Hop til indhold

Autoimmun sygdom (langt indlæg)


Therese
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Jeg vil bare lige fortælle jer, der har fulgt med, at Bobo er død i dag. Han blev ret pludseligt rigtig dårlig i løbet af rigtig kort tid og døde i bilen på vej til dyrlægen. 

Jeg er helt ved siden af mig selv lige nu. Jeg savner ham rigtig meget og har hovedet fuld af tanker. Mest om dyrlægerne og jeg kunne have gjort noget anderledes. Og så synes jeg bare det er rigtig svært at gå rundt i huset, når han ikke er der. 

Jeg fik ham på et tidspunkt i mit liv, hvor jeg havde det rigtig svært og han kom fra en ejer, som ikke behandlede ham særlig pænt. Så vi kom ind i hinandens liv på et godt tidspunkt og hjalp hinanden til at få det godt 😍 Han symboliserede noget lidt specielt for mig og selvom jeg ved med min fornuft, at jeg har givet ham et bedre liv end det han havde, så har jeg kulsort samvittighed overfor ham lige nu over nogle af de valg, jeg har truffet på hans vegne. 

Jeg svinger mellem at mindes ham med et lille smil og så til at føle, at jeg har været en rigtig elendig hundeejer, som har været rigtig tarvelig og gjort nogle virkelig dumme ting ved ham - især i det sidste stykke tid. 

Sov sødt, Bobo. Jeg håber, at du er et bedre sted, hvor du ikke har ondt og hvor du kan lege med bolde og plaske i vand - det fortjener du 😍

  • Sad 6
Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, Sitto skrev:

Åh Therese det er jeg ked af :( men lad være med at slå dig selv oveni hovedet! Du har gjort alt det du kunne :bighug: 

Sov sødt Bobo :x

Tak. Jeg prøver også at lade være, for jeg ved jo godt, at det ikke er min skyld og at jeg i størstedelen af hans liv gav ham mange gode oplevelser. Men engang overskygger den dårlige samvittighed over de sidste 4 måneders sygdom alligevel det andet. Men forhåbentligt bliver det bedre, når det kommer lidt på afstand. I det mindste er han et sted nu uden sygdom og smerter :x

1 time siden, Blueberry skrev:

Det er jeg virkelig ked af at læse! :(

Jeg kan sagtens følge dig med hensyn til den dårlige samvittighed. Måske det kan hjælpe lidt at snakke med dyrlægen om forløbet og om der kunne være gjort andet, så du ikke bruger energi på at spekulere på "hvad nu hvis..", men måske i stedet kan få det vendt til at du gjorde hvad der var muligt i situationen. Jeg ved ikke om det kan hjælpe hvis du har noget konkret at forholde dig til og fokusere på alt det gode du gjorde. 

Det vil ikke kunne fjerne savnet og sorgen eller gøre det mindre meningsløst, men måske det at få bekræftet at du gjorde alt hvad der stod i din magt for at hjælpe ham kan gøre at du kan få adskilt tingene i sorgen og fokusere på hvor dejlig en hund han var, i stedet for at det er en dum, dårlig samvittighed der skal overskygge mindet om ham? 

Jeg ved ikke om det er noget du kan bruge, men jeg håber det giver mening.

Tanker herfra :ae:

Sov sødt Bobo ❤️ 🌠

Min mor foreslog det samme og måske gør jeg det også på et tidspunkt. Men jeg tror, de har været lige så meget i vildrede som jeg har. Det har været et fuldstændig atypisk forløb, hvor han slet ikke har reageret efter bogen. Og jeg ved jo inderst inde også godt, at vi alle tre (mig og dyrlægerne) gjorde hvad vi mente var det rigtige udfra den viden, vi havde. Og den dårlige samvittighed fortager sig sikkert også med tiden. Det er bare lige nu, hvor jeg spekulerer på, om jeg kunne have gjort mere eller om jeg skulle have gjort noget anderledes. Det ville sikkert ikke have ændret udfaldet, det ved jeg godt. Men følelser og fornuft hænger bare ikke sammen. Med følelserne ville jeg altid gerne have haft en dag mere, men med fornuften ved jeg godt, at han alligevel levede på lånt tid. Han kunne måske have fået en uge eller 14 dage mere, men hans krop var slidt efter al den medicin og hans blodprocent var begyndt at falde igen på trods af massive mængder prednisolon. 

Så den dårlige samvittighed er kun et udtryk for mit behov for at få noget mere tid sammen med ham, tror jeg. 

Tak for din besked :bighug:

1 time siden, nr 49 skrev:

Masser af trøstekram og glæd dig over alle de gode år i havde sammen. Du gjorde alt for at han skulle blive rask igen.

Mange tak :bighug:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har endnu ikke kommenteret omkring Bobo - men jeg har fulgt med på sidelinjen.

