Hop til indhold

Den ultimative gård/vagthund?


Lea
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Niels M skrev:

Som skrevet tidligere er savleriet forskellig fra hund til hund. Har haft 5, hvor de 2 har savlet, de andre ikke. Lidt træning er hvalpetræning og lydighed samt lidt hjernegymnastik i form af fx fodersøg. Selvom du ikke umiddelbart har lyst, tror jeg også du vil finde sporarbejde sjovt. Det er ikke krævende.

Jeg vil ikke have en hund der savler. Og 2 ud af 5 er en ret ringe statistik :)

Link til indlæg
Del på andre sites

7 minutter siden, Lea skrev:

Jeg vil ikke have en hund der savler. Og 2 ud af 5 er en ret ringe statistik

Rotten savler generelt ikke, medmindre der er lækkerier i farvandet. Alle hunde savler i et vist omfang. Statistikken kan jeg udvide med 4-5 andre jeg har kendt, men ikke selv ejet der heller ikke savlede uhæmmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

5 minutter siden, Niels M skrev:

Rotten savler generelt ikke, medmindre der er lækkerier i farvandet. Alle hunde savler i et vist omfang. Statistikken kan jeg udvide med 4-5 andre jeg har kendt, men ikke selv ejet der heller ikke savlede uhæmmet.

Ingen af vores hunde har savlet, bortset fra den GD, vi har nu. 

Jeg vil ikke have en hund, der savler. Heller ikke selv om det ikke er uhæmmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

9 minutter siden, Lea skrev:

Ingen af vores hunde har savlet, bortset fra den GD, vi har nu. 

Jeg vil ikke have en hund, der savler. Heller ikke selv om det ikke er uhæmmet.

Jeg tror vi taler forbi hinanden. Jeg mener ikke savl som en Sankt Bernhard kan levere i overdrevne slimklatter, men alm savl.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, Niels M skrev:

Jeg tror vi taler forbi hinanden. Jeg mener ikke savl som en Sankt Bernhard kan levere i overdrevne slimklatter, men alm savl.

Jeg ved ikke, hvad du mener med alm savl. Jeg var ikke klar over, det kunne gradbøjes :-D

Vores GD savler meget. Som sagt er den eneste hund vi har haft, der har gjort det. De andre har ikke savlet - hverken almindeligt eller meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, Lea skrev:

Jeg ved ikke, hvad du mener med alm savl. Jeg var ikke klar over, det kunne gradbøjes :-D

Vores GD savler meget. Som sagt er den eneste hund vi har haft, der har gjort det. De andre har ikke savlet - hverken almindeligt eller meget.

Alm. savl=dryp fra mulen når der er lækkerier i nærheden man gerne vil smage. Uhæmmet savl=konstant hængende slimklatter fra mundvigene fra morgen til aften der sprøjter rundt når hunden ryster på hovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, Niels M skrev:

Alm. savl=dryp fra mulen når der er lækkerier i nærheden man gerne vil smage. Uhæmmet savl=konstant hængende slimklatter fra mundvigene fra morgen til aften der sprøjter rundt når hunden ryster på hovedet.

Aha :)

Jeg vil ikke have nogen af delene.

Link til indlæg
Del på andre sites

9 minutter siden, Lea skrev:

Jeg har allerede hund. Det har jeg altid haft. 

Det har jeg forstået, men en hund der ikke kan finde på at tabe en dråbe savl er nok umulig at opdrive. Ligeledes en hund der ikke kan finde på at tage en strejftur hvis muligheden og lysten er der... Ulvehegn og alarm kunne være en løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, Niels M skrev:

Det har jeg forstået, men en hund der ikke kan finde på at tabe en dråbe savl er nok umulig at opdrive. Ligeledes en hund der ikke kan finde på at tage en strejftur hvis muligheden og lysten er der... Ulvehegn og alarm kunne være en løsning.

Okay :)

Link til indlæg
Del på andre sites

11 timer siden, Lea skrev:

Aha :)

Jeg vil ikke have nogen af delene.

