Hop til indhold
mocca82

Hund jeg ikke føler jeg kan finde overskuddet til

Recommended Posts

Det stadig svært, da jeg har været helt udkørt og følt det blokerede mit liv, mere end det gavnede. 

Derudover en helt vild svært situation at stå i, når aflivning og hundeinternat er udelukket . 

Hvad gør man så ... 

Jeg vil kigge jeres link til træning ud og fortsætte arbejdet. Jeg kan dog stadig ikke se hvordan jeg skal kunne det her 

i flere år endnu, men som i sir, håber jeg at adfærden vil føre os nye veje, som jeg kan få modet tilbage af. 

Jeres kommentarer er virklig værdsat !!! Tak fordi i har fulgt med ! det betyder virklig meget 

<3 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber det hjælper og at du kan få lidt luft herinde.
Sådan en hund ville jeg også sige at omplacering er udelukket, altid og for evigt. Man risikerer at slå hunden tilbage til noget grusomt og man risikerer at det nye hjem slet ikke kan håndtere det de får - selvom de siger at de godt kan og der ikke er problemer.

Jeg håber modet kommer tilbage og i finder melodien igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det rigtigt, det derfor hun altid er kommet tilbage, og hendes adfærd blevet til det dårligere. Jeg er igang med træningen og hun tager godt imod det. Det tar tid det her, og det os godt for mig, men jeg blir stadig ked af det, da jeg har alt for lidt hjælp til hende( ikke mange i min familie kan hjælpe og mine forældre er ældre og her føler jeg det bliver uansvaligt ift hvis de falder ) Jeg bliver ked af det når jeg tænker på endnu en sommer der skal gå med organisering af pasning  svært at ligge sommerferie planer osv. Det her er noget af det sværeste jeg har prøvet- og indimellem føler jeg begejstring , men det bliver hurtigt erstattet med følelsen af tristhed over alt det jeg ikke kan .. jeg kan mærke at energien er virklig tung somom det bare ikke er rigtig. enten skal jeg flytte ud på landet hvor jeg bare kan åbne døren og hun ikke hænger fast i snor indtil mig hele tiden.. ved det faktisk ik , hvad jeg gør .. jeg kan ikke aflive hende, det fuldstændig udelukket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen tvivl om at det er en uholdbar situation for jer begge. 

Jeg kan sagtens forstå det er frustrerende at din hund ikke bare gør som du gerne vil have, men du må huske på at når hun aldrig har lært de ting og der ikke er trænet det samme konsekvent og på samme måde over længere tid, så kan du på ingen måde forvente at hun lige pludselig kan eller at det vil ændre sig. 

Hun gør jo ikke som hun gør for at genere dig eller for at irriterende. Hun gør det fordi hun ikke ved bedre og evt. er forvirret/usikker på hvad du forventer. 

Jeg forstår godt at du ikke vil aflive hende hvis problemerne kan afhjælpes med træning, men så længe du ikke træner konsekvent med hende så bliver det jo ikke anderledes eller bedre. Hunde er ikke tankelæsere, så selvom ting virker logiske for os mennesker(fx at tisse udenfor) så er det bare ikke ligeså logisk for en hund pludselig at omstille sig og vide at man tisser udenfor, hvis den kommer fra et sted hvor det ikke er trænet og hvor hunden ikke har lært at det er udenfor det foregår. 

En del af det at være en god hundeejer er også at tage ansvar for hvordan hunden har det.

Hvis du vil undgå en aflivning pga. adfærden hvorfor gør du så ikke noget ved det? At lade stå til og håbe på det bedste er jo bare at trække pinen ud og en sikker garanti for at det vil ende endnu mere i hårdknude. 

