Hop til indhold

Hvalp piver, hyler, klynker og gør hele tiden


Gæst
 Share

Recommended Posts

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør forkert 😢 jeg har en hvalp på knap 10 uger. Har haft ham siden han var 8 uger. Han er min 4 hund og han er højt elsket og ønsket. Jeg bor alene med ham og der er ikke andre hunde. 

Han er den mest pjevset, klynkede, hylende og gøende hvalp jeg nogensinde har oplevet. Han går hele tiden rundt og piver og klynker. Det er til at blive fuldkommen sindsyg af at høre på. Han gør hver eneste gang han ikke får opmærksom. Han piver når vi går tur, det er først nu jeg er begyndt at gå små ture med ham. Han klynker hele turen, medmindre jeg løfter ham op, eller han leger med anden hund eller han løber frit og leger. Han klynker og piver ynkeligt når han får sele på, dækken på, skal have tørret poter. Jeg forsøger at gøre alting forsigtigt og med godbidder og i hans tempo. Han virker ikke utryg, ryster ikke eller noget og har masser af gåpåmod over for nye ting og andre hunde og elsker alle mennesker. I dag gik jeg i haven i 2 timer, han lavede ikke andet end at gå og klynke og hyle. Han legede lidt med bold og jagtede lidt blade, men  ellers var det konstant klynk og hyl. 

 

Han spiser fint, kan løbe og lege vildt, har masser af energi og svært ved at finde ro, han sover ikke ret meget om dagen, måske 2 gange et kvarter. 

 

Jeg besøgte ham to gange hos opdrætter, der synes jeg han var helt anderledes, der var det primært hans ene søster som klynkede og var meget verbal. 

 

Har købt et adaptil halsbånd til ham, går hjemme hos ham, han sover i min seng om natten. 

 

Jeg starter til hvalpetræning i næste uge. 

 

Han er en cocker spaniel blanding. 

 

Nogen bud på hvad jeg gør forkert? 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke enig i at man skal ignorere hvalpens klynkeri.

For det første ville jeg få undersøgt om der er en fysisk årsag til klynkeriet. Hvis en hvalp f.eks. har ledsmerter vil de typisk kunne mærkes mest når hvalpen er i ro - altså ikke når der leges og tumles.

 

Hvis alt er i orden rent fysisk, kan det stadig være savn af mor og søskende - det bliver kun værre af at ignorere.

Har du muligheed for/tid til selv at sætte dig ned og slappe af sammen med hvalpen, og nusse blidt og langsomt indtil han falder i søvn? - tvangsnusning, tror jeg der er nogle, der kalder det :) Det er der flere, der har haft gode resultater med ved overaktive hvalpe.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også tænkt på om han sover for lidt. Jeg synes han burde sove mere, jeg ved ikke hvad der er normalt for hvalpe at sove, men synes ikke han sover nok. Han sover fra 24 eller 01 og til syv morgen og så er han i gang hele dagen, selvom jeg virkelig gør alt for at få ham til at sove. Jeg sover selv et par timer om formiddagen eller middagen og forsøger virkelig at få ham til det, det lykkes nogen gange, men det er som regel Maks en halv time, så går han rundt og klynker, bider i tapetet, kravler op i vindues karmen osv, altså alt det hvalpe gør. 

 

Jeg bor kun på 50 kvm og han kan næsten se mig fra alle rum, men problemet er at hvis han endelig sover og jeg rejser mig for at gå på wc feks, tage et glas vand eller andet, så piver han og går med og han vågner uanset hvor tungt han sover. Når han så er vågnet, kan jeg ikke få ham til at sove igen. 

 

I dag tror jeg Maks han har sovet en halv time til sammen og det er ikke i streg, men 10 minutter, 5 minutter osv. Det er frustrerende. 

 

Jeg har prøvet at holde ham i hans taske som han er glad for at være i og tvinge ham til at ligge der og falde til ro, men hans gør og gør bare. 