Ej, måske lidt off topic men jeg blir altså nysgerrig - hvad er det med det der savl, der gør det SÅ vigtigt i valg af hunderace? Jeg har virkelig aldrig hørt nogen, der havde så stramt et forhold til hundesavl... :hmm:

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Hofferne skrev:

Ej, måske lidt off topic men jeg blir altså nysgerrig - hvad er det med det der savl, der gør det SÅ vigtigt i valg af hunderace? Jeg har virkelig aldrig hørt nogen, der havde så stramt et forhold til hundesavl... 

Vores GD er gået glip af rigtig meget fysisk kontakt, fordi vi ikke kan komme i nærheden af hende, når vi har “pænt” tøj på. Hun efterlader slimspor overalt. Hun vender automatisk rumpen til, når hun vil kæles, for folk gider ikke røre ved hendes hoved. Gæster der kommer i hjemmet kan ikke hilse på hunden, hvis de skal videre til noget andet.

Det er de ting, der gør, at jeg ikke vil have en savlehund igen. Det er simpelthen synd for hende.

 

Derudover er jeg heller ikke glad for guirlanderne ned af væggene og i bagagerummet, men det går ikke ud over hunden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

12 timer siden, pivpiv skrev:

Hvad er det for nogle hunde i har haft`Det kan måske spore os lidt ind på det.

Men når hunden slet ikke må savle........ altså alle hunde kan få våde mundvige af lækker mad.

 

Jeg vil bare ikke gå ud og købe en race, hvor mange af eksemplarerne savler (som fx rottweiler), når jeg nu ikke vil have en savlehund. Det synes jeg egentlig er logisk nok, så det undrer mig, at jeg skal blive ved med at forsvare dét.

 

Ingen af de hunde, vi har haft, opfylder de tre krav, jeg lister i startoplægget. Så jeg tænker, det er irrelevant? Men det er bl.a. pudel, gadekryds (lab-mix) og golden. Og så havde vi schæfer, da jeg var lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

43 minutter siden, Lea skrev:

Jeg vil bare ikke gå ud og købe en race, hvor mange af eksemplarerne savler (som fx rottweiler), når jeg nu ikke vil have en savlehund. Det synes jeg egentlig er logisk nok, så det undrer mig, at jeg skal blive ved med at forsvare dét.

 

Ingen af de hunde, vi har haft, opfylder de tre krav, jeg lister i startoplægget. Så jeg tænker, det er irrelevant? Men det er bl.a. pudel, gadekryds (lab-mix) og golden. Og så havde vi schæfer, da jeg var lille.

 

14 timer siden, Niels M skrev:

Alm. savl=dryp fra mulen når der er lækkerier i nærheden man gerne vil smage. Uhæmmet savl=konstant hængende slimklatter fra mundvigene fra morgen til aften der sprøjter rundt når hunden ryster på hovedet.

Jeg citerer lige mig selv. Alle hunde kan savle.

Rotten er ikke en der efterlader slim på folk og hvad angår bilen, køb et bur, der bliver evt. dråber savl for det meste indenfor og det er mere sikkert for hunden.

Afslutningsvis vil jeg nok fraråde dig Rottweiler, du vil sikkert finde andre ulemper ved den, bla er den rigtig glad for at bakke ind i folk og børn når den vil være social.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Niels M skrev:

 

Jeg citerer lige mig selv. Alle hunde kan savle.

Rotten er ikke en der efterlader slim på folk og hvad angår bilen, køb et bur, der bliver evt. dråber savl for det meste indenfor og det er mere sikkert for hunden.

Afslutningsvis vil jeg nok fraråde dig Rottweiler, du vil sikkert finde andre ulemper ved den, bla er den rigtig glad for at bakke ind i folk og børn når den vil være social.

Vores GD bakker også, det gør os ikke noget. Ved ikke hvorfor du tænker, det ville være en ulempe for os?

Når jeg læser om rottweileren står der, at nogle eksemplarer savler. Og som jeg har gentaget mange gange efterhånden vil jeg ikke have en hund der savler. Derfor ville det jo være dumt at anskaffe sig en hund af en race, hvor nogle af individerne savler.

Jeg forstår ikke, hvorfor det er så svært at acceptere? 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel ikke så meget et spørgsmål om at acceptere kravet, som at kravet er næsten (helt?) umuligt at imødekomme? Kravet om at hunden også skal være mere eller mindre vedligeholdelsesfri m.h.t. træning er heller ikke let at kombinere med at det skal være en stor og afskrækkende hund.