Det gør mig meget ondt at du har mistet ham 😭 Det er enormt hårdt at mistet en elsket hund som har haft så stor betydning i ens liv på alle måder. Du har gjort alt hvad du kunne for ham - selvom det lyder som en ringe trøst - for der er ingen trøst uanset hvor meget vi end prøver at trøste.

Jeg er jo selv i samme situation med min Charlie som nu har været væk i ca. 3 måneder - jeg savner ham så meget, hver eneste dag er han i mine tanker og uanset hvad folk siger så er sorgen lige intenst. Det har dog hjulpet mig en del at få talt forløbet igennem med vores dyrlæge - for Charlie døde også pludselig efter at være blevet meget dårlig - gik der kun få timer og han døde på vej til dyrlægen. Nu står han her på mit skrivebord - for jeg kan ikke give slip på ham endnu. Det trøster mig at han er "indenfor rækkevidde"

:bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, Beaglepack skrev:

Jeg har endnu ikke kommenteret omkring Bobo - men jeg har fulgt med på sidelinjen.

Det gør mig meget ondt at du har mistet ham 😭 Det er enormt hårdt at mistet en elsket hund som har haft så stor betydning i ens liv på alle måder. Du har gjort alt hvad du kunne for ham - selvom det lyder som en ringe trøst - for der er ingen trøst uanset hvor meget vi end prøver at trøste.

Jeg er jo selv i samme situation med min Charlie som nu har været væk i ca. 3 måneder - jeg savner ham så meget, hver eneste dag er han i mine tanker og uanset hvad folk siger så er sorgen lige intenst. Det har dog hjulpet mig en del at få talt forløbet igennem med vores dyrlæge - for Charlie døde også pludselig efter at være blevet meget dårlig - gik der kun få timer og han døde på vej til dyrlægen. Nu står han her på mit skrivebord - for jeg kan ikke give slip på ham endnu. Det trøster mig at han er "indenfor rækkevidde"

:bighug:

Ja, så har du jo prøvet hvor chokerende det er - desværre. Altså, jeg havde jo forventet det og havde overvejet om han ikke snart skulle væk, men det er vildt så hurtigt det gik. Det er en rigtig hæslig måde at miste sin hund på :( 

Jeg har forøvrigt slet ikke observeret, at du har mistet Charlie. Rigtig mange tanker til dig :bighug: Hvor gammel blev han?

Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, Therese skrev:

Ja, så har du jo prøvet hvor chokerende det er - desværre. Altså, jeg havde jo forventet det og havde overvejet om han ikke snart skulle væk, men det er vildt så hurtigt det gik. Det er en rigtig hæslig måde at miste sin hund på :( 

Jeg har forøvrigt slet ikke observeret, at du har mistet Charlie. Rigtig mange tanker til dig :bighug: Hvor gammel blev han?

Det var simpel hen det værste man kan blive udsat for - havde man så bare haft en anelse om at det bar den vej. Chokket er det værste når det sker på den måde - så jeg ved hvordan du har det nu. Det bliver hårdt den næste tid - men jeg tror aldrig man helt vil overvinde det. Jeg kan stadig ikke se video optagelser af Charlie - men jeg kigger tit på billeder af ham og vi snakker enormt meget om ham i familien. At få snakket forløbet igennem er vigtigt - men det er også vigtig at snakke om de minder man har.

Charlie blev 13½ år - hvor gammel var Bobo?

Link til indlæg
Del på andre sites

41 minutter siden, Beaglepack skrev:

Det var simpel hen det værste man kan blive udsat for - havde man så bare haft en anelse om at det bar den vej. Chokket er det værste når det sker på den måde - så jeg ved hvordan du har det nu. Det bliver hårdt den næste tid - men jeg tror aldrig man helt vil overvinde det. Jeg kan stadig ikke se video optagelser af Charlie - men jeg kigger tit på billeder af ham og vi snakker enormt meget om ham i familien. At få snakket forløbet igennem er vigtigt - men det er også vigtig at snakke om de minder man har.

Charlie blev 13½ år - hvor gammel var Bobo?

Ja, jeg har også siddet og kigget på gamle billeder i dag. Både for at mindes, men også for at prøve at slette det der billede af en syg hund og en døende hund. Det er ikke sjove billeder at have på nethinden :( 

Bobo blev desværre kun 8. Han ville være blevet 9 til august. 

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Therese skrev:

Ja, jeg har også siddet og kigget på gamle billeder i dag. Både for at mindes, men også for at prøve at slette det der billede af en syg hund og en døende hund. Det er ikke sjove billeder at have på nethinden :( 

Bobo blev desværre kun 8. Han ville være blevet 9 til august. 

8 år :megaked: - det er den alder min yngste har nu. Oscar bliver 11 år til august.

