Hop til indhold

HJÆLP, hvilken race?


EmAr
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden støvsuget nettet for mange racer, men jeg er desværre stadig sådan i tvivl, hvilken der passer til mig. 

Lidt om mig: Jeg er 24 årig medicinstuderende som bor i lejlighed i Åbyhøj på (Aarhus) med min kæreste der er færdiguddannet og har fuldtidsjob. Jeg læser en del derhjemme og har primært undervisning ca 15 timer om ugen. Nogle gange bliver jeg på skolen og læser, men for det meste holder jeg af at læse derhjemme. Vi er ikke typerne der render i byen og har vanvittigt travlt hele tiden, vi er en del herhjemme. 

Vi bor på 1. sal så jeg er klar over at skulle bære hunden op og ned af trapperne det første stykke tid. 

Grunden til at jeg gerne vil have en hund, er at jeg savner selvskabet og gåturene. Jeg er vokset om med hund (samojede og en cairn terrier). Min kæreste er ikke vokset op med dyr og det er mig der har den største interesse i at få hund og jeg vil derfor være den der primært tager mig af hunden (selvom jeg er klar over at dette er en fælles beslutning). 

Hvad kan jeg tilbyde: Umiddelbart tænker jeg 1 times gåtur om morgenen og 1 time igen om eftermiddagen/aftenen, samt mindre luftninger og leg ind i mellem. En tur i en hundeskov en gang i ugen. Vi har et kæmpe grønt område udenfor, dog er det ikke indhegnet.  Jeg ønsker desuden at starte til hvalpetræning og senere lydighedstræning, hvorfor det gerne må være en hund der kan mønstre dette. 

Det ville være et plus, hvis vi kunne tage hunden med os når vi skal hjem at besøge venner og familie.

Ønsker til hunden: Det skal være en mellemstørrelses hund, kunne bruges til lydighedstræning, det ville også være rart hvis den kunne lide at blive nusset omkring. Pelspleje har jeg ikke noget imod. Dog ville det være rart med en race der ikke elsker at høre sig selv gø og hvis den gør, at man kan træne det så det får sine begrænsninger, vi bor trods alt i lejlighed og jeg ønsker ikke at generere mine  naboer mere end højst nødvendig. 

Jeg har kigget på nogle racer her i blandt: dansk spids, finsk lapphund, islandsk fårehund, langhåret collie og evt. flatcoated retriver (er dog til den store side og sidstnævnte jeg har endnu ikke læst så meget om og jeg er ikke klar over om den er mulig at have i lejlighed). Jeg er meget åben for jeres forslag, så byd endelig ind med hvad I tænker, så vil jeg undersøge racerne nærmere. 

Redigeret af EmAr
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

De flest af de islandske fårehund jeg har mødt er meget glade for deres egen stemme... ud over det skønne hunde overvejede selv en.

Ang nem at have med rundt, check lige reglerne for hund i bus i Århus, hvis det er som her så rejser hund i taske gratis og kan altid komme med, men det kræver nok en hund under 10 kg. Jeg kunne teoretisk set lade Zorro rejse gratis, men gør det ikke, det dog smart i nogle tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah 😀

det jo ligesom så meget andet noget de fleste hunde kan lære... ligesom alle hunde har glæde af at træne, nogle har så mere sjov ved det og er mere konkurrence egnet.

vil I træne for hyggen og velopdragen hund, eller konkurence?

tænker nogen med kendskab til de racer burde kunne hjælpe, men også at i helt klart skal besøge nogle med de hunde og få en snak, race klubberne kan nok hjælpe der.

Når I nu bor på 1 sal ville jeg dog gå efter en hund I begge kan bære op og ned som voksen.... 1) fordi trapper og vokse alder er skidt 2) fordi hunden jo kunne komme tilskadekomne og skulle hjælpes i en periode som voksen. De tanker er jo så ligegyldige hvis der er elevator 😉

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tænkte umiddelbart at træne for hyggens skyld og for at få en velopdragen hund. 

Ja så må jeg tage kontakt til nogle opdrættere eller raceklubber :-) 

Vi har desværre ingen elevator i opgangen, så det må blive til arm-træning det første stykke tid :-D 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :)

Jeg synes en puddel vil være en rigtig god ide. Jeg har selv to kongepudler / storpudler, og jeg kan sikkert anbefale racen.

Jeg har en tæve og en hanhund, og de har fået 8 hvalpe (2 brune og 6 sorte). De søger et nyt hjem fra den 3. august. De får stambog.

Hvis du er interesseret, kan vi snakke mere om hvalpene og om racen generelt (allergivenlig, intelligent, lærenem, fælder ikke, kærlig...)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu synes jeg ikke at man skal tage folk som prøver at sælge egne hvalpe af en race alt for alvorligt i sådan en tråd, hvor spørger til valg af race, men en stor puddel tæve er bestemt et godt valg, hvis man kan leve med udgifter til klipning eller selv gøre det.

Hvad vejer en stor puddel typisk, som voksen?

dejlig race, når de er som de skal være😍

Redigeret af PBC
Link til indlæg
Del på andre sites

Til det i kan tilbyde ville i kunne have de fleste racer, så jeg ville vende den om og kigge på hvilken type hund i selv kunne have interesse i. Var det mig så ville jeg udvælge de racer jeg fandt interessante. Det kunne her være en stor fordel at tage på en hunde udstilling hvor man kan få set mange forskellige hunderacer. Derefter ville jeg lave nogle aftaler med opdrættere (der helst ikke har hvalpe gående) og racerepræsentanter for de forskellige racer som i kunne besøge. Efterfølgende ville jeg udvælge den race hvor mavefornemmelsen og fornuften bare spillede sammen, og så ville jeg kigge på opdrættere og kuld.

At i bor i lejlighed er sjældent en hindring for at få en hunderace, også selvom det er en aktiv race. Jeg har selv en arbejdsmodel i en 2. sals lejlighed. Det handler om at kunne mentalt og fysisk stimulere sin hund efter dens behov, og det behøver man ikke en have for at kunne gøre. 
 

Der er ikke nogen af de racer i har nævnt der virker urealistisk, nogle af dem er lidt glade for deres egen stemme, og flatteren, lapphunden og collien kan alt efter køn være noget tunge at få op og ned.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Hej, jeg har en lagotto, og umiddelbart lever den race op til de fleste af de krav du ønsker den skal opfylde. Desuden er de også SÅ flotte :D 

En lagotto er en hund med meget personlighed og det er oprindelig en italiensk trøffel og vandhund/apporterende/jagthund (og med trøffel mener jeg som i svampenxD).

Den fælder ikke men har brug for en okay god omgang pelspleje, da de nemt kan få knuder i pelsen pga. deres fine krøller/fårepels.

En lagotto er en meget aktiv, kærlig, omgængelig, træningsegnet, loyal og utrolig skarpsindig hund som knytter sig meget til dens ejer/ejere

Det er også en rigtig gammel hundrace så der er styr på mange af de sygedomme der ellers kunne være, den er også stamfar for labrador og puddel

Det er en lille til middelstor hund (10-15 kg)

 

Jeg er måske lidt sent på den, da de andre skrev her i juli, men hvis i nu ikke havde fundet den rette i nu er en lagotto i hvertfald et kig værd

Min vuffer er stadigvæk kun 12 uger, men han er skøn, dog tisser han utrolig meget, men det ved jeg ikke om det er ham eller om det har noget med racen at gøre

 

Redigeret af Theo
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...