At begge krav så skal kombineres i den samme hund, gør nok at udvalget er nede på 0.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

17 minutter siden, Lea skrev:

Vores GD bakker også, det gør os ikke noget. Ved ikke hvorfor du tænker, det ville være en ulempe for os?

Når jeg læser om rottweileren står der, at nogle eksemplarer savler. Og som jeg har gentaget mange gange efterhånden vil jeg ikke have en hund der savler. Derfor ville det jo være dumt at anskaffe sig en hund af en race, hvor nogle af individerne savler.

Jeg forstår ikke, hvorfor det er så svært at acceptere? 

Du skrev tidligere at det var et problem at din hund vendte røven til folk. Jeg har skam accepteret dit valg om en ikke på nogen måde savle evne hos hunden, hvilket jeg har svært ved at se skulle være muligt. Men held og lykke med jagten på den i dine øjne perfekte hund. I rest my case.

Link til indlæg
Del på andre sites

20 minutter siden, Niels M skrev:

Du skrev tidligere at det var et problem at din hund vendte røven til folk. Jeg har skam accepteret dit valg om en ikke på nogen måde savle evne hos hunden, hvilket jeg har svært ved at se skulle være muligt. Men held og lykke med jagten på den i dine øjne perfekte hund. I rest my case.

Jeg synes ikke, din tone er i orden. Du virker helt fornærmet over, at jeg ikke vil have en rottweiler.

 

Jeg tror bare, jeg smutter igen. Her er ikke så rart at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arhhh, jeg gider nu da heller ikke have en hund som savler mit kendskab til rottweiler er måske ikke vildt mange individer, men dem jeg kender savler altså mere end jeg gider;) det er nemmere at finde Newfoundland hund som ikke savler :) 

det handler om at se forældredyrene og finde dyr hvor læberne er “stramme, løse hænge læber giver savl, brede munde som rottweiler og boxer giver også ofte savl;). Faktisk savler en del af de store tunge retrievere også;) 

problemet her er nok at skal du helt undgå savl skal du nok over i hyrdehundene, men de vil ikke kunne trives med det du skitserer ;) 

Redigeret af Alfen
Link til indlæg
Del på andre sites

6 minutter siden, Lea skrev:

Jeg synes ikke, din tone er i orden. Du virker helt fornærmet over, at jeg ikke vil have en rottweiler.

 

Jeg tror bare, jeg smutter igen. Her er ikke så rart at være.

Jeg er skam ikke fornærmet over noget, navnligt ikke at du ikke vil have Rottweiler. Der blev spurgt til racen og jeg beskrev mine erfaringer med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, Niels M skrev:

Jeg er skam ikke fornærmet over noget, navnligt ikke at du ikke vil have Rottweiler. Der blev spurgt til racen og jeg beskrev mine erfaringer med den.

Ja, efterfulgt af et sarkastisk “held og lykke med at finde den perfekte hund”. Jeg starter med at skrive, at jeg ikke tror der findes en race, der opfylder vores krav, men at I måske er klogere. Så din kommentar er ikke fair.

Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, Alfen skrev:

Arhhh, jeg gider nu da heller ikke have en hund som savler mit kendskab til rottweiler er måske ikke vildt mange individer, men dem jeg kender savler altså mere end jeg gider;) det er nemmere at finde Newfoundland hund som ikke savler :) 

det handler om at se forældredyrene og finde dyr hvor læberne er “stramme, løse hænge læber giver savl, brede munde som rottweiler og boxer giver også ofte savl;). Faktisk savler en del af de store tunge retrievere også;) 

problemet her er nok at skal du helt undgå savl skal du nok over i hyrdehundene, men de vil ikke kunne trives med det du skitserer ;) 

Ja, det er også min konklusion. Vi ender nok med at nøjes med DSG’en, når GD’en skal herfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, Lea skrev:

Ja, efterfulgt af et sarkastisk “held og lykke med at finde den perfekte hund”. Jeg starter med at skrive, at jeg ikke tror der findes en race, der opfylder vores krav, men at I måske er klogere. Så din kommentar er ikke fair.

Jeg beklager, hvis du føler dig stødt, men tonen synes jeg nu selv du lagde an til med din "svært ved at acceptere" bemærkning.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...