Du kan sagtens flytte på landet, men hvad skulle det hjælpe eller hvordan skulle det løse problemet? Det er utopi at tro du kan flytte fra problemet. Derved ikke sagt at det ikke vil kunne være gavnligt at komme på landet og i roligere omgivelser, men igen så kommer du ikke udenom træningen. Du kan tage snoren af hende og lade hende gå løs, men du skal stadig have hende under kontrol og være sikker på at du kan kalde hende til dig. Et stabilt indkald opstår ikke bare pludseligt uden at træne det. Det kan godt være det ikke er "menneskeskabte" forstyrrelser på landet i forhold til i byen, men der er stadig masser af fristelser for en hund der gør at den kan komme til skade eller at den får færten af noget der er mere spændende end at komme når du kalder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at omplacere hende en masse gange. Nogengange for at skabe et forhold hvor jeg kan få aflastning med pasningen og andre gange for at de kunne overtage hende. Men har altid informeret dem om hvordan hendes adfærd er og som i siger har de aldrig kunne forstå det før efter noget tid, og så kom hun tilbage igen . Jeg bliver altid glad for at ha hende tilbage igen jeg elsker hende virklig højt ! det der ingen tvivl om, og hun får masser af kærlighed. Jeg prøver oven i mine eksamer og studier at træne hende. træner snor og undgår frontalt at støde ind i andre hunde ved at vige udenomj og følge efter dem bagfra . hun arbejder for godbidder hjemme ved øvelser som at gå bagom mig. sidde og ligge . Så jeg gør hvad jeg kan . Er det utopisk at tænke at jeg kan træne hende i månederne op til sommer og derefter finde nogen at dele hundeansvaret med ? Tak for tilbagemeldinger <3 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, mocca82 skrev:

Jeg har prøvet at omplacere hende en masse gange. Nogengange for at skabe et forhold hvor jeg kan få aflastning med pasningen og andre gange for at de kunne overtage hende. Men har altid informeret dem om hvordan hendes adfærd er og som i siger har de aldrig kunne forstå det før efter noget tid, og så kom hun tilbage igen . Jeg bliver altid glad for at ha hende tilbage igen jeg elsker hende virklig højt ! det der ingen tvivl om, og hun får masser af kærlighed. Jeg prøver oven i mine eksamer og studier at træne hende. træner snor og undgår frontalt at støde ind i andre hunde ved at vige udenomj og følge efter dem bagfra . hun arbejder for godbidder hjemme ved øvelser som at gå bagom mig. sidde og ligge . Så jeg gør hvad jeg kan . Er det utopisk at tænke at jeg kan træne hende i månederne op til sommer og derefter finde nogen at dele hundeansvaret med ? Tak for tilbagemeldinger <3 

Jeg tror ikke der er nogen der tvivler på at du elsker din hund, men ligesom relationer mennesker imellem så er kærlighed bare ikke altid nok eller det eneste der skal til for at få det til at fungere. 

Det kan godt være det vil kunne hjælpe hvis du træner intensivt her i foråret, men du har oddsene ret meget imod dig.

Der ikke for at være led, men for at se realistisk på det. Du har haft hende i syv år(hvis jeg husker rigtigt) og du har haft tid til at få indøvet nye rutiner og træne de dårlige vaner og det du er utilfreds med. Alligevel er der ikke sket nogen ændring og du er allerede kørt surt i det. 

Hvad taler for at det vil ændre sig henover foråret? Og hvad vil du gøre hvis du alligevel formår at få trænet intensivt. Vil du beholde hende eller omplacere hende? Hvad når hverdagen rammer igen og træningen skal holdes ved lige? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gået en meget tumult tid igennem, og hun var ikke sådan i starten og henimod de 2 år, det kom senere hen. Jeg havde forestillet mig at finde nogen der havde mere tid til hende end jeg har, derfor har jeg prøvet at finde nogen andre i så lang tid. 

det der taler for det, er at jeg ikke kan se hvilke andre muligheder jeg har , end at træne med hende håbe på hun kan få den aggressive adfærd ud, også have lettere ved at dele ansvaret med nogen. pt kan jeg ikke forestille mig at blive ved med det her alene, så må det blive omplacering hvor jeg kan have hende i weekender og ferier - lyder det helt urealistisk ? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bedste råd er at stoppe med at prøve at omplacere hende. Hunden bliver forvirret af alle de skiftende hjem og det gavner absolut ikke hunden.

