Hop til indhold

De 10 bedste hunderacer, hvis du bor i lejlighed


MUY
 Share

Recommended Posts

Vi har for nyligt skrevet en artikel om de 10 bedste hunderacer, hvis man bor i lejlighed. Det er nemlig ikke alle hunderacer, som kan fungere lige godt i mindre omgivelser, derfor har vi udarbejdet denne liste. Hvad synes du? Har vi ramt plet, eller er der andre hunderacer, som måske er bedre egnet til at bo i lejlighed?

Læs mere om hvilke 10 hunderacer der er tale om

Vi ser frem til at fortsætte dialogen med jer! 😊

Psst.. Vil du også holde dig opdateret med gode råd, og nyheder omkring hunde? Så kan vi opfordre dig til at blive gratis medlem af vores nye Facebook-gruppe.

Go' dag til jer alle! 🐶

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle sammen små racer. Det er simpelthen ikke til at tage seriøst. 

Man kan have - så godt som - alle racer i lejligheden. Man skal gå efter, hvilken hund man vil have: sind, pels, motion etc, og IKKE udfra, hvad der er egnet. 

Jeg har haft en labrador i følgende lejligheder: 69 m2, 67 m2 og 34 m2. Hun trivedes. Vi gik 3 ture om dagen i store grønne områder. Hun manglede ikke noget. Ja, jeg skulle bære hende op og ned af trapper i de første mange måneder. Den første lejlighed var på 3. sal, nr. 2 var på 1. sal og den sidste var i stueplan med have til. 

Der var en, der havde en sankt bernhardshund i samme lejlighedskompleks, som de to første lejligheder. Hun havde så heldigvis elevator op til 4. sal. 

Men det jeg vil frem til er, at man ikke skal vælge race udfra størrelse.... 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

34 minutter siden, JeanetteH skrev:

Alle sammen små racer. Det er simpelthen ikke til at tage seriøst. 

Man kan have - så godt som - alle racer i lejligheden. Man skal gå efter, hvilken hund man vil have: sind, pels, motion etc, og IKKE udfra, hvad der er egnet. 

Jeg har haft en labrador i følgende lejligheder: 69 m2, 67 m2 og 34 m2. Hun trivedes. Vi gik 3 ture om dagen i store grønne områder. Hun manglede ikke noget. Ja, jeg skulle bære hende op og ned af trapper i de første mange måneder. Den første lejlighed var på 3. sal, nr. 2 var på 1. sal og den sidste var i stueplan med have til. 

Der var en, der havde en sankt bernhardshund i samme lejlighedskompleks, som de to første lejligheder. Hun havde så heldigvis elevator op til 4. sal. 

Men det jeg vil frem til er, at man ikke skal vælge race udfra størrelse.... 

Hej Jeanette,

Kan større hunde være i en lejlighed? Ja, sagtens. Trives de? Oftest er svaret desværre nej. Det er naturligvis klart, at der kan forekomme visse undtagelser, alt efter hundeejerens dagligdag, og hundens personlige aktiveringsbehov m.m. Som du selv nævnte, så er det vigtigt, især hvis det drejer sig om en hund i vækst-fasen, at den ikke selv går op ad trapperne, da dens knogler kan tage varig skade, så thumbs-up for at have båret den op, hver eneste gang! 👍 Jeg tror dog, at der er mange, som ikke vil have den mulighed, at bære sin 20-35 kg. tunge hund op ad trapperne flere gange om dagen.

Større hunde, har typisk et større behov for aktivering, og fyre noget krudt af - det kan være svært i en lejlighed. Umuligt? Nej, hvis man har tiden til at lufte den flere gange dagligt, og bære den op og ned ad trapperne, så kan det sagtens lade sig gøre. Hos de fleste, tror jeg dog ikke at dette er en mulighed.

Tak for din feedback! 😊

Link til indlæg
Del på andre sites

På 21/9/2018 den 13:36 , MUY skrev:

Hej Jeanette,

Kan større hunde være i en lejlighed? Ja, sagtens. Trives de? Oftest er svaret desværre nej. Det er naturligvis klart, at der kan forekomme visse undtagelser, alt efter hundeejerens dagligdag, og hundens personlige aktiveringsbehov m.m. Som du selv nævnte, så er det vigtigt, især hvis det drejer sig om en hund i vækst-fasen, at den ikke selv går op ad trapperne, da dens knogler kan tage varig skade, så thumbs-up for at have båret den op, hver eneste gang! 👍 Jeg tror dog, at der er mange, som ikke vil have den mulighed, at bære sin 20-35 kg. tunge hund op ad trapperne flere gange om dagen.

