Hop til indhold

gå frit? hjælp til øvelser søges


Dinah
 Share

Recommended Posts

Det kunne være så dejligt at både Cleo og jeg blev trygge ved at lege på et åbent græsareal uden line, men jeg er slet ikke sikker på hende.

 

Nu har jeg lært hende SIT og øver tilkald i min lille have.

Jeg har ikke en voldsom stor have, hvor jeg kan gemme mig bag træer etc

 

Men hvordan kommer jeg videre med at øve "at gå frit" og stole på at hun kommer tilbage, når jeg kalder (for så vidt muligt).

 

Synes jeg er fanget lidt, da jeg kun har en lille have til at øve i, så hvordan kan jeg ellers øve uden at slippe hende fri:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være så dejligt at både Cleo og jeg blev trygge ved at lege på et åbent græsareal uden line, men jeg er slet ikke sikker på hende.

 

Nu har jeg lært hende SIT og øver tilkald i min lille have.

Jeg har ikke en voldsom stor have, hvor jeg kan gemme mig bag træer etc

 

Men hvordan kommer jeg videre med at øve "at gå frit" og stole på at hun kommer tilbage, når jeg kalder (for så vidt muligt).

 

Synes jeg er fanget lidt, da jeg kun har en lille have til at øve i, så hvordan kan jeg ellers øve uden at slippe hende fri:confused:

 

Køb en mega lang tøjsnor (f.eks. 20 meter) og træn indkald. Hun føler hun er fri, når hun har så lang en snor på, men du har stadig fat i den anden ende...

Link til indlæg
Del på andre sites

ja men det bedste er da efter min mening at købe en god lang line, jeg bruger en 15 m spor line.

Så tæner du indkald på de grønne områder ved i første omgang at have fat i linen, senere lader du bare linen løbe efter hunden indtil du er tryg ved at hunden kommer hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ... Cleo kan ikke lære at gå fri uden at gå fri..... :???:

 

Du må tage hende med til steder, hvor der er langt til trafik så du ikke er bange for at hun render ud foran en bil. Større indhegnede områder kan osse bruges.

 

Og når I så er et nyt sted som DU er tryg ved, så slipper du hende bare. Så løber hun næppe ret langt væk.

 

Og så øver du indkald med masser af ros når hun kommer. Hvis hun IKKE kommer når du kalder på hende, så kan du prøve forskellige ting: Du kan prøve at gå/hoppe/løbe- væk fra hende. Hvis hun følger efter dig, så rooooser du og giver hende en godbid og lader hende løbe igen. Hvis hun er meget opmærksom på dig, så kan det være hun kommer bare du sætter dig ned og piller i noget på jorden.

Eller du kan "sige som en godbid".. Det kræver, at hun ved hvordan en godbid lyder. Det skal du have lært hende hjemmefra. Du kan sige "putteputteputte", eller "godtegodtegodte", eller noget helt fjerde. Det skal bare være en lyd, som hun derhjemme lærer ALTID betyder at hun kan hente en godte hos dig.

---Du skal IKKE kalde hendes navn 27 gange hvis hun ikke reagerer på det. Hvis hun ikke kommer når du kalder anden gang, så skal du finde en anden taktik.

Du skal IKKE blive irriteret hvis hun ikke kommer. Det er ikke hendes skyld. Det er DIG, der ikke er sjov og spændende nok.:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ... Cleo kan ikke lære at gå fri uden at gå fri..... :???:

 

Du må tage hende med til steder, hvor der er langt til trafik så du ikke er bange for at hun render ud foran en bil. Større indhegnede områder kan osse bruges.

 

Og når I så er et nyt sted som DU er tryg ved, så slipper du hende bare. Så løber hun næppe ret langt væk.

 

Og så øver du indkald med masser af ros når hun kommer. Hvis hun IKKE kommer når du kalder på hende, så kan du prøve forskellige ting: Du kan prøve at gå/hoppe/løbe- væk fra hende. Hvis hun følger efter dig, så rooooser du og giver hende en godbid og lader hende løbe igen. Hvis hun er meget opmærksom på dig, så kan det være hun kommer bare du sætter dig ned og piller i noget på jorden.

Eller du kan "sige som en godbid".. Det kræver, at hun ved hvordan en godbid lyder. Det skal du have lært hende hjemmefra. Du kan sige "putteputteputte", eller "godtegodtegodte", eller noget helt fjerde. Det skal bare være en lyd, som hun derhjemme lærer ALTID betyder at hun kan hente en godte hos dig.

