Hop til indhold

Alene hjeme træning med 2 hunde


JeanetteK
 Share

Recommended Posts

Hej, 
Jeg står i den situation at jeg har fået verdens sødeste lille hvalp hjem, og det er jo alle de basale ting der skal trænes. I forvejen har vi en 4-årige papillon blanding, som jo selvfølgelig sagtens kan være alene hjemme og det. Har var så dygtig dengang vi trænede med ham, og har ikke ødelagt noget overhovedet. 

Hvordan tænker i det er bedst at træne alene-hjemme træning med den nye hvalp? Vi har gjort os nogle tanker om at hvalpen skal være i vores entré/gang, grundet der er stengulv, og hvis han har et uheld, ødelægger det ikke vores massive trægulv. Den gamle hund, er vant til at være i hele huset, plejer dog oftest at ligge i vores stue på sofaen  og sove når vi ikke er hjemme. 
 

Er det helt tosset at lade dem være i hver sit rum? - Med en baby låge imellem dem, så de stadig kan se hinanden. 

Jeg er fuldstændig åben for forslag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hvalpeer for sig selv når de er alene hjemme til at starte med (jeg har 4 hunde).  Både fordi jeg ikke vil have at de skal lge med / drille de gamle hunde, men også fordi det så er nemmere at træne "vær helt alene".  Der er babygitter for, så de kan se de andre - såfrem de andre altså ikke går op ovenpå ;)  

Når de bliver gamle nok til at jeg kan stole på, at alle ligger sig ned og sover istedetfor at bøvle rundt som idioter, så får de lov at få adgang til resten af huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

11 timer siden, Amocca skrev:

Mine hvalpeer for sig selv når de er alene hjemme til at starte med (jeg har 4 hunde).  Både fordi jeg ikke vil have at de skal lge med / drille de gamle hunde, men også fordi det så er nemmere at træne "vær helt alene".  Der er babygitter for, så de kan se de andre - såfrem de andre altså ikke går op ovenpå ;)  

Når de bliver gamle nok til at jeg kan stole på, at alle ligger sig ned og sover istedetfor at bøvle rundt som idioter, så får de lov at få adgang til resten af huset.

Og hvalpene er ikke helt hysteriske fordi de ikke kan komme "tæt" på deres flok? 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

På 23/10/2018 den 13:08 , JeanetteK skrev:

Og hvalpene er ikke helt hysteriske fordi de ikke kan komme "tæt" på deres flok? 

 

Overhovedet ikke.  De er jo vant til timeout alene i deres bure i løbet af dagen mens de er små - dette er en nødvendighed med FT'ere, da de sjældent finder ro af sig selv som små.   Som regel starter jeg alene hjemme træningen i deres bur, så når de alligevel bliver "lagt i seng" så går jeg min vej.  Når de har luret at buret = sov ed det samme, så begynder jeg at lade buret stå åbent ude i bryggerset, men gitteret er der jo stadigvæk.  

Wilma har for flere år siden fået adgang til resten af huset, men når jeg er ved at gøre mig klar til at gå, går hun ud og ligger sig i entreen stadigvæk og venter på sin "farvel kiks"

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

18 timer siden, Amocca skrev:

Overhovedet ikke.  De er jo vant til timeout alene i deres bure i løbet af dagen mens de er små - dette er en nødvendighed med FT'ere, da de sjældent finder ro af sig selv som små.   Som regel starter jeg alene hjemme træningen i deres bur, så når de alligevel bliver "lagt i seng" så går jeg min vej.  Når de har luret at buret = sov ed det samme, så begynder jeg at lade buret stå åbent ude i bryggerset, men gitteret er der jo stadigvæk.  

Wilma har for flere år siden fået adgang til resten af huset, men når jeg er ved at gøre mig klar til at gå, går hun ud og ligger sig i entreen stadigvæk og venter på sin "farvel kiks"

Når du skriver de bliver "lagt i seng" i deres bure, lukker du så lågen der? :-)

Undskyld de mange spørgsmål :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

4 timer siden, JeanetteK skrev:

Når du skriver de bliver "lagt i seng" i deres bure, lukker du så lågen der? :-)

Undskyld de mange spørgsmål :-)

Jeps.  Når de er små hundehvalpe og jeg synes de skal sove, så ryger de i bur og lågen lukket.  Ligesom de også sover i bur om natten med lågen lukket, mens de er små.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

9 minutter siden, JeanetteK skrev:

Piver de ikke helt vildt? Prøvede det en enkelt gang med min hvalp, og han var ulykkelig. 

Der er som regel lidt piveri i et minut eller 2, når det hele er nyt, men de er jo trætte, det er derfor jeg har smidt dem i bur, så der går kun et øjeblik så sover de.  De er jo vant til at sove i bur om natten og vant til at være i bur i bilen.  Bur er en del af livet her i huset og alle mine elsker deres bure...   Dagmar på 9 uger er efterladt i bur i bilen mens de store luftes...

