Hop til indhold

Gør udfald mod kanin


Gæst
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået et åndsvagt problem. 

Min hund er begyndt at gøre konstant udfald mod min kanin. Inden i tænker at " hvad havde du regnet med ", så skal det siges at han har boet med den meget længe uden nogensinde at gøre udfald. Den bor inde i stuen i et stort bur med tilhørende løbegård. 

Min hund har aldrig tidligere gjort som han gør nu og kaninen har han altid højst snust til eller slikket, hvis jeg har siddet og nusset den. 

Men inden for den sidste måned er han begyndt at gøre udfald hver gang han går forbi, når han spiser, når han ligger i sofaen, så ligger han og knurre ad den og er helt stresset over at følge med i hvad den laver og ved hver bevægelse kaninen laver, farer han op og gør mod den. Han kan finde på at stå stille foran dens løbegård, begynde at knurre og pludselig kaste sig frem og gøre udfald. 

Kaninen er da heldigvis fløjtende ligeglad.

Han er også begyndt at gøre udfald mod andre hunde når vi går i snor, hvilket han aldrig tidligere har gjort, måske mod store hanhunde, men ellers ikke, men nu kaster han sig frem i linen og gør og ter sig, dette ved jeg dog godt hvordan man håndtere og det er ikke et problem som sådan, ,bare underligt det er begyndt. 

Men hvad pokker gør han det for ? Og hvorfor nu, efter 2 år ? Det er begyndt efter vi er startet på et program med en adfærdsbehandler, som ikke har en hatfis at gøre med kaninen. Han har altid lidt af svær angst for lyde og får SereneUM og clomicalm for at fungere, ligesom vi er startet med træning hos en adfærdsbehandler, men hverken træningen eller angstproblemet, har noget som helst med kaninen at gøre. Men det er det eneste der har ændret sig og det er efter det, at han er startet på det. 

 

Nogen bud på hvorfor og forslag til hvad jeg kan gøre med kaninen ?

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tak for svar. Jeg har allerede vendt det med adfærdsbehandler, men hun har ikke rigtig noget bud på hvorfor han pludselig gør det. Kun at jeg skal skærme af til kaninen så han ikke kan se det, men det er lidt svært. Hun kommer ud til os igen om 3 uger, så må vi se. Det underlige er jo at han netop er blevet meget mindre angst, meget mindre stresset og gladere, efter han er begyndt på medicin og adfærdsbehandling, så derfor undre det mig meget med den reaktion. 

 

Han er knap 5 år gammel og kastreret ( omplacerings hund ) , så det har næppe noget med hormoner at gøre :) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk også tænkt på om det kan skyldes at han tidligere har brugt meget energi på at være angst og alt for opmærksom på sine omgivelser, at kaninen ikke har interesseret ham det mindste. Nu er han i skarp bedring og har meget mere energi og muligvis også overskudsenergi og den skal så åbenbart gå på at " vogte " kaninen ?? Er det en dum teori ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt så beder jeg altid ejere overveje smerter eller andre fysiske årsager til et adfærdsproblem, hvis problemet flytter adresse. Først har man en hund, der er gal på andre hunde. Så løser du det. Nu kan hunden ikke være alene hjemme. Så løser du det. Nu angriber hunden katten..... Adfærden går ikke væk men flytter sig. Giver det mening? Når jeg læser om din hund vil jeg derfor anbefale dig at få hunden tjekket grundigt igennem fysisk

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er grundig tjekket for smerter, han er blevet CT scannet fra nakke til halerod , har været ved kiropraktor og KST og har været på smertestillende i en periode for at se om det ændrede hans angst, alt dette inden jeg tyede til medicin og adfærdsbehandler :) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...