Hop til indhold

hjemmelavede madvarer og godbidder til hunden


Gæst anne-marie
 Share

Recommended Posts

Så nu har jeg lavet det flotteste mad nogensinde :D

 

Det er med ferske sild, laks og rødspætte, men det der virkeligt giver det kulør er de revne gulerødder, den enkelte lille bitte rødbedde, og de 500 gr grønkål :D

 

Det er meget smukt!!

 

Så skal du jo vise billeder af det :D

 

Jeg har ikke taget billeder af det :D

 

Men, det er både flot og smager godt :lol:

 

Anne-marie, jeg er enig med Freudika. Du skal altså huske at tage billedera1248.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 333
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst anne-marie
Så nu har jeg lavet det flotteste mad nogensinde :D

 

Det er med ferske sild, laks og rødspætte, men det der virkeligt giver det kulør er de revne gulerødder, den enkelte lille bitte rødbedde, og de 500 gr grønkål :D

 

Det er meget smukt!!

 

Så skal du jo vise billeder af det :D

 

Jeg har ikke taget billeder af det :D

 

Men, det er både flot og smager godt :lol:

 

Anne-marie, jeg er enig med Freudika. Du skal altså huske at tage billedera1248.gif

 

Jo da, men jeg havde det ikke så godt igår, og synes det var lige lidt meget oveni alt det andet osse og tage billeder og putte ind her osv...............

 

Nogen gange er ting bare for komplicerede :D

 

Men maden er god!

 

Jeg har købt rensede ferske sild på frost hos min købmand, 400 gr 10 kr, dælme billigt!

Blandet med et par lakseportioner og et par rødspættefiletter, og så revne gulerødder, kartofter, en enkelt lille rødbedde (bruger de også i eaglepack)(men den farver meget :shock: ).

Og så 500 gr økologisk hakket grønkål fra Sønderjydsk kål, det er meget flot, og så selvfølgelig 2.7 liter vand, 5 dl brune ris, en håndfuld quinora, havreklid og en håndfuld blandede kornflager :D

God mad!

 

4 kg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Pas på når i køber fjerkræ til hundemad og godbidder!!

 

Mange gange er det nemlig pumpet med vand, salt og sukker m.m..

 

Det hedder så typisk neutralmarineret, eller naturalmarineret eller andet.

 

Det betyder så at ca 10 % nogengange op til 20 % af kødet er tilsat vand, salt, sukker m.m. q50.gif

 

Og det er ikke ligefrem sundt!

 

Det tilsættes ofte fordi kødet er udenlandsk fjerkrækød, der er nemlig ofte mange bakterier i det udenlandske kød.

Bla derfor fylder man det på den måde, og pumpningen betyder også at kødet ikke længere betegnes som ferskt, og derfor skal det ikke leve op til samme regler som ferskt kød q50.gif

 

Forbrugerrådet anbefaler at man køber dansk, svensk, norsk eller finsk fjerkræ!!

 

Desværre viser det sig at danskerne smagsløg tilvænner sig de pumpede fjerkræ typer, typen vandt som mest smagsfulde kød i en smagstest for forbrugere, mange af os ved ikke længere hvordan en rigtig kylling smager længere q50.gif

 

Men, hunde har ikke godt af salt og sukker, og vandet er spild ved tilberedning, så køb fjerkræ uden tilsætning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på når i køber fjerkræ til hundemad og godbidder!!

 

Mange gange er det nemlig pumpet med vand, salt og sukker m.m..

 

Det hedder så typisk neutralmarineret, eller naturalmarineret eller andet.

 

Det betyder så at ca 10 % nogengange op til 20 % af kødet er tilsat vand, salt, sukker m.m. q50.gif

 

Og det er ikke ligefrem sundt!

 

Det tilsættes ofte fordi kødet er udenlandsk fjerkrækød, der er nemlig ofte mange bakterier i det udenlandske kød.

Bla derfor fylder man det på den måde, og pumpningen betyder også at kødet ikke længere betegnes som ferskt, og derfor skal det ikke leve op til samme regler som ferskt kød q50.gif

 

Forbrugerrådet anbefaler at man køber dansk, svensk, norsk eller finsk fjerkræ!!

 

Desværre viser det sig at danskerne smagsløg tilvænner sig de pumpede fjerkræ typer, typen vandt som mest smagsfulde kød i en smagstest for forbrugere, mange af os ved ikke længere hvordan en rigtig kylling smager længere q50.gif

 

Men, hunde har ikke godt af salt og sukker, og vandet er spild ved tilberedning, så køb fjerkræ uden tilsætning :)

 

Jeg så godt et indslag om det i morgen-tv for nylig. Og der er ellers blevet spist meget af den slags kylling her i huset, også af Toffi!

