Hop til indhold

Louisen
 Share

Recommended Posts

Denne er sakset fra facebook, men jeg deler den også her. :)

 

I forbindelse med spørgsmål jeg har modtaget angående tøj til hunde, har jeg valgt at lave følgende opslag, da jeg oplever en del misforståelser eller manglende viden om emnet. 1f642.png:)
I må gerne dele, hvis I føler det er relevant for jeres omgangskreds.

Den kolde tid er her, og jeg ser desværre mange hunde, der går rundt og fryser, fordi deres ejere ikke ved, at hunden er i fare for at blive underafkølet og burde få en jakke, et dækken eller en trøje på. Det er lige så forfængeligt at lade sin hund fryse fordi man synes tøj til den er fjollet, som det er at give den unødige klæder på!

HVORDAN VED JEG, OM MIN HUND HAR BEHOV FOR TØJ?
- En god tommelfingerregel er, at med mindre din hund er af typen, som producerer underuld til efterår/vinter og fælder det igen forår/sommer, så har din hund nok brug for tøj om vinteren. Dette er også uagtet hvad race, din hund er eller hvilken størrelse, den har.

HVAD ER UNDERULD?
- Underuld er en form for pels, som visse hunde laver under deres almindelige lange eller halvlange pels. Det er, som navnet antyder, uldent i det og mærkes som fåreuld. Hunden bliver mere "puffet" og blødere at se på/røre ved, og om foråret fælder hunden meget, ofte i større totter.
Hvis du ikke genkender dette fra din hund, har den nok kun pels og ingen underuld.

HVORDAN VED JEG, OM MIN HUND FRYSER?
- Udover at hunden kan ryste, så snart I står stille, så er et godt trick at mærke på hundens ører. Hvis de er kolde, er hunden også kold og dermed i fare for at blive underafkølet. 
Hvis hunden har en jakke eller et dækken på, der holder dens krop varm, vil den pumpe varmt blod rundt i ekstremiteterne, halen og såmænd også ørerne, og dermed vil ørerne være lune (måske de yderste spidser undtaget).
Ikke alle hunde viser, at de fryser, men derfor er de stadig i fare for at blive underafkølet, hvis det er tilfældet.

HVILKE MULIGHEDER HAR JEG FOR MIN HUND?
- Der findes et utal af produkter til både små og store hunde, der har behov for ekstra varme. Hvis din hund har helt kort pels, kan det være relevant for dig at kigge efter tøj, der også går en anelse ned af benene og dækker mere af maven. Det er godt at købe noget praktisk, som har både reflekser og er vandtæt, og så skal du overveje, om du ønsker at hundens sele skal sidde over eller under tøjet, eller om selen skal være indbygget i tøjet (alternativt halsbåndet). 

ER DER ANDET, JEG SKAL VÆRE OPMÆRKSOM PÅ?
- Det kan være en god idé at give hundens poter potevoks, som beskytter mod vejsalt og is. Hvis din hund har lang pels under poterne, kan du klippe det ned til trædepude-niveau, for at undgå at is og klumper af sne sætter sig fast (lad være med at klippe det kortere end trædepuderne, for så kan det stikke).
Husk også gerne lys på både hunde og dig selv, hvis du færdes steder med sparsom belysning - en billig cykellygte fra Netto kan med et par elastikker fungere fint, det behøver ikke koste en formue.

EKSEMPLER PÅ RACER, DER OFTE FRYSER
- Labrador, boxer, bulldogs (alle slags), "staffy", jack russel terrier, gravhund, chihuahua og lign. "pelstyper".

jakke.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

35 minutter siden, Louisen skrev:

Denne er sakset fra facebook, men jeg deler den også her.

 

I forbindelse med spørgsmål jeg har modtaget angående tøj til hunde, har jeg valgt at lave følgende opslag, da jeg oplever en del misforståelser eller manglende viden om emnet. 1f642.png
I må gerne dele, hvis I føler det er relevant for jeres omgangskreds.

Den kolde tid er her, og jeg ser desværre mange hunde, der går rundt og fryser, fordi deres ejere ikke ved, at hunden er i fare for at blive underafkølet og burde få en jakke, et dækken eller en trøje på. Det er lige så forfængeligt at lade sin hund fryse fordi man synes tøj til den er fjollet, som det er at give den unødige klæder på!

HVORDAN VED JEG, OM MIN HUND HAR BEHOV FOR TØJ?
- En god tommelfingerregel er, at med mindre din hund er af typen, som producerer underuld til efterår/vinter og fælder det igen forår/sommer, så har din hund nok brug for tøj om vinteren. Dette er også uagtet hvad race, din hund er eller hvilken størrelse, den har.

HVAD ER UNDERULD?
- Underuld er en form for pels, som visse hunde laver under deres almindelige lange eller halvlange pels. Det er, som navnet antyder, uldent i det og mærkes som fåreuld. Hunden bliver mere "puffet" og blødere at se på/røre ved, og om foråret fælder hunden meget, ofte i større totter.
Hvis du ikke genkender dette fra din hund, har den nok kun pels og ingen underuld.