Større hunde, har typisk et større behov for aktivering, og fyre noget krudt af - det kan være svært i en lejlighed. Umuligt? Nej, hvis man har tiden til at lufte den flere gange dagligt, og bære den op og ned ad trapperne, så kan det sagtens lade sig gøre. Hos de fleste, tror jeg dog ikke at dette er en mulighed.

Tak for din feedback! 😊

Jeg er 100% enig med Jeanette!

Hvis en hund, stor eller lille, ikke trives i en lejlighed, så gør den det nok heller ikke i et hus med have! For at en hund skal trives, skal dens basale behov (ud over mad) dækkes. Og de fleste former for aktivitet foregår udenfor hjemmet, det er ikke mange hunde der trives, hvis de lever hele livet i en have.
Det er ikke meningen at en hund skal fyre noget krudt af indendøre - den skal ud, uanset om den er lille eller stor. I øvrigt tænker jeg, at har man ikke tid til at lufte sin hund flere gange dagligt, så bør man nok slet ikke have hund.

Min påstand er, at mange lejlighedshunde kommer mere ud end mange af dem der har hus og have - ganske enkelt fordi man er tvunget til at gå ud med hunden når man bor i en lejlighed.

Der er intet i de du skriver her, der viser at små hunde er bedre til at bo i lejlighed end store hunde.... :vedikke:

  • Like 5
Link til indlæg
Del på andre sites

På 21/9/2018 den 13:36 , MUY skrev:

Hej Jeanette,

Kan større hunde være i en lejlighed? Ja, sagtens. Trives de? Oftest er svaret desværre nej. Det er naturligvis klart, at der kan forekomme visse undtagelser, alt efter hundeejerens dagligdag, og hundens personlige aktiveringsbehov m.m. Som du selv nævnte, så er det vigtigt, især hvis det drejer sig om en hund i vækst-fasen, at den ikke selv går op ad trapperne, da dens knogler kan tage varig skade, så thumbs-up for at have båret den op, hver eneste gang! 👍 Jeg tror dog, at der er mange, som ikke vil have den mulighed, at bære sin 20-35 kg. tunge hund op ad trapperne flere gange om dagen.

Større hunde, har typisk et større behov for aktivering, og fyre noget krudt af - det kan være svært i en lejlighed. Umuligt? Nej, hvis man har tiden til at lufte den flere gange dagligt, og bære den op og ned ad trapperne, så kan det sagtens lade sig gøre. Hos de fleste, tror jeg dog ikke at dette er en mulighed.

Tak for din feedback! 😊

Det mener du ikke seriøst? Min nuværende hvalp, som har ekstremt meget krudt ville da også sagtens kunne trives i lejlighed. Det er jo et spørgsmål om at vi bruger noget ekstra tid udendørs eller laver hjerneaktiviteter i lejligheden. Min tidligere hund blev luftet 3 gange om dagen (oftere, da hun var hvalp). Trivsel har intet at gøre med boligform (jo hvis man har en newfoundlænder eller lignende, er en lejlighed ikke optimal), det er hvad du laver med denne her hund ellers. Træning, mad, gåture, møde andre hunde og mennesker, se andet end havens fire hjørner. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På 21/9/2018 den 13:36 , MUY skrev:

Hej Jeanette,

Kan større hunde være i en lejlighed? Ja, sagtens. Trives de? Oftest er svaret desværre nej. Det er naturligvis klart, at der kan forekomme visse undtagelser, alt efter hundeejerens dagligdag, og hundens personlige aktiveringsbehov m.m. Som du selv nævnte, så er det vigtigt, især hvis det drejer sig om en hund i vækst-fasen, at den ikke selv går op ad trapperne, da dens knogler kan tage varig skade, så thumbs-up for at have båret den op, hver eneste gang! 👍 Jeg tror dog, at der er mange, som ikke vil have den mulighed, at bære sin 20-35 kg. tunge hund op ad trapperne flere gange om dagen.

Større hunde, har typisk et større behov for aktivering, og fyre noget krudt af - det kan være svært i en lejlighed. Umuligt? Nej, hvis man har tiden til at lufte den flere gange dagligt, og bære den op og ned ad trapperne, så kan det sagtens lade sig gøre. Hos de fleste, tror jeg dog ikke at dette er en mulighed.

Tak for din feedback! 😊

den der med store hunde og mere aktivitet det er da noget fis.
Sammenlign newfoundlænderen som er kæmpe med en lille fiks jack russel, begge skal ud og bruges og gå ture og have lov at bruge hovedet, men det er ikke størrelsen der har noget at sige.

