Hop til indhold

Chess - Hyrdehund in the making


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Mente jeg havde sådan en tråd for Yoda, men kan desværre ikke finde den :( 
Det er nu ellers så rart at kunne gå tilbage og følge udviklingen - Man har det jo med at glemme.
Og når nu det er det første afkom af eget opdræt, så er det jo ekstra sjovt at kunne gå tilbage og se hvordan og hvorledes tingene stod til.

Hun er nu 13 uger og sidste vægt på hende sagde 6,2 kg.
Så hun gror godt, men mistænker hun bliver nogenlunde samme størrelse som sin mor, måske en smule bredere.

Hun har været løs på får 2 gange - Den ene gang var så ikke planlagt. 
Men hun tændte allerede da hun var.... 9 uger tror jeg, da hun var med ude og give vand, iført sele og line og mor hentede lige fårene så vi kunne tjekke dem. Det var nok, der var hun tændt.

Første gang fri var nede hos Chuts opdrætter og hun var godt nok en heftig lille ting der gerne gik direkte imod hovederne på fårene. Anden gang skred hun omme fra gårdspladsen, fra mig og de andre hunde, for at spurte ud til mine får og pænt flytte dem op i den anden ende af folden.
Så fra nu af, er hun i snor steder der kunne tænkes at være får ;) 
 

Jeg er lidt spændt på hvordan hun bliver med andre hunde - Herhjemme eeeeelsker de andre hunde hende og vi kalder hende omgangshvalpen, fordi de tager tur på skift til at lege med hende.
Selv gnavne gamle Bamse knuselsker hende og er livet fuldstændig helt og aldeles op efter vi har fået hende. Han vil stå i hundegård sammen med hende og står og piber hvis vi lukker hende sammen med de andre.
Men overfor andre hvalpe på hendes egen alder er hun en seriøs bisse og sådan en der vralter rundt og viser at "hun bestemmer". Hun bestemmer så ikke en skid, har jeg bestemt ;) 
Hendes brødre elsker hun dog og vi er så heldige at se dem ret ofte, så hun tager nogle gode ture med dem.

Træningsmæssigt tegner hun mere end godt.
Mega, mega madglad, mega vild med legetøj og skifter gerne mellem de to ting. Hun køre temmelig højt allerede og er helt ekstremt intens og vedholdende.
Så vi har trænet meget, meget lidt og hun får bare lov at være hvalp og så tager vi et hvalpehold og følger det de nu har planlagt til os, for at lave noget fornuftigt indtil vi starter den egentlige træning på får om nogle måneder.
Men lige nu lader det til hun har arvet hendes mors vanvittige intelligens og lære ekstremt hurtigt. Så vil tiden vise om det holder stik.

Pt. er hun ret fornuftig med nye ting. Ikke bange for noget, men heller ikke idiot og kaster sig ikke total hovedløst ud i ting. 
Men sådan ganske velafbalanceret og fornuftig. Hun bryder sig dog ikke om fremmede hunde der gør, så det er et punkt vi skal have arbejdet lidt med. 

Det er vist status her 13½ uge gammel

 

DSC_0015.JPG

DSC_0018.JPG

DSC_0039.JPG

DSC_0076.JPG

  • Like 8
Link til indlæg
Del på andre sites

22 minutter siden, Bustertrold skrev:

Dejlige billeder - er det Chess og Chut på billede 3? Synes ikke det ligner Chut, men det er måske Yoda?

Bliver under alle omstændigheder spændende at følge hende 

Det er Yoda. 

De to er pot og pande og han er lidt for god til at lære hende unoder ;)

  • Haha 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Chess været med til sin første "træning".
Hun er endt lidt som delehvalp ;) 

Min veninde har fået lov at træne med hende og det synes Chess var en fantastisk god ide.
Ingen tvivl om jeg har fået mig en seriøs madamme, men også en hvalp med et ret vildt fokus og et drive der langt, langt overgår nogle af mine andre hunde.
Hun havde én ting i hovedet på trods af andre hunde og mennesker og det var arbejde!! 13 uger gammel og første gang på en træningsplads fyldt med mennesker og hunde.

Alt andet er ligegyldigt, når bare der er mad, legetøj og arbejde.

Hun tegner fandeme godt nok lovende min lille fis - Og veninden vil gerne fortsætte med at låne hende, så det kan være hun rent faktisk ender med at få lidt træning min lille fæhund :D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

11 timer siden, Therese skrev:

Hun er sgu da god, hende Chess :thumbup:

Mega - Men sørme godt nok også en håndfuld :sjov:

4 timer siden, Doberfan skrev:

Husk nu videoerne, Miss_M!! 

Det ville være SÅ spændende at følge en hyrdehund fra begyndelsen. 