HVORDAN VED JEG, OM MIN HUND FRYSER?
- Udover at hunden kan ryste, så snart I står stille, så er et godt trick at mærke på hundens ører. Hvis de er kolde, er hunden også kold og dermed i fare for at blive underafkølet. 
Hvis hunden har en jakke eller et dækken på, der holder dens krop varm, vil den pumpe varmt blod rundt i ekstremiteterne, halen og såmænd også ørerne, og dermed vil ørerne være lune (måske de yderste spidser undtaget).
Ikke alle hunde viser, at de fryser, men derfor er de stadig i fare for at blive underafkølet, hvis det er tilfældet.

HVILKE MULIGHEDER HAR JEG FOR MIN HUND?
- Der findes et utal af produkter til både små og store hunde, der har behov for ekstra varme. Hvis din hund har helt kort pels, kan det være relevant for dig at kigge efter tøj, der også går en anelse ned af benene og dækker mere af maven. Det er godt at købe noget praktisk, som har både reflekser og er vandtæt, og så skal du overveje, om du ønsker at hundens sele skal sidde over eller under tøjet, eller om selen skal være indbygget i tøjet (alternativt halsbåndet). 

ER DER ANDET, JEG SKAL VÆRE OPMÆRKSOM PÅ?
- Det kan være en god idé at give hundens poter potevoks, som beskytter mod vejsalt og is. Hvis din hund har lang pels under poterne, kan du klippe det ned til trædepude-niveau, for at undgå at is og klumper af sne sætter sig fast (lad være med at klippe det kortere end trædepuderne, for så kan det stikke).
Husk også gerne lys på både hunde og dig selv, hvis du færdes steder med sparsom belysning - en billig cykellygte fra Netto kan med et par elastikker fungere fint, det behøver ikke koste en formue.

EKSEMPLER PÅ RACER, DER OFTE FRYSER
- Labrador, boxer, bulldogs (alle slags), "staffy", jack russel terrier, gravhund, chihuahua og lign. "pelstyper".

jakke.jpg

Ja vinter er hårdt for de 4-benede - vil bare nævne at labrador har underuld.

Redigeret af nr 49
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to labber de har ikke behov for dækken. Dog har de begge et. 

Den gamle på snart 12 år har sit på i meget frost og kulde når han skal på korte ture for at passe på hans gigt. 

Den lille har sit på i bilen hvis han har været ude og blive våd ex svømme eller andet og det er koldt og han skal sidde lidt i bilen. Ellers bruger de ikke noget og ja de har underuld ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem har skrevet artiklen? Jeg synes lidt at eksemplerne på racer der let fryser er ret mangelfuld og misvisende. 

Chihuahua findes i både kort- og langhåret udgave, gravhund findes i kort-, lang- og ruhåret udgave, så det er lidt useriøst at sammenligne dem i pelstyper.  Og som andre skriver så har labben underuld. 

Jeg synes boxeren er et godt eksempel, og racer der har lignende pelstype inkluderer doberman, vizla,  weimaraner, greyhound (inkl. italiensk), whippet, dalmatiner, rhodesian ridgeback, grand danois, miniature pincher og manchester terrier.  Og så er der de helt hårløse som chinese crested. 

Men jeg er nysgerrig mht bulldog typerne. Jeg troede egentlig at deres bredde og typiske fedtlag gjorde dem ret hårdføre overfor kulde. Det er noget jeg gerne vil lære mere om. 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

de bulldogs/bullterriere jeg kender går ikke ret gerne ud i regn!! kulde i sig selv er nok ikke så stort et problem, men de er jo ofte ikke de mest aktive hunde, og deres pels ER kort, så jo de vil fryse.   De langhårede chihuahuaer fryser let pgs deres meget lille kropsfylde, men jo de kan da holde varmen lidt længere end de korthårede.  Jeg har ikke voldsomt meget erfaring med hårløse, udover Zen som kommer her hos os. er ikke sikker på hvad han er men højst sansynligt mexikansk hårløs. Det skal være ret koldt før han fryser, som i meget kold regn! Han hader når jeg giver ham dækken på xD Let frost har han ikke problemer med. 

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes ikke man kan bruge den artikel til ret meget. Uanset om hunde har/ikke har underuld så er de forskellige og reagerer forskelligt ved kulde påvirkning. Det må  da være ejers skøn om hunden fryser og så give den en trøje/jakke på.

Jeg har haft dalmatiner og de har underuld - han frøs aldrig og havde aldrig tøj på. Mine 3 beagler har alle underuld i varieret grad - Oscar har mest - men lige så snart temp. nærmer sig minus grader - så er de alle tre iført trøjer - er det meget koldt med vind på så er det en jakke. Ingen af dem er til at drive ud hvis de ikke får noget på.

I regnvejr er det typisk den ældste af mine beagler der har regndækken på - men de to andre har det også ind i mellem.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

9 timer siden, PinPoynter skrev:

Der ligger en dalmatiner ved siden af mig i sofaen lige nu, han har altså ingen underuld 

Det har du helt ret i - ved ikke lige hvor jeg fik det vrøvl fra :)

Men til gengæld fælder de forfærdelig meget - huske at min blev børstet og støvsuget flere gange i ugen - det tog lige det værste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...