Hop til indhold

Aflivning-Er det tid?


KarolineogBetty
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen,

Jeg skriver dette indlæg for at blive mere klar omkring hvad der er det rigtige at gøre og måske få nogle gode råd/erfaringer-

 

Jeg har en cocker spaniel på 11 år som for omkring 2 år siden fik hun nogle små knuder på maven som har vokset sig støre og støre siden da, sidst vi var til dyrlægen (sidste måned) fik jeg af vide at det kunne havde spredt sig til hendes lunger da hendes værtrækning godt kunne tyde på det, men hun var ikke sikker på om det bare var stress over at være hos dyrlægen.

Siden den dag hos dyrlægen har jeg lagt mærke til at hun hoster en del og kaster op ca en gang om ugen.

Den sidste uge er det blevet værre, jeg kan høre hendes værtrækning er dårlig, hun kaster op mere og siden i går er hun begyndt at få meget dårlig mave, så dårlig at vi ikke kan nå ud hver gang.

Når vi går tur går hun meget langsomt hvilket ikke er normalt-hun plejer at trække mig afsted men nu skal jeg vente på hende. 

Når vi skal op af trapperne til 3. sal stopper hun op og jeg bærer hende resten af vejen.

Hun har til for et par uger siden været sit normale glade jeg, fuld af liv, selv dyrlægen troede ved første øjekast at det var en hvalp vi kom ind med, så der er altså meget der har ændret sig på den korte tid siden vi var der.

 

Jeg ved udemærket godt hvor det her føre hen, og jeg har selvfølgelig også en tid til hende hos dyrlægen i denne uge.

Jeg er ret sikker på at det bliver det sidste tur til lægen, men jeg syntes alligevel det er en meget svær beslutning.

 

Her er det jeg har det svært med:

1) Gør jeg det rigtige?

2) Har hun det virkelig så skidt at jeg skal bestemme at hun skal dø nu?

3) hun er jo stadig glad for at være her sammen med mig?

 

Jeg har haft hende siden hun var hvalp og i 11 år nu, har altid haft hende med alle steder jeg var og hun har altid sovet ved siden af mig, så det er selvfølgelig med meget tungt hjerte at jeg skal tage denne beslutning, derfor skriver jeg her inde for at høre/tale med jer om hvad man skal gøre i sådan en sitiation.

 

På forhånd tak for jeres svar.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det tjekket hvad knuderne er? Er det kræft? Har hun forstørret hjerte? Vand i lungerne? Er hun tjekket for hjerteorm?

Som du beskriver hunden, er det ikke et værdigt liv. Men hvis det er noget der kan behandles, kan hun sagtens få mere og god tid. Men det kræver jo at der lægges en plan, og at hunden får behandling for både årsag og symptomer. At lade stå til, er slet ikke fair!

Link til indlæg
Del på andre sites

hej,

i starten fik jeg af vide at det själdent er noget ondartet med de knuder hos hunde, men da de voksede rimelig hurtigt og formen på dem kunne det tyde på at det er kräft ja, men hun er ikke blevet testet for det nej.

Dengang de opdagede dem blev jeg af flere dyrläger frarådet at få dem opereret väk pga. hendes höje alder, faktisk havde jeg booket operationen men da vi stod hos dyrlägen ville de alligevel ikke göre det, og de sagde at jeg bare skulle holde öje med om de voksede osv, da en operation kunne göre mere skade på en gammel hund.

siden da jeg vi taget hende til dyrlägen regelmässigt for at tjekke op på dem og det var til et af de tjek for nyligt dyrlägen mente det kunne have spredt sig til lungerne.

 

Jeg havde heller ingen plan om at lade det stå til selvfölgelig, derfor der er booket tid i denne uge hos dyrlägen, men nu vil jeg da helt sikkert spörge ind til de her ting inden jeg får af vide at hun bare skal aflives, hvis hun kan få et par gode år endnu.

Jeg har hele tiden sagt til dyrlägen ( 3 forskellige nu) at det ikke betöd noget med pengene hvis der var noget de mente de burde göres eller noget der kunne hjälpe, men har hele vejen igennem fået det samme af vide.