 

 

Han har været ved dyrlægen 3 gange i forbindelse med hvalpetjek og vaccination og ormekur, så håber da ikke han fejler noget. Han viser ikke tegn på at halte eller have ondt. Han skal have sin sidste vaccination her den 20 december, så ville jeg da spørge dem igen. 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

En hvalp siger man gerne skal sove 18 timer i døgnet. Så må du være bedre til at sætte dig og se tv/strikke/løse kryds og tværs.
Med tiden lærer han så at sove videre når du går på wc, men det er noget han først skal lære.

Sæt dig og tvangsnusse/giv snor på eller lign. Vis ham at det er sove tid, det er så vigtigt  at han får sovet mere, specielt når han viser at han er rastløs

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay ja puha han sover jo kun omkring 10 timer Maks, ofte mindre. Men jeg er dag så blevet helt bekymret for om han har ondt nogen steder, særlig fordi han de sidste to aftner har skreget når jeg har holdt ham på armen og skulle ud at tisse om aften, har bare troet jeg kom til at klemme ham uheldig eller noget, men nu bliver jeg helt nervøs. Har faldt over ham mange gange, fordi han altid går mellem mine ben og han er jo så lille. 😢 

Link til indlæg
Del på andre sites

11 timer siden, Mynte skrev:

Okay ja puha han sover jo kun omkring 10 timer Maks, ofte mindre. Men jeg er dag så blevet helt bekymret for om han har ondt nogen steder, særlig fordi han de sidste to aftner har skreget når jeg har holdt ham på armen og skulle ud at tisse om aften, har bare troet jeg kom til at klemme ham uheldig eller noget, men nu bliver jeg helt nervøs. Har faldt over ham mange gange, fordi han altid går mellem mine ben og han er jo så lille. 😢 

Jeg tror lige jeg ville snakke med dyrlægen hvis jeg var dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, så valgte jeg at gå all in og fik taget røngten. Muligvis lidt overdrevet, men ville være 100 % sikker på at der ikke var sket en skade i hans ben eller andet. Jeg tog til dyrlægen med ham i dag klokken 15. Dyrlægen rykkede, pressede, trykkede på alle hans led og han skreg uanset hvor han blev rørt. Hmm. Det var ikke til at blive meget klogere af. Dyrlægen synes han kunne se at det var som om han trak på det ene bagben, men ikke sådan at man kunne sige " han trækker 100 % på bagbenet ". Han sagde det også kunne være almindelig hvalpe klunteri. Han er trods alt kun 10 uger. 

 

Min hvalp ER virkelig bare en skrige hund, han skriger når jeg fjerner ham fra noget han ikke må, han hviner og skriger når han ser mennesker han ville hilse på, han skriger som en stukket gris, når jeg holder ham tilbage i snoren og han ville hilse på andre hunde. Han er overdrevet verbal desværre, synes det er meget voldsomt. 

Men netop fordi han skreg hver gang dyrlægen rørte ved ham, var det svært at finde ud af om det gjorde ondt, om det var angst eller om det var utilfredshed. Dyrlægen synes ikke vi ville få ret meget ud af røngten, da en 10 ugers hvalp ikke er udviklet eller vokset sammen i knoglerne endnu, men skulle han være deform, have en sygdom eller have slået en flig af en knogle, ville man kunne se det. Så jeg valgte at få hans rygrad og hofter og knæhaser røngtenfotograferet og de var heldigvis normale, selvom det så helt vildt ud, det med at de slet ikke er vokset sammen endnu. Dyrlægen ville ikke udelukke det kunne være vokseværk , selvom han mente 10 uger var for ung, men for at udelukke at det var smerter, så er min hvalp nu kommet på en lille dosis smertestillende de næste 5 dage. Hvis det ændre hans adfærd så er der måske nok smerter , nok fra vokseværk og hvis ikke det ændre noget, så mener dyrlægen at hans skrigeri kan skyldes at han måske er utryg og blot MEGET verbal. 

