Hop til indhold

vil ikke længere hoppe


Gæst Humankind
 Share

Recommended Posts

Gæst Humankind

Hej med jer. Min "gamle" tæve, Jenna (5.5 år), har opført sig underligt siden i går. Opdagede det ved 3:30 tiden i nat, da hun lå oppe i sengen og pev. Jeg stod op for at se hvad der var og hun fulgte efter mig og drak så en hel del. Lukkede hende ud så hun kunne tisse og bemærkede så at hun gik underligt.

 

Efterfølgende opdagede jeg at hun havde svært ved at hoppe op, og ved nærmere eftertanke havde det været det samme i går, at hun ikke havde samme power bag når hun skulle ind i bilen osv. Min tanke er gået lidt hen på livmoderbetændelse, men de eneste af symptomerne beskrevet på netdyredokter som hun har er sådan set det at hun ikke vil hoppe op, for dagen igennem har hun faktisk ikke drukket mere end normalt, men hendes drikke-mønster har ændret sig til at hun drikker sjældnere og så ellers mere pr. gang, hvilket nok skyldes smerter når hun skal rejse sig, så hun tar' turen til vandskålen sjældere, så et eller andet sted kan den udelukkes og er nok mere baseret på skrækken for at hun skal få det og jeg ikke når at se det i tide.

 

Der er ingen feber, hun løber glad rundt når først hun er kommet på benene og hun er lige så madtosset som normalt, men hun er noget langsommere og behærsker sig selv mere end normalt. Har lukket hende væk fra de unge, men da jeg lukkede en af dem ind til hende blev hun glad for at se den. Hun leger og pjatter normalt. Det eneste er sådan set at hun ikke er glad for at hoppe op og faktisk giver efter i bagbenene hvis det hun vil bliver for krævende og at jo længere hun har ligget jo sværere er det for hende at rejse sig.

 

Havde det nu været en anden der havde skrevet det her indlæg ville jeg ha' svaret "spondylose" eller "gigt" - men det er bare noget andet når det er ens egen hund, jeg ser' simpelthen spøgelser så har brug for nogen "cool hoveder" til at komme med deres mening! Hun kommer selvf. til dyrlæge hvis ikke det er bedre i morgen, men ville lige høre jeres forslag.

 

Jo mere jeg tænker over det har hun i øvrigt i længere tid vist tegn på at ha' været ekstra sart i bagpartiet, men det er først noget jeg kan se nu hvor det her er kommet oven i. Når de unger har ramt hende har hun altid pevet højt men har henkastet det med at hun var en drama-queen over for dem, da hun ikke har haltet og heller ikke har haft problemer med at hoppe op. - Hun er blevet fotografteret til B på begge hofter tilbage i 2004

 

Mener iø. at spondylose nok kan udelukkes da hun logrer normalt og ikke reagerer når hun rammer halen ind i ting, så er nede på... "Er det tegn på gigt?"

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, du ved det jo egentlig godt: Dyrlæge.

 

--Det er endnu ikke for sent på året til en gang borreliose. Hunde bliver sjældent syge af det, men det KAN ske. Og så er det tit noget med lammelser eller dårlig bevægelighed i bagkroppen.

 

Og når hun ikke er steriliseret, så kan det være livmoderbetændelse. OGSÅ selv om hun ikke har feber og hun heller ikke har udflod. Det kan vise sig på mange forskellige måder.

Hvordan ser hendes tandkød og slimhinderne i øjnene ud? For hvis det er alvorligt, så ser man nogle gange at slimhinderne er helt lyse.

 

Men lige meget hvad, så er der nok ingen vej uden om dr. dyr. Det ville være forfærdeligt at regne med at det var begyndende gigt, og det så viste sig at være noget, der tager livet af hende hvis det ikke bliver opdaget i tide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind

Tak for dit svar. Som skrevet er der ikke andre tegn på liv.bet. end det at hun ikke vil hoppe op, så hendes slimhinder ser' fine ud, det tjekkede jeg allerede i morges og har tjekket et par gange i løbet af dagen, hun har heller ingen hævelser i bugen. Som skrevet kommer hun til dyrlæge i morgen hvis ikke der er nogen ændring. Må blankt erkende at så længe hunden ellers er glad, spiser normalt, løber rundt, leger, har normal afførring og ikke har ændringer i adfærden så panikker jeg ikke så meget at jeg ryger afsted dag 1. -skulle der så komme noget i nat må vi bare ta' vagt dyrlægen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være mange ting.

 

Min ene hunds eneste symptom var at hun ikke ville/kunne hoppe op i sofaen = Diskusprolaps!

Det var en gravhund.

 

Min anden hunds eneste symptom var at hun ikke ville over springbrædtet= Et ustabilt led i lænden!

Hun var blandingstæve på størrelse med en flatter.

 

Jeg tænker aldrig i de "store" skavanker som HD og spondylose for der er så meget andet...

 

Jeg har kendt hunde med spondylose og der var intet problem med at logre hos dem. Så mon ikke det kommer an på hvor sammenkalkningen sidder?

 

God bedring med hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind
Jeg tænker aldrig i de "store" skavanker som HD og spondylose for der er så meget andet...

 

Jeg har kendt hunde med spondylose og der var intet problem med at logre hos dem. Så mon ikke det kommer an på hvor sammenkalkningen sidder?

 

God bedring med hende!

 

Tak for dit svar. Jeg var ikke klar over at de kunne logre "smertefrit" med spondylose. Er lige kommet hjem fra et arrangement på børnenes skole. Hun virkede noget bedre, men det kan jo være i glædens rus over at vi endnu engang vendte hjem til hende (hun hoppede frivilligt op i sengen også!). Må lige vurdere hende i morgen og så ringe til dyrlægen og evt. få hende fotograferet så der kan komme klarhed over det her, for det uhyggelige er sådan set også at hunde sjældent viser hvor ondt det reelt gør og ud fra dit indlæg kan jeg se det kan være mere end jeg i første omgang antagede.

 

Ihhh altås, hvis de bare lige kunne tale i 30 sekunder og sige hvad der var galt ville det simpelthen være guld værd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Jeg var ikke klar over at de kunne logre "smertefrit" med spondylose. Er lige kommet hjem fra et arrangement på børnenes skole. Hun virkede noget bedre, men det kan jo være i glædens rus over at vi endnu engang vendte hjem til hende (hun hoppede frivilligt op i sengen også!). Må lige vurdere hende i morgen og så ringe til dyrlægen og evt. få hende fotograferet så der kan komme klarhed over det her, for det uhyggelige er sådan set også at hunde sjældent viser hvor ondt det reelt gør og ud fra dit indlæg kan jeg se det kan være mere end jeg i første omgang antagede.

 

Ihhh altås, hvis de bare lige kunne tale i 30 sekunder og sige hvad der var galt ville det simpelthen være guld værd!

 

Har du taget hendes temperatur?

 

Kiropraktor er også en mulighed, så undgår du at skulle have taget en masse røntgenfotos først.

 

Det kan jo være svært at vurdere hvilket område der skal fotograferes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...