Husk at lejligheder også kan være i stue ettage ;-)

Jeg kender mange med hunde i lejligheder og det er lige før jeg vil påstå at de luftes bedre og længere end hunde hvor ejer har en stor have og bare går en aftentur dagligt for resten af tiden kan hunden være i haven.
Det virker enormt uprofessionelt og useriøst de påstande du kommer med

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

Ved nærmere eftertanke så synes jeg faktisk, at flere af de racer du nævner, som værende gode til at bo i lejlighed slet ikke er det. :hmm:F.eks. pomeranian og chi er racer, der er kendt for at gø af alting og ingenting, hvilket ikke er så smart når man bor i lejlighed...

Så, nej I har ikke ramt plet - jeg synes I skal re-tænke jeres artikel!

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Ehh jeg syntes I ASAP skal få redigeret jeres side. Den virker ikke optimal i mine øjne. Jeg kan ikke lade være med at spekulere over hvor meget kendskab I har til de forskellige racer generelt??  Nu har jeg søgt lidt på jeres hunde racer - og kan se at "min" race beagle er helt galt afmarcheret -  - det samme gælder Basset hound - det er jo bare en beagle i lidt større krop. Jeg har tidligere ejet en dalmatiner - heller ikke den race beskrivelse passer. Cocker spaniels findes slet ikke under jeres racer??

Sådan en side kan jeg bare ikke tage seriøst - hmm:hmm:

Redigeret af Beaglepack
  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle jeres svar! 😊De er taget til eftertanke.

Jeg synes at artiklen bliver taget lidt ud af kontekst, selvfølgelig er der mange flere overvejelser, andet end størrelse, som man skal gøre sig, inden hundekøb, artiklen var tænkt som at være vejledende. Men jeg synes dog stadig ikke at hunde som Labrador retriever, eller en Newfoundlænger passer til en lejlighed, men igen, hvis man er én af de få, som er hjemme det meste af dagen, og er aktiv nok til at gå lange ture med den, så ja, så er det muligt.

5 timer siden, Beaglepack skrev:

Ehh jeg syntes I ASAP skal få redigeret jeres side. Den virker ikke optimal i mine øjne. Jeg kan ikke lade være med at spekulere over hvor meget kendskab I har til de forskellige racer generelt??  Nu har jeg søgt lidt på jeres hunde racer - og kan se at "min" race beagle er helt galt afmarcheret -  - det samme gælder Basset hound - det er jo bare en beagle i lidt større krop. Jeg har tidligere ejet en dalmatiner - heller ikke den race beskrivelse passer. Cocker spaniels findes slet ikke under jeres racer??

Sådan en side kan jeg bare ikke tage seriøst - hmm:hmm:

Tak for dit svar Beaglepack. Der er uden tvivl plads til forbedringer, vores hjemmeside har kun været live i omkring to måneder, men vi arbejder konstant på at forbedre siden, og dets indhold. Vi har lige foretaget ændringer på de individuelle race-sider, med mere detaljeret karaktertræk, og oplysninger.

Redigeret af MUY
Link til indlæg
Del på andre sites

13 timer siden, Beaglepack skrev:

Ehh jeg syntes I ASAP skal få redigeret jeres side. Den virker ikke optimal i mine øjne. Jeg kan ikke lade være med at spekulere over hvor meget kendskab I har til de forskellige racer generelt??  Nu har jeg søgt lidt på jeres hunde racer - og kan se at "min" race beagle er helt galt afmarcheret -  - det samme gælder Basset hound - det er jo bare en beagle i lidt større krop. Jeg har tidligere ejet en dalmatiner - heller ikke den race beskrivelse passer. Cocker spaniels findes slet ikke under jeres racer??

Sådan en side kan jeg bare ikke tage seriøst - hmm:hmm:

 

Jo, den står under "engelsk cocker spaniel" - af ukendte årsager.  Det samme gør FT. 

Til trådstarter.  Raceprofiler er riiiimeligt nemme at finde, måske skulle man have lavet lidt forarbejde inden man lavede siden live?  Internetbrugere nu om dage ikke megen tålmodighed.  Når de første 4 racelinks jeg kigger på er tomme, så er oddsene for at jeg forlader siden og aldrig kommer igen pænt store.  Jeg går ligeledes ud fra at jeres race test, trækker data fra raceprofilerne?  Så den kan nødvendigvis ikke finde en eneste race til mig da så mange af profilerne er tomme...

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Amocca skrev:

Jo, den står under "engelsk cocker spaniel" - af ukendte årsager.  Det samme gør FT. 

