Hop til indhold

hjemmelavede madvarer og godbidder til hunden


Gæst anne-marie
 Share

Recommended Posts

Gæst anne-marie
Jeg har fået en PB om at hunde ikke kan tåle korn, og det er derfor de ikke må få rugbrød, det kan de dø af.

Det har jeg aldrig hørt om :?::!::?:

 

Så skal de da være allergiske :lol:

 

Hvad er det for en pm og hvem fra, her på forummet?

 

Vedkommende kunne så måske indvi os alle?

 

Ja, som svar på min forespørgsel om et tørfoder mærke.

Speedy har da jævnligt fået rugbrød i sit lange liv, så kunne ikke lige få det til at passe.

Nå, men jeg holder mig til at Gudrun siger OK for det mad jeg giver den gamle.

 

Jeg har fået lov af Gudrun (dyrlæge med forstand på fødevarer) at give Toffi lidt hjemmelavet speltbrød af økologiske råvarer. Som kulhydratkilde. Derimod må jeg ikke give hende rugbrød. Jeg er ikke gået nærmere ind på hvorfor og hvorfor ikke, jeg gør bare som hun siger :lol: -Hun burde en dag skrive en bog om sin viden:)

 

Det er så svært, for det er ikke generelt, for Toffi er det rigtige, og Toffi er også meget svær, da hun ikke kan lide ret meget, for Toffi med hendes lever/nyr-ebalance/ubalance duer det nok ikke med rugbrød, for Speedy går det an :D

For en anden hund kan rugbrød måske være det rigtige, så at skrive en bog det bliver svært, for Gudrun skal måle og undersøge den enkelte hund for at nå det rette resultat :)

 

Eks må Susi nu få en 4. del tørfoder, det har hun ikke kunnet tåle før, men i en periode skal hun have eaglepack :D

 

Jeg talte med hende om rugbrød idag, og om mange andre ting :D

 

Hun grinte lidt af det med at det skulle være giftigt, vi nåede frem til at der måske har været en nordjydsk hund der på et tidspunkt ikke har kunnet tåle det, en dyrlæge har udtalt det, og således skabes myten i nordjylland om at det er gidtigt for ALLE :shock:

 

Men hun siger (som jeg også skriv i pågældende tråd) at rugbrød ikke er optimalt til hunde, og at variation er vigtigt, og det gælder både kød og grønt :)

 

Rugbrød med leverpostej kan hunde ikke leve ret godt på ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 333
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst anne-marie

Kopieret over fra anden tråd :)

 

Gro og jeg har været ved Gudrun i dag, hun anbefalede hjemmelavet mad til krøldyret.

Groa skal have mad bestående af:

25% ris/bulgur

50% grøntsager

25% fisk, kylling, svinekød eller rå lever.

 

Jeg kan ikke lave så store mængder ad gangen, så hvad vil i foreslå?

Hvilke fisk bruger i, og hvor længe skal det forskellige ting koge?

hvis risen står i blød natten over, hvor længe skal den så koge?

 

Der er en tråd om hjemmelavet mad allerede og der står mange af tingene i forvejen Gryn :)

 

Jeg har skrevet nogle meget udførdlige opskrifer og der er en masse i denne tråd http://hunde-forum.dk/hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden-vt579.html

 

Kan du evt læse det igennem og så spørge udfra det?

 

Ved ris fx skal du bruge 5 dl til ca 2.5- 3 liter vand, mindst ved fisk ca 2.5 l efter min erfaring :)

 

Risene skal simre i allermindst en time, og kan koge med andre ting, grøntsager er det en fordel at rive (jeg bruger foodprocessor).

Fisk der kan du bruge blandet fede og magre typer, aldrig dåse eller røgede/syltede, kun ferske :)

 

Hvis det går af kog skal kogetiden forlænges :)

 

Du kan fx se ved ris at du kan dele med 5 og arbejde derudfra til en mindre portion, husk kun bruge brune ris :)

Du skal så bruge en anden fordeling mellem grønt og ris, fx skal du der halvere risene i min opskrift hvis du (hvilket ville være praktisk) tager udgangspunkt i den, og fordoble grøntdelen, køddelen er den samme :)

 

Jeg kopiere dette over i den anden tråd, da det er træls at det bliver spredt så meget :)

 

Efterfølgende fandt Gryn ud af at Groa skal have en 4 del kød, en 4.del grønt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Perlen88

Hvordan får I jeres hunde til at spise grønsager? Mine vil absolut ikke røre det, så næsten hellere sulte. De er en ufattelig evne til at gå udenom selv de mest moste kartofler... Og det gør mig gammel før tid.

 

Jeg har tænkt på, at lade dem slippe for det, men alligevel tænker jeg at det ikke kan passe, at de ikke kan æde det, når alle andre hunde kan.

 

Hvad er der galt med dem? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hvordan får I jeres hunde til at spise grønsager? Mine vil absolut ikke røre det, så næsten hellere sulte. De er en ufattelig evne til at gå udenom selv de mest moste kartofler... Og det gør mig gammel før tid.

 

Jeg har tænkt på, at lade dem slippe for det, men alligevel tænker jeg at det ikke kan passe, at de ikke kan æde det, når alle andre hunde kan.