Det bliver hårdt for dig den næste tid :( - men du vil komme igennem og de billeder du har på nethinden nu vil blegne. Det vil aldrig forsvinde - men det bliver til at bære.

Jeg ser det også stadigvæk - men der er også trådt andre billeder ind - om den helt unikke personlighed Charlie havde og så samtidig en stolthed over hvad jeg opnåede med ham og hvordan han har givet noget af sin lærdom videre til de to andre jeg stadig har - det ser jeg mere og mere nu, hvor meget præg Charlie har haft på Oscar og Darwin og det er jeg dybt taknemmelig over.

Sådan nogle ting vil du også komme til at opleve senere - hvor meget Bobo har sat sit præg på dig og som du kan bruge af senere ♥️

Link til indlæg
Del på andre sites

8 timer siden, Beaglepack skrev:

8 år :megaked: - det er den alder min yngste har nu. Oscar bliver 11 år til august.

Det bliver hårdt for dig den næste tid :( - men du vil komme igennem og de billeder du har på nethinden nu vil blegne. Det vil aldrig forsvinde - men det bliver til at bære.

Jeg ser det også stadigvæk - men der er også trådt andre billeder ind - om den helt unikke personlighed Charlie havde og så samtidig en stolthed over hvad jeg opnåede med ham og hvordan han har givet noget af sin lærdom videre til de to andre jeg stadig har - det ser jeg mere og mere nu, hvor meget præg Charlie har haft på Oscar og Darwin og det er jeg dybt taknemmelig over.

Sådan nogle ting vil du også komme til at opleve senere - hvor meget Bobo har sat sit præg på dig og som du kan bruge af senere ♥️

Ja, han var alt for ung. Til gengæld begyndte han mere og mere at opføre sig som en gammel hund - han var slidt og klar til at komme herfra. Jeg aner stadig ikke præcist, hvad han fejlede, men der var mere end vi vidste. Det er jeg overbevist om. Hunde er jo virkelig gode til at skjule sådan noget og jeg er sikker på, at der var et eller andet, som vi bare ikke nåede at opdage. Det var et virkelig underligt forløb, hvor blodprocenten faldt og steg hele tiden - virkelig ikke til at blive klog på! Jeg ville bare ønske, at jeg kunne have nået at komme til dyrlægen med ham her i ugen og aflive ham på en bedre måde. 

Hvad fejlede Charlie?

Og ja, jeg har det ligesom dig. Jeg er SÅ glad for, at jeg fik lov til at have ham i mit liv og jeg er så glad for at se hvordan han udviklede sig og blomstrede op. Han har helt klart sat sine spor :x :x 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Therese skrev:

Ja, han var alt for ung. Til gengæld begyndte han mere og mere at opføre sig som en gammel hund - han var slidt og klar til at komme herfra. Jeg aner stadig ikke præcist, hvad han fejlede, men der var mere end vi vidste. Det er jeg overbevist om. Hunde er jo virkelig gode til at skjule sådan noget og jeg er sikker på, at der var et eller andet, som vi bare ikke nåede at opdage. Det var et virkelig underligt forløb, hvor blodprocenten faldt og steg hele tiden - virkelig ikke til at blive klog på! Jeg ville bare ønske, at jeg kunne have nået at komme til dyrlægen med ham her i ugen og aflive ham på en bedre måde. 

Hvad fejlede Charlie?

Og ja, jeg har det ligesom dig. Jeg er SÅ glad for, at jeg fik lov til at have ham i mit liv og jeg er så glad for at se hvordan han udviklede sig og blomstrede op. Han har helt klart sat sine spor :x :x 

Ja det er rigtig at hunde er gode til at skjule at der er noget galt. Jeg har jo læst med her på siderne - og den der blodprocent var godt nok underlig og her bagefter tænker du nok så det knager hvilket er helt naturligt.

 

Vi er ikke 100 % sikre på hvad Charlie døde af - men han havde fået en knude i venstre side lige over hofte benet - den var undersøgt 2 gange hvor dyrlægen hver gang fastslog at det var en fedtknude. Sidst i februar begyndte den at vokse ret meget og jeg tænkte jo mit. Den 12 marts havde jeg så fået en tid hos dyrlægen - men det nåede vi ikke da Charlie pludselig døde d. 8 om aftenen. Vi tror han kan havde udviklet en kræftsygdom og at det derfor gik så stærkt ned ad bakke, men vi ved det ikke med sikkerhed.  Jeg har ikke ønsket at gå videre med det og lade ham obducere - det nænnede jeg bare ikke overfor ham.

Udover det kan man jo også sige at han havde nået en alder hvor vi godt vidste - det var på lånt tid. Alligevel er det jo et chok når det så sker - selvom jeg måske et eller andet sted havde de der tanker.

