Hop til indhold

Aggression på 1.5 år gammel hund


Mayer
 Share

Recommended Posts

Min hunhund Karla, der er en blanding af Sct Bernhard og Irsk Ulvehund. Er 2 gange blevet overfaldet af den samme hund i hundeskoven og efter det er hun blevet aggressiv overfor hunde hun ikke kender. Kan det være pga det hun er blevet aggressiv. Hun er ligeledes blevet mere vagtsom når hun er i haven. Gør og hopper op af indhegningen når der går nogle forbi. 

Ved ikke hvad jeg kan/skal gøre - gode råd efterlyses, da jeg helst ikke vil aflive hende. Karla er ikke steriliseret 

Redigeret af Mayer
Link til indlæg
Del på andre sites

Det eskalerede hurtigt, som de siger ude på internettet O.o Aflivning burde vel ikke være første tanke!

Var det min hund ville jeg først og fremmest holde op med at gå i hundeskov. Det er langt fra alle hunde, der har glæde af det.

Nu skriver du ikke hvor gammel Karla er (- UPS, ser lige at det står i overskiften :D Det gør det kun bedre. Når hun er så ung, vil hun hurtigere komme sig over traumet -) men nogle hunde mister lysten til at gøre nye hundebekendtskaber når de bliver voksne - dvs. for en stor hund omkring 3 år. Især når de er intakte - dvs. ikke steriliseret eller kastreret. De knytter sig til deres ejer, og til de hundevenner, de har lært at kende medens de var hvalp/unghund.

Hvis man så oven i købet har haft et par dårlige oplevelser med en eller flere andre hunde, så kommer man nok hurtigt til den konklusion, at det bør man undgå en anden gang. Så selvfølgelig har oplevelserne i hundeskoven noget at gøre med hendes aggressioner.

Her er en rigtig god video om hvordan man træner en hund, der er aggressiv overfor andre hunde:

Jeg kan også anbefale bogen "Click to Calm: Healing the Aggressive Dog" af Emma Parsons.

Jeg har selv haft en Grand Danois, der var aggressiv overfor andre hunde, og det er bogstaveligt talt et stort arbejde at træne det væk, men det kan lade sig gøre. Det er vigtigt at I ikke lader hende møde fremmede hunde, så længe træningen står på. Det handler om at (gen)opbygge et tillidsforhold til jer, og få hende til at tro på, at I kan beskytte hende.

Det vigtigste er at I forstår, at jeres hund har brug for fred. Hun skal ikke udsættes for situationer, hun ikke kan håndtere. Det betyder måske at I bliver nødt til at ændre lidt på jeres hverdag, men det kan man vel godt gøre for sådan en stor, dejlig hund. Må vi godt se et billede af hende?

Redigeret af Umulia
  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Umulia 

Tak for svar 😊

Jeg har prøvet at afskærme hende, men hun smutter forbi mig og fortsætte hendes forehavende. 

Jeg vil sætte mig godt til rette og se filmen du har vedhæftet. Jeg er selv healer og vil læse om healig af hunde som du nævner. 

Her er et billede af Karla 

15338406854791727272183.jpg

Redigeret af Mayer
  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun sød!

Nej, afskærmning dur ikke til så stor en hund. Man må være kreativ, lige som de delfintrænere, der opfandt klikkertræning. Man kan ikke sætte halsbånd og snor på en delfin - derfor måtte de finde ud af at motivere dyrene til at samarbejde, og det nyder vi andre godt af i dag :)

Jeg fik selv rigtig gode resultater af at bruge klikkertræning på min GD. Helt normal blev hun aldrig, men hun kom også fra et dårligt hjem, og havde været udsat for meget mere skidt end din hund.

PS: Bogen, jeg anbefaler, handler ikke om healing.

Redigeret af Umulia
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

Vi fik Karla da hun var knap 6 mdr gammel. Hun var meget bange og sky over for fremmede og havde ikke fået nogen som helst form for træning/opdragelse, hvilket vi så efterfølgende har kæmpet meget med. Jeg har gået til hundetræning med hende, men synes ikke jeg fik meget ud af det, så det vi har opnået med hende har vi selv klaret og jeg synes selv vi er kommet langt.