Til trådstarter.  Raceprofiler er riiiimeligt nemme at finde, måske skulle man have lavet lidt forarbejde inden man lavede siden live?  Internetbrugere nu om dage ikke megen tålmodighed.  Når de første 4 racelinks jeg kigger på er tomme, så er oddsene for at jeg forlader siden og aldrig kommer igen pænt store.  Jeg går ligeledes ud fra at jeres race test, trækker data fra raceprofilerne?  Så den kan nødvendigvis ikke finde en eneste race til mig da så mange af profilerne er tomme...

Tak for dit svar Amocca! 😊

Vores test burde meget gerne vise dig relevante hunderacer, da det trækkes ud fra racernes karaktertræk, som de fleste har, og ikke dens beskrivelse. Vi arbejder dog også på at skrive gode beskrivelser, til de mere end 300 hunderacer der findes.

Link til indlæg
Del på andre sites

20 minutter siden, MUY skrev:

Tak for dit svar Amocca! 😊

Vores test burde meget gerne vise dig relevante hunderacer, da det trækkes ud fra racernes karaktertræk, som de fleste har, og ikke dens beskrivelse. Vi arbejder dog også på at skrive gode beskrivelser, til de mere end 300 hunderacer der findes.

fik ikke en eneste race tilbage...  den stod bare og kørte og forsvandt så...

Link til indlæg
Del på andre sites

7 minutter siden, Amocca skrev:

fik ikke en eneste race tilbage...  den stod bare og kørte og forsvandt så...

Interessant.. 🤔Det burde den kun gøre, hvis man vælger modsigende svar, så viser den naturligvis ikke racer som ikke lever op til de kriterier man har angivet. Men hvilken hund havde du håbet på at få vist?

Det er taget til eftertanke. Vi går snart i gang med en stor markedsføringskampagne, så burde det forhåbentlig ændre sig 😊

Redigeret af MUY
Link til indlæg
Del på andre sites

2 minutter siden, Amocca skrev:

Jeg havde valgt en aktiv hund, allergivenlig ligemeget, ingen lyst til pelspleje, der skulle bruges primært til jagt. Ingen af disse er modstridende.  Men selv hvis de var, så burde testen fortælle mig, at mine ønsker var modstridende.  Det gjorde dn ikke, den smed mig bare tilbage til første spørgsmål

Det lyder mærkeligt, den burde ikke sende dig tilbage til første spørgsmål (kun hvis du klikker på de små prikker), men vi vil kigge nærmere på det. Fik du besvaret alle spørgsmålene, og set den sidste fase, hvor der står "Sådan!", og hvor man kan dele sit resultat, eller blev den aldrig fuldendt? Tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, MUY skrev:

Det lyder mærkeligt, den burde ikke sende dig tilbage til første spørgsmål (kun hvis du klikker på de små prikker), men vi vil kigge nærmere på det. Fik du besvaret alle spørgsmålene, og set den sidste fase, hvor der står "Sådan!", og hvor man kan dele sit resultat, eller blev den aldrig fuldendt? Tak.

så langt kom den aldrig - jeg nåede til sidste spørgsmål og den sagde "vent et øjeblik" og så kom den aldrig videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

4 timer siden, Amocca skrev:

 

Jo, den står under "engelsk cocker spaniel" - af ukendte årsager.  Det samme gør FT. 

Til trådstarter.  Raceprofiler er riiiimeligt nemme at finde, måske skulle man have lavet lidt forarbejde inden man lavede siden live?  Internetbrugere nu om dage ikke megen tålmodighed.  Når de første 4 racelinks jeg kigger på er tomme, så er oddsene for at jeg forlader siden og aldrig kommer igen pænt store.  Jeg går ligeledes ud fra at jeres race test, trækker data fra raceprofilerne?  Så den kan nødvendigvis ikke finde en eneste race til mig da så mange af profilerne er tomme...

"Engelsk Cocker spaniel" og "Engelsk Cocker spaniel - FT" er racernes rigtige navne iflg. FCI/DKK.

En FT'er kan i dag stambogsføres i DKK og får racebetegnelsen Engelsk Cocker spaniel - FT (jeg er faktisk lidt usikker på om FT bliver påført efter den seneste sammenføring).

Link til indlæg
Del på andre sites

5 minutter siden, Inkognito skrev:

"Engelsk Cocker spaniel" og "Engelsk Cocker spaniel - FT" er racernes rigtige navne iflg. FCI/DKK.

En FT'er kan i dag stambogsføres i DKK og får racebetegnelsen Engelsk Cocker spaniel - FT (jeg er faktisk lidt usikker på om FT bliver påført efter den seneste sammenføring).

