Hop til indhold

Opmærksomhed


Sille12
 Share

Recommended Posts

Hej,

Da vi efter at have boet uden for byen i mange år og nu i løbet af det næste halve til hele år flytter ind til byen og derfor jo vil komme til at møde flere mennesker og hunde på vores vej, er det vist på tide at få trænet lidt opmærksomhed :);).

Sagen er den at min aussie på 5 1/2 år faktisk går ganske pænt i snor og er opmærksom på mig, så det er helt fint.

Men når vi møder andre hunde (sker sjældent) så piber,hyler og småknurrer han og vil gerne i kontakt med den anden hund(han er generelt venligt stemt overfor andre hunde).

Da jeg jo helst vil følges med en hund, der er til at få kontakt med og ikke ter sig tosset :oops: tænker jeg at tage spændende godbidder med og så belønne når han tager kontakt og er opmærksom på mig i stedet.....tænker det kommer til at ta tid og "koste" mange godbidder.

Måske vil det være bedst til en start bare at sætte sig et travlt sted og som en start bare belønne for at sidde stille.

Hvad tænker I ? Andre gode forslag modtages gerne.

V. H. Sille

Redigeret af Sille12
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg har jo Zeus som kan være udfarende på andre han hunde pga han er blevet overfaldet af en. Så jeg har altid gode guffer med får kontakt og belønner en del når vi møder de hunde han ikke kan lide. Det virker næsten hver gang. Jeg skal bare huske at være på forkant hele tiden ;-) så ja det lyder som en god ide !

Link til indlæg
Del på andre sites

Træn næsedut til I segner. Det er den bedste kommando nogensinde!! Den er så nem, at hunden nemt kan huske hvad den skal, selv når den er distraheret - og får fokus væk fra det som lokker og hen på dig/godbidder.

Det fede er, at den lærer at ignorere andre hunde og holde fokus på dig, så effekten udover at den umiddelbart ikke skaber sig, er også at det på sigt gerne skulle reducere hans udfarenhed.

Begynd at træne næsedut under ordnede, rolige forhold og eskaler så på sværhedsgraden, når hunden kan øvelsen. Du bliver overrasket over, hvor hurtigt det går!!

Jeg har næseduttet min hund gennem næsten alt hun var bange for, da jeg fik hende (som var det meste) og nu er hun bare glad og fjollet. Der bliver rykket nogle tolerance tærskler helt af sig selv, og hunden føler sig som en succes fordi øvelsen er så nem.

 

IMO er næsedut vigtigere at lære hunden end indkald eller lignende.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Zeus og jeg startede helt fra hvalp. 

Kommandoen kalder jeg "touch". Når jeg rækker min hånd ud og siger "touch" kommer Zeus rendende og dutter min hånd ;-)

Jeg har lært ham det med klikker. Rakte en hånd ud foran ham så snart hans snude  ramte min hånd klikkede jeg og godbid :-) klik så snart snuden rammer din hånd, gør det nogle gange om dagen så skal det nok lykkes.

Jeg aner ikke om det er den korrekte måde men Zeus lærte det ret hurtig. Og vi har efterfølgende sat en kommando på "touch". (Nu er han også en mad glad labber)

Vi har så udvidet det lidt, ex sætter jeg en post it på en kontakt og siger "touch" så kan Zeus slukke og tænde lyset :-) skørt ja men vi hygger os.  

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Når vi er ude og gå tur og vi møder andre hunde vi skal passere uden at snakke så begynder vi legen "touch" han er bare med mig og vi dutter hele vejen forbi de andre hunde, vi bruger det hver dag :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...