Hop til indhold

Hjertemislyd på senior


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Greta var hos dyrlægen i fredags for en bagatel, men da de lyttede til hjertet fandt de, at hun har en mislyd (murmur). Det har hun aldrig haft før, og hun er nok den sundeste dober vi har haft.

Det var ikke vores sædvanlige dyrlæge på klinikken, men den nyeste. Hun anbefalede (eller nærmest insisterede på) at vi fik taget røntgen for at se om hjertet er forstørret. Men helt ærligt, Greta er 13 år gammel! Jeg er tilbøjelig til at sige nej tak og bare lade Greta leve så længe hun kan, bare hun virker frisk.  Hun fangede et egern i sidste uge! Og hun er stadig vild i varmen, når snorene bliver fundet frem og hun skal på gåtur.  Men hun er på smertestillende dagligt pga gigt i ryg og poter. 

Jeg er ret sikker på at hendes sædvanlige dyrlæge ville sige, at vi kunne tage røntgen hvis vi ville, men at han sikkert ikke ville gøre det, hvis det var hans hund. 

Vi har erfaring med "dilated cardiomyopathy" som Chase havde. Der findes medicin der kan give dem lidt ekstra tid, men jeg synes bare ikke der er nogen ide i at gøre det med så gammel en hund, og jeg tvivler på at det er dcm da hun ikke nogen af de andre symptomer på det. Min tanke er at hun bare er gammel og hjertet er begyndt at vise tegn på slitage. 

Hvad ville I andre gøre? 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

21 minutter siden, CrazyDogLady skrev:

Det ville jeg springe let og elegant hen over, når hun ellers virker frisk. Hun skal højst sandsynligt ikke udsættes for ret meget mere, før man siger stop, så jeg ville nyde min glade olding og ikke gøre mere i det. 

Nøjagtig det samme her.

Jeg ville bare nyde hende og i forvejen med den alder ved man jo at man ikke længere tæller årtier man har tilbage med hende. Jeg ville kramme lidt ekstra og så lade hverdagen gå som den plejer.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

8 timer siden, CrazyDogLady skrev:

Det ville jeg springe let og elegant hen over, når hun ellers virker frisk. Hun skal højst sandsynligt ikke udsættes for ret meget mere, før man siger stop, så jeg ville nyde min glade olding og ikke gøre mere i det. 

Jeg stemmer ind med crazydoglady her, Bananna fik også ved sundhedstjek konstateret en mislyd ved hjertet, formentligt pga. alderdom. Hun bliver 13 år her i det nye år. Dyrlægen mente ikke at det var nødvendigt med flere undersøgelser, for hjertet er slidt af alder. Bliver det værre og jeg ønsker behandling så kan vi se på det til den tid, men som det er nu, og hun er frisk frejdig og løber rundt, så ser jeg ingen grundet til det. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...