 

Er der andre af jer der har oplevet hvalp med vokseværk. Er der nogen af jer der har har haft en meget verbal hund, som overstående ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Oscar havde vokseværk som hvalp, hvor han godt kunne trække lidt på forbenene - og han dannede en overgang skæve benstammer, som han fik et tilskud for at kunne vokse ud af. Udover det kunne han være lidt øm i benene som vi afhjalp ved hjælp af varme.

Med hensyn til at være verbal - så var det noget min ældste beagle havde i stor stil. Han var meget "snakkende" og han var meget "ømfindig" forskellige steder i kroppen - poter, ryg og brystparti var nok de værste. Vi plejede at sige at han var kilden - for det virkede lidt i den stil. Han skreg op når man "tog ved ham" - og med tiden lærte vi, så vidt det var muligt, at undlade at berøre ham på de steder hvor han tydeligvis ikke følte sig tilpas med. Udover det "snakkede" han meget - alle mulige nuancer, som vi også lærte hvad betød, når han "sagde" noget.  Man kunne føre "samtaler" med ham. Jeg sagde noget til ham og han svarede igen - hvilket nogle gange kunne vare flere minutter. Det var ikke for ingenting at han blev kaldt sludrechatol eller skrigmusen 😂 - da vi mistede ham i marts måned blev her MEGET stille og det er noget vi alle savner i dag hvor han ikke er mere.

Mine 2 andre beagler Oscar og Darwin har slet ikke det "sprog" som Charlie havde.

 

Jeg har kun et råd og det er at prøve at bruge Adaptil til din hvalp. https://www.adaptil.com/dk

Jeg har brugt det til alle mine hvalpe indtil de faldt til og fandt ind i en normal dags rytme. Jeg har også båret meget på mine hvalpe - fra de var 8 uger og frem til de selv sagde fra omkring 15-16 ugers alderen. Jeg anvender stadig Adaptil til de to jeg har nu - her op under jul og nytår hvor de har halsbåndet på og det også sidder i stikkontakten og spreder de beroligende dufte til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har set resultatet af smertestillende i dag og det er deprimerende, fordi det virker!! For første gang siden jeg hentede min hvalp, har han sovet igennem uden at beklager sig og klynke. For første gang har han sovet i flere timer i dag af flere omgange og helt rolig, uden at mosle rundt i konstant klynkeri. Han har tilmed sovet på gulvet og i sin kurv, normalt kan han kun finde ro op af mig og kun i kort tid af gangen og kun mens han konstant mosler rundt og gerne piver. 

 

På intet tidspunkt i dag har han gået rundt og klynket og pivet. Han har gøet som han gør og snakket verbalt, men det der konstante klynkeri har jeg intet hørt til i dag. 

 

 

Så det synes jeg er skræmmende og det gør mig dybt bekymret. 

Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, Mynte skrev:

Har set resultatet af smertestillende i dag og det er deprimerende, fordi det virker!! For første gang siden jeg hentede min hvalp, har han sovet igennem uden at beklager sig og klynke. For første gang har han sovet i flere timer i dag af flere omgange og helt rolig, uden at mosle rundt i konstant klynkeri. Han har tilmed sovet på gulvet og i sin kurv, normalt kan han kun finde ro op af mig og kun i kort tid af gangen og kun mens han konstant mosler rundt og gerne piver. 

 

På intet tidspunkt i dag har han gået rundt og klynket og pivet. Han har gøet som han gør og snakket verbalt, men det der konstante klynkeri har jeg intet hørt til i dag. 

 

 

Så det synes jeg er skræmmende og det gør mig dybt bekymret. 

Det er jo både godt og ondt. Nu har du og dyrlægerne noget at arbejde med. Måske det er noget ganske uskadeligt, men ved at han ikke har haft hvile så bliver han ved med at være øm. Nu får han jo hvile/søvn og det er godt.
Hvis du bor i det nordjyske eller kommer den vej, så vil jeg anbefale dyrlæge/kiropraktor Camilla Gregersen, kiropraktik dyrlægen - hun er SÅ dygtig. Ved at hun også er dyrlæge så er hendes behandling virkelig i top.
Mange kiropraktorer og massører har ikke nogen dyrlæge baggrund og det vil jeg personligt ikke selv bruge.

