Hop til indhold

Når hvalpen ikke spiser nok.


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Frida er til den slanke side. Dyrlægen har egentlig været tilfreds med hende, men ja hun var noget ranglet. Men vægten er mere eller mindre gået i stå de sidste 14 dage. Hun tager måske 100 gram på om ugen. (Hun er fra den 22/8 / 5 mdr) 

Hun er ikke specielt interesseret i mad, heller ikke leverpostej/vådfoder og lign. 

Hun får orijen / arcana pt, da det var det jeg kunne finde med mest fedt. Ellers har hun fået essentials og havde carrrier junior med fra opdrætter. (Plus olie) 

Jeg bruger lidt vådfoder i en gang imellem, men det er ikke fordi det har den store effekt, heller ikke at vores anden hund spiser samtidigt. 

Frida er tjekket, og har ikke orm eller andet. Hun gnaver meget gerne i ben, så tænker ikke tænderne er et problem. 

Nogen råd? 

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hunde bliver for tynde mangler de ofte kulhydrater, derfor vil et foder med korn for det meste hjælpe;) det handler så om at finde et hunden gider spise ;) 

jeg kan foreslå josera festival, det har jeg faktisk ikke stødt på nogen hunde som ikke ville have endnu;) der er også Royal Canin specielt deres schæfervariant er rigtig mange hunde vilde med;) 

 

Redigeret af Alfen
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

royal canin exigent til små kræsne hund, spiser hun, men det er næppe særligt godt for en hvalp med slutvægt på 22-23 kg at vokse op på :hmm: Deres hvalpefoder gider hun ikke. Men Josera har vi ikke forsøgt med. 

Jeg har ingen holding om der skal være korn eller ej, så længe hun trives, er det super. Hun har heldigvis ikke sart mave som vores gamle. Men har det samme med man ikke gider spise hvad som helst. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Regal til hvalpe er et bud. Regal er et amerikansk foder men kan købes her i DK og i Tyskland.

Mine har spist Regal gennem flere år  og nu kombineret med Hills. Darwin fik active bites da han var omkring 4 måneder - inden han kom over på et af de andre varianter. 

 

Har du prøvet at bløde foderet op - nogle gange kan det hjælpe også fordi duftstofferne bliver anderledes med lidt lunt vand på

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja forsøger både med opblødt og ikke. . Har også forsøgt at fjerne det hvis ikke det blev spist inden for den første 1/2 time osv osv  

Hun er bare ikke særlig interesser i mad. Heller ikke godbidder, tror det er en af de eneste hunde jeg har haft, der har sagt nej tak til kylling, råt kød, tørret fisk, ja endda frolic. 

Link til indlæg
Del på andre sites

2 minutter siden, Charlotte1970 skrev:

Ja forsøger både med opblødt og ikke. . Har også forsøgt at fjerne det hvis ikke det blev spist inden for den første 1/2 time osv osv  

Hun er bare ikke særlig interesser i mad. Heller ikke godbidder, tror det er en af de eneste hunde jeg har haft, der har sagt nej tak til kylling, råt kød, tørret fisk, ja endda frolic. 

Du har prøvet med mange lækre ting og hun lyder godt nok småtspisende...

hvad m lidt olie over maden? Passede engang en hund der enten skulle have olie eller et råt æg på tørfoderet før han ville indtage det. Til gengæld var han i fin foderstand.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun får lakseolie. Æg er nok det eneste jeg ikke har forsøgt :hmm:

Jeg har ikke været så bekymret før, men de sidste uger kunne jeg godt mærke på hende, hun ikke tog på. Det er ok hun er til den tynde side, hvilket er ganske fint for væksten, men ikke så tynd. 

Hun spiser, men langt fra de mængder jeg tænker hun burde. Jeg har opgivet at følge foderproducenternes anbefalinger, hun er max 1/2 af hvad de mener der skal til. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Frida tygger gerne i tyggeben, uden problemer. Dyrlægen mener ikke hun har ondt. Det er heller ikke min opfattelse. Plus det har været i hele perioden vi har haft hende. Men det har også været min tanke, og derfor vendte jeg den med dyrlægen igen. 

Frida får 3 måltider om dagen. Vi har også forsøgt der var foder til gengængeligt hele dagen. Det gør ikke den store forskel om det er det ene eller andet. 

