Hop til indhold

DNA test af forældre dyr og hvalp


diablosmor
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har virkelig brug for jeres hjælp og erfaring :)
Jeg står i denne rigtig øv situation at jeg høre rygter flere steder fra at min hunds far, ikke er den der står på tavlen. 
jeg har kontaktet opdrætter omkring dette og hun nægter det er rigtigt. 
da jeg så har bestilt ny tavle til min hund, opdager jeg at faren pludselig har fået et nyt stambogs nr. og sundhedes resultater er ændret til bedre  og fortæller opdrætter omkring dette. 
hun fortæller at det er fordi registret hundene har tavler fra, har fået flere kunder og derved er derfor han har fået nyt stambogs nr. 
Jeg begynder selvfølgelig at stille spørgsmåls tegn til disse ting. og da jeg kontakter opdrætter heromkring stiller hun sig på bagben og siger at JEG skal betale for DNA test af min egen hund, samt forældredyr, samt betale dyrlæge og hendes transport. 
jeg vil selvfølgelig gerne have kontrakt på hvad vi gør hvis hanhunden på tavlen ikke er far. da jeg mener det urimeligt jeg skal stå med den fulde regning selv. 
jeg får i samme omgang 3 forskellige historier på hvordan parring er forgået, samt hvor mange hvalpe i kuldet der var. 
nu vi ude i avler vil have jeg skal betale DNA testene, transport, advokater osv... 
Men Avler vil ikke betale noget som helst... 

hvad gør jeg, og hvordan skal jeg forholde mig til det ? :/

 

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK har været meget hjælpsomme med oplysninger om hvordan og hvem der skal kontaktes :)
Men jeg syntes jo også selv det virker rigtig lusket, og efterfølgende er flere detaljer kommet frem i lyset.. :(
det er som du har gættet ikke DKK hunde, og jeg har kun den udlandske klub, hvor de stambogsførte.. men dilemma er at avler er gode venner med hende der har den klub og den omtalte hanhund er en, hende der har stiftet den anden stamtavle klub hvor tavlerne har fra... 
så jeg står lidt og føler mig bondefanget, og endnu værrer er jeg finder ud af det lige efter jeg har parret min tæve, som heldigvis gik tom. 

Hvordan forholder det sig "normalt" i disse sager, for jeg aner ikke hvem jeg skal søge om råd og vejledning hos. 
opdrætter hævder og ophøjer sig ved at være ærlig og reel.. men det er bare ikke det jeg ser her, nu der skal penge på bordet. 
 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skal du bruge stamtavlen til? Jeg mener, skal du bruge den ifm. udstilling/avl eller den slags? Hvis det er en klub der er stiftet/ejet af en privatperson - ovenikøbet én der mere eller mindre er part i sagen? - så tror jeg helt ærligt ikke du kan gøre ret meget. Du kan vel gå med på opdrætters præmisser, og betale hele festen selv, men hvad der sker hvis det viser sig at være fusk er jo ikke til at vide.

Jeg ved ikke hvad man "normalt" gør, og ved heller ikke om det er noget der sker ret tit. Var det DKK ville jeg vende mig til dem, men det kan jeg forstå at du også har gjort? Og de kan jo ikke gøre noget for at hjælpe når det ikke er FCI. Det burde jo være din klub der hjælper dig, de burde jo være interesserede i at stoppe evt. fusk med stamtavler/avl...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Skal bruge tavlen, til udstilling og avl. det er en old english bulldog købt med henblik på disse ting.. havde det bare været en lille hund, der ikke kunne forveksles med noget forkert. så havde jeg bare helt ladt være og ladet hunden sterilisere... men jeg ked af at tro jeg har valgt det helt rigtige forældre dyr, samt nyt blod og betalt et højt sum penge for muligvis en falsk vare. samt betalt for en parring, hvor mine penge går tabt. hvis jeg ikke vælger en omparring. :/

jeg har fået fremskaffet et billede af salgsannoncen, i håb om jeg kunne bruge det i tilfælde af Legacy ikke er far til min hund. 
evt. som falsk reklame, eller noget i den dur i tilfælde af jeg skulle i retten med opdrætter. 

DKK kunne fortælle at normaltvis testede man ikke kun en hund men hele kuldet. 
jeg har været i kontakt med 2 af ejerne til kuldsøskende, men de er ikke intresseret i at få testet hundene efter opdrætter har kontaktet dem. 
da de er bange for opdrætter laver ballade for dem, inden for OEB verden... 

det sådan en lille indspist verden, og jeg føler mig helt på bar bund. da jeg syntes opdrætter godt selv kunne betale for halvdelen af forældredyr. da de for evigt vil ligge gemt i den DNA database, og derved ikke skal betales for hvis ligende dukker op. samt resultatet af deres DNA profil kan sendes ned og skrives på tavlen og derved er gemt i deres system for evigt. 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Uf, synes også der er noget der lyder lidt mærkeligt.
Ikke sikkert der er noget i det, men kan godt forstå du gerne vil have vished.

Hvem ejer hanhunden der skulle være far til kuldet?
Tænker om det kan være en der er til at snakke med omkring hvordan parring foregik og hvornår?
Ifht. at få verificeret opdrætters historie.

Det er så skide svært med de her private avlsforbund, hvor enkelte kan dominere og har en del magt og hvor der er knap så faste procedure og konsekvenser.

Som jeg umiddelbart ser det, så er der ikke så meget du kan gøre, ud over at betale gildet selv, hvis avlsforbundet ikke vil involvere sig i det.
Og så risikere du alligevel at stå med alle udgifterne hvis det viser sig, at den hanhund ikke er far til kuldet - For jeg kan ikke gennemskue hvad konsekvenser det måtte få for opdrætter hvis det er rigtigt.
Rigtig meget afhænger jo af organisationen bag og deres mulighed og vilje til at det skal have konsekvenser for opdrættere der fusker.