Hun bruger både kiropraktik og akupunktur og laser og jeg har set min hund får behandling ved hende og jeg har også selv mærket hendes hænder og hun kan altså noget helt specielt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Beaglepack, tak for svar. Hvor gammel var din hund da den fik vokseværk ? 

 

Jeg har allerede adaptil halsbånd til ham, men synes ikke det gør den store forskel. Men det er nok ikke så mærkeligt hvis det viser sig at det hele skyldes smerter et eller andet sted. Håber det er noget helt harmløst og at det er ovre efter vi stopper på smertestillende om 5 dage. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Puhh - jeg er ikke 100 % sikker - for vi skal jo næsten 11 år tilbage i tiden. Men jeg mener at huske det var omkring 3-4 måneders alderen - hvor de for alvor begynder at vokse og det går stærkt. Oscar fik noget pulver tilskud der hed bio mineral og som rettede hans benstammer op ret hurtigt. Han havde en overgang et løst knæ, som han fik noget behandling for. 

Generelt har han haft små problemer med sine led i både for og bagben i perioder og derfor kom han også ret tidligt over på noget gluccosamin baseret tilskud, som jeg har prøvet forskellige produkter af. I dag får han canosan pellets da det er det han bedst tåler i forhold til sin stofskifte sygdom. Udover det får han eye Q - 1 pille om dagen.

 

Hvis det viser sig at din hvalp har led problemer og deraf smerter - så kan et tilskud som canosan måske hjælpe - det kan man give til hunde i alle aldre.

Jeg kan godt se at hvis smertestillende gør ham rolig at han har ondt et eller andet sted i kroppen. Nogle hunde viser tydeligt både verbalt men også ved at være mere stille, eller "fortælle" at de f.eks. ikke vil på gå tur eller lave aktiviteter - at noget ikke er som det skal være.

Jeg håber dyrlægen kommer op med en løsning. Det behøver ikke være knoglerne - det kan være sener og senevedhæftninger og det kan ikke ses på et almindeligt røntgenbillede. Sådan noget kan gøre ekstremt ondt. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg ville bare sige at det går super godt. Han er på 3 dag uden smertestillende og han er helt normal. Alt det der konstante piveri og klynkeri er helt væk og han har sovet nok 80 % mere siden han fik smertestillende og gør det forsat. Så hvad end der har gjort ondt på ham og hvorfor han har haft ondt, så virker alt normalt nu og jeg håber og beder til at det blot var noget forstuvning, forstrækning eller et slag. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen, det går forsat fint. Dog er jeg oprigtig træt af hans ekstreme højen gøen og skrigen. Han klynker og piver ikke mere som tidligere beskrevet, alt det er fint nu og jeg er sikker på det skyldes smerter. 

 

Men jeg har tydelig fået fat i en hvalp som er ekstrem verbal og hver gang han bliver frustreret, begejstret eller noget, så gør og skriger han. Det er sådan en vanvittig høj skrigegøen. På hvalpeholdet som jeg går på og som styres af en adfærdsbehandler, får jeg at vide at det vigtigste er at ignorere ham, hvilket jeg også gør. Dette resultere i en intensiv skrigegøen i flere minutter, da han er stædig som bare pokker. Desværre har jeg allerede fået to klager fra naboer 😢 hvilket et stressende, har forklaret problemet og undskyldt. Har boet her nogen år med min tidligere hund og fik aldrig klager, og her bor en del hundeejer, så ved godt det er fordi det er virkelig slemt og det er det også, mine trommehinder bløder... 

 

Det kan feks være når han ikke må komme op i sengen, så skrigegøer han i næsten ti minutter, ligger sig ned og keder sig, går lidt rundt og starter så forfra igen. Jeg roser ham så snart han klapper i. 