 

Hvad er der galt med dem? :lol:

 

Hvad er det de ikke vil spise?

 

River og findeler du grøntsagerne?

 

Laver du maden efter opskrifterne i tråden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan får I jeres hunde til at spise grønsager? Mine vil absolut ikke røre det, så næsten hellere sulte. De er en ufattelig evne til at gå udenom selv de mest moste kartofler... Og det gør mig gammel før tid.

 

Jeg har tænkt på, at lade dem slippe for det, men alligevel tænker jeg at det ikke kan passe, at de ikke kan æde det, når alle andre hunde kan.

 

Hvad er der galt med dem? :lol:

 

Jeg kan heller ikke få grøntsager i Toffi. Jeg har købt hanegals økologiske leverpostej, hvor fedtet er erstattet af kartofler. Det glider ned...hvis det bliver blandet med Stryhns grovhakkede leverpostej :roll:

 

Jeg har prøvet alt, i samråd med dyrlæge gudrun. Vi er nu endt med noget tørfoder af det sundere, købt hos hende. For der er fordelingen mht. ernæring dog i det mindste ok. Men det skal iblandes leverpostej eller kallun for at vovse gider spise det.

 

Så jeg lytter lige med her i grøntsagsspørgsmålet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Her bringer jeg opskriften på det mad mine hunde lever af, man kan blande det med tørfoder.

Det er vigtigt at læse hele opskriften igennem inden man går igang!

 

Hundemad:

 

Jeg koger en kylling eller en and fx ( her skal meget fedt skummes af) ved svag varme (simre) i en pæn time (hvis der er indmad koges dette med), jeg bruger min store stegegryde på 7 liter, kyllingen koger i 2.8- 3 liter vand.

Kyllingen skal være mør, kødet skal slippe benene.

 

Man kan alt efter hvor meget man bruger kød til godbidder (hvis man bruger mange kan man undlade), tilsætte ekstra kyllingekød.

Man skal bare sikre sig at hunden får en 4. del kød mindst, hvalpe/unghunde skal have en 3. del mindst.

På en alm. kylling er der ca 550-650 gr kogt kød, og da opskriften giver ca 4- 4,5 kg med en kylling, skal man tænke i mindst 500 gr mere kød til voksne hunde til denne portion.

 

Det er vigtigt at veje portionen når den er tilberedt, så man kender sammensætningen.

 

Jeg tilsætter ikke selv ekstra kød til kyllingeopskriften. Mine hunde får mange godbidder hver dag, godbidder af kogt kød og indmad, og på den måde kommer vi op på ca en 3. del kød ialt.

 

Det ekstra kød skal koge med i ca 30 min., det skal være godt mørt.

 

Maden er letfordøjelig og dermed skånsom for hundens krop når ingredienserne er kogt godt møre.

 

Herefter tager jeg kyllingen op (det hele, pas på der ikke er ben i suppen).

 

Så skummer jeg lidt af fedtet fra, hvis man har en hund der er tynd så gør man det ikke, hvis man har en hund der er kraftig så skum halvdelen af, kyllingefedtet er godt for hunden.

 

Så tilsættes 5-6 dl BRUNE ris og disse koger i en time ved svag varme, simrer, småkoger, de må gerne koge længere med de andre ingredienser.

 

Man kan tilsætte en pæn håndfuld hel Quinoa efter ca en halv time, det er en sydamerikansk kornsort der anvendes som ris, den dyrkes udelukkende økologisk, hvis mennesket skulle overleve på en fødekilde, skulle det være denne, den er fuld af gode ting og er også god til hunde, eaglepack bruger den også i deres foder.

 

Gulerødder og andre grøntsager skæres meget småt, man kan med fordel rive dem i en foodprocessor.

Der skal ca 1000 - 1300 gr grøntsager i maden.

 

Ingen store stykker.

 

Jeg bruger nædten altid gulerødder, ofte squahs, et par kartofler groftrevet, grønne bønner skåret i mindre stykker og fx spidskål, hvidkål, rodfrugter, grønkål, broccoli, tomat, spinat og ærter, ærter skal koge ligeså længe som de andre grøntsager, så kan hunden bedre udnytte dem

Man kan rive et hvidløg i, men brug aldrig løg eller pore eller andet løg.

 

Nu tilsættes de grovft hakkede grøntsager , dette kan gøres når der fx er 30 min tilbage af risenes kogetid, man skal bare koge det det længere det tager for at få massen i kog igen efter tilsætningen.

 

Grøntsagerne skal koge med i ca 25- 35 min..

 

Imedens kan man så pille kødet af kyllingen, pas på ikke at få ben med.

 

Når grøntsagerne er kogt færdige tilsættes kyllingekødet, og konsistensen gøres tyk tilsidst med havregryn eller/og femkornsflager fra Urtekram og jeg tilsætter også ca 10 -12 tsk havreklid, det er godt for fordøjelsen, gode fibre, flagerne/grynene skal koge/simre med mindst 3-4 minutter, hvis ikke de koges kan hundene ikke udnytte dem).

 

Massen skal være tyk som en god grød.