Men siden vi startede hos Gudrun-alternative dyrlæge har hun kun fået "gammeldaws tilberedt" kylling uden salt og andre dikkedarer, og det har taget noget tid for hende at vænne sig til.

Der er garanteret noget med at hun skal vænne sig fra salt som smagsforstærker. Så det kan være man skal indstille sig på at der kan komme en periode med "kræsenhed".

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Nogen idéer til hvad jeg kan erstatte risene med? Jeg tror det er derfor jeg ikke kan få Toffi til at spise det hjemmelavede.

Gudrun siger at Toffi nok skal have enkel mad, altså ikke så meget blandet sammen. Men problemet er at hun er svær at få grøntsager i.

 

Nu tænker jeg så: Hvad med majs, hvordan tilberedes det, kan man bruge frosne eller er skal man pille majs ud af kolber?

 

Er der grænser for hvor meget majs der må postes i (kan det overdoseres? -der er jo temmeig meget ris der skal erstattes)

 

Vi har prøvet med Quinua, både som kogt grød og som brød, det vil hun I HVERT FALD ikke ha!

 

Kartofler er jo oplagt, men noget ensidigt i længden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet forskellige former for ris??

 

Jeg spurgte nemlig Gudrun omkring vilde ris. De der sorte nogle. Vi spiser dem nemlig meget selv. Gudrun sagde at ALLE ris er gode. Også vilde ris. Ja selv grødris :)

 

Jeg ved ikke med majs. Andet end at Lua elsker at ligge og gnave i en halv majskolbe (kogt selvfølgelig) Hvad med grøntsagsmos?

Blende kartoffel, broccoli, blomkål .f.eks. Det spiser vi også herhjemme. Når vi selv spiser det får vi ristet bacon på :wink: Men Lua elsker det også (uden bacon)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nogen idéer til hvad jeg kan erstatte risene med? Jeg tror det er derfor jeg ikke kan få Toffi til at spise det hjemmelavede.

Gudrun siger at Toffi nok skal have enkel mad, altså ikke så meget blandet sammen. Men problemet er at hun er svær at få grøntsager i.

 

Nu tænker jeg så: Hvad med majs, hvordan tilberedes det, kan man bruge frosne eller er skal man pille majs ud af kolber?

 

Er der grænser for hvor meget majs der må postes i (kan det overdoseres? -der er jo temmeig meget ris der skal erstattes)

 

Vi har prøvet med Quinua, både som kogt grød og som brød, det vil hun I HVERT FALD ikke ha!

 

Kartofler er jo oplagt, men noget ensidigt i længden.

 

Majs er alt for energirige og skal moses for at kunne fordøjes :)

 

Jeg ville måske tænke i gulerod/kartoffel mos, med kød/fisk, har du prøvet med babymos på glas, de økologiske?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, det kunne være jeg skulle prøve med babymos. Det har vi ikke prøvet endnu. Alm. Kartoffelmos vil hun ikke have. men engang imellem kartoffel i små stykker. Men jeg har jo fundet et våben, støvsugeren :shock:

 

Noget helt andet, opvarmer I det hjemmelavede, eller serverer I det koldt? Jeg har hidtil altid serveret det koldt/stuetemp., men måske er det mere indbydende hvis det er lunt?

 

Jeg har lige kogt majs, men der er så grænser for hvor meget hun må få, kan jeg forstå.

 

Det lyder også som om jeg skal prøve med andre ris.

 

Tak for input´ne, nu har jeg lidt forskelligt at gå i gang med :D (igen, igen :D )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hmm, det kunne være jeg skulle prøve med babymos. Det har vi ikke prøvet endnu. Alm. Kartoffelmos vil hun ikke have. men engang imellem kartoffel i små stykker. Men jeg har jo fundet et våben, støvsugeren :shock:

 

Noget helt andet, opvarmer I det hjemmelavede, eller serverer I det koldt? Jeg har hidtil altid serveret det koldt/stuetemp., men måske er det mere indbydende hvis det er lunt?

 

Jeg har lige kogt majs, men der er så grænser for hvor meget hun må få, kan jeg forstå.

 

Det lyder også som om jeg skal prøve med andre ris.

 

Tak for input´ne, nu har jeg lidt forskelligt at gå i gang med :D (igen, igen :D )

 

Jeg luner det ikke, men ved at nogen gør det :)

 

Babymosen kunne nok være hendes smag faktisk, og den økologiske er sund og uden salt og den slags tror jeg :)

 

Jeg har nogen glas du må få :)

 

Et glas med ris og grøntsagsmos med kylling og et glas med gulerods og kartoffelmos :)

 

Det er værd at prøve, du kan tilsætte ekstra kød :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg varmer mine hundes mad på brændeovnen, på en tallerken inden de får det, de vil helst have det varmt :wink:

 

Mht. til majs så var jeg på kursus med Anders Hallgren, han sagde man skulle passe på med at give nervøse hunde majs ! Da han havde dårlige erfaringer med det.. Nogle der kender til det ? Er det ikke tit i tørfoder ?