Det skal jeg gøre.
Har ikke lige filmet den ene gang hun (planlagt) har været løs på får, for var optaget af at prøve at holde styr på kræet.

Men skal nok få filmet når hun bliver startet op.
Det bliver nok første tidligst ved 5-6 mdrs alderen, måske senere, alt efter hvornår hun er klar på multitasking (læs opdage der er mennesker der har noget at skulle have sagt om de der får også).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

3 timer siden, Miss_M skrev:

Ja, hun stikker sgu' af ud til dem hvis hun ser sit snit til det 
Hun begynder også at ligne en rigtig fæhund nu.

DSC_0336.JPG

Ja, det er vildt at se hvor dybt det ligger i dem. Tror aldrig jeg bliver træt af at se på hunde, som bare instinktivt ved hvad de skal, når de bliver præsenteret for noget af det de er avlet til at kunne. Om det så er hyrdehunde, jagthunde eller noget andet, så er det bare virkelig imponerende at se på :x

Link til indlæg
Del på andre sites

På 11/8/2017 den 23:02 , Therese skrev:

Ja, det er vildt at se hvor dybt det ligger i dem. Tror aldrig jeg bliver træt af at se på hunde, som bare instinktivt ved hvad de skal, når de bliver præsenteret for noget af det de er avlet til at kunne. Om det så er hyrdehunde, jagthunde eller noget andet, så er det bare virkelig imponerende at se på 

 

Det er virkelig vildt at se arbejdshundene folde sig ud så tidligt. Og ja, ligegyldigt hvad race, det der medfødte er simpelthen så specielt at se komme frem. 

I går mente den lille lort også hun skulle hjælpe et stakkels får ind til de andre og begyndte at gå direkte imod en stampede madamme. Hun var da heldigvis i snor, så vi blev "enige" om at gå videre og lade fåret være ;)

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Havde glemt alt om denne tråd :lol:
Men hundehvalpen er blevet 5 mdr i dag.
På hendes 5 mdr korte liv har hun nået at:
Være til dyrlæge med et sår 3½ uge gammel.
Mase poten under en dør = røntgen og penicillin
Knalde skulderen ind i en dørkarm = Vagtdyrlæge, henvisning til Århus, røntgen og en masse ro
Få klippet og brændt neglen fra da hun maste poten under en dør
Udvikle øjenbetændelse med væskeblærer på indersiden af øjenlågene = Ny omgang øjendråber.

Så jojo, det går godt :S

Men alt tager hun fuldstændig oppefra og ned og er den vildeste træningsmakker. Hun er simpelthen alt man kunne håbe på, intens, hurtig, vild og åndssvagt klog.
Hun bliver en lille hund tror jeg, da hun kun vejer 9,7 kg nu. 
Får har vi kun set når hun har formået at stikke af fra mig og selv hente dem, men nu er vi vist der hvor træningen skal til at starte - Faktisk starter den på lørdag ;) 

Er godt nok fuldstændig vildt forelsket i min lille tossede hundehvalp. Nu er der også begyndt at komme en eller anden form for fornuft i hovedet på hende og hun er knap så overvældende i hendes tilgang til hvordan man kommer fra A-B og hvor meget aktivitet der skal være i hjemmet.
Nu begynder noget af hendes forældres tænd/sluk virkelig at komme til udtryk - Længe ventet, da tænd stadig er nemmere end sluk :lol:

 

DSC_0057_kopi.jpg

DSC_0166_kopimange.jpg

  • Like 6
Link til indlæg
Del på andre sites

På 5/10/2017 den 10:05 , Therese skrev:

Håber hun lærer at beherske sig lidt - ellers bliver hun vist en dyr tøs at have i huset  

Men hun er godt nok fin 

Haha, ja - Det kommer med tiden tænker jeg.
Heldigvis går det lidt den rigtige vej skulle jeg lige til at skrive, mens Chess i samme øjeblik maste hele hovedet ind under en reol og var ved at sidde fast :lol:

 

På 5/10/2017 den 10:25 , pivpiv skrev:

Det er en hvalp der vil opleve mest muligt på kortest tid

Hun lyder som den mest fantastiske hvalp med de gladeste farver i hovedet, glæde og iver kan man få grå hår men også smil af.

 

Præcis, hun vil frem i verden og vil have det hele med.
Hun er nemlig sådan en happy. happy, happy hvalp med det mest herlige glade sind og så går det lidt for stærkt engang imellem - Men det må man så tage med :D


Hun startede i øvrigt sin træning på får i dag. Indtil nu har vi bare holdt hende tændt, men ikke arbejdet med hende.
Det startede så for første gang i dag. Det samme med resten af hvalpene - Faktisk har samtlige 8 hvalpe været på får nu. En enkelt er ikke 100% tændt, men ingen tvivl om hun bliver det og hun har er herligt gå på mod. 