 

Slutresultatet skal gerne bestå af en fjerdedel grønt og en fjerdedel eller en 3.del kød (som sagt, hvis man bruger mange kød godbidder, kan køddelen være mindre, på en almindelig kylling er der ca 550-650 gr kogt kød, så da opskriften giver ca 4 kg, så skal der tilsættes ekstra kød på den ene eller den anden måde).

 

Herefter køles maden ned og fyldes i frostposer. der kan være ca 1 kg i en flad 4 liters pose, de fryses flade, da de så er nemmere at tø op.

 

Når man fodrer skal man tilsætte en tsk. vegetabilsk olie til foderet hver dag pr 10 kg hund og også gerne noget lakseolie, det får mine hver dag (jeg køber den hos Olivers).

Olie er en vigtig del af foderet!

 

Jeg skifter mellem forskellige økologiske olier, fx solsikkeolie og tidselolie.

 

 

Jeg fodrer 2 gange dagligt + en gang i et ''tomt'' ben eller det foretrukne, i en kong, når jeg bruger blandingen til konger så putter jeg godbidder af fx kogt kyllinge/kalkunbryst i tern i bunden.

 

I kurmaden kan man bruge fisk, kylling, andet fjerkræ, kotelet eller andet egnet kød som køddel (ikke over 10 % fedt), ikke dåsefisk/kød!!

 

 

Hvis man vil lade hunden være fri for tilsætninger og kemi, må hunden ikke få tørfoder, færdig lavede godbidder, tyggepinde m.m..

 

Kun hjemmelavede godbidder af kylling, kalkun, lever og hjerte evt.

Jeg giver også en grønlandsk tørfisk om dagen (hvis jeg kan få de grønlandske).

Olivers har også tørrede fiskegodbidder der er gode.

 

Som tyggebeskæftigelse kan hunden få ben, såkaldte suppeben/kraftben af okse/kalv, kødben skal altid gives rå.

Mine hunde får kødben hver anden dag udenfor.

De får også ofte en rå gulerod og vi deler gerne et æble eller en appelsin

 

Mine 3 hunde vejer ca 7-10 kg, og de får ca 200-250 gr af foderet hver dag (afhængig af årstid, motion m.m.).

Ved siden af får de så resten af deres kødration i form af godbidder (både til søg, aktivering og til træning), som regel kogt kyllinge eller kalkunbryst og lever/hjerte, tiltider får de hakket kød, svitset på pande, ikke brunet, derefter køler det på og under fedtsugende papir, det giver et lækkert søg, det kan være kyllingekød eller andet magert kød.

 

Man kan få hundevitaminer på apoteket og på nettet (jeg bruger Kanavit), pillerne kan knuses i en morter, det fåes også som pulver.

 

Jeg laver hundemad af svinekød (kotelet), hest, lam, kalkun, kylling og fisk så kosten er afvekslende.

 

Maden på andre kød/fisktyper laves på samme måde som med kylling.

 

Jeg koger brune ris og quinoa i 2.7 liter vand, tilsætter ca 1000-1200 gr blandede revne/småtskårne grøntsager sammen med småtskåret kød/ fisk efter ca 3 kvarters kogetid.

 

Man venter til det hele koger igen, så lader man det koge til det er godt mørt, måske en halv time til 3 kvarter mere.

Herefter jævner jeg som sædvanligt med havreklid og femkornsflager.

 

Det smager godt banan9.gif

 

 

Mvh

 

Anne-marie Monrath

 

Indkøb:

 

Brune ris, quoinoa, havregryn, femkornsflager, havreklid, kød (ikke for fedt), fisk (uden ben), koldpresset vegetabilsk olie, lakseolie, vitaminpulver (kanavit fx), kød til godbidder (fx kalkun eller kyllingebryst og indmad fx lever eller hjerte), rå kraftben.

 

Så har jeg opdateret opskrifterne :)

 

Bla med indkøbsliste :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Hej Anne-marie

 

Hvor er det fedt at du vil dele din opskrift med os andre. Jeg overvejer stærk at prøve det til mine 3 hunde.

Jeg kan se at du fodre lidt med Eagelpack ved siden af. fungere det fint nok. Jeg er nemlig lidt i vildrede og syntes det rare ved tørfoder er at jeg kan bruge det til en del af den daglige aktivitet for mine hunde. jeg spreder det ud på græsset og så går der en god time for dem med det (det er meget små kroketter det jeg bruger) Men hvis man nu kunne fodre halvt med hjemmelavet og halvt med tørfoder. men kan man ikke risiker at det er for hådt for deres mave, eller er det kun når man bruger rå kød.

 

En anden ting, kender du produktet Hokamix ?? det bruger jeg nemlig pt. vil det kunne bruges som vitamintilskud i stedte for det Kanavit ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej Anne-marie

 

Hvor er det fedt at du vil dele din opskrift med os andre. Jeg overvejer stærk at prøve det til mine 3 hunde.

