Hop til indhold

Hvilken race skal vi vælge?


Gæst Charlotten
 Share

Recommended Posts

Gæst Charlotten

Hej med jer hundefolk :) 

Vi er en familie med to børn på 9 og 11 år, som gerne vil have hund. Vi har kigget på flere racer, men er i tvivl om, hvad der er det rigtige valg for os.

Nogle af dem, vi har læst om og som lyder interessante/passende til vores behov er Eurasian, Golden Retriever og Cockerspaniel (britisk). Men måske er der helt andre racer, som kunne være noget for os, som vi ikke kender til.

Derfor spørger jeg herinde - måske har I et bud?

Krav/ønsker/omstændigheder:

  • Max mellemstor størrelse - ikke helt lille!
  • Ikke for kortpelset (jeg kan ikke så godt lide at kæle med hunde, der har helt kort, glat pels)
  • Ikke alt for krævende ift pelspleje - helst kun 1 x måneden
  • Vi kan gå med den 2 x 30 minutter om dagen
  • Skal være social, rolig og kærlig - også med børn og gæster
  • Helst ikke for gøende
  • Kommer ikke til at være alene hjemme om dagen - min mand kan have den på sit kontor
  • Skal bo i lejlighed
  • Skal evt kunne fungere sammen med en kat (har den ikke nu, men vil gerne have en killing også).

Håber at I har nogle gode ideer - eller input til de racer, vi har kigget på allerede nu. 

Mange hilsner fra Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Gæst Charlotten skrev:

Hej med jer hundefolk  

Vi er en familie med to børn på 9 og 11 år, som gerne vil have hund. Vi har kigget på flere racer, men er i tvivl om, hvad der er det rigtige valg for os.

Nogle af dem, vi har læst om og som lyder interessante/passende til vores behov er Eurasian, Golden Retriever og Cockerspaniel (britisk). Men måske er der helt andre racer, som kunne være noget for os, som vi ikke kender til.

Derfor spørger jeg herinde - måske har I et bud?

Krav/ønsker/omstændigheder:

  • Max mellemstor størrelse - ikke helt lille!
  • Ikke for kortpelset (jeg kan ikke så godt lide at kæle med hunde, der har helt kort, glat pels)
  • Ikke alt for krævende ift pelspleje - helst kun 1 x måneden
  • Vi kan gå med den 2 x 30 minutter om dagen
  • Skal være social, rolig og kærlig - også med børn og gæster
  • Helst ikke for gøende
  • Kommer ikke til at være alene hjemme om dagen - min mand kan have den på sit kontor
  • Skal bo i lejlighed
  • Skal evt kunne fungere sammen med en kat (har den ikke nu, men vil gerne have en killing også).

Håber at I har nogle gode ideer - eller input til de racer, vi har kigget på allerede nu. 

Mange hilsner fra Charlotte

Jeg kender ikke så meget til Eurasier - her må @Isabelle nok på banen.

Ift. de to sidstnævnte passer de umiddelbart godt på mange af punkterne. Dog tror jeg ikke, at de to racer kan nøjes med en times gåtur dagligt. De skal aktiveres noget mere - ikke nødvendigvis i form af længere (selvom de også har brug for at strække ud) men mental aktivering som fodersøg og apport, problemløsningsopgaver og tricks. Og så tror jeg også I kommer til at gå på kompromis med pelsplejen. Jeg er ikke helt sikker på det punkt, men jeg tror ikke, at langhårede hunde kan klare sig med børstning en gang om måneden. Især ikke, når de fælder :mrgreen:

Har I overvejet at kigge på selskabshundene? De er godt nok ofte små, så det passer ikke helt på kriteriet med størrelsen, men tror mange af dem fint kunne leve op til det I ønsker bortset fra størrelsen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

I fældeperioder kan du ikke nøjes med børstning en gang om måneden, og hvis i vælger en cocker skal i være opmærksom på pelsen på ørerne og fanerne, for de kan hurtigt blive filtrerede. Men hvad etage bor i på og har i elevator? bor i ikke i stueetagen og skal bruge trapperne så ville jeg kigge på noget der er mindre og lettere end en golden.