De havde både moren og faren. Vi fik lov til at hilse på faren og de andre hvalpe, men ikke moren, da hun kunne aggresiv overfor fremmede. Da vi hentede Karla havde hun været ved en anden familie først i 24 timer inden de afleverede hende tilbage igen, så i mine øjne har hun oplevet meget svigt fra mennesker i sit, ind til videre, korte liv. Jeg vil gøre alt hvad der er mig muligt for at hun skal blive tryg ved andre hunde og få et godt hundeliv. Aflivning er den allersidste udvej.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ser hun dejlig ud :x

Jeg har også en stor hund, der ikke nødvendigvis elsker andre hunde. Han er dog ikke aggressiv, men viser meget tydeligt at han ikke gider dem, og byder nogen op til en rask lille slåskamp takker han ikke nej.
Jeg har konsekvent, hver gang vi spotter en hund, trukket lidt til siden og kaldt ham på plads, og bedt ham sætte sig indtil hunden er passeret/forsvundet. På den måde føler jeg, at jeg har bedre styr på situationen. Nu er han 9 år, og det er så indgroet i ham, at ser vi en hund så kigger han op på mig "er det nu jeg skal komme og sætte mig?" Samtidig får man signaleret til de andre hundeejere, at deres hund skal IKKE hilse! (Det er dog ikke alle der fatter det :stupid: "Min hund gør ikke noget"-folket er udenfor terapeutisk rækkevidde...)
I øvrigt undgår jeg konsekvent hundeskovene. Min hund har nogle få rigtig gode hundevenner som han hygger med, og ellers så aktiverer jeg ham med træning.

Jeg ved ikke om du kan bruge det her til noget, men jeg håber at du får løst problemet!

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

12 timer siden, Hofferne skrev:

Hvor ser hun dejlig ud 

Jeg har også en stor hund, der ikke nødvendigvis elsker andre hunde. Han er dog ikke aggressiv, men viser meget tydeligt at han ikke gider dem, og byder nogen op til en rask lille slåskamp takker han ikke nej.
Jeg har konsekvent, hver gang vi spotter en hund, trukket lidt til siden og kaldt ham på plads, og bedt ham sætte sig indtil hunden er passeret/forsvundet. På den måde føler jeg, at jeg har bedre styr på situationen. Nu er han 9 år, og det er så indgroet i ham, at ser vi en hund så kigger han op på mig "er det nu jeg skal komme og sætte mig?" Samtidig får man signaleret til de andre hundeejere, at deres hund skal IKKE hilse! (Det er dog ikke alle der fatter det  "Min hund gør ikke noget"-folket er udenfor terapeutisk rækkevidde...)
I øvrigt undgår jeg konsekvent hundeskovene. Min hund har nogle få rigtig gode hundevenner som han hygger med, og ellers så aktiverer jeg ham med træning.

Jeg ved ikke om du kan bruge det her til noget, men jeg håber at du får løst problemet!

Det kan være meget intimiderende for en angst hund at blive bedt om at sidde stille mens det den er bange for passerer, så hav lige det i baghovedet. Det er lidt noget andet med hunde der evt overreagerer lidt af andre årsager. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, PinPoynter skrev:

Det kan være meget intimiderende for en angst hund at blive bedt om at sidde stille mens det den er bange for passerer, så hav lige det i baghovedet. Det er lidt noget andet med hunde der evt overreagerer lidt af andre årsager. 

Helt enig! Men min hund er ikke angst, han gider bare ikke alle de der “vimsende” energiske hunde (som ikke forstår når han siger skrid). En håndfuld guffer fjernede fokus fra det andet, nu er gufferne fjernet men rutinen er den samme.

Men nogle gange er det utroligt hvad det betyder at fjerne fokus fra det der gir forstyrrelserne. I det her tilfælde er det de andre hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, Hofferne skrev:

Helt enig! Men min hund er ikke angst, han gider bare ikke alle de der “vimsende” energiske hunde (som ikke forstår når han siger skrid). En håndfuld guffer fjernede fokus fra det andet, nu er gufferne fjernet men rutinen er den samme.

Men nogle gange er det utroligt hvad det betyder at fjerne fokus fra det der gir forstyrrelserne. I det her tilfælde er det de andre hunde...

min kommentar var ment til hende der spørger om råd, netop pga forskellen på jeres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...