---Du skal IKKE kalde hendes navn 27 gange hvis hun ikke reagerer på det. Hvis hun ikke kommer når du kalder anden gang, så skal du finde en anden taktik.

Du skal IKKE blive irriteret hvis hun ikke kommer. Det er ikke hendes skyld. Det er DIG, der ikke er sjov og spændende nok.:-P

 

Det er jeg så slet ikke enig i, det er min erfaring at jo flere gange hunde har oplevet at de bare kan lege videre når der bliver kaldt jo mere sikker kan du være på at det er det de vælger, ved at bruge denne metode er der er rigtig stor risiko for at du får en hund som nok kommer når du kalder men først når den er færdig med det den er i gang med, og endda ofte sådan at du skal spille fransk klovn for at få hunden til at komme.

Hvis du fra starten giver hunden det indtryk at når der kaldes så betyder det noget godt hver gang og man skal komme straks, så virker det også den dag du slipper hunden.

Jeg gider ikke skulle spille fransk klovn hver gang jeg kalder på min hund, og jeg vil være sikker på at den kommer straks jeg kalder ikke først når den får snust, eller leget færdig, derfor snor så ikke hunden lærer at den bare kan komme når den vil!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min holdning er, at det ikke er indkaldet som udelukkende skal øves - men selve det at følges ad.

Når vore hunde har VALGT os til som turguider, så er indkaldet faktisk kun en biting.

 

Faktisk vil jeg lidt provokerende påstå at indkaldstræning på hunde som ikke vil følges tæt er en form for symptombehandling. Altså at man træner direkte på det problem der er et symptom på noget andet, i dette tilfælde med indkald at hunden ikke bliver tæt på ejeren af egen lyst.

 

Derfor vil jeg anbefale dig at tilbyde Cleo et hav af aktiviteter gennem dig på turene, så hun oplever at de sjove tiltag kommer fra dig.

Dette vil få hende til at holde tæt kontakt med dig uden dog at klæbe og dermed bliver indkaldet nærmest en formsag.

 

Hvis du tilbyder hende en sktivitet/øvelse (også indkald) hver 7 - 10 skridt du går, vil hun opleve at blive dejlig mæt af aktiviteter samt få en forventning om at I skal lave noget stort set hele turen igennem.

 

Disse ture kan du gå i en 20 let line i selen så du føler kontrol.

Leg gerne "jeg løber fra dig legen", hvor du konsekvent går/løber modsat hendes næse. Dermed forsvinder du ud af hendes synsfelt og hun oplever at skulle "fange" dig, dette får hende til at holde øje med hvor du er og denne kontakt gør indkaldet ganske let n020.gif og naturligvis skal alle indkald belønnes fyrsteligt til det sidder

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i hvert fald ikke klar til uden snor:shock:

 

får købt en tøjsnor imorgen og så starter jeg/vi. Heller ikke sikkert noget problem, da hun jo kun 2 gange har kørt flexen på 5 meter helt ud, men efter hendes springtur med selen efter sig, fordi hun blev forskrækket, så tør jeg ikke satse. Så godt, kender jeg hende heller ikke efter 3 uger:neutral:

 

Jeg vil gøre mig spændende etc :-), og lave øvelser, som I flot nævner her - tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i hvert fald ikke klar til uden snor:shock:

 

får købt en tøjsnor imorgen og så starter jeg/vi. Heller ikke sikkert noget problem, da hun jo kun 2 gange har kørt flexen på 5 meter helt ud, men efter hendes springtur med selen efter sig, fordi hun blev forskrækket, så tør jeg ikke satse. Så godt, kender jeg hende heller ikke efter 3 uger:neutral:

 

Jeg vil gøre mig spændende etc :-), og lave øvelser, som I flot nævner her - tak

 

What ever...min første hund blev kørt ned en nytårsdag for årevis tilbage. Overlevede uden en skramme, men af og til gør det ikke noget at være på den sikre side og tænke sig en extra gang om fremfor at det og det skal man da nok lige få lært vovse her i eftermiddag. Better safe than sorry...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har heldigvis en hund som altid holder øje med hvor jeg er og som altid har været super stærk i indkald...

 

Men jeg har også gjort meget ud af, at være den der altid finder på det sjove :mrgreen: vi træner hele tiden (mere eller mindre) når vi går tur....

 

Vi kan fx træne gå pænt fra een lygtepæl eller træ til den næste...

