i alle 344 racer; Jeg tror faktisk ikke der findes en dommer der er uddannet individuelt på ALLE racer..... Derfor skal dommerne være uddannet på X antal racer, hvilket gør at de så menes at have almen viden nok til at kunne dømme gruppen af de racer. Det betyder altså at de skal have en generel viden om alle racerne, men altså ikke at de nødvendigvis har siddet føl og taget en eksamen i alle racerne.

 

Jeg har sagt, at man kan opdrætte gode brugshunde på trods af udstillinger, men at udstillinger over tid, har vist sig at trække både sundhed og arbejdsegenskaber nedad - ikke opad.

 

Kig på FT Spaniels og F1 Labradors, som ikke udstilles. Working Spaniels har eksisteret over 500 år og der er og har været masser af racetypiske hunde og typer. De er sunde og kan arbejde. Men kig så på dem man udstiller indenfor samme racer. Om de er kønne er vel en smagssag, men særlig gode arbejdshunde og særlig sunde er de i hvert fald ikke. Tag lige et kig på fx Clumber og Sussex Spaniels. Det samme gælder en række andre brugsracer.

 

Settere lignede Settere langt før man begyndte at udstille - og fx Gordon Settere havde mere særpræg dengang.

 

Jeg er bedøvende ligeglad med FCI, men jeg er ikke ligeglad med, at nogen opdrætter hunde som lider hele livet pga. tossede udstillingsdommere og standarder som overfortolkes. Hunde som ikke kan føde selv og hunde som ikke kan trække vejret normalt. Hunde, vis bevægeapperat er så ringe, at de dårligt kan holde til at leve livet.

 

Hvis ikke man har kvalificerede dommere til at dømme på tværs af racer, skal man da bare holde op med at gøre det. Det har nul værdi for hundes trivsel, ingen værdi for avlsarbejdet og er ren cirkus.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...