Jeg kan se at du fodre lidt med Eagelpack ved siden af. fungere det fint nok. Jeg er nemlig lidt i vildrede og syntes det rare ved tørfoder er at jeg kan bruge det til en del af den daglige aktivitet for mine hunde. jeg spreder det ud på græsset og så går der en god time for dem med det (det er meget små kroketter det jeg bruger) Men hvis man nu kunne fodre halvt med hjemmelavet og halvt med tørfoder. men kan man ikke risiker at det er for hådt for deres mave, eller er det kun når man bruger rå kød.

 

En anden ting, kender du produktet Hokamix ?? det bruger jeg nemlig pt. vil det kunne bruges som vitamintilskud i stedte for det Kanavit ??

 

Dejligt du synes det er spændende :)

Du kan sagtens bare prøve, maden fungere som skånekost, dvs at det er skånsomt for hunden og hunden har meget let ved at fordøje maden :)

Og det er ikke skadeligt på nogen måde at fodre dagligt med skånekost, tværtimod så forebygger man, mine har aldrig haft så stabil en ordøjelse som i det år vi har fodret med det fuldt ud :)

Så nej, det er ikke på nogen måde hårdt for maven at fodre med dette foder, men ja, det kunne det være med råt kød :)

 

Du kan sagtens fodre halvt og halvt :)

 

Som du kan se så laver jeg fodersøg med en del af køddelen, og jeg bruger det også som godbidder :)

 

Jeg kender ikke hokamix, er det med urter?

 

Min dyrlæge (som har en videreuddannelse indenfor alternative behandlingsmetoder, herunder behandling med foder (dette bla)), mener at urter er behandling og hun bryder sig derfor ikke om at bruge det som daglige tilskud :)

Men det kan du sikkert sagtens, hvis det indeholder alle vitaminer :)

 

Opskrifterne giver ca 4-5 kg mad :)

 

Spørg endeligt og fortæl også hvordan det går hvis du prøver :)

 

Jeg bliver altid glad når nogen har lyst til at prøve det, og jeg er ekstra imponeret når hundejere med store hunde giver sig i kast med det :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anne-Marie.

 

Jeg vil da også bare lige sige hvor fedt det er, at du gider dele med os andre :-)

 

Kan man egentlig skifte risene ud med f.eks. kartofler? Eller noget andet uden lagermider i?

 

Jeg bruger din opskrift engang imellem, når jeg synes de skal forkæles, men Rosie er ikke stabil i hendes reaktioner på ris *suk* Og jeg har desuden givet din opskrift til en kollega, der også synes den var god (hunden kunne også lide den *GG*).

 

Betyder det egentlig noget, hvis man ikke variere så meget? Variation er jo ikke ligefrem lykken for en allergihund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej Anne-Marie.

 

Jeg vil da også bare lige sige hvor fedt det er, at du gider dele med os andre :-)

 

Kan man egentlig skifte risene ud med f.eks. kartofler? Eller noget andet uden lagermider i?

 

Jeg bruger din opskrift engang imellem, når jeg synes de skal forkæles, men Rosie er ikke stabil i hendes reaktioner på ris *suk* Og jeg har desuden givet din opskrift til en kollega, der også synes den var god (hunden kunne også lide den *GG*).

 

Betyder det egentlig noget, hvis man ikke variere så meget? Variation er jo ikke ligefrem lykken for en allergihund.

Jo, du kan godt skifte risene ud med en anden kulhydratkilde, det kan være bønner, kikærter, m.m..

Og ja, du behøver ikke varierre så meget til en hund der ikke tåler det :)

 

Man kan tilpasse det til ens egen hund, men princippet med rigeliget vand og lang kogetid skal fastholdes :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
r46.gif til Anne-marie for den fine opskrift.

Jeg lavede det til Tacco i sidste uge og han er vild med det.

Kan man ikke fodre med tørkost til måltiderne og så "bare" bruge det til at fylde ben og kong med osv? Altså så skal man jo give lidt mindre tørkost selvfølgelig de dage han får det hjemmelavede mad også.

 

Det kan du godt, du kan gøre som du vil, bare du sørger for at det ikke bliver for gammelt i køleskabet og ikke genfryses efter optøning :)

 

Det er et godt alternativ til andet kongfyld der ofte indeholder meget salt m.m., som i leverpostej, eller en masse kemi som kongfyld :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Hej Anne-marie

 

Hvor er det fedt at du vil dele din opskrift med os andre. Jeg overvejer stærk at prøve det til mine 3 hunde.

Jeg kan se at du fodre lidt med Eagelpack ved siden af. fungere det fint nok. Jeg er nemlig lidt i vildrede og syntes det rare ved tørfoder er at jeg kan bruge det til en del af den daglige aktivitet for mine hunde. jeg spreder det ud på græsset og så går der en god time for dem med det (det er meget små kroketter det jeg bruger) Men hvis man nu kunne fodre halvt med hjemmelavet og halvt med tørfoder. men kan man ikke risiker at det er for hådt for deres mave, eller er det kun når man bruger rå kød.

 

En anden ting, kender du produktet Hokamix ?? det bruger jeg nemlig pt. vil det kunne bruges som vitamintilskud i stedte for det Kanavit ??