 

Hilsen Susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg varmer mine hundes mad på brændeovnen, på en tallerken inden de får det, de vil helst have det varmt :wink:

 

Mht. til majs så var jeg på kursus med Anders Hallgren, han sagde man skulle passe på med at give nervøse hunde majs ! Da han havde dårlige erfaringer med det.. Nogle der kender til det ? Er det ikke tit i tørfoder ?

 

Hilsen Susanne.

 

Jeg tror det er fordi der er så meget sukkerstof i det, og jeg er enig, jeg nævnte tidligere at det er meget energirigt, og fx siger vægtvogterne at man skal holde sig fra det, pga de her sukkerstoffer.

Jeg har puttet det i mine hundes mad en gang, men de kom alle hele igennem, og så har de selvfølgelig heller ikke skadet :lol:

 

Det er lunt å, maden ?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Whew.. har været ude og shoppe idag

 

Hel økokylling, ekstra kylling, kartofler, lidt kål, bønner, gulerødder, brune øko ris, øko Quinoa, øko femkornsflager, øko havregryn

 

Og så fik jeg en kæææmpeflaske lakseolie af Vivi - heldige mig :D

 

Så nu koger kyllingen, og jeg skal lave mad til både Dolph og Bitten, men også Tweety - hun kan godt bruge lidt kyllingefedt, så skimmer ikke fedt af..

 

Uuuh.. Tweety synes det dufter dejligt :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Whew.. har været ude og shoppe idag

 

Hel økokylling' date=' ekstra kylling, kartofler, lidt kål, bønner, gulerødder, brune øko ris, øko Quinoa, øko femkornsflager, øko havregryn

 

Og så fik jeg en kæææmpeflaske lakseolie af Vivi - heldige mig :D

 

Så nu koger kyllingen, og jeg skal lave mad til både Dolph og Bitten, men også Tweety - hun kan godt bruge lidt kyllingefedt, så skimmer ikke fedt af..

 

Uuuh.. Tweety synes det dufter dejligt :D[/quote']

 

Det lyder sørme godt :D

 

Husk at den drægtige tæve skal have mindst en 3.del kød, det samme til hvalpe og helt unge hunde :)

 

Glæder mig til at høre :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Har du prøvet forskellige former for ris??

 

Jeg spurgte nemlig Gudrun omkring vilde ris. De der sorte nogle. Vi spiser dem nemlig meget selv. Gudrun sagde at ALLE ris er gode. Også vilde ris. Ja selv grødris :)

 

Jeg ved ikke med majs. Andet end at Lua elsker at ligge og gnave i en halv majskolbe (kogt selvfølgelig) Hvad med grøntsagsmos?

Blende kartoffel, broccoli, blomkål .f.eks. Det spiser vi også herhjemme. Når vi selv spiser det får vi ristet bacon på :wink: Men Lua elsker det også (uden bacon)

 

Hov denneher har jeg ikke set :)

 

Vilde ris er ikke ris, men derfor kan de da være gode nok :)

 

Jeg bruger kun brune ris, altså ris der ikke er polerede, dvs at alle risen gode næringsstoffer stadig i risen :)

 

Jeg vil kun bruge økologiske korn og ris produkter :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Whew.. har været ude og shoppe idag

 

Hel økokylling' date=' ekstra kylling, kartofler, lidt kål, bønner, gulerødder, brune øko ris, øko Quinoa, øko femkornsflager, øko havregryn

 

Og så fik jeg en kæææmpeflaske lakseolie af Vivi - heldige mig :D

 

Så nu koger kyllingen, og jeg skal lave mad til både Dolph og Bitten, men også Tweety - hun kan godt bruge lidt kyllingefedt, så skimmer ikke fedt af..

 

Uuuh.. Tweety synes det dufter dejligt :D[/quote']

 

Det lyder sørme godt :D

 

Husk at den drægtige tæve skal have mindst en 3.del kød, det samme til hvalpe og helt unge hunde :)

 

Glæder mig til at høre :D

 

Har kogt en kylling på 1400kg og tilsat 500kg ekstra kød.. Er det så nok? hun får tørkost ved siden af dog, så vi er helgarderet hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet forskellige former for ris??

 

Jeg spurgte nemlig Gudrun omkring vilde ris. De der sorte nogle. Vi spiser dem nemlig meget selv. Gudrun sagde at ALLE ris er gode. Også vilde ris. Ja selv grødris :)

 

Jeg ved ikke med majs. Andet end at Lua elsker at ligge og gnave i en halv majskolbe (kogt selvfølgelig) Hvad med grøntsagsmos?