Du vil ikke have den på internat, men derimod så er den kastebold mellem dig og de hjem du efterhånden har afprøvet.

Hvis ikke du har overskuddet så vær fair for både dig og hunden og få den aflivet. Ja det gør ondt og ja man græder, men nu fældes der også mange tårer og hverken du eller hunden trives med det her.

Det bedste tanker

• Like 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, mocca82 skrev:

Jeg har gået en meget tumult tid igennem, og hun var ikke sådan i starten og henimod de 2 år, det kom senere hen. Jeg havde forestillet mig at finde nogen der havde mere tid til hende end jeg har, derfor har jeg prøvet at finde nogen andre i så lang tid. 

det der taler for det, er at jeg ikke kan se hvilke andre muligheder jeg har , end at træne med hende håbe på hun kan få den aggressive adfærd ud, også have lettere ved at dele ansvaret med nogen. pt kan jeg ikke forestille mig at blive ved med det her alene, så må det blive omplacering hvor jeg kan have hende i weekender og ferier - lyder det helt urealistisk ? 

De færreste går glat og problemfrit gennem livet. Sådan er det for alle, hundeejer eller ej. Uanset hvad der er sket i fortiden så gavner det hverken dig selv eller din hund, hvis du går og dunker dig selv oveni hovedet og skåner hende pga. dårlig samvittighed. 

Du kan ikke ændre på fortiden, men du kan tage er aktivt valg om at ændre på hvad der skal ske her og nu og i fremtiden. Brug dine erfaringer konstruktivt i stedet for at bære nag og lade det spænde ben for dig fremover.

Det er flot du har løst problemet med at hun ikke kunne være alene hjemme. Kan du ikke bruge det som motivation på en eller anden måde? Du har kunnet løse det og har trænet hende, så hvorfor skulle I ikke også kunne få løst det her?

Noget skal der i hvert fald ske. Du er ikke en dårlig hundeejer fordi du har taget munden for fuld. Jeg kan godt forstå du ikke synes det er fair overfor hende at blive aflivet, når det ikke er hendes skyld der er opstået alle de her episoder/vaner. En del af det at være en god og ansvarlig hundeejer er at sætte sine egne behov i baggrunden og hundens først.

Jeg ville også have det dårligt i din situation med at skulle aflive. Men hvilke andre muligheder har du reelt? Ved at sende hende på et internat er der ingen garanti for at hun nogensinde får en nu familie. Er det fair overfor hende? 

Der er heller ingen garanti for at du får succes med at omplacere hende. Du kan ikke tvinge andre til at overtage hende og du er ikke selv herre over om det sker og hvornår. 

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ik mulig for mig at aflive hende. jeg føler ikke jeg har ret til at tage hendes liv, og vil heller ikke kunne leve med det . Som sådan har hun ikke gjort nogen noget ift at være en fare eller trussel. 

Blueberry jeg forstår dig hundred procent, det vil jeg også håbe på . Indimellem finder jeg også gejsten og ser hvor hurtigt hun lærer ! - Bare nogen gange blir det bare ulideligt og virklig hårdt. Lige nu øver jeg snor og giver hende så meget mental stimulering jeg har tid til- jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre. Så håber jeg på at hun bliver bedre at gå tur med og derefter finde nogen at dele ansvaret med. Jeg tror ik der er andre muligheder .. Tusind tak fordi i svarer tilbage- det betyder ufatteligt meget for mig at få delt der her med nogen andre !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
18 timer siden, mocca82 skrev:

Det ik mulig for mig at aflive hende. jeg føler ikke jeg har ret til at tage hendes liv, og vil heller ikke kunne leve med det . Som sådan har hun ikke gjort nogen noget ift at være en fare eller trussel. 