Hold nu kæft hvor er det en luksus det ikke er mange opdrættere forundt, at se hele kuldet på får, selvom de fleste er købt til lydighed. Det er ret vanvittigt og er mine hvalpekøbere så inderligt taknemmelig :$ Hold nu kæft jeg har været heldig med dem, det er helt vildt.
Og hold nu kæft nogle fine hvalpe, de indeholder lige det jeg håbede på, det er godt nok skønt at se.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

På ‎04‎-‎10‎-‎2017 den 22:35 , Miss_M skrev:

Havde glemt alt om denne tråd 
Men hundehvalpen er blevet 5 mdr i dag.
På hendes 5 mdr korte liv har hun nået at:
Være til dyrlæge med et sår 3½ uge gammel.
Mase poten under en dør = røntgen og penicillin
Knalde skulderen ind i en dørkarm = Vagtdyrlæge, henvisning til Århus, røntgen og en masse ro
Få klippet og brændt neglen fra da hun maste poten under en dør
Udvikle øjenbetændelse med væskeblærer på indersiden af øjenlågene = Ny omgang øjendråber.

Så jojo, det går godt 

Men alt tager hun fuldstændig oppefra og ned og er den vildeste træningsmakker. Hun er simpelthen alt man kunne håbe på, intens, hurtig, vild og åndssvagt klog.
Hun bliver en lille hund tror jeg, da hun kun vejer 9,7 kg nu. 
Får har vi kun set når hun har formået at stikke af fra mig og selv hente dem, men nu er vi vist der hvor træningen skal til at starte - Faktisk starter den på lørdag  

Er godt nok fuldstændig vildt forelsket i min lille tossede hundehvalp. Nu er der også begyndt at komme en eller anden form for fornuft i hovedet på hende og hun er knap så overvældende i hendes tilgang til hvordan man kommer fra A-B og hvor meget aktivitet der skal være i hjemmet.
Nu begynder noget af hendes forældres tænd/sluk virkelig at komme til udtryk - Længe ventet, da tænd stadig er nemmere end sluk 

 

DSC_0057_kopi.jpg

DSC_0166_kopimange.jpg

Hold nu k*** hvor er hun smuk:x Lige præcis sådan som jeg synes en Border Collie skal se ud... Spændende at se hende om et års tid, når hun begynder at være mere færdig.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

49 minutter siden, Camilse skrev:

Hold nu k*** hvor er hun smuk:x Lige præcis sådan som jeg synes en Border Collie skal se ud... Spændende at se hende om et års tid, når hun begynder at være mere færdig.

Tak <3 
Er meget overrasket over det er lykkes mig at få en total klassisk fin fæhund ud af den kombination - Og så endda den jeg har beholdt. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, PinPoynter skrev:

Ligner kuldet hinanden? 

Fysisk nej, der er en del prikker på de 7 af dem ;) 
Rimelig forskel i størrelse synes jeg og aftegn er meget forskellige.

Af sind så har de rigtig mange fællestræk. De er virkelig sociale og de fleste af dem har en evne til virkelig at holde fokus på et job.
På får har de en del fællestræk, men svært at se så meget endnu - Men meget modige, går gerne direkte på hovederne af fårene, ingen låsninger og de er ret samarbejdsvillige for hvalpe i den alder. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der også lidt video af hendes 2 gang på får.
Første gang fik jeg også filmet, men det druknede åbenbart i regnvejret og her nåede vi kun knap et minut inden min telefon løb tør for hukommelse.

Men.... Det her er hvad det blev til. Første gang hun var på var som sagt i går og det her er så i dag.
Er mega, mega, mega godt tilfreds med hende :$
 

 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Total hyrde uvidene hvordan kan det være de får lov at være inde ved fårene sådan helt begynder? 

Jeg spørger fordi jeg for maaange år siden så en udsendelse (engelsk mener jeg), hvor der var en gaaaamle mand der havde border til hyrdning, og han startede alt sin træning med fårene i en lille bitte rund fold, og så var han selv og hund uden om, således hunden lærte at stille sig korrekt i forhold til ham uden mulighed for at komme til og i mellem fårene, altså begrænset miljøet. 

Jeg kender intet til hyrdning, jeg har bare tænkt over det nogle gange, så nu viver jeg pelsen og spørger :) 

Link til indlæg
Del på andre sites

9 timer siden, Ninkamus skrev:

Total hyrde uvidene hvordan kan det være de får lov at være inde ved fårene sådan helt begynder? 