En engelsk cockerspaniel kan sagtens være et fornuftigt bud, men bor den i lejlighed ville jeg ikke mene to ture af 30 min. ville være helt nok når den er voksen. Tre ture minimum om dagen. I behøver ikke at gå flere timer om dagen med en cocker men til gengæld skal den mental stimuleres som @Therese også siger. 
 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, PinPoynter skrev:

to gange 30 minutter er noget mindre end de fleste hunde kan trived med. Slet ikke en cocker ville jeg være i hus med, med så korte regelmæssige gåture. 

Vi kan sagtens gå længere ture, og den ville også komme ud og blive luftet, når den er med min mand på arbejde udover de 2 x 30 min. Jeg synes bare, at det lød meget gennemsnitligt med sådan to halvlange ture hhv morgen og aften. Jeg går selv en time hver dag i ét stræk, og her vil hunni naturligvis kunne komme med :) 

Link til indlæg
Del på andre sites

16 timer siden, NickiA skrev:

I fældeperioder kan du ikke nøjes med børstning en gang om måneden, og hvis i vælger en cocker skal i være opmærksom på pelsen på ørerne og fanerne, for de kan hurtigt blive filtrerede. Men hvad etage bor i på og har i elevator? bor i ikke i stueetagen og skal bruge trapperne så ville jeg kigge på noget der er mindre og lettere end en golden.

En engelsk cockerspaniel kan sagtens være et fornuftigt bud, men bor den i lejlighed ville jeg ikke mene to ture af 30 min. ville være helt nok når den er voksen. Tre ture minimum om dagen. I behøver ikke at gå flere timer om dagen med en cocker men til gengæld skal den mental stimuleres som @Therese også siger. 
 

Vi bor i stueetagen, så det er ikke et problem. Jeg er selv vokset op med GT, New Foundlænder og Leonberger, så har noget med de halvstore, langhårede racer.

Vi kan godt gå oftere og den vil også komme ud og gå, når den er med min mand på kontoret. Som jeg også skrev ovenfor, går jeg selv en time/dagen de fleste dage, hvor den også kan komme med ud. 

Mht pelspleje, så tror jeg at det vil være en fin opgave for vores to piger at tage sig af. De reder hår på sig selv og hinanden hele tiden anyway ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

19 timer siden, Therese skrev:

Har I overvejet at kigge på selskabshundene? De er godt nok ofte små, så det passer ikke helt på kriteriet med størrelsen, men tror mange af dem fint kunne leve op til det I ønsker bortset fra størrelsen.

Ja, har også kig på mindre hunde, men jeg har en svaghed for lidt større og pelsede racer. Men en bomuldshund eller en mini havaneser har også været på tale.

Link til indlæg
Del på andre sites

20 timer siden, Charlotten skrev:

Ja, har også kig på mindre hunde, men jeg har en svaghed for lidt større og pelsede racer. Men en bomuldshund eller en mini havaneser har også været på tale.

Mini havaneser? Det er der ikke noget der hedder:-D En havaneser er samme størrelse som en bomuldshund, og rent faktisk er de jo meget ens. Det er mest sindet, der er forskelligt:-D Bichon Havanais, Bichon coton de tulear og Bichon Frisé kan være svære, sådan lige på stående fod, at skelne fra hinanden :-) 

Redigeret af JeanetteH
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

God ide :-D

Da jeg skulle have hund i sin tid, lavede jeg en liste med alle de hunderacer, jeg kunne komme i tanke om. Og så gik jeg ellers i gang med at researche dem og dermed strege dem en efter en fra listen. Det var før jeg havde internet, så det var på biblioteket og låne bøger.

Jeg endte med 2 tilbage på listen, og efter kontakt med en opdrætter (og efter at have læst hendes bog om racen) kunne jeg strege den ene og endte på labradoren. 

Så jeg kan kun anbefale at skrive ned, researche og strege ud:-D 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

22 timer siden, Charlotten skrev:

Ja, har også kig på mindre hunde, men jeg har en svaghed for lidt større og pelsede racer. Men en bomuldshund eller en mini havaneser har også været på tale.

Altså, hvis du går en times tid hver dag og hunden kan komme med (når den er voksen selvfølgelig) så tror jeg sagtens I kan have både en golden og en cocker spaniel. På turen kan jo også sagtens indlægges noget træning og aktivering :-D

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...