 

Dejligt du synes det er spændende :)

Du kan sagtens bare prøve, maden fungere som skånekost, dvs at det er skånsomt for hunden og hunden har meget let ved at fordøje maden :)

Og det er ikke skadeligt på nogen måde at fodre dagligt med skånekost, tværtimod så forebygger man, mine har aldrig haft så stabil en ordøjelse som i det år vi har fodret med det fuldt ud :)

Så nej, det er ikke på nogen måde hårdt for maven at fodre med dette foder, men ja, det kunne det være med råt kød :)

 

Du kan sagtens fodre halvt og halvt :)

 

Som du kan se så laver jeg fodersøg med en del af køddelen, og jeg bruger det også som godbidder :)

 

Jeg kender ikke hokamix, er det med urter?

 

Min dyrlæge (som har en videreuddannelse indenfor alternative behandlingsmetoder, herunder behandling med foder (dette bla)), mener at urter er behandling og hun bryder sig derfor ikke om at bruge det som daglige tilskud :)

Men det kan du sikkert sagtens, hvis det indeholder alle vitaminer :)

 

Opskrifterne giver ca 4-5 kg mad :)

 

Spørg endeligt og fortæl også hvordan det går hvis du prøver :)

 

Jeg bliver altid glad når nogen har lyst til at prøve det, og jeg er ekstra imponeret når hundejere med store hunde giver sig i kast med det :D

 

Tak for dit hurtige svar Anne-marie

 

Ang. det med at få dårlig mave, der tænkte jeg mere i forhold til at blande tørkost og det hjemmelavede mad. men det er også kun fordi jeg før har kigget meget på BARF og der må man ikke give dem tørkost samtidig, da maven tørkosten simpelthen gør at maven ikke kan fordøje det rå kød. Men kan godt se at hvis din opskrift er skånekost, så sker der nok ikke noget ved at give dem tørkost samtidig.

 

Ang. Hokamixen så får mine ungehunde den der hedder Hokamix gelentin og det er til at styrke led og knogler, den voksne hund for urteproduktet som er til hud og pels og det købte jeg faktisk fordi han led af så tør hud hele tiden, og så har jeg faktisk bare fotsat med at give ham det. Men når jeg læser på hvad der er i, så er det bare en hel masse vitaminer, mineraler og aminosyre som bla.: kalcium, fosfor, magnesuim, natrium, jod, jern, kobber, zink, selen, mangan, en hel masse vitaminer og meget meget mere. så mon ikke det kan bruges ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej Anne-marie

 

Hvor er det fedt at du vil dele din opskrift med os andre. Jeg overvejer stærk at prøve det til mine 3 hunde.

Jeg kan se at du fodre lidt med Eagelpack ved siden af. fungere det fint nok. Jeg er nemlig lidt i vildrede og syntes det rare ved tørfoder er at jeg kan bruge det til en del af den daglige aktivitet for mine hunde. jeg spreder det ud på græsset og så går der en god time for dem med det (det er meget små kroketter det jeg bruger) Men hvis man nu kunne fodre halvt med hjemmelavet og halvt med tørfoder. men kan man ikke risiker at det er for hådt for deres mave, eller er det kun når man bruger rå kød.

 

En anden ting, kender du produktet Hokamix ?? det bruger jeg nemlig pt. vil det kunne bruges som vitamintilskud i stedte for det Kanavit ??

 

Dejligt du synes det er spændende :)

Du kan sagtens bare prøve, maden fungere som skånekost, dvs at det er skånsomt for hunden og hunden har meget let ved at fordøje maden :)

Og det er ikke skadeligt på nogen måde at fodre dagligt med skånekost, tværtimod så forebygger man, mine har aldrig haft så stabil en ordøjelse som i det år vi har fodret med det fuldt ud :)

Så nej, det er ikke på nogen måde hårdt for maven at fodre med dette foder, men ja, det kunne det være med råt kød :)

 

Du kan sagtens fodre halvt og halvt :)

 

Som du kan se så laver jeg fodersøg med en del af køddelen, og jeg bruger det også som godbidder :)

 

Jeg kender ikke hokamix, er det med urter?

 

Min dyrlæge (som har en videreuddannelse indenfor alternative behandlingsmetoder, herunder behandling med foder (dette bla)), mener at urter er behandling og hun bryder sig derfor ikke om at bruge det som daglige tilskud :)

Men det kan du sikkert sagtens, hvis det indeholder alle vitaminer :)

 

Opskrifterne giver ca 4-5 kg mad :)

 

Spørg endeligt og fortæl også hvordan det går hvis du prøver :)

 

Jeg bliver altid glad når nogen har lyst til at prøve det, og jeg er ekstra imponeret når hundejere med store hunde giver sig i kast med det :D

 

Tak for dit hurtige svar Anne-marie

 

Ang. det med at få dårlig mave, der tænkte jeg mere i forhold til at blande tørkost og det hjemmelavede mad. men det er også kun fordi jeg før har kigget meget på BARF og der må man ikke give dem tørkost samtidig, da maven tørkosten simpelthen gør at maven ikke kan fordøje det rå kød. Men kan godt se at hvis din opskrift er skånekost, så sker der nok ikke noget ved at give dem tørkost samtidig.