Blueberry jeg forstår dig hundred procent, det vil jeg også håbe på . Indimellem finder jeg også gejsten og ser hvor hurtigt hun lærer ! - Bare nogen gange blir det bare ulideligt og virklig hårdt. Lige nu øver jeg snor og giver hende så meget mental stimulering jeg har tid til- jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre. Så håber jeg på at hun bliver bedre at gå tur med og derefter finde nogen at dele ansvaret med. Jeg tror ik der er andre muligheder .. Tusind tak fordi i svarer tilbage- det betyder ufatteligt meget for mig at få delt der her med nogen andre !

Hvad med en adfærdsbehandler der kommer hjem til dig og kan rådgive dig?

Al mulig held og lykke i hvert fald!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

tror os det det eneste jeg kan gøre. j føler jeg helt alene om ansvaret og ved om j ved at få stress af det.. kender du en god en - som ik koster en bondegård ? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
22 minutter siden, mocca82 skrev:

tror os det det eneste jeg kan gøre. j føler jeg helt alene om ansvaret og ved om j ved at få stress af det.. kender du en god en - som ik koster en bondegård ? 

Jeg bor ikke i nærheden af København, så jeg kender ikke nogen, men du kan evt. oprette en ny, separat tråd hvor du beder om anbefalinger :)

Jeg har for år tilbage haft besøg af en adfærdsbehandler(til nogle andre ting end det du står med) men det var altså rigtig godt. Hun kom hjem til mig, observerede og kom så med gode råd. Da hun tog af sted havde hun noget at forholde sig til og så sendte hun mig efterfølgende form for træningsplan og gode råd. Havde der været problemer der skulle løses efterfølgende så fulgte hun selvfølgelig op og gav yderligere råd. Og jeg var altid velkommen til at kontakte hende. 

Prisen var omkring 1500 kr, inkl. kørsel, for træning af to hunde og ovenstående. Du skal nok ikke regne med at det er meget billigere, men du skal ikke undervurdere hvor godt pengene er givet ud! :)  Når du kontakter en adfærdsbehandler og fortæller om de ting du oplever som problematiske, og om det er noget vedkommende kan hjælpe med og hvordan, så kan du jo spørge til prisen(hvis ikke den fremgår af nogle steder) Bare for at få en idé om i hvilket prisniveau det er, om det er 500 kr eller 2500 kr. Så længe det bare er et tilbud og et overslag, så forpligter du dig ikke til noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det vil jeg gøre  :) Tak for feedback og råd og tanker . Det jo noget af en klemme at stå i når først man har hunden om hjertet.. på den anden side er det ens liv der bare tikker og tiden går- det ses forhåbentlig tilbage på som en ordentlig lærestreg og ikke spild af tid.. jeg finder en adfærdsbehandler . Tak ! 

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow Tak Labfan, det jo fantastisk at det kun er kørsel og ikke flere tusinde kroner man skal betale .. :) Dem kontakter jeg. Og vil meget gerne opdatere jer som det går fremad ( forhåbentligt ;) ! Tak tak million gange tak <3  

• Like 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ja så kom hun i løbetid og hyler når jeg er væk , selvom hun sagtens kan være alene hjemme normalt.. op af bakke .. ! Jeg mødes med en træner kommende uge det blir spænnende. Der skal virklig os ske noget, jeg kan ikke trives sådan her mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Allesammen. En lille opdatering som lovet. Jeg har nu trænet med hende i lidt over en måned ( Jeg giver hende godbidder når andre hunde passerer forbi ) Det virker hvis jeg spotter de andre hunde og indleder træningen, inden hun kommer i høj arousal. Dog  syntes jeg ikke at mærke nogle længere virkende mere permanent forskel. Hun kan stadig virker fixeret og klar på aggresion selv hvis vi møder små tæve- hundehvalpe. Det virkelig op af bakke- og jeg tror os jeg ser mig selv blive enormt stresset af denne langvarende problematik, som syntes aldrig at ende! Jeg ved bare jeg simpelthen ikke kan få mig til at aflive hende... Men føler mig stadig fanget..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en træner ude fra danmarkcivilehundefører forening. Jeg har også kontakt med en der, som vil komme med nogle andre øvelser. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu