Hop til indhold

Gode råd søges :-)


Maaay
 Share

Recommended Posts

Hej :-) 

Jeg har længe gerne ville anskaffe mig en hund (finde min nye bedste ven), men jeg søger dog nogle gode råd, da jeg selv er lidt i tvivl. 

Jeg har øjnene på racen Chihuahua, men ved ikke om jeg skal vælge en tæve eller en hanhund? 

Jeg studerer og arbejder ved siden af, sagen er, at jeg rejser i uge 29 (en uge), og overvejer om jeg burde anskaffe mig den, når jeg er hjemme igen, da jeg så har to uger inden semesteret starter igen, hvor jeg vil have masser af tid til den lille nye. Efter de to uger starter jeg dog i praktik hvor tiderne er 7.30-16 man-ons de næste 4 måneder frem, og ellers har jeg et valgfag om fredagen (dog kun 6 fredage i løbet af de 4 måneder) i et par timer, mit dilemma er så: er det smartest at anskaffe den, hvor jeg har ferie, men stadig skal være væk de timer de 3 dage? Eller skal jeg vente til efter min praktik (er i tvivl, men skal jo arbejde et par timer uanset, også efter min praktik er overstået). 

Håber nogle kan hjælpe og komme med nogle gode råd 🙋🏽‍♀️☺️

Link til indlæg
Del på andre sites

Om du skal vælge en hanhund eller en tæve kan kun du selv afgøre. Der fordele og ulemper ved begge, og det er forskelligt hvad man synes bedst om.

Men måske du i første omgang skal overveje om det overhovedet er det rigtige tidspunkt lige nu, for at anskaffe sig en hund?

Jeg vil ikke sige, at det ikke kan lade sig gøre, men du skal tænke på, at det er et lille levende væsen, der skal sidde i mange timer og kun vente på at du kommer hjem fra hhv. studie eller arbejde. Så vil den gerne opleve noget - ud og gå ture, den vil lege og nusses. Har du tid og overskud til det? Selv om du vælger en lille hund, som en Chi er, så er der stadig en rigtig hund indeni den lille krop, og den hund skal stimuleres. Den er ikke bare til sofahygge og sove i arm.

Det fremgår ikke hvor gammel du er, eller hvordan dit liv ellers er udenfor studie og arbejde. Men mit råd til dig er, at du måske skal bruge din ferie til at læse nogle bøger om hvordan det er at have hund, læse om racen osv. og så derefter beslutte om du kan give en hund dét den har brug for. Du kan også kontakte nogle opdrættere, de er altdi villige til at give råd og vejledning. Det er jo en "bordet fanger"-situation - når du har anskaffet den så har du den i mange år frem. Husk at en hund blir kun ens bedste ven, hvis man sørger for at være dens bedste ven. :snusendehund:

Men hvis du så vælger at anskaffe den, skal du selvfølgelig vælge et tidspunkt, hvor du har fri, sådan at du har mulighed for at være hjemme i starten, hvor den skal lære at være alene hjemme osv. Og husk så, at du skal vælge det rigtige sted at købe hvalp. Søg efter nogle DKK opdrættere, og undlad for alt i verden at falde for en sød, billig hvap i DBA eller andre sådanne steder. Chi'er nogle af de hunde som hvalpefabrikkerne sprøjter ud, og du risikerer at få en rigtig dårlig oplevelse.

Jeg håber, at du kan bruge noget af det her i dine overvejelser :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

vi har Chihuahua han, og den kan i hvert fald anbefales som kontorhund, da den er meget rolig og elsker den opmærksomhed den får fra de andre på kontoret og vores frokost gå tur passer godt til den længde af ture den godt kan lide, og så skal jeg heller ikke have dårlig samvittighed over at den er alene hjemme :-)

Pi Nohr 
Konsulent hos Pengelån

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Jeg har en cairn terrier han, og den kan i hvert fald anbefales som kontorhund. Den kræver dog lidt opmærksomhed men er altid glad og logrende - men kan også være rolig. 

VI er glade for den energi den tilføjer vores hver dag og vi har heldighvis flere der gerne hjællper med gå-ture i løbet af dagen :)

- Jonas / odds ekspert
 

Link til indlæg
Del på andre sites

Vigtigst af alt, hvis du skal have en hund som du skal have med dig er at du opdrager den til ikke at være forstyrrende for andre omkring dig :) Jeg vil selv have hund men anerkender det er et dårlit tidspunkt. hvilket det også lyder til at være for dig. Det er synd for hunden at efterlade den alene hjemme i flere timer hver dag.. Det er et væsen, ikke en computer du kan tænde og slukke for. Ellers skal du have an "passeordning " kan findes på www.hentpriser.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

17 timer siden, karolinerne skrev:

Vigtigst af alt, hvis du skal have en hund som du skal have med dig er at du opdrager den til ikke at være forstyrrende for andre omkring dig :) Jeg vil selv have hund men anerkender det er et dårlit tidspunkt. hvilket det også lyder til at være for dig. Det er synd for hunden at efterlade den alene hjemme i flere timer hver dag.. Det er et væsen, ikke en computer du kan tænde og slukke for. Ellers skal du have an "passeordning " kan findes på www.hentpriser.dk

det må du lige forklare.

Ikke den del med at du reklamerer for en eller anden finurlig hjemmeside du står for.
Men det med at opdrage hunden til ikke at være forstyrrende for andre omkring sig - ja ja hunden skal ikke gø og genere en hel boligblok, men det virker bare sært skrevet og jo en hund kan sagtens være alene hjemme i flere timer dagligt. Mange der har hund har faktisk job og der er hunden alene hjemme. Husk at en hund sover mange timer i døgnet.
Men når det er sagt så skal man selvfølgelig huske at arbejde og træne sin hund , helt klart.

Nå ja og de der passeordninger, brug en pension, nogle der har styr på forsikringen og uddannelser/kurser iorden i stedet for at overlade den til en privat fremmede og du senere er nød til at lave et opslag om "hund stjålet", dem ser man desværre mange af.

Link til indlæg
Del på andre sites

19 timer siden, karolinerne skrev:

Vigtigst af alt, hvis du skal have en hund som du skal have med dig er at du opdrager den til ikke at være forstyrrende for andre omkring dig :) Jeg vil selv have hund men anerkender det er et dårlit tidspunkt. hvilket det også lyder til at være for dig. Det er synd for hunden at efterlade den alene hjemme i flere timer hver dag.. Det er et væsen, ikke en computer du kan tænde og slukke for. Ellers skal du have an "passeordning " kan findes på www.hentpriser.dk

Nu er det jo sådan, at man faktisk bør opdrage sin hund uanset om den skal med på arbejde eller skal blive alene hjemme!

Der er altså rigtig mange hunde der er alene hjemme hver dag, mens familien er på arbejde, skole osv. inkl. min egen - og jeg mener absolut ikke at han er forsømt eller at det er synd for ham. Til gengæld ville jeg ALDRIG overlade ham til en tilfældig hundepasser fundet på en hjemmeside!

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
20 minutter siden, Hofferne skrev:

Ha-ha, du må ha' nyt navn - skjultreklamespotter.dk til reklamespotter.dk - de er ikke særlig godt skjult!

Utroligt at de blir ved... :roll:

De er SÅ dårligt skjult, det er latterligt.

Der må være et eller andet firma der har opdaget siden og beder sine brugere smide reklame herinde ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...