 

PS. undskyld de underlige "äö" jeg sidder i sverige lige pt.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund havde ingen synlige knuder, men nogle måneder før han fyldte 11 år, blev han anderledes. Han blev tjekket, og alt var umiddelbart fint. 

Nogle måneder senere blev han hurtigt forpustet og virkede træt. Han fik taget billeder, som viste at han var fuld af vand i lungerne. Han fik vanddrivende, og fik taget nye billeder. Der var tydeligt kræft i lungerne. Den besked fik vi om tirsdagen. Om fredagen ringede vi og bestilte tid til aflivning mandag, men lørdag morgen var han så dårlig, at vi måtte have ham aflivet akut.

Du er nødt til enten at få undersøgt hvad det konkret er der giver de symptomer, og ellers lade hunden få fred. Det er ikke fair at lade en hund gå, sådan som min dreng havde det. Der var ingen tvivl den morgen. Det gjorde beslutningen nem for os, men det var rigtig synd at han skulle nå at have det så skidt.

Det er svært at sige farvel, men det er den vigtigste opgave vi har i hundens liv - at sørge for at de får en værdig afslutning og ikke skal lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg tänker bare også hvor meget jeg skal lade hende gå igennem för det måske er bedre bare at lade hende få fred, i stedet for at begynde med nye pröver osv. men det får jeg sikkert svar på hos dyrlägen i denne uge.

men hvis der er vand i lungerne, hvad skyldes det så? er det kräften?

 

Jeg er helt enig, hun skal ikke lide, og jeg vil hellere sige farvel nu end at vente til der ikke er noget valg.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos min hund kom vand i lungerne af kræftknuder, som nok var startet i maven og havde spredt sig til lungerne. Samtidig var hjertet forstørret, men det vides ikke om det var pga alder, eller om det var kræften der var skyld i det.

Hvis dyrlægen kan tage billeder af lunger og hjerte under sedering, er det ikke en voldsom omgang for din hund. Omvendt er der jo desværre en risiko for at det kun kan give en uge eller to, hvis hun får behandling.

Det lyder for mig som om du har taget beslutningen om at give hende fred, og det lyder som en fornuftig løsning. Det gør det jo ikke nemmere at sige farvel, ihvertfald ikke lige nu:(

Tanker til dig - nyd din hund så længe du har hende:x

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, tak for dine svar

det lyder som om det godt kunne väre noget i den stil ja, med lungekräf + väske i lungerne.

du har nok ret, selvom jeg har forberedt mig på det siden hun fik knuderne for 2 år siden bliver det ikke nemmere :( vil lige se hvad dyrlägen siger, men hvis chancen for at hun får det bedre med behandling ikke er stor så er det tid til at sige farvel ja.

tak, vi hygger på sofaen :):( 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke et kæmpe indgreb at få taget en biopsi af knuderne, og det kan hurtigt give et svar på om de er god- eller ondartede. 

Jeg synes ikke 11 er en voldsomt høj alder for en cocker. Så hvis en biopsi siger at det ikke er kræft, så synes jeg det er værd at undersøge lidt nærmere. Har hun fået lavet et seniorpanel (blodprøve) hvor tallene for alle de forskellige organer er tjekket?  

Jeg er selvfølgelig enig i at din hund ikke skal lide, men jeg synes ikke grundlaget for at give op helt er der endnu. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Doberfan,

11 år er ikke så meget nej men hun er faktisk den sidste der er tilbage fra hendes kuld, de andre blev ikke mere end 5-8 og en på 10 år og de havde flere problemer, så jeg syntes alligevel vi er heldige at have haft hende så længe som vi har, hun har også epilepsi.

Så vidt jeg husker er hun ikke blevet tjekket for de ting nej men jeg har tænkt mig at få det hele undersøgt hos dyrlægen i dag inden jeg tager en beslutning, og høre hvad dyrlægen siger selvfølgelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gik desværre som jeg havde frygtet...

Det havde spredt sig til lungerne og det var grunden til den dårlige værtrækning og der var ikke noget at gøre ved det, så vi besluttede at hun skulle have fred.

I dag har været en af de sværeste dage i mit liv og her er meget tomt nu, men jeg ved det var det rigtige at gøre, og jeg sad med hende hele vejen igennem det og fik sagt godt farvel.

 

Tak for alle jeres svar <3

Redigeret af KarolineogBetty
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...