Hop til indhold

Gå i snor vs. forventninger


Fcb83
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har en dejlig Sort Labrador på ca. 7 måneder. Han hedder Saxo. 

Saxo er en krudtugle udover det sædvanlige, og det er skønt, dog er det lidt en udfordring når vi går tur med ham. Især når der er andre mennesker og dyr i nærheden. Han elsker at hilse på. 

Han trækker helt vildt, og det er stort set hele tiden, og vi har fra start af brugt Stop-metoden, samt vende rundt metoden. Vi har både alm. Halsbånd og sele. Vi kan som regel nå at gå 2-3 skridt, så er snoren helt stram.

Det er dog værst når han har været alene hjemme. Hvilket også giver mening, da han så er vildt spændt på turen.  

Mit spørgsmål er: Hvornår kan man typisk forvente en Labrador gå pænt i snor. Ved godt der er meget individuelt, men hører gerne jeres erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til ;-)

Hvis i ikke går til hundetræning, vil jeg anbefale det, for de giver mange gode råd om de ting du spørger om. Stopmetoden er fin

jeg har også en labrador og da hun er en madglad type, virker tørfoder i venstre lomme fint - når hun kigger op, får hun en haps og kommer hun for langt frem, kalder jeg hende tilbage og belønner hende med en haps 

nu er hun en voksen dame så hun får ikke altid hapser for at komme frivilligt hen til mig når hun er i lang line men altid når jeg kalder

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Vende rundt metoden har jeg brugt til min krudt ugle af labrador dreng ;-) tålmodighed og gentag gentag gentag og husk at være konsekvent selvom man ikke altid når ret langt på sådan en tur. Lige pludselig så kommer det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tillader mig at komme med indput, selv om Bessie er Cavalier. Min datter har to  labradorer - og jeg har altid synes, at Cavalier er en lille labrador:) Madglad og vil gerne please sin ejer - og meget aktiv. Bessie lærte at kunne gå pænt efter få gange på fortsætterhold efter hvalpeholdet. Startede altid timen med kontaktøvelser - og ved lineføring var der guffer (mini mini guffer så små som jeg kunne skære dem) ind i munden faktisk for hvert skridt vi  tog. Hun fik slet ikke chancen for at komme foran,  før der blev proppet en guffer ind i hendes mund. Når vi går tur herhjemmefra er meget af turen på sti og park,  men en del af turen er også på fortov ved befærdet vej. Når vi kom til den befærdede vej - på fortov - blev flexlinen låst og holdt i højre hånd - sagt "jaa, nu går vi pænt"  - og så var der fuld fokus på at have godbidder i venstre hånd ved Bessie - og så blev der bare proppet ind med godbidder. Hvis jogger eller cyklist eller anden hundelufter skulle forbi fik jeg Bessie til at sidde og så blev der proppet ekstra ind med guffer mens mennesker og hunde gik forbi:) Når vi kommer til parken/stien siger jeg "fri" så kan hun løbe i fuld flexline - det kan hun godt finde ud af - nogle gange rykker hun i armen hvis der er en and i sigte:). Men hvis der i parken kommer mennesker mod os, kan jeg godt kalde hende Bessie til mig - sige gå pænt - og så får hun "fri" igen når de er gået forbi. Nu er Bessie lige fyldt 2 år - nu behøves ikke så mange guffer mere - bruger måske 1 - 2 - 3 stk. på 40 min tur. Men hvis jeg har glemt guffer i jakkelommen - går jeg gerne retur efter dem:) Men jeg er heller ikke en hardcore hundefører. PS: Nå, nu har Danmark scoret 2 gange mens jeg skrev dette indlæg - så bør måske ikke stoppe - men kan ik finde på mere at skrive:)

Link til indlæg
Del på andre sites

10 timer siden, Beate skrev:

Jeg tillader mig at komme med indput, selv om Bessie er Cavalier. Min datter har to  labradorer - og jeg har altid synes, at Cavalier er en lille labrador:) Madglad og vil gerne please sin ejer - og meget aktiv. Bessie lærte at kunne gå pænt efter få gange på fortsætterhold efter hvalpeholdet. Startede altid timen med kontaktøvelser - og ved lineføring var der guffer (mini mini guffer så små som jeg kunne skære dem) ind i munden faktisk for hvert skridt vi  tog. Hun fik slet ikke chancen for at komme foran,  før der blev proppet en guffer ind i hendes mund. Når vi går tur herhjemmefra er meget af turen på sti og park,  men en del af turen er også på fortov ved befærdet vej. Når vi kom til den befærdede vej - på fortov - blev flexlinen låst og holdt i højre hånd - sagt "jaa, nu går vi pænt"  - og så var der fuld fokus på at have godbidder i venstre hånd ved Bessie - og så blev der bare proppet ind med godbidder. Hvis jogger eller cyklist eller anden hundelufter skulle forbi fik jeg Bessie til at sidde og så blev der proppet ekstra ind med guffer mens mennesker og hunde gik forbi:) Når vi kommer til parken/stien siger jeg "fri" så kan hun løbe i fuld flexline - det kan hun godt finde ud af - nogle gange rykker hun i armen hvis der er en and i sigte:). Men hvis der i parken kommer mennesker mod os, kan jeg godt kalde hende Bessie til mig - sige gå pænt - og så får hun "fri" igen når de er gået forbi. Nu er Bessie lige fyldt 2 år - nu behøves ikke så mange guffer mere - bruger måske 1 - 2 - 3 stk. på 40 min tur. Men hvis jeg har glemt guffer i jakkelommen - går jeg gerne retur efter dem:) Men jeg er heller ikke en hardcore hundefører. PS: Nå, nu har Danmark scoret 2 gange mens jeg skrev dette indlæg - så bør måske ikke stoppe - men kan ik finde på mere at skrive:)