Jeg spørger fordi jeg for maaange år siden så en udsendelse (engelsk mener jeg), hvor der var en gaaaamle mand der havde border til hyrdning, og han startede alt sin træning med fårene i en lille bitte rund fold, og så var han selv og hund uden om, således hunden lærte at stille sig korrekt i forhold til ham uden mulighed for at komme til og i mellem fårene, altså begrænset miljøet. 

Jeg kender intet til hyrdning, jeg har bare tænkt over det nogle gange, så nu viver jeg pelsen og spørger  

Meget validt spørgsmål!

Det er også meget forskelligt hvordan folk foretrækker at gøre. Vi vil ikke have hundene udenfor folden, fordi vores oplevelse er, at de bliver virkelig frustrerede over ikke at kunne flytte fårene. De får ikke fornemmelsen af at de kan flytte dem med synet og fornemmelsen af at have nogen former for kontrol, men opbygger en masse frustration som så kan kamme over når de så endelig får lov til at komme ind til fårene.

Hvis hundene er fuldstændig vilde til at bide, så får de en line på derinde, så de stadig går ind og får fornemmelsen af at arbejde og lære at læse trykket, men kan bremses i at bide.
Chess begynder faktisk allerede her 2 gang at gå i balance og hendes søster og bror der har været på en gang mere end hende, gør det allerede. Og de er meget lidt slemme til at bide og ret naturligt lægger de hurtigt afstand til fårene. Så i de her tilfælde er det lidt tidsspilde at starte dem udenfor, for at skulle have dem ind og lære dem det forfra, nu med kontakt til fårene og de skal til at lære at justere trykket, når det tager 3 x 4-5 minutter før de fanger det.

Men det er meget en smagssag og kommer an på hunden, mennesket hvor hurtig man er og hvor hurtig man kan time ens placering, samt fårene og så ens erfaringer. Der er lige så mange måder at starte en hund, som der er mennesker og hunde og der justeres ind efter hunden og det der virker med den. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der lidt mere træningsnyt.
I dag 3 gang på får og for satan da hun rykker, hold nu kæft hun er fin altså.

Hun skal have meget, meget lidt hjælp for det er så naturligt for hende at gøre de rigtige ting og hun har virkelig en eminent ro og tænker virkelig over tingene allerede.
Er godt nok meget, meget, meget tilfreds med det jeg ser indtil videre. Hold nu kæft jeg synes hun er fin :$

 

Men vi skal have trænet lidt "stop med at arbejde" - I får lov til at se indfangnings-delen undtagelsesvist denne gang :lol:
Det ellers så pålidelige indkald virker på ingen måder på får :D

 

 

Redigeret af Miss_M
  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hundehvalpen har nu været på får 4 gange - Og hun er godt nok eminent. :$ 
Hold nu kæft, det er vildt så naturlig, intens og nem hun er, alt det vi ofte bruger en del tid på i starten, det har hun tjek på = at jeg egentlig bare stopper træningen for en stund, og bare vedligeholder tændingen engang imellem.
For hun er mentalt slet, slet ikke klar til den slags træning som hun faktisk skal til at i gang med, der hvor hun er nu. Det er alt alt for tidligt at starte fradrivning og udløb med en 5-6 mdr gammel hvalp.

Så vi går i krig med lidt mere LP træning og har heldigvis en veninde der i mine øjne er en af DK's aller, aller dygtigste indenfor netop det.
Så hende trænede vi sammen med i weekenden og fik kigget på lidt ting og fik lektier for. Heldigvis er Chess fuldstændig lige så fed at arbejde med i lydigheden, som hyrdningen. 

Meget, meget klog, intens og heftig i alt hun laver, så hun er generelt bare mega, mega sjov at arbejde med stadigvæk. Kniber mig faktisk lidt i armen, for kan slet ikke forstå jeg er så heldig at have fået så fantastisk en lille hund. Fortsætter hun med at udvikle sig i den retning jeg ser nu, så bliver hun en once in a lifetime hund, sådan en af dem der man måler alle de andre mod :$

Eneste minus ved hende er alle dyrlægeregningerne - Hvad der for de fleste bare er en simpel øjenbetændelse, udviklede sig selvfølgelig til blærer på blinkhinderne som skulle skrabes af.
Hun har også formået at tygge lidt i en bi efter dyrlægernes arbejdstid.
Gudskelov er det da ting der er til at overskue, men når man nærmest ikke behøver præsentere sig hos dyrlægen og de bare spørger hvad Chess nu har lavet, så er det ved at være lige lidt for meget af det gode :stupid:

Hun vejer omkring 10,3 kg nu, så hun bliver ikke ret stor, men virker alligevel mere "solid" i bygningen end hendes mor. Lidt pudsigt faktisk.

DSC_0784.JPG

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...