 

Ang. Hokamixen så får mine ungehunde den der hedder Hokamix gelentin og det er til at styrke led og knogler, den voksne hund for urteproduktet som er til hud og pels og det købte jeg faktisk fordi han led af så tør hud hele tiden, og så har jeg faktisk bare fotsat med at give ham det. Men når jeg læser på hvad der er i, så er det bare en hel masse vitaminer, mineraler og aminosyre som bla.: kalcium, fosfor, magnesuim, natrium, jod, jern, kobber, zink, selen, mangan, en hel masse vitaminer og meget meget mere. så mon ikke det kan bruges ?

 

Råt kød er meget vanskeligere at fordøje end fx kogt mad, og det kræver meget energi, tørkost er også vanskeligere at omsætte end det hjemmelavede mad.

 

Der er vand i det hjemmelavede og det er en fordel, da tørfoder jo skal suge en del vand i maven.

 

Hvis man godrer udelukkende på hjemmelavet oplever man også at vanskålen ikke skal fyldes så tit :D

 

Jeg giver det dog meget sjældent i samme måltid, tørkost og tørfoder, men tidliger gjorde jeg det hver dag, og det fungerede fint.

Dengang fodrede jeg nemlig med halvt eaglepack og hjemmelavet mad :)

 

Det ser fint ud så det hokamix, og de gode olier man skal tilsætte det hjemmelavede mad vil også være godt for hud og hår :)

Der kan du sagtens tilsætte den fulde portion, altså 1 tskf per 10 kg hund :)

 

Glæder mig til at du prøver :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Hej Anne-marie

 

Så har jeg i dag været på stor indkøb. har købt en masse brune ris, grøntager og lidt forskelligt kød, dog mest kylling denne gang, så må jeg se hvad jeg finder på næste gang :) har desuden køb havregryn, 5 korns blanding og hørfrø + 2 slags vegatabilske olier (har selv omega 3 og 6 olie fra olivers).

 

Lige nu står det hele og er ved at koge og er lige straks færdig :D men hvor meget tror du jeg skal veje af til dem hver pr. dag ? jeg har lavet godt et kg. kød (det er kylling og er slutvægten efter tilberedning)) til de 6 dl. brune ris og 1200 g. gøntsager. (der bliver tildsat, hørfrø, 5 korns blanding og havregyn til sidt alt efter hvad jeg lige syntes)

 

Det er jo meningen at de stadig skal have tørkost ved siden af (de får Fish4dogs), i hvert fald her til at starte med :wink: regner med jeg vil give dem halv tørkost og halv af det hjemmelavede mad ca. (måske mest tørkost her til at starte med)

lige nu får unghundene (de er 8 mdr) 650 gram tørkost hver pr. dag, det lyder af lidt meget, men de er meget slanke begge 2 og må helst ikke blive slankere. Hvor meget tror du jeg skal give dem af det hjememlavede mad, hvis jeg giver dem omkring 400 g. tørkost, passer det så med hvis jeg giver dem 200-300 g. af det hjememlavede, eller kan man ikke regne med det på den måde ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej Anne-marie

 

Så har jeg i dag været på stor indkøb. har købt en masse brune ris, grøntager og lidt forskelligt kød, dog mest kylling denne gang, så må jeg se hvad jeg finder på næste gang :) har desuden køb havregryn, 5 korns blanding og hørfrø + 2 slags vegatabilske olier (har selv omega 3 og 6 olie fra olivers).

 

Lige nu står det hele og er ved at koge og er lige straks færdig :D men hvor meget tror du jeg skal veje af til dem hver pr. dag ? jeg har lavet godt et kg. kød (det er kylling og er slutvægten efter tilberedning)) til de 6 dl. brune ris og 1200 g. gøntsager. (der bliver tildsat, hørfrø, 5 korns blanding og havregyn til sidt alt efter hvad jeg lige syntes)

 

Det er jo meningen at de stadig skal have tørkost ved siden af (de får Fish4dogs), i hvert fald her til at starte med :wink: regner med jeg vil give dem halv tørkost og halv af det hjemmelavede mad ca. (måske mest tørkost her til at starte med)

lige nu får unghundene (de er 8 mdr) 650 gram tørkost hver pr. dag, det lyder af lidt meget, men de er meget slanke begge 2 og må helst ikke blive slankere. Hvor meget tror du jeg skal give dem af det hjememlavede mad, hvis jeg giver dem omkring 400 g. tørkost, passer det så med hvis jeg giver dem 200-300 g. af det hjememlavede, eller kan man ikke regne med det på den måde ??

 

Er på arbejde så svarerlige kort :)

 

Det er slutvægtrn på kød, dvs en kylling giver ca de 600 gram ren kød, og du skal så tilsætte mere så det bliver mindst en 4. del :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående hvor meget de skal have, så gav Gudrun mig dette råd:

Dobbelt så meget som anbefalede tørkost. Dette gælder hvis man KUn fordrer med hjemmelavet. Man kan så regulere hvis hunden tager på, eller taber sig.

