Hop til indhold

Hvalpeplaner 2018/2019


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Bare fordi vi er nogen som langstidsplanlægger! 

Jeg er lige så stille begyndt at tage snakken med relevante fagfolk - det er en langsom begyndelse, men hunden skal jo helst være den rette :) 

Racerne har jeg været maaaange igennem, men falder tilbage på de samme hver gang, og så blev det str på racen der vandt :) 

jeg kigger bc! :) 

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

11 timer siden, Doberfan skrev:

Jeg skal være med her.  Er skrevet op hos tre super gode opdrættere, der laver arbejdshunde og som tjekker alt sundhedsmæssigt.  

Ingen af dem har faste planer om kuld endnu, det bliver nok først forår/sommer næste år, men jeg har heller ikke spor travlt.

Hvordan vælger du mellem de 3 du er skrevet op til? Dem som får kuld først eller? Og ved de godt du er skrevet op ved flere? :) 

Link til indlæg
Del på andre sites

13 timer siden, Doberfan skrev:

Jeg skal være med her.  Er skrevet op hos tre super gode opdrættere, der laver arbejdshunde og som tjekker alt sundhedsmæssigt.  

Ingen af dem har faste planer om kuld endnu, det bliver nok først forår/sommer næste år, men jeg har heller ikke spor travlt.

Bliver da mega spændende med en hvalp der er fulgt helt fra starten. :thumbup:

 

 

Lige nu er jeg i tvivl om hvorfor jeg er hvalpe skruk igen, da den jeg har er..... Crazy :D

Men ikke desto mindre så glæder jeg mig til at lave min næste hvalp efter Chut og Kili. Kili faldt jeg over for over et år siden og havde luret på en mulighed for at møde ham da han bor i Norge. Da der så var CSC i Norge tæt på hvor han bor fik jeg endelig muligheden for at komme over og se ham og samtidig se en masse hyrdehunde på konkurrence banerne. 

Og hold nu kæft han er fin, virkelig, virkelig fin. Så der var slet ingen tvivl om at han skal være far til min næste hvalp og han er samme type som Lad, men helt andre linjer. Så forventer det bliver lige så crazy hvalpe i næste kuld...... Og på mystisk vis glæder jeg mig. Meeeeen..... Der går lige 1 1/2 år. 

Både jeg og en meget vigtig hvalpekøber skal lige have lidt ældre hvalpe inden vi skal udvide familien igen 😂 

Redigeret af Miss_M
  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

6 timer siden, Ninkamus skrev:

Hvordan vælger du mellem de 3 du er skrevet op til? Dem som får kuld først eller? Og ved de godt du er skrevet op ved flere?  

Det overlader jeg til min træner, hun er super til at forske i linier, præstationer, titler, sundhed osv.

Jeg har ikke fortalt dem direkte at jeg er skrevet op flere steder men det er vist meget normalt, så mon ikke de forventer det? 

 

4 timer siden, Miss_M skrev:

Bliver da mega spændende med en hvalp der er fulgt helt fra starten. :thumbup:

 

Ja det gør - det har jeg faktisk aldrig prøvet før. :-D

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

5 timer siden, Doberfan skrev:

Det overlader jeg til min træner, hun er super til at forske i linier, præstationer, titler, sundhed osv.

Jeg har ikke fortalt dem direkte at jeg er skrevet op flere steder men det er vist meget normalt, så mon ikke de forventer det? 

 

Ja det gør - det har jeg faktisk aldrig prøvet før. 

Tænker det er ret normalt at kigge hos flere opdrættere/være skrevet op flere steder - især når man er i god tid, men jeg tænker at det er en god ide at være åben omkring det over for opdrætterne, altså spille med åbne kort. Men måske din træner kan rådgive dig ift. dette, der er måske nogle kulturelle forskelle mellem DK og USA og inden for de forskellige racer.  

Link til indlæg
Del på andre sites

21 timer siden, Doberfan skrev:

Jeg har snakket med min træner om det - hun siger, at de forventer det, men at jeg ikke behøver fortælle dem noget. Når den første får et kuld, takker jeg ja eller nej, og hvis jeg får hvalp fra det første kuld der dukker op, informerer jeg de andre om, at jeg ikke længere er interesseret. 

 

Godt at du har clearet det med din træner, altså at det er kutymen :thumbup:. Hvornår er der planlagt kuld og er der præferencer til køn?

Link til indlæg
Del på andre sites

4 timer siden, Bustertrold skrev:

 

Godt at du har clearet det med din træner, altså at det er kutymen . Hvornår er der planlagt kuld og er der præferencer til køn?