Det mest underlige jeg dog oplevede var da vi dagen efter var i haven med Oscar og Darwin - jeg var jo knust, fordi det der gik op for mig at Charlie ikke var der mere. Men her skete der det - at Oscar og Darwin satte i med et "hylekor" uden lige. Jeg har aldrig oplevet noget ligende - de tudede ligesom ulve gør op i luften - ligesom sådan en afskeds serenade - det stod på i flere minutter og så holdt det op lige så brat som det startede. Det var virkelig en underlig oplevelse  - nærmest uhyggelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

7 timer siden, Beaglepack skrev:

Ja det er rigtig at hunde er gode til at skjule at der er noget galt. Jeg har jo læst med her på siderne - og den der blodprocent var godt nok underlig og her bagefter tænker du nok så det knager hvilket er helt naturligt.

 

Vi er ikke 100 % sikre på hvad Charlie døde af - men han havde fået en knude i venstre side lige over hofte benet - den var undersøgt 2 gange hvor dyrlægen hver gang fastslog at det var en fedtknude. Sidst i februar begyndte den at vokse ret meget og jeg tænkte jo mit. Den 12 marts havde jeg så fået en tid hos dyrlægen - men det nåede vi ikke da Charlie pludselig døde d. 8 om aftenen. Vi tror han kan havde udviklet en kræftsygdom og at det derfor gik så stærkt ned ad bakke, men vi ved det ikke med sikkerhed.  Jeg har ikke ønsket at gå videre med det og lade ham obducere - det nænnede jeg bare ikke overfor ham.

Udover det kan man jo også sige at han havde nået en alder hvor vi godt vidste - det var på lånt tid. Alligevel er det jo et chok når det så sker - selvom jeg måske et eller andet sted havde de der tanker.

Det mest underlige jeg dog oplevede var da vi dagen efter var i haven med Oscar og Darwin - jeg var jo knust, fordi det der gik op for mig at Charlie ikke var der mere. Men her skete der det - at Oscar og Darwin satte i med et "hylekor" uden lige. Jeg har aldrig oplevet noget ligende - de tudede ligesom ulve gør op i luften - ligesom sådan en afskeds serenade - det stod på i flere minutter og så holdt det op lige så brat som det startede. Det var virkelig en underlig oplevelse  - nærmest uhyggelig.

Ja, det kunne meget vel være kræft. Vi tror også, at Bobo kunne have haft kræft et eller andet sted, som dyrlægerne ikke opdagede. De scannede ham jo, men fandt ikke noget. Men jeg får ham heller ikke obduceret. Det virker nytteløst, for han kommer jo ikke tilbage af den grund og så kan jeg bare dunke mig selv i hovedet med, at jeg ikke testede noget før. 

Det er til gengæld en af de ting, jeg har lært af det her: fremover vil jeg have testet for alt hvad de mistænker. Så kunne han måske have været foruden at blive så dårlig, inden han kom herfra. 

Ja, det lyder godt nok lidt specielt med Oscar og Darwin - men også lidt fint på en eller anden måde. Jeg kan godt lide tanken om, at de lige sendte ham en hilsen på hans sidste rejse :x

3 timer siden, JeanetteH skrev:

Øv Therese, det gør mig ondt 😭 Mange tanker til dig.

Du kunne ikke have gjort mere. Den der dårlige samvittighed har vi alle. Jeg havde det også med Luna, men jeg gjorde, hvad jeg kunne for hende og du har gjort, hvad du kunne for Bobo.

 

Tak. Ja, det er nok meget naturligt. Man er trods alt fuldstændig ansvarlige for at de har det godt og når de så ikke har det, er det nok nemt at få dårlig samvittighed over, at man ikke levede op til sit ansvar - også selvom man gør sit bedste. Heldigvis havde han 6 rigtig gode år sammen med mig, også selvom jeg ikke altid var den perfekte hundeejer. Og det må jeg prøve at huske. Ligesom Luna havde et rigtig godt liv hos dig/jer :x

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Åh Therese, det er jeg frygtelig ked af at høre. Har fulgt lidt sporadisk med for er ikke så meget på HF.
Rigtig mange tanker til dig :bighug:

Man gør jo det bedste man kan og så kan man ikke gøre mere - Sikker på Bobo er dig dybt taknemmelig for al den gode tid han har haft med dig og fordi du har prøvet at hjælpe ham �
Desværre er vores lod i livet at sige farvel til vores bedste venner og vi bestemmer ikke altid selv hvordan.
 

Endnu engang rigtig mange tanker og kram til dig :bighug:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hvor er jeg ked af at læse dette, jeg har fulgt med i tråden og du har gjort alt hvad du kunne for den brune bamse.

Mange tanker her fra - jeg føler virkelig med dig :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...