Hop til indhold

Ind i bilen efter gåtur


dplmokka
 Share

Recommended Posts

Vores hanhund, labrador, 10 måneder, har pludselig fået den ide, at han ikke vil ind i bilen efter gåtur i skoven, i kvarteret eller ved hundeskoven. Vi er i hundeskoven 2 gange/uge, på skovtur 1-2 gange og går ellers tur i vores område hver dag. Vi har en stor indhegnet have hvor han også boltre sig.

Han hopper godt nok op, snupper godbidden vi har lagt i buret, men bakker så ned igen og ud af bilen. Herhjemme vil han fint ind i bilen.

Nogen der har et godt råd??

VH Otto og familie

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ikke hans valg om han skal i bilen eller ej. Der er ingen problemer herhjemme, når vi skal afsted. Han sætter poterne op på kanten og så løfter vi bagparten op og lukker buret.

Når vi skal hjem fra turen smutter han bare lynhurtigt ned igen og så stritter han imod og trækker den modsatte vej. Det ender med vi ved magt løfter ham ind i buret, men det skal jo ikke være sådan. Vi ved godt, det er en slags magtkamp, men hvordan løser vi det lige??

Det har intet problem været før nu den sidste uges tid.

Hans skelet fejler intet, han er ikke øm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare, han har fundet ud af, at han kan ;-) Det er jo kedeligt at skulle hjem igen, når man har det sjovere i ex. skoven :mrgreen: Derhjemme vil han gerne med, for så ved han, der skal til at ske noget sjovt.

Nogle gode råd har jeg dog ikke. Min hund kan ikke li' at køre bil (sikkert pga køresyge :(), så han bliver tit båret ind, ellers kommer han aldrig ind ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han vil altid gerne med, og er med tit, da vi har muligheden for det. Også bare på indkøb, besøg osv. hvor der ikke sker noget for ham. Han er rolig i bilen, så det er ikke noget problem.

En labrador er jo ikke bare lige at løfte ind i bilen:tongue0022:så han skal have lært at hoppe op selv, også efter tur i skoven mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

13 timer siden, dplmokka skrev:

Han vil altid gerne med, og er med tit, da vi har muligheden for det. Også bare på indkøb, besøg osv. hvor der ikke sker noget for ham. Han er rolig i bilen, så det er ikke noget problem.

En labrador er jo ikke bare lige at løfte ind i bilenså han skal have lært at hoppe op selv, også efter tur i skoven mv.

Nej, det er lidt nemmere med en Cairn Terrier på dét punkt :lol:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker helt klart at det er fordi han ikke synes skovturen skal slutte nu, selvom han sikkert normaltvis godt kan lide at køre i bil, er skoven helt sikkert nok lidt sjovere ;-) Det jeg ikke forstår, er hvordan det gentagende gange lykkedes ham at få succes med at bakke ned og helt ud af bilen igen? :vedikke: Javist, han er da uden tvivl hurtig, men I ved det jo og burde være forberedte, nu når han har gjort det flere gange, så det burde ikke være en løsning han har held med at få succes med...

Jeg har fx. personligt ikke ret mange regler i mit hundehold, men én regel jeg har, der skal overholdes ALTID, er at man ikke springer ud af bilen, før jeg giver lov. At bagklappen på bilen eller lågen i buret bliver åbnet, er IKKE et signal til at hunden/e må komme ud, først når jeg sige til, må den/de springe ud af bilen! Og der er ikke én af de hunde jeg har haft i tidens løb, der ikke har skulle afprøve den regel, på et eller andet tidspunkt, uanset om vi har fået hunden som hvalp eller som voksen omplacering, men det har konsekvens med det samme! Hvis en af mine hunde prøver at springe ud af bilen før tilladelse, prøver jeg helst at gribe dem i luften, så de aldrig når helt ud af bilen, og få sat dem tilbage med besked om at blive! -og så ros for rent faktisk at blive når jeg siger det :-) Er der en sjælden gang i mellem én der når at springe helt ud, uden at jeg når at gribe ham/hende på vejen, bliver han/hun med det samme og uden diskussion, løftet direkte tilbage i bilen -også selvom hunden normaltvis godt selv kan og vil springe ind i bilen, men har man sprunget ud uden tilladelse, så bliver man løftet tilbage, med det samme -også selvom man vejer +25 kg ;-) Og samme hund forsøger sjældent mere end max 2-3 gange før han/hun har indset, at det bedst kan betale sig at blive i bilen, til jeg giver besked om andet.

Og jeg ville gøre det samme med jeres hund, så snart han viser tegn til at begynde at bakke ud af buret igen, ville jeg gribe bagdelen og konsekvent skubbe den ind igen og lukke lågen, han ville ikke få succes med at bakke hele vejen ud igen, og skulle det alligevel en enkelt gang lykkedes ham at komme helt ud, så ville jeg ikke diskutere med ham om hvorvidt han skal ind igen, jeg ville konsekvent bare løfte ham ind igen med det samme -jeg er klar over at det måske ikke er en holdbar løsning at skulle løfte en labrador ind i bilen hver gang, men det burde heller ikke være nødvendigt, han burde lære at det bedst kan betale sig at blive i buret i bilen.

Når/hvis mine hunde forsøger at spring ud af bilen uden tilladelse, kan jeg jo belønne dem for at blive i bilen, ved at lade dem spring ud. Det er selvfølgelig ikke en mulighed i jeres tilfælde, hvor meningen er at han skal blive i bilen fordi I skal hjem, så der ville jeg prøve med en ekstra lækker godbid/lille tyggeting, som han først får når lågen på buret er lukket. Brug gerne stadig en helt almindelig godbid, til at få ham til at springe ind i bilen, men prøv at have noget ekstra lækkert og måske gerne lidt større, i baghånden, som belønning til når I har lukket lågen bag ham.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Min ene hund gjorde næsten det samme i en periode. Han nægtede bare at hoppe ind i bilen uanset godbidder og opmuntring. Derfor gjorde jeg konsekvent det at jeg i en periode løftede først forben,så resten af hunden ind i bilen og så fandt han relativt hurtigt ud af det han lige så godt selv kunne hoppe ind ;-) .

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

34 minutter siden, dplmokka skrev:

Så har vi været i hundeskoven i dag. Vi var spændte på hvordan det gik med at komme ind i bilen. Vi havde en lækker fiskedelle med, og minsandten: stykker af den blev lagt inderst i buret, op med forpoterne og bagdelen blev løftet ind i buret og buret lukket helt uden problemer.Skønt.

Super :thumbup:

Redigeret af Aussiepower!
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...