Hop til indhold

ADVARSEL: Kliche! ... men hvilken race? ;)


klumpen
 Share

Recommended Posts

Der er stort set ingen racer, hvor temperamentet varierer så meget som hos golden og lab men min personlige erfaring siger at labradortæver af udstillingslinjer er dem der varierer mindst. Det er racer hvor der er enorm forskel på om du har at gøre med hanhunde eller tæver og hanhunde kan volde almindelige ejere ret store problemer, selvom de bliver stemplet som "nemme" hunde. Det er de absolut ikke i min bog. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

I min optik er der ikke hunde/typer der er lettere at få gode arbejds og familiehunde ud af end Golden og Labrador af gode arbejdslinjer. Det er grunden til at disse typer er dem flest proffessionelle vælger at bruge. Det er ikke en tilfældighed.

Hvilke racer / typer er lettere at arbejde med?

Min erfaring stammer fra utallige timer på jagttrænings hold for alle racer og der har det været tydeligt at disse arbejds retrievere har været langt de letteste for førene at få succes med.

Redigeret af PBC
Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for at dele jeres viden. Og tak @PBC for at anbefale en kennel! Den vil vi da prøve at tage ud at kigge på, når vi kommer lidt nærmere vores hundeliv! :D:D:D 

Det bliver jo tidligst om et år, vi kan få glæde af en hund herhjemme, så nu skal vi gå og planlægge osv. Tak for alle svar herindefra!

Venlig hilsen Marie

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, klumpen skrev:

Tusind tak for at dele jeres viden. Og tak @PBC for at anbefale en kennel! Den vil vi da prøve at tage ud at kigge på, når vi kommer lidt nærmere vores hundeliv!  

Det bliver jo tidligst om et år, vi kan få glæde af en hund herhjemme, så nu skal vi gå og planlægge osv. Tak for alle svar herindefra!

Venlig hilsen Marie

Nogen gange skal man bestille en hvalp i god tid - være skrevet op. Især hvis man vil have en tævehvalp efter en bestemt tæve/kombination. Jeg har selv bestildt en hvalp som forventes født- imorgen. Jeg bestildte den for måneder siden og har 2. Valg til en tævehvalp. Det er en FT Springer. Ved ikke hvordan efterspørgslen er efter Golden,mmen der er næsten altid mest interesse efter tævehvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

På 12/4/2017 den 12:10 , PBC skrev:

I min optik er der ikke hunde/typer der er lettere at få gode arbejds og familiehunde ud af end Golden og Labrador af gode arbejdslinjer. Det er grunden til at disse typer er dem flest proffessionelle vælger at bruge. Det er ikke en tilfældighed.

Hvilke racer / typer er lettere at arbejde med?

Min erfaring stammer fra utallige timer på jagttrænings hold for alle racer og der har det været tydeligt at disse arbejds retrievere har været langt de letteste for førene at få succes med.

Jeg synes at netop lab af jagtlinjer har bevæget sig i en lidt skidt retning de seneste år. Det er som om slukknappen er avlet ret meget ud, og man ofte står med en totalt hyperaktiv hund, som kræver ekstremt meget. Energimæssigt minder de om flatten, men har så bare slet ikke samme kropskontrol. 

Jeg baserer det dels på de mange labber vi får i klubben, altså nye hvalpe og nye ejere af genbrugshunde, dels på de meget erfarne hundeførere som jeg møder i konkurrencer. Selv sidstnævnte kan være ved at kapitulere på deres hunde, og det er folk der har trænet og konkurreret i årevis.

Omvendt synes jeg at Golden af jagtlinjer bliver en mere og mere harmonisk hund, desværre er der ikke så mange af dem i de kredse jeg bevæger mig. Men dem der er, er fantastiske hunde!

Det jeg vil frem til er, at man skal se sig rigtig godt om, hvis man vil have en lab af jagtlinjer. Og vælge en hvalp efter forældre som er harmoniske og som faktisk kan arbejde roligt og stabilt. 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

33 minutter siden, AnneMangetal skrev:

Jeg synes at netop lab af jagtlinjer har bevæget sig i en lidt skidt retning de seneste år. Det er som om slukknappen er avlet ret meget ud, og man ofte står med en totalt hyperaktiv hund, som kræver ekstremt meget. Energimæssigt minder de om flatten, men har så bare slet ikke samme kropskontrol. 

 

Jeg har kigget en del på jagtlabber på det sidste, da jeg skal have sådan en lille vaps om 5 uger og 5 dage (men hvem tæller) :D

Det er ikke min opfattelse med de hunde jeg har kigget på. Jeg har kun kigget på voksne hunde, som alle har været trænede jagthunde. Flere af dem, blandt andet faren til min hvalp har en overordenligt veludviklet slukknap, faktisk så meget at jeg synes han var lidt kedelig til jeg så ham arbejde.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
8 timer siden, AnneMangetal skrev:

Jeg synes at netop lab af jagtlinjer har bevæget sig i en lidt skidt retning de seneste år. Det er som om slukknappen er avlet ret meget ud, og man ofte står med en totalt hyperaktiv hund, som kræver ekstremt meget. Energimæssigt minder de om flatten, men har så bare slet ikke samme kropskontrol. 

Jeg baserer det dels på de mange labber vi får i klubben, altså nye hvalpe og nye ejere af genbrugshunde, dels på de meget erfarne hundeførere som jeg møder i konkurrencer. Selv sidstnævnte kan være ved at kapitulere på deres hunde, og det er folk der har trænet og konkurreret i årevis.

Omvendt synes jeg at Golden af jagtlinjer bliver en mere og mere harmonisk hund, desværre er der ikke så mange af dem i de kredse jeg bevæger mig. Men dem der er, er fantastiske hunde!

Det jeg vil frem til er, at man skal se sig rigtig godt om, hvis man vil have en lab af jagtlinjer. Og vælge en hvalp efter forældre som er harmoniske og som faktisk kan arbejde roligt og stabilt. 

Det du beskriver der med jagt labben er netop sådan min søsters lab er. I forhold til min Zeus som virkelig er rolig inden for men super aktiv uden for. 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vover det ene øje her. Mange som har haft og konkureret med Labrador i mange år og måske har haft udstillingsmodeller eller krydsninger af udstillingsmodeller overvurderer behovet for aktivering og stimulering af F1 Labradorer, når de så får såden en. Og de undervurderer at hunden har lyst til al det arbejde man kan byde den og at man med fordel derfor skal træne ro, fokus, kontakt og almindelig lydighed. Man har måske været vant til hunde der skal motiveres (masser af ros, høj stemme og mange godbidder)  og fortsætter på den måde, men det er der slet ikke brug for med FT hunde. Rolig håndtering, ros stille og roligt og giv en godbid for at sidde roligt. Arbejdet mht søg, apportering osv er belønning nok, så extra belønning - godbidder gives for ro, steadyness og afslappet attityde, når man arbejder med F1 / FT hunde. Fart, stil, arbejdsglæde, lyst kan man tage for givet. Det er de født med. Men, som altid, hver hund er et nyt kapittel og skal håndteres forskellig ifht dem man før har haft.

  • Like 6
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...