Blende kartoffel, broccoli, blomkål .f.eks. Det spiser vi også herhjemme. Når vi selv spiser det får vi ristet bacon på :wink: Men Lua elsker det også (uden bacon)

 

Hov denneher har jeg ikke set :)

 

 

Vilde ris er ikke ris, men derfor kan de da være gode nok :)

 

Jeg bruger kun brune ris, altså ris der ikke er polerede, dvs at alle risen gode næringsstoffer stadig i risen :)

 

Jeg vil kun bruge økologiske korn og ris produkter :)

 

 

Jeg bruger for det meste også kun brune ris :D Men spurgte bare til de andre ris da jeg altid har vilde ris i huset 8)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Whew.. har været ude og shoppe idag

 

Hel økokylling' date=' ekstra kylling, kartofler, lidt kål, bønner, gulerødder, brune øko ris, øko Quinoa, øko femkornsflager, øko havregryn

 

Og så fik jeg en kæææmpeflaske lakseolie af Vivi - heldige mig :D

 

Så nu koger kyllingen, og jeg skal lave mad til både Dolph og Bitten, men også Tweety - hun kan godt bruge lidt kyllingefedt, så skimmer ikke fedt af..

 

Uuuh.. Tweety synes det dufter dejligt :D[/quote']

 

Det lyder sørme godt :D

 

Husk at den drægtige tæve skal have mindst en 3.del kød, det samme til hvalpe og helt unge hunde :)

 

Glæder mig til at høre :D

 

Har kogt en kylling på 1400kg og tilsat 500kg ekstra kød.. Er det så nok? hun får tørkost ved siden af dog, så vi er helgarderet hehe

 

Du skal regne med det kogte afpillede kød og det andet kød som kogt, på en kylling er der som regel ikke meget mere end 600-700 gr kød til at pille af skroget :)

 

Så umiddelbart lyder det ikke til at være helt nok kød til en gravis tæve :)

 

Men hun kan jo få godbidder ved siden af :)

 

Kan de lide det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Whew.. har været ude og shoppe idag

 

Hel økokylling' date=' ekstra kylling, kartofler, lidt kål, bønner, gulerødder, brune øko ris, øko Quinoa, øko femkornsflager, øko havregryn

 

Og så fik jeg en kæææmpeflaske lakseolie af Vivi - heldige mig :D

 

Så nu koger kyllingen, og jeg skal lave mad til både Dolph og Bitten, men også Tweety - hun kan godt bruge lidt kyllingefedt, så skimmer ikke fedt af..

 

Uuuh.. Tweety synes det dufter dejligt :D[/quote']

 

Havde jeg vidst det, kunne du også have fået quinua i 2 slags af mig, det brød jeg prøvede at lave ville ingen i huset have, det var lige før der skulle uddeles næseklemmer!

However, jeg smugler nu 1-2 dl quinuaflager i når jeg laver speltbrød, det er der ingen der bemærker, hehe;)

 

Tweety har smagt hjemmelavet en enkelt gang, fik en pose af Toffis som smagsprøve engang i tidernes morgen. Men jeg tror desværre aldrig det nåede at blive lavet i hendes hjem, så det er dejligt at du gider gøre det a010.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Har nu frosset utroligt mange poser ned, det blev dælme noget af en grød haha..

 

Fik overraskende meget kød af kyllingen, men har aftalt med min mor at hun kan tilsætte ekstra kød som så ikke er kylling.. fx. okse, hest, svin eller lignede, og de laver guffere af kød ved siden af :)

 

Hun smagte på det, og jeg tror det er ok - Bitten og Dolph syntes det var deeejligt med varmt mad, men Dolph suttede bare smagen af kartoflerne og spyttede dem ud! O_O Og havde endda lavet det ekstra småt så de måtte spise det hele... tsk tsk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Har nu frosset utroligt mange poser ned' date=' det blev dælme noget af en grød haha..

 

Fik overraskende meget kød af kyllingen, men har aftalt med min mor at hun kan tilsætte ekstra kød som så ikke er kylling.. fx. okse, hest, svin eller lignede, og de laver guffere af kød ved siden af :)

 

Hun smagte på det, og jeg tror det er ok - Bitten og Dolph syntes det var deeejligt med varmt mad, men Dolph suttede bare smagen af kartoflerne og spyttede dem ud! O_O Og havde endda lavet det ekstra småt så de måtte spise det hele... tsk tsk..[/quote']

 

Jeg river alle de grøntsager der egner sig til det på min foodprocessor, de skal nemlig koges meget godt og grundigt :)

 

Vejede du kødet?

 

Og hvor meget var slutvægten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...