tak - du fik det lige forklaret lidt tydeligere end jeg gjorde i mine indlæg for er enig med at de hapser skal komme i en lind strøm :thumbup:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hej igen og tak forsnakke inputs. 

Lige en opfølgning her et par måneder senere. 

Nu er Saxo endelig ved at lærer ikke at må trække, så nu er det for det meste afslappende at gå tur med ham, hvorimod før var det til tider en stor belastning, men vi var tålmodige, og der er stadig en del at lære for ham.

Jeg var ude på aftenstur med ham for en uges tid siden, og han trak som vanligt, og jeg fik denne aften nok, og han fik et ryk i snoren. Det skal nævnes at vi bruger K9 sele, så det var ikke noget han ville få skade af. Det var som om han forstod “konsekvensen” men så er han begyndt ikke at trække så meget mere, og når han så gør, så giver vi et lille hiv og han stopper igen. Og kan allerede mærke på denne uge, at vi alle nyder gåturene meget mere. 

Vi går en lille tur morgen og aften og så en længere tur om eftermiddagen. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Der må vi så have forskellig mening.

Der bliver ikke rykket så hårdt, at han lider nogen overlast, og der er ingen tegn smerte hos ham, for så ville jeg aldrig gøre det. Han logrer med halen hele tiden når vi går, så er slet ikke i tvivl om, at han er glad og nyder vores gåture.

Nu når han bliver lidt for ivrig på gåturen, giver jeg et lille ryk og han kigger lige op og lader linen blive løs, inden han fortsætter hans snusen. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Labradorer logrer altid med halen. Jeg kom engang til at træde min labrador over poten og han vendte sig fluks om og logrede til mig. Det siger desværre ikke altid så meget :)

Det er selvfølgelig suverænt dit valg, og nej, han dør nok ikke af det. Men du er nødt til at vide, at det med ret stor sandsynlighed er ubehaget ved rykket i snoren, der får ham til at stoppe. Den vej kan du godt vælge at tage, men jeg synes, at du skal have det andet i baghovedet. 

Hvis du en dag gerne vil prøve noget andet, så ville jeg gøre følgende: 

1) Brug nogle dage (måske en lille uge) på at køre Saxo træt. Lad ham blive brugt både mentalt og fysisk. Hvis han ikke lystrer indkald så godt endnu (han er trods alt kun en unghund ;-)) så kan du have ham i en lang line - f.eks. en sporline eller en flexline. Start med at gå nogle gode ture - gerne hvor han rigtig kan strække ud. Måske en tur på stranden eller i skoven. Udnyt desuden, at labradoren er så glad for at hente og bringe. Gem en dummy eller en bold og lad hunden snuse sig frem til den. Derudover kan du lave spor eller fodersøg. Lad ham gerne arbejde lidt for maden. 

Hvis du sørger for, at han er aktiveret optimalt, er du formentlig allerede kommet et stykke vej. Uanset hvad kommer du ingen vegne med en hund, som har en masse overskudsenergi. Så det ville være første skridt for mig, hvis det var min hund. 

2) Dernæst ville jeg gøre som Siri i denne her video :-D 

https://www.youtube.com/watch?v=pPNPBx49tTE

Held og lykke med det :)

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej Therese

Tak for gode råd.

Vi er nu nået dertil, hvor han stort set ikke trækker når vi går tur med ham morgen og aften, men der kan være lidt trækken i starten af vores tur om eftermiddagen, forståeligt nok, da han er fuld af energi. Og vil lige forklare, at det lille ryk vi giver nu er udelukkende et lille markeringsryk, der ikke trækker i ham, men nærmest en lille pulsslag der fortæller ham han trækker, jeg kan også rømme og han bliver opmærksom på hans trækken. 

Han lystrer rigtig godt indkald, så Er stort set altid fri, når vi er kommet til skoven om eftermiddagen, bor lige ved siden af. Og han elsker at gå spor og snuse efter gemte godbidder. 

Han får aldrig mad i en alm. skål, enten er det spredt i haven, eller i en flaske. Og ellers i en aktivitets skål. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...