Der er ingen faste planer om kuld endnu. Men en af dem har hanhunde som jo pludselig kan blive efterspurgt til en tæve. 

Jeg skal have en tæve. Jeg synes hanhundene bliver for store til at de egner sig til agility. Og så synes jeg også at tæverne er mere "seriøse" i deres arbejde. 

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På 13/9/2017 den 15:45 , Doberfan skrev:

Det overlader jeg til min træner, hun er super til at forske i linier, præstationer, titler, sundhed osv.

Jeg har ikke fortalt dem direkte at jeg er skrevet op flere steder men det er vist meget normalt, så mon ikke de forventer det? 

 

Ja det gør - det har jeg faktisk aldrig prøvet før. 

Bliver vildt spændende og vist også kun på tide du for én gangs skyld får lov til at præge din hund helt fra hvalp! :$

Ved selvfølgelig ikke hvordan det er i USA, men herhjemme er det meget normalt at være skrevet op flere steder - Og da især når der ikke er faste planer om kuld hos opdrætterne endnu og man ikke har mødt og de kommende forældre.
Synes egentlig mine købere har været meget ærlige og har selv snakket med flere om, at det er en god ide at kigge rundt og have flere kort på hånden. 
Var selv skrevet op til et kuld hvor tæven gik tom, så måtte ud og finde en hvalp et andet sted - Havde været smartere hvis jeg havde været på forkant med det.

Og når man som opdrætter ved det, så "lukker" man jo ikke en venteliste og skal nok få solgt hvalpene selvom nogle hopper fra - Hvilket nærmest ville være mærkelig hvis der ikke var med så lang tid til. Jo heller ikke sikkert du kan lide den anden part af forældrene.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

2 minutter siden, Ninkamus skrev:

@Miss_M skal det være en tæve igen du skal have eller? 

 

Jeg håber der kommer en hanhund til mig denne gang. Chess skulle jo have været en hanhund, men Chut og Lad ville det anderledes. Men i bund og grund er jeg ligeglad. Det er bare mere "sikkert" med en hanhund, end nr. 4 tæve - De kan virkelig være nogle kællinger hvis de ikke kan sammen. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare fordi jeg keder mig og det pisregner..... 

Og så sidder jeg og følger lidt med i en af konkurrencerne i Norges serien denne weekend.
Det er fuldstændig vildt hvor fra Kilis Familie er repræsenteret. Prøvede at lave en oversigt over familie medlemmer og hvordan de klarer sig så det er lidt overskueligt for hvalpekøberne.
Men for helvede det er vildt. Vi har 3 verdens mestre i hyrdning, Europa mestre, landsmestre i flertal, og et hav der har deltaget i CSC, VM, NM og european Nursery.
Det er nærmest umuligt at få alle med, for det er virkelig helt vildt.

 

litter4.jpg

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

@Doberfan iiiihhh endelig hvalp! Det har du sørme også fortjent.

Er du stadig med i det rescue og kunne i finde på at modtage flere hunde derfra?

Vores nabo drømmer om en dober og havde en på hånden (ejer døde) men den hjemmesygeplejeske der stod for både afdøde og hund tabte sit hjerte til Ulla og så sagde vores nabo at hun skulle beholde hende og dejlige Ulla har fået verdens bedste liv og er med ude og løbe flere gange om ugen og er meldt til hpm dirty paws:x og naboen søger stadig hunden der skal bo hos dem.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

4 timer siden, pivpiv skrev:

@Doberfan iiiihhh endelig hvalp! Det har du sørme også fortjent.

Er du stadig med i det rescue og kunne i finde på at modtage flere hunde derfra?

Vores nabo drømmer om en dober og havde en på hånden (ejer døde) men den hjemmesygeplejeske der stod for både afdøde og hund tabte sit hjerte til Ulla og så sagde vores nabo at hun skulle beholde hende og dejlige Ulla har fået verdens bedste liv og er med ude og løbe flere gange om ugen og er meldt til hpm dirty paws:x og naboen søger stadig hunden der skal bo hos dem.

Ja, er i høj grad stadig med i rescuen og det var aldrig faldet mig ind at jeg skulle have hvalp fra en opdrætter, men så blev jeg bidt at det der agility...  Leah havde en svær start i livet og var derfor meget bange i starten til stævner. Scoop skulle have været min næste agilityhund, men han kan ikke holde til det fysisk. Og sådan er det med rescue, man ved aldrig hvad man ender med fysisk eller mentalt, så beslutningen blev taget mht hvalp.  Jeg har selvfølgelig snakket med rescuen om det og der er fuld forståelse for min beslutning.  

Og så længe jeg har en agilityhund, så vil andre hunde altid komme fra rescuen. 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...