 

Træne apportering et par gange (dog ikke mere end max 4 for så er det ikke sjovt mere for Karla og det SKAL jo være sjovere end sjovt at være sammen med mig)

Vi kan lege "fang Anna" leg... eller "find anna" leg, hvis jeg kan nå at gemme mig inden hun tjekker hvor jeg er, hvilket er ret sjældent... der skal man helst være 2. En til at distrahere og en til at gemme sig...

finde godbidder i græsset omkring hvor jeg står...

Gå balance på en træstamme...

"finde" legetøj i buskene...

grave efter godbidder i en sandkasse

lave reelle træningspas udenfor, hvor hun skal sitte, dække, gi pote osv..

lege "danseleg" - som vel egentlig er en form for "følg mit ben fri ved fod" træning, men bliver kaldt danse leg fordi Karla nærmest danser hoppende afsted hvis jeg kommer til at tage for lange skridt... :lol:;-)

 

Husk dog at sige "fri" efter hver øvelse, så det bette hoved også får lidt fritid :-D

 

Dette har jeg mest af alt gjort fordi jeg synes det er skideskægt og hyggeligt :mrgreen: men også fordi det hele tiden har været noget af det allervigtigste for mig, at hun kunne gå fri og blive ved mig...

 

det har lykkeligvis den heldige bivirkning, at det har resulteret i en lille hund som kan overtales til at følge mig selvom der går andre hunde eller mennesker forbi, og som altid går med når "mor" synes vi skal videre fra et hundemøde....

 

Jeg har selvfølgelig haft hende fra helt lille hvalp, hvilket jo er en kæmpefordel, da de fleste hvalpe helt naturligt er bange for at blive væk og dermed holder et vågent øje med ejeren... og hun er jo heller ikke så gammel endnu, så hvem ved om der kommer lidt teenagenykker på et tidspunkt ;-) men indtil videre har hun aldrig givet anledning til at man ikke kan stole på hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har heldigvis en hund som altid holder øje med hvor jeg er og som altid har været super stærk i indkald...

 

Men jeg har også gjort meget ud af, at være den der altid finder på det sjove :mrgreen: vi træner hele tiden (mere eller mindre) når vi går tur....

 

Vi kan fx træne gå pænt fra een lygtepæl eller træ til den næste...

 

Træne apportering et par gange (dog ikke mere end max 4 for så er det ikke sjovt mere for Karla og det SKAL jo være sjovere end sjovt at være sammen med mig)

Vi kan lege "fang Anna" leg... eller "find anna" leg, hvis jeg kan nå at gemme mig inden hun tjekker hvor jeg er, hvilket er ret sjældent... der skal man helst være 2. En til at distrahere og en til at gemme sig...

finde godbidder i græsset omkring hvor jeg står...

Gå balance på en træstamme...

"finde" legetøj i buskene...

grave efter godbidder i en sandkasse

lave reelle træningspas udenfor, hvor hun skal sitte, dække, gi pote osv..

lege "danseleg" - som vel egentlig er en form for "følg mit ben fri ved fod" træning, men bliver kaldt danse leg fordi Karla nærmest danser hoppende afsted hvis jeg kommer til at tage for lange skridt... :lol:;-)

 

Husk dog at sige "fri" efter hver øvelse, så det bette hoved også får lidt fritid :-D

 

Dette har jeg mest af alt gjort fordi jeg synes det er skideskægt og hyggeligt :mrgreen: men også fordi det hele tiden har været noget af det allervigtigste for mig, at hun kunne gå fri og blive ved mig...

 

det har lykkeligvis den heldige bivirkning, at det har resulteret i en lille hund som kan overtales til at følge mig selvom der går andre hunde eller mennesker forbi, og som altid går med når "mor" synes vi skal videre fra et hundemøde....

 

Jeg har selvfølgelig haft hende fra helt lille hvalp, hvilket jo er en kæmpefordel, da de fleste hvalpe helt naturligt er bange for at blive væk og dermed holder et vågent øje med ejeren... og hun er jo heller ikke så gammel endnu, så hvem ved om der kommer lidt teenagenykker på et tidspunkt ;-) men indtil videre har hun aldrig givet anledning til at man ikke kan stole på hende...

 

Mit råd til dig er at holde vældigt øje med hendes udvikling. Hvis hun ikke på et eller andet tidspunkt gør et eller andet uforudset ville jeg være meget forbavset ligegyldigt hvor meget I har trænet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit råd til dig er at holde vældigt øje med hendes udvikling. Hvis hun ikke på et eller andet tidspunkt gør et eller andet uforudset ville jeg være meget forbavset ligegyldigt hvor meget I har trænet...