Altså: hvis hunden i følge producent skal have 125 gr. tørfoder dagligt, skal den have 250 gr. hjemmelavet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Hej Anne-marie

 

Så har jeg i dag været på stor indkøb. har købt en masse brune ris, grøntager og lidt forskelligt kød, dog mest kylling denne gang, så må jeg se hvad jeg finder på næste gang :) har desuden køb havregryn, 5 korns blanding og hørfrø + 2 slags vegatabilske olier (har selv omega 3 og 6 olie fra olivers).

 

Lige nu står det hele og er ved at koge og er lige straks færdig :D men hvor meget tror du jeg skal veje af til dem hver pr. dag ? jeg har lavet godt et kg. kød (det er kylling og er slutvægten efter tilberedning)) til de 6 dl. brune ris og 1200 g. gøntsager. (der bliver tildsat, hørfrø, 5 korns blanding og havregyn til sidt alt efter hvad jeg lige syntes)

 

Det er jo meningen at de stadig skal have tørkost ved siden af (de får Fish4dogs), i hvert fald her til at starte med :wink: regner med jeg vil give dem halv tørkost og halv af det hjemmelavede mad ca. (måske mest tørkost her til at starte med)

lige nu får unghundene (de er 8 mdr) 650 gram tørkost hver pr. dag, det lyder af lidt meget, men de er meget slanke begge 2 og må helst ikke blive slankere. Hvor meget tror du jeg skal give dem af det hjememlavede mad, hvis jeg giver dem omkring 400 g. tørkost, passer det så med hvis jeg giver dem 200-300 g. af det hjememlavede, eller kan man ikke regne med det på den måde ??

 

Er på arbejde så svarerlige kort :)

 

Det er slutvægtrn på kød, dvs en kylling giver ca de 600 gram ren kød, og du skal så tilsætte mere så det bliver mindst en 4. del :)

 

Det 1 kg. kylling jeg har i er slutvægten. jeg købte nemlig 3 x 450 g. kyllingefilletter, da jeg ikke kunne vente på at de 2 hele kyllinger jeg også havde købt skulle tø op :D Så der er faktisk lidt mere end 1 kg. kylling i :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Angående hvor meget de skal have, så gav Gudrun mig dette råd:

Dobbelt så meget som anbefalede tørkost. Dette gælder hvis man KUn fordrer med hjemmelavet. Man kan så regulere hvis hunden tager på, eller taber sig.

Altså: hvis hunden i følge producent skal have 125 gr. tørfoder dagligt, skal den have 250 gr. hjemmelavet.

 

okay super, tak for det. Så kan jeg se at jeg skal prøve at give dem omkring 350-400 g. og se hvordan det går med det :D

 

Tak for det hurtige svar begge 2 forøvrigt :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

He he kan forresten fortælle at jeg har 3 savlenden (de savler bestemt ikke normalt) og halvpivende hunde siddende ude i køkkenet foran gryden :D der har de siddet siden jeg startede, og de plejer ellers at følge mig i hælende altid, men de har ikke fjernet øjnene fra gryden i snart 30 min. :D he he det er skisme store sager. gad vide hvordan de ved det er til dem :roll:

 

har lige selv smagt på det, ja man kan jo ikke give hunden noget man ikke selv vil spise :lol: og det smager jo faktisk virkeligt godt. lod også lige kæresten smage på det og han syntes det smagte rigtig godt. han syntes vist jeg er lidt skør og grinte bare og sagde at de snart får bedre mad end os :D:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej Anne-marie

 

Så har jeg i dag været på stor indkøb. har købt en masse brune ris, grøntager og lidt forskelligt kød, dog mest kylling denne gang, så må jeg se hvad jeg finder på næste gang :) har desuden køb havregryn, 5 korns blanding og hørfrø + 2 slags vegatabilske olier (har selv omega 3 og 6 olie fra olivers).

 

Lige nu står det hele og er ved at koge og er lige straks færdig :D men hvor meget tror du jeg skal veje af til dem hver pr. dag ? jeg har lavet godt et kg. kød (det er kylling og er slutvægten efter tilberedning)) til de 6 dl. brune ris og 1200 g. gøntsager. (der bliver tildsat, hørfrø, 5 korns blanding og havregyn til sidt alt efter hvad jeg lige syntes)

 

Det er jo meningen at de stadig skal have tørkost ved siden af (de får Fish4dogs), i hvert fald her til at starte med :wink: regner med jeg vil give dem halv tørkost og halv af det hjemmelavede mad ca. (måske mest tørkost her til at starte med)

lige nu får unghundene (de er 8 mdr) 650 gram tørkost hver pr. dag, det lyder af lidt meget, men de er meget slanke begge 2 og må helst ikke blive slankere. Hvor meget tror du jeg skal give dem af det hjememlavede mad, hvis jeg giver dem omkring 400 g. tørkost, passer det så med hvis jeg giver dem 200-300 g. af det hjememlavede, eller kan man ikke regne med det på den måde ??