Hun er bare ikke den store spiser. Hun kan have et par dage hvor Cilles (vores coton de tulear) ziwipeak er et hit, men efter få dage gider hun ikke det mere. Så kan hun have et par dage hvor vådfoder blandet i er ok, men så slutter det igen. 

Olivers bløde godbidder er det eneste hun næsten gider hele tiden, alle andre godbidder gider hun ikke. Det er hele vejen rundt. 

Jeg håber bare jeg kan finde lige dét foder hun gider i længere tid. Det bliver måske nemmere når hun skal på voksen foder. 

Selv ris og grønt med kylling, som jeg selv har lavet, er ikke specielt noget hit. 

Jeg må nok indse vi har fået en meget kræsen hund. Men til gengæld er hun så perfekt på alle andre punkter. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er træls og jeg kender situationen meget godt - da min ene beagle også er til den side. Det har i den grad kostet blod, sved og tårer at få ham til at spise optimalt gennem årerne - det har vekslet mellem mange forskellige typer foder - men det var ikke altid det passede herren. Jeg har erkendt at foder med korn i er det bedste og det han helst spiser - han har været gladest for regal og nu på det senest en bestemt Hills variant - udover det får han leverpostejs madder - tun m/ris eller kylling - han er efterhånden blevet 13 år - så det er ikke noget jeg går så voldsomt op i mere.

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Min datters Cavalier King Charles Spaniel er lige sådan. Meget kræsen og meget småtspisende. Hun spiser kun én bestemt slags guffer - mine hjemmelavede :engel: - og én bestemt slags tyggeting, som skal være tørret kyllingestykker - alt andet rører hun ikke.

Mht. foder så var det nærmest et mareridt det første år, fordi vi konstant var bange for at hun ikke fik hvad hun skulle for at vokse og være sund og rask. Alt blev forsøgt, diverse typer tørfoder, vådfoder osv. og det der kunne spises i de lige uger duede ikke i de ulige....
Til sidst blev vi enige om at en hund sulter ikke sig selv ihjel med vilje, og når dyrlægen sagde god for at hun var fin, så måtte hun spise når hun blev sulten nok. Og det gør hun! Vi har vænnet os til, at hun kan finde på at springe en dag over, men så spiser hun til gengæld meget dagen efter. Hun er en meget glad og aktiv lille hund, men åbenbart bare ikke så madglad, som man gerne vil ønske.

Det jeg vil sige med det her er bare, at du måske ikke skal være så bekymret - det kan sagtens vise sig, at det kommer til at gå hen ad vejen :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

En lille update herfra.

Efter MANGE forsøg og en hvalp det slet ikke tog på til sidst, prøvede vi Barf. Det virker! Frida er i vækst igen, og spiser alt hvad der er i skålen. Vi startede op med MUSH, men er over på “rigtig” kød nu. Frida får tilskud af vitaminer, olie og grønt ved siden af. 

Hendes mave har slet ikke reageret på det rå, andet end der nærmest ikke kommer noget ud 9_9 

PT tror jeg på det. Dyrlægen er tilfreds med hende og hendes tal er super fine. 

 

91F5CE65-F560-4188-B3F5-69523DACC2EA.jpeg

Redigeret af Charlotte1970
  • Like 5
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Desværre endte barf som alt andet, det er ikke interesant længere. Frida er nu igang med diverse undersøgelser og blodprøver, da hun taber sig. 

Jeg aner ikke mine levede råd mere. Vi har forsøgt alt. Foder med og uden korn både dyrt og billigt, diverse vådfoder, barf, leverpostejs mad og hjemmelavet. Hun spiser kun af nød, og det påvirker hendes aktivitetes niveau nu. 

Dyrlægen snakkede om man i sidste ende kunne sterilisere Frida, for at øge hendes appetit. Umiddelbart tænker jeg der er drastisk, men er åben for den løsning, hvis det er sidste udvej. 

Andre ideer jeg skal afprøve, så bare kom med dem. 

Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, Charlotte1970 skrev:

Desværre endte barf som alt andet, det er ikke interesant længere. Frida er nu igang med diverse undersøgelser og blodprøver, da hun taber sig. 

Jeg aner ikke mine levede råd mere. Vi har forsøgt alt. Foder med og uden korn både dyrt og billigt, diverse vådfoder, barf, leverpostejs mad og hjemmelavet. Hun spiser kun af nød, og det påvirker hendes aktivitetes niveau nu. 