19961489_10155006237762054_446153615559773067_n.jpg

 

Dagmar 10 - 11 uger blev træt og gik selv i bur 

19894744_10154999136567054_8679183058183821997_n.jpg

 

Gamle Mollie på 14 gik i bur og ventede på jeg blev færdig med at pakke bilen

13419264_10153841112027054_365212419157471847_n.jpg

Redigeret af Amocca
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nu, Amocca skrev:

Der er som regel lidt piveri i et minut eller 2, når det hele er nyt, men de er jo trætte, det er derfor jeg har smidt dem i bur, så der går kun et øjeblik så sover de.  De er jo vant til at sove i bur om natten og vant til at være i bur i bilen.  Bur er en del af livet her i huset og alle mine elsker deres bure...   Dagmar på 9 uger er efterladt i bur i bilen mens de store luftes...

19961489_10155006237762054_446153615559773067_n.jpg

Jeg synes det er meget interessant i at følge med i, da jeg tænker det måske godt kunne være en løsning for os. Er jo bare bange for at gøre buret til en dårlig oplevelse, fordi det vil være første gang. 

Link til indlæg
Del på andre sites

14 minutter siden, JeanetteK skrev:

Jeg synes det er meget interessant i at følge med i, da jeg tænker det måske godt kunne være en løsning for os. Er jo bare bange for at gøre buret til en dårlig oplevelse, fordi det vil være første gang. 

Hvis du vil være mere pædagogisk omkring burtræning, så gør buret til dte sted hvor alt det fede foregår.  Mad bliver serveret derinde, kødben bliver serveret derinde osv.  Her er en lille video af at gå pænt ud af buret igen.  Den er egentlig en video om impulskontrol, så vi kan komme ud af bilen i god ro og orden, men som du kan se er Wilma så glad for sit bur, at det rent faktisk er sværere at få hende ud og holde hende ude end noget andet 😄

 

https://www.youtube.com/watch?v=TqzM6MprWcM&t=31s&list=PL_1FUv8ydUthOJb7ecJtFlaGFJ5mu5VRp&index=6

 

Redigeret af Amocca
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke få Quila ud af buret i bilen😅  Billedet er 6 uger gammelt, men situationen er den samme. Jeg forsøger at lokke hende ud, og kan få hende ud, som på billedet (hun starter med at ligge helt inde i buret), men så vil hun ikke med længere... Jeg har ikke lyst til at tvinge hende, men ellers kan vi altså stå derude i evigheder. Sidst jeg prøvede at vente, lagde hun sig til at sove haha. 

Så Anna ( @Amocca )what dælen do I do?

Quilabil.jpg

Redigeret af JeanetteH
Link til indlæg
Del på andre sites

8 minutter siden, JeanetteH skrev:

Jeg kan ikke få Quila ud af buret i bilen😅  Billedet er 6 uger gammelt, men situationen er den samme. Jeg forsøger at lokke hende ud, og kan få hende ud, som på billedet (hun starter med at ligge helt inde i buret), men så vil hun ikke med længere... Jeg har ikke lyst til at tvinge hende, men ellers kan vi altså stå derude i evigheder. Sidst jeg prøvede at vente, lagde hun sig til at sove haha. 

Så Anna ( @Amocca )what dælen do I do?

Quilabil.jpg

hehehe - jeg belønner jo for at komme ud også - primært fordi jeg gerne vil have de tager kontakt til mig istedetfor omgivelserne, det kan tænkes det er vejen frem.  Du må jo bare glæde dig over at hun er glad for buret, men alle mine kommer ud på deres releasecue og får en belønning for det.  Jeg er dog nok af typen der bare ville tage hende ud, slut.  Ikke lokke, giv hende et releasecue, tage hende ud og færdig bum.  Frivillig afgang på releasecue giver belønning.

Redigeret af Amocca
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På 26/10/2018 den 10:50 , Amocca skrev:

hehehe - jeg belønner jo for at komme ud også - primært fordi jeg gerne vil have de tager kontakt til mig istedetfor omgivelserne, det kan tænkes det er vejen frem.  Du må jo bare glæde dig over at hun er glad for buret, men alle mine kommer ud på deres releasecue og får en belønning for det.  Jeg er dog nok af typen der bare ville tage hende ud, slut.  Ikke lokke, giv hende et releasecue, tage hende ud og færdig bum.  Frivillig afgang på releasecue giver belønning.

Det er nok vejen frem, at tage hende ud, indtil hun fanger ideen med at komme ud selv :-)  Og ja jeg er også meget glad for at hun er glad for sit bur :-) Det er ved at være lidt småt og skal udskiftes :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...