 

Er på arbejde så svarerlige kort :)

 

Det er slutvægtrn på kød, dvs en kylling giver ca de 600 gram ren kød, og du skal så tilsætte mere så det bliver mindst en 4. del :)

 

Det 1 kg. kylling jeg har i er slutvægten. jeg købte nemlig 3 x 450 g. kyllingefilletter, da jeg ikke kunne vente på at de 2 hele kyllinger jeg også havde købt skulle tø op :D Så der er faktisk lidt mere end 1 kg. kylling i :D

 

 

Ok, så er det meget fedtfattigt, så synes jeg du skal tilsætte lidt mere olie end anbefalet :)

 

Jamen så synes jeg fordelingen ser fin nok ud :)

 

Du skal se hundene an, og anbefalingen af tørfoder er meget svingende, men du kan se sådan på det at de gram du tager fra dagligeration dobler du op med hjemmelavet, og så vurdere du efterhånden som de vænnes til det, om de skal have mere eller mindre :)

 

Det er meget forskelligt fra hund til hund og fra tørfoder til tørfoder, fx skal mine hunde have væsentligt mindre af eaglepack, ned de skulle af fx olivers :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
He he kan forresten fortælle at jeg har 3 savlenden (de savler bestemt ikke normalt) og halvpivende hunde siddende ude i køkkenet foran gryden :D der har de siddet siden jeg startede, og de plejer ellers at følge mig i hælende altid, men de har ikke fjernet øjnene fra gryden i snart 30 min. :D he he det er skisme store sager. gad vide hvordan de ved det er til dem :roll:

 

har lige selv smagt på det, ja man kan jo ikke give hunden noget man ikke selv vil spise :lol: og det smager jo faktisk virkeligt godt. lod også lige kæresten smage på det og han syntes det smagte rigtig godt. han syntes vist jeg er lidt skør og grinte bare og sagde at de snart får bedre mad end os :D:roll:

 

:lol:

 

Den dyrlæge der anbefalder at bruge hjemmelavet siger også at hunde er meget klogere og ved meget mere end vi tror :D

 

Det er spændende at følge med i :P

 

Husk ikke at købe marieneret kylling, heller ikke ''naturalmarineret'', der er nemlig pumpet 10% vand, salt og sukker i det så ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
He he kan forresten fortælle at jeg har 3 savlenden (de savler bestemt ikke normalt) og halvpivende hunde siddende ude i køkkenet foran gryden :D der har de siddet siden jeg startede, og de plejer ellers at følge mig i hælende altid, men de har ikke fjernet øjnene fra gryden i snart 30 min. :D he he det er skisme store sager. gad vide hvordan de ved det er til dem :roll:

 

har lige selv smagt på det, ja man kan jo ikke give hunden noget man ikke selv vil spise :lol: og det smager jo faktisk virkeligt godt. lod også lige kæresten smage på det og han syntes det smagte rigtig godt. han syntes vist jeg er lidt skør og grinte bare og sagde at de snart får bedre mad end os :D:roll:

 

:lol:

 

Den dyrlæge der anbefalder at bruge hjemmelavet siger også at hunde er meget klogere og ved meget mere end vi tror :D

 

Det er spændende at følge med i :P

 

Husk ikke at købe marieneret kylling, heller ikke ''naturalmarineret'', der er nemlig pumpet 10% vand, salt og sukker i det så ;)

 

Tak for alt hjælpen, det er helt super :D Hunden fik lige en samgsprøve da det var kølet af, og de syntes det var lækkert, men nu er de så også altædende alle 3, men de så bestemt ud til at nyde det :D glæder mig meget til at se hvordan de reagere på det og ikke mindst om de får mindre afføring, lige nu "bøvler" vi nemlig med afføring 4-5 gange om dagen, og det syntes jeg altså er alt alt for meget :( så er rigtig spændt på det.

 

Er altså også vildt overrasket over hvor godt det smagte, syntes ellers det så lidt kedeligt ud da jeg var færdig. men er virkelig positiv overrasket.

 

Tak for info'en ang. kyllingen, det skal jeg huske at være ops. på

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

hov har forresten et lille spørgsmål. du skriver i opskriften at grønsagsstykkerne skal være meget små og at der ikke må være store stykker i. hvad er grunden til dette. Er det på grund af optagelsen eller fordi hunden så måske ikke vil spise det.

mine er jo nemlig som sagt altædende og elsker både frugt og grønt, og de spiser det både rå og tilberedt. så jeg gidder ikke stå at blænde det hele, hvis det er lige meget for optagelsen, for de spiser det uanset hvordan det bliver lavet :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anne-Marie.

 

Jeg vil da også bare lige sige hvor fedt det er, at du gider dele med os andre :-)

 

Kan man egentlig skifte risene ud med f.eks. kartofler? Eller noget andet uden lagermider i?

 

Jeg bruger din opskrift engang imellem, når jeg synes de skal forkæles, men Rosie er ikke stabil i hendes reaktioner på ris *suk* Og jeg har desuden givet din opskrift til en kollega, der også synes den var god (hunden kunne også lide den *GG*).

 

Betyder det egentlig noget, hvis man ikke variere så meget? Variation er jo ikke ligefrem lykken for en allergihund.

Jo, du kan godt skifte risene ud med en anden kulhydratkilde, det kan være bønner, kikærter, m.m..

Og ja, du behøver ikke varierre så meget til en hund der ikke tåler det :)

 

Man kan tilpasse det til ens egen hund, men princippet med rigeliget vand og lang kogetid skal fastholdes :)

 

Jeg takker mange gange :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...