Dyrlægen snakkede om man i sidste ende kunne sterilisere Frida, for at øge hendes appetit. Umiddelbart tænker jeg der er drastisk, men er åben for den løsning, hvis det er sidste udvej. 

Andre ideer jeg skal afprøve, så bare kom med dem. 

Åh for pokker, den lille Frida giver nogle grå hår.

Jeg håber blodprøverne giver nogle svar og at det er noget der er nemt at gøre noget ved, så hun igen kommer sig og spiser flittigt.

Hvor gammel er hun ved at være nu?

Jeg håber snart det løser sig :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

6 minutter siden, pivpiv skrev:

Åh for pokker, den lille Frida giver nogle grå hår.

Jeg håber blodprøverne giver nogle svar og at det er noget der er nemt at gøre noget ved, så hun igen kommer sig og spiser flittigt.

Hvor gammel er hun ved at være nu?

Jeg håber snart det løser sig :ae:

Frida er 10 mdr nu. Der kan sagtens være en masse teenage hormoner indover. Men hun skal helst ikke tabe sig. Der er svar på blodprøverne i morgen. 

Kryds gerne for det er noget “simpelt” der driller. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Har hun fået tjekket nyrerne? Kender en hund der var på samme måde, til sidst var den så tynd at den så syg ud. Da den endelig blev grundigt undersøgt viste det sig at den havde dårlige nyrer...

Håber selvfølgelig ikke det er sådan, men for en sikkerheds skyld måske en ide at tjekke. Kan måske ses på blodprøven?

Jeg tror ikke på at sterilisation hjælper!

Link til indlæg
Del på andre sites

43 minutter siden, Hofferne skrev:

Har hun fået tjekket nyrerne? Kender en hund der var på samme måde, til sidst var den så tynd at den så syg ud. Da den endelig blev grundigt undersøgt viste det sig at den havde dårlige nyrer...

Håber selvfølgelig ikke det er sådan, men for en sikkerheds skyld måske en ide at tjekke. Kan måske ses på blodprøven?

Jeg tror ikke på at sterilisation hjælper!

Går ud fra nyrerne er med, men tjekker det i morgen, når de ringer. Tak for reminder.

Jeg er bestemt heller ikke sikker på en sterilisation er lykken. Det kan give en masse andet bøvl oven i.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle prøver er fine. Også nyretallet. Dyrlægen mener jeg har fået en meget kræsen hund, og det plejer at vende når de lander omkring de 2 år. Der er sådan set kun 14 mdr til... 

Dyrlægen går i tænkeboks, og vi har en tid igen i næste uge. Imens har jeg tømt diverse internetbutikker for foderprøver...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke selv prøvet det - men du kunne overveje Vetcur olie Divet - som skulle hjælpe på at få balance i tarm / mavesystemet.  En del af de hollistiske foderfolk taler godt for det.  Jeg har selv en 7 årig tæve der slet ikke er interesseret i mad og som jeg ikke kan holde huld på.

Hun får Innordic Kompeet Boost i sin mad (95% ren råfedt) - det kan holde hende sådan at jeg ikke kan tælle samtlige ryghvirvler.  Men det kræver jo at man spiser sin mad, så man får pulveret ned.  Jeg blandet det i vådfoder.

 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

16 timer siden, Amocca skrev:

Jeg har ikke selv prøvet det - men du kunne overveje Vetcur olie Divet - som skulle hjælpe på at få balance i tarm / mavesystemet.  En del af de hollistiske foderfolk taler godt for det.  Jeg har selv en 7 årig tæve der slet ikke er interesseret i mad og som jeg ikke kan holde huld på.

Hun får Innordic Kompeet Boost i sin mad (95% ren råfedt) - det kan holde hende sådan at jeg ikke kan tælle samtlige ryghvirvler.  Men det kræver jo at man spiser sin mad, så man får pulveret ned.  Jeg blandet det i vådfoder.

 

Jeg har bestilt Innordic Kompeet Boost, for at prøve det af. Jeg plejer ikke at have held med olie, men har den i tankerne. 

Det er tydeligt Frida er sulten, hun snuser til maden, men skal virkelig overvinde sig selv for at spise. Meget rør hun slet ikke. Loge meget hvor lækkert det er. Hun kan kredse en time om en leverpostejsmad. Det er helt vanvittigt. 

Jeg er glad for jeg har fået hende undersøgt, eller ville jeg blive vanvittig af at spekulere over hvad der var galt. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...