Begge mine er stambogsført som "Cocker Spaniel" - ingen "Engelsk" foran - og heller ikke noget FT nogen steder.  De er blot cocker spaniels....   De er dog DJR stambogsført, ikke DKK...

 

Nu bliver jeg sgu i tvivl LOL - må lige finde en stambog... jo de er cocker spaniels42505237_319486678605485_5537358612969553920_n.thumb.jpg.3c161e0bea3b4f1cd825058389ac09a3.jpg

Redigeret af Amocca
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nu, Amocca skrev:

Begge mine er stambogsført som "Cocker Spaniel" - ingen "Engelsk" foran - og heller ikke noget FT nogen steder.  De er blot cocker spaniels....  

Har de DKK-stambog?

FT'erne har ikke kunnet stambogsføres i DKK uden at komme i X-registeret før den 1/8-18 (medmindre de var taget hjem fra Sverige og havde svensk kennelklub-papirer). Nu kan de stambogsføres på lige fod som standardudgaverne af racerne i DKK, men de får FCI-racenavnet.

Hvad andre stambogsførende organisationer har kaldt racen, ved jeg desværre ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

4 minutter siden, Inkognito skrev:

Har de DKK-stambog?

FT'erne har ikke kunnet stambogsføres i DKK uden at komme i X-registeret før den 1/8-18 (medmindre de var taget hjem fra Sverige og havde svensk kennelklub-papirer). Nu kan de stambogsføres på lige fod som standardudgaverne af racerne i DKK, men de får FCI-racenavnet.

Hvad andre stambogsførende organisationer har kaldt racen, ved jeg desværre ikke.

Nej de er stambogsført hos Dansk Jagt Register begge to. Har ingen ide om hvad de ville blive kaldt, hvis jeg overførte dem til DKK.  Kan dog se at min venindes FT Springer hedder en Engelsk Springer Spaniel på hans DJR tavle...

Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, Amocca skrev:

Nej de er stambogsført hos Dansk Jagt Register begge to. Har ingen ide om hvad de ville blive kaldt, hvis jeg overførte dem til DKK.  Kan dog se at min venindes FT Springer hedder en Engelsk Springer Spaniel på hans DJR tavle...

Iflg. FT Klubben så får de DKK's racebetegnelse fremover, hvis de bliver stambogsført i DKK (de kan stadig stambogsføres i DJR også bare for at gøre forvirringen komplet). Hvordan en evt. overflytningshund vil blive betegnet eller hvad de vil blive kaldt fremover i DJR, ved jeg dog ikke. Den nye aftale ml. FT Klubben og DKK er gældende fra den 1/8-18.

Men uanset hvad så er Engelsk Cocker spaniel den racebetegnelse FCI bruger, selvom den bliver kaldt Cocker spaniel i daglig tale, så der har muy.dk ret (man lader til at kunne vælge mellem et utal af stambogsførende organisationer på siden - deriblandt FCI-klubber fra diverse lande og jeg gætter på racebetegnelseslisterne er kopieret/kommer fra DKK).

Link til indlæg
Del på andre sites

16 timer siden, MUY skrev:

Mange tak for alle jeres svar! 😊De er taget til eftertanke.

Jeg synes at artiklen bliver taget lidt ud af kontekst, selvfølgelig er der mange flere overvejelser, andet end størrelse, som man skal gøre sig, inden hundekøb, artiklen var tænkt som at være vejledende. Men jeg synes dog stadig ikke at hunde som Labrador retriever, eller en Newfoundlænger passer til en lejlighed, men igen, hvis man er én af de få, som er hjemme det meste af dagen, og er aktiv nok til at gå lange ture med den, så ja, så er det muligt.

Tak for dit svar Beaglepack. Der er uden tvivl plads til forbedringer, vores hjemmeside har kun været live i omkring to måneder, men vi arbejder konstant på at forbedre siden, og dets indhold. Vi har lige foretaget ændringer på de individuelle race-sider, med mere detaljeret karaktertræk, og oplysninger.

Hvorfor ville du kræve at ejer gik hjemme det meste af dagen hvis hunden bor i lejlighed?
Altså nogle hunde er i bur når de er alene, så det er ikke pladsen der afgør om man kan have hunden ;-) Vores hunde har da ikke hele huset når de er alene, de har mindre plads end en lille lejlighed.

Hunde der bor i et kæmpe hus bliver nødvendigvis ikke aktiveret lige så meget som dem der bor i lejlighed, så det er meget skarpt at sætte sig til dommer om hvor der kan bo hund eller ej.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...