Synes også det lyder voldsomt at du skal betale for transport osv. for opdrætter skal vel have vaccineret sine hunde engang imellem og så kan der jo udtages en blodprøve i samme omgang. Men reelt tror jeg ikke du kan gøre noget som helst andet, end at betale hvis opdrætter ikke vil samarbejde, når du ikke har opbakning fra klubben :/

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

I DKK fungere det sådan; 

Hvis du konstatere at der er en mistanke om at din hunds forældre ikke er korrekte, retter du henvendelse til DKK, som så forespørger at forældre dyrene bliver testet samt afkommet. 
Viser det sig at der er en forkert forældre, er det opdrætteren der betaler, og DKK behandler så den sag individuelt med eventuelt straf (Var det med vilje, var det en fejl osv.) 

Det skal dog siges at det tilfælde jeg selv er bekendt med der var faren pludselig død, da DKK skulle bruge DNA testen, hvis det er tilfældet kan DKK intet gøre. 

Hvordan du står i en anden klub, er helt op til den klubs regler. Jeg er ret sikker på at du vil kunne føre en sag imod opdrætteren omkring falsk markedsføring, men i hvert fald vil du selv skulle starte med at betale, og få bekræftet at du har ret i din mistanke. 

(Dette er endnu en sag der gør at jeg er SÅ glad for at den hollandske kennel klub DNA tester alle hvalpe og matcher dem med deres forældre på stamtavlen, her kan ikke snydes!) 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Rent juridisk står du ret skidt. Jeg kan forstå at du selv er opdrætter? Det vil sige at du er inde i købelovens regler for handelskøb, hvilket groft sagt betyder at du ikke har en særstilling i forhold til opdrætter.

Du skal selv godtgøre at hanhunden ikke er far, og hvis det viser sig at være korrekt, skal du anlægge et civilt søgsmål med påstand om betaling for dels dine udgifter, dels den værdiforringelse varen (hunden) har som følge af fejlen.

Situationen svarer til at en bilforhandler har købt en bil af en anden bilforhandler, og bilen har nogle skjulte fejl og mangler, som sælger er bekendt med. Det er op til køberen at bevise fejlen, og bevise at sælger var bekendt med fejlen.

Der kan være tale om en strafbar handling fra sælgers side, hvis denne har gjort det for vindings skyld. I så fald skal sagen anmeldes til politiet, når du har dokumentation for at der er fusket med forældredyrene.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Opdrætter er ejer af både hanhund og tæve :)
jeg syntes det en rigtig øv sag. da jeg faktisk havde tillid til opdrætter i starten :/

Men kan det være rigtigt at jeg skal betale en advokat for at lave en kontrakt, samt betale hendes advokat for at gennemgå kontrakten ? 

jeg har bedt om kontrakten omhandler at hun skal betale for DNA testene hvis han ikke er far, og at hun skal finde hanhunden der er den rigtige far, samt betale for nye tavler.. 

jeg har fået et tilbud fra min egen dyrlægen på 3500kr. for ALT angående dna testene, konsulation, blodprøve og kindskrab. 
det syntes jeg jo faktisk ikke er en okay pris for 3 hunde. da hun nævnte det kostede 5000kr pr. hund. 
men når der kommer advokater, bro priser og at hun skal hente hundene ved udstationeringsværter så syntes jeg hurtigt det løber op. og ikke længere er fair. 

vi måtte diskutere frem og tilbage da hun først nægtede at underskrive en evt. kontrakt og det tog 3½ måned før hun ville komme på tale om hvad nu hvis hanhunden på tavlen ikke var far. da hun holder på hendes. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at få købet ophævet. Det ville afgjort være den nemmeste måde at få det afsluttet på. 

 

Jeg har selv lige solgt tre hunde fordi jeg på ingen måde kan stå inde for at benytte dem i avl, og faren til to af dem er død, og der derfor ikke kan laves DNA tests for at sikre deres ophav. Det er super ærgerligt at have betalt så meget for hunde, og tro man havde basen for noget godt, men jeg tør simpelthen ikke risikere at opdrætte på noget så usikkert. 

Hun kan ikke tvinges til at lave nye tavler osv, det eneste hun kan tvinges til er økonomisk at dække udgifter, samt nedslag i pris eller tilbagelevering af den mangelvarer du har købt. Derfor vil du risikere at selv efter sådan en kæmpe sag, at stå med en hund, som er ubrugelig fordi tavlen ikke længere er gældende. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ophæv handlen hvis muligt; Jeg ville simpelthen ikke bruge min energi på sådan en person! Hvis ikke du kan ophæve handlen, så sælg/kassér din avls hund. 

 

Det er super hårdt, og det er virkelig en svær beslutning, men trust me, i sidste ende kommer du ud stærkere. Jeg har selv lige taget det samme valg, og det er virkelig super hårdt, i mit tilfælde var det 3 hunde jeg måtte fravælge. Men nu har de gode hjem, og jeg kan starte på en frisk, med hunde jeg kan stole på er som tavlen siger! 

Link til indlæg
Del på andre sites

9 timer siden, diablosmor skrev:

Jeg står faktisk så uheldigt at opdrætter pt. har valgt at trække sit "tilbud" om at jeg må tage disse test på forældre dyr tilbage. 
samt at hun har blokeret mig på telefon, og facebook. 
så nu kan jeg faktisk slet ikke komme i kontakt med opdrætter længere

 

Kan din klub slet ikke hjælpe dig??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...