 

 

åh jeg holder øje ;-) tro mig... jeg er sikker på, at der MÅ komme en "nananana jeg kan ikke høre dig" fase eller noget :lol: hun er fem en halv måned nu, så puberteten banker vel på døren any day now :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg har altid øvet indkald med hjælper dvs en holder fast i hunden mens jeg løber væk og gemmer mens jeg kalder på hunden jeg variere nogen gange 5 meter væk andre gange 50 meter væk hvor hunde skal bruge lidt mere af sig selv for at finde mig dette gør jeg ofte flere gange om ugen og mine er meget sikre i indkald selvom der er andre hunde osv osv synes det er en gos øvelse som appelere til hundens flokinstinkt om at holde sig til flokken :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har altid øvet indkald med hjælper dvs en holder fast i hunden mens jeg løber væk og gemmer mens jeg kalder på hunden jeg variere nogen gange 5 meter væk andre gange 50 meter væk hvor hunde skal bruge lidt mere af sig selv for at finde mig dette gør jeg ofte flere gange om ugen og mine er meget sikre i indkald selvom der er andre hunde osv osv synes det er en gos øvelse som appelere til hundens flokinstinkt om at holde sig til flokken :mrgreen:

 

Så skal jeg godt nok bruge laaaaang snor :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft Max i 10 dage og allerede går han løst - hvor der er mulighed for det.

Vi går med en flex linie på 5 m - som han altid løber helt ud såfrem han ikke skal gå "pænt".

Jeg startede med at træne ham en lille time i mine forældes lille have, som er indhegnet.

Derefter gik jeg over på en større græsplæne og slap ham fri og overraskende nok blev han lige ved min side, gik ikke længere end 3 m fra mig.

Vi lufter ham nu i den lokale park hvor han gå fri og han har endnu ikke løbet væk :P

Så det jeg bare vil sige er, lav nogle indkaldøvelser og stol på din hund - det er det vi har fået at vide, og gjort.

Dertil skal man jo ikke generalisere hunde, så gør hvad der passer jer bedst og hvad i føler for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft Max i 10 dage og allerede går han løst - hvor der er mulighed for det.

Vi går med en flex linie på 5 m - som han altid løber helt ud såfrem han ikke skal gå "pænt".

Jeg startede med at træne ham en lille time i mine forældes lille have, som er indhegnet.

Derefter gik jeg over på en større græsplæne og slap ham fri og overraskende nok blev han lige ved min side, gik ikke længere end 3 m fra mig.

Vi lufter ham nu i den lokale park hvor han gå fri og han har endnu ikke løbet væk :P

Så det jeg bare vil sige er, lav nogle indkaldøvelser og stol på din hund - det er det vi har fået at vide, og gjort.

Dertil skal man jo ikke generalisere hunde, så gør hvad der passer jer bedst og hvad i føler for.

 

ved ikke lige hvor gammel Max er :?:, men Bella gik også fint løs de første 2 md jeg havde hende, men så kom tiden til at skulle opleve verden, hvis der skete noget spændene ikke at hun ikke kommer tilbage, men ikke altid lige når jeg syntes, det vil jo være frygtelig hvis hunden løber ud foran en bil/ knallert så jeg bruger også tøjsnoren og godbider:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige siden mine hunde var hvalpe ladet dem være fri når vi går tur langt fra veje hvor der køre biler.

 

Oskar ved at når jeg kalder på ham, så er der godbidder eller der skal ske noget sjovt.

 

Victor har også fattet det og syntes at mor her er den sjoveste og mest spændende i verden, for når han kommer hen til mor så sker der noget sjovt og man får masser af ros og godbid.

 

for os er en gåtur ikke bare en gåtur. Det er en oplevelse tur.

 

Vi laver søg, apportering, hænger godbidder på grene, gemmeleg, lærer nye tricks, træner,finder væltede træstammer hvor vi kan springe over eller gå ballance på, gamle trærødder hvor vi skal hoppe op og sidde på. Ja der er et utal af muligheder.

 

Jeg tror på at hvis du er den der giver din hund de sjove oplevelser, så kan hun sagtens rende løs.

 

Det er ikke kun sjov for hunden. Det er faktisk skidesjov at opføre sig som barn igen.

 

Ind imellem alt det sjove får hundene lov til at snuse og læse dagens avis. Det er også sjov når man er hund.

 

Det handler om at finde en god ballance i frihed og kontakt til hundeføren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...