Hop til indhold

Nabo, hundegård, triste hunde og trist mig


Rikkesten
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

Vi har fået nye flinke naboer for 3 måneder siden - de har en lille sød sort cockerspaniel-agtig hund (kender ikke racen) på lidt over 1 år. Vores westie og deres hund er blevet rigtigt gode venner. Så langt, så godt:-)

Naboen har for nogle uger siden lavet en indhegning (hundegård) på siden af huset, ind mod vores hus. Og nu er de så begyndt at lukke deres hund derud. 

Jeg tror ikke vovsen tidligere i livet har været vant til at være i hundegård. For den kan i hvert fald OVERHOVEDET ikke lide at være der! 
Den hyler og piver. Og hyler og piver. Og gør. Og hyler og piver. Det er simpelthen hjerteskærende at høre på😢

Vores hund går nærmest i panik, når nabovovsen bliver lukket ud i sin gård - fordi han jo kan høre al den elendighed fra sin ven. Og jeg er sådan et overfølsomt skvat, der simpelthen bliver så  berørt at at høre den ulykkelige hund inde ved siden af! Og af at se hvordan det påvirker min egen hund. Jeg kan næsten ikke holde det ud. Jeg har lyst til at spurte derind og "redde" den lille vovse ud.

Kan I evt. berolige mig og fortælle mig, at det ikke er så synd for nabohunden som jeg føler lige nu?
Har I gode råd til hvordan jeg håndterer min egen hund, som desværre tydeligt kan høre nabovovsens beklagelser?
Hvor længe varer det typisk at vænne en hund til at gå ude i sådan en hundegård? 
Og hvorfor er det, at man vælger at have hunden ude i sådan en kold, våd og frygtelig lille indhegning på grusbund - i stedet for at lade den være indenfor? Særligt når nu hunden er så ked af at være der!! Jeg er klar over, at mange bruger hundegård. Jeg forstår det bare ikke...sikkert på grund af manglende viden.

Jeg håber I kan hjælpe mig. For jeg har det ret svært med det. Lige nu står den derude og har det af pommern til!😭

Mange hilsner
Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og tak for jeres svar:-)

Naboerne ved godt, hvordan hunden reagerer ude i gården. De lukker den også derud når de er hjemme.

I går - en times tid efter jeg skrev indlægget her - hørte jeg, at naboen stak hovedet ud af et vindue og skældte hunden ud over "larmen". Det hjalp selvfølgelig ikke... 

Link til indlæg
Del på andre sites

OK hvis det er ejers indgang til problemet, så blir det kun op ad bakke :stupid:

Jeg gætter ud fra dit indlæg, at hunden nu er ved at være irriterende - ikke nuttet hvalp længere, understimuleret (måske) og laver derfor ballade. Resultat: Den får en løbegård, som den kan smides ud i. Men uden træning til at være i sådan en, så er det jo dømt til at mislykkes!
Mit hjerte græder for sådan en hund, for jo mere den er alene derude, jo mere ked blir den, og jo mere skæld ud får den - det er virkelig trist :megaked:

Hvor godt forhold har du til naboen? Er det ikke muligt at snakke med dem om det? Fortælle dem at hunden hellere vil ud på en tur og opleve noget osv. Måske er det en af dem, der skal "trænes" i at have hund.....

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan et hold naboer har vi også døjet med herhjemme. Jeg forsøgte at tale med naboen, som blev decideret ubehagelig. Det er 10 år siden. Vi har ikke talt sammen siden til den dag de fraflyttede (denne sommer - måske du har vundet dem?). Det var deres måde at have hunde alene hjemme på - og jeg skulle blande mig udenom. På et tidspunkt holdt hunden op med at hyle...efter nogle mdr. Staklen opgav. Jeg er ikke enig i måden at gøre det på, men jeg ville ikke i fremtiden konfrontere en nabo med det. Man kan ikke redde alle. 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
På 4/10/2018 den 12:44 , Hofferne skrev:

Jeg forstår sagtens hvad du mener. Men jeg vil til enhver tid risikere det gode naboskab, fremfor ikke at forsøge at hjælpe en stakkels hund. Man kan ikke redde alle - helt sikket, men man kan prøve, og det ville jeg gøre i det her tilfælde. Hunden er hjælpeløs, det er naboen ikke :vedikke:

Mine naboer havde skam hundegård med læ og vand. Ganske efter forskrifterne. Det var deres "alene hjemme træning" at lade den være der i stedet for i huset og gø/hyle. At jeg ikke er enig i metoden gør det ikke til anderledes end dem, der går fra en hund inde i huset og lader den hyle for "den skal lære det". Jeg er temmelig sikker på, at der ikke er noget at komme efter ift dyreværnslovgivningen. 

 

Støjgener er noget helt andet og der kan man så politianmelde.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...