 

Det kan være hvis han ikke må komme ud på terrassen når han ville. Så kradser han på døren og begynder sin sirene. Jeg fjerner ham, siger nej, fordi han kradser på døren og har nu sat gitter op foran, men så gør han bare der. 

 

Det kan være når jeg lukker døren til badeværelset, det er ikke mit indtryk at han ikke kan lide det, det er mere fordi han bliver frustreret over ikke at må komme med derud. Men han vælter alt derude, hiver håndklæder ned, gør af shampoo flasker, vælter toiletbørwten osv. 

 

Andre gange ligger han bare og gør mig ind i hovedet for at få opmærksomhed. 

 

 

Jeg er ved at blive vanvittig og jeg ønsker ikke at få flere klager. 

 

Synes ikke at ignorere fungere, men han forstår hellere ikke skæld ud eller det at komme bag børnegitter med marvben med leverpostej, det interesser ham ikke, han kører sig selv helt op og gør uafbrudt. 

 

Jeg må jo gøre noget helt helt forkert. Jeg er virkelig ked af det, har dage hvor jeg bare har lyst til at aflevere ham tilbage, fordi jeg ikke magter det gøen og jeg ikke synes vi bonder særlig godt. Er det normalt? 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh det lyder godt nok også opslidende!

Jeg skyder fra hoften, for jeg har ingen forklaring på hans opførsel - men jeg synes ikke at det lyder "normalt".
Jeg ved ikke rigtig hvad du laver med ham i løbet af dagen, men jeg tænker, at lidt hjernegymnastik måske kunne gøre ham træt, sådan at han slapper af på en mere naturlig måde?
Da han er cocker-mix tænker jeg noget næsearbejde... Ud og gå spor, eller lave noget nose-work ku' jeg forestille mig ville være rigtig godt. Og ellers noget problemløsning, hvor han også skal bruge knolden til noget fornuftigt. Måske din træner kan hjælpe dig igang, hvis du ikke er klar på selv at kunne starte op? At lave noget sammen ville også gøre at I på sigt bonder bedre sammen.

Jeg håber, at du finder ud af det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh suk, så lå tredje klage i postkassen her til morgen og jeg skal finde et andet sted til hunden står der 😢😢 han gøede også næsten 2 timer i nat, fordi han ikke måtte komme op i sengen og og så ville han lege og så ville han ud og ind og så videre. 

 

Jeg laver næsearvejde med ham hver dag, han får kun sin mad i snusemåtte, bøtter, aktivitetsspil og på græsset. Har også flere kong til ham med leverpostej i, men han gider dem ikke rigtig, han er ikke så madintresseret. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er meget frustrerende, er virkelig ked af det. Nej han er ikke døv, han reagere fint på lyde og på sit navn osv. 

Det er Maks stressede med klager, jeg kan ikke ignorere hans gøen, for han bliver ved. Er nød til at finde en måde at stoppe ham, men aner ikke hvordan. Synes intet virker. 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

48 minutter siden, Mynte skrev:

Årh suk, så lå tredje klage i postkassen her til morgen og jeg skal finde et andet sted til hunden står der 😢😢 han gøede også næsten 2 timer i nat, fordi han ikke måtte komme op i sengen og og så ville han lege og så ville han ud og ind og så videre. 

 

Jeg laver næsearvejde med ham hver dag, han får kun sin mad i snusemåtte, bøtter, aktivitetsspil og på græsset. Har også flere kong til ham med leverpostej i, men han gider dem ikke rigtig, han er ikke så madintresseret. 

Hvad slags næsearbejde? Jeg tænker, at han skal UD og arbejde. Læg et spor i skoven, på en mark eller lign. Han skal rigtigt arbejde og bruge sit hoved - ikke bare søge efter mad.
I øvrigt så jeg også han lyder som om han måske er en smule stresset - ku' det være en mulighed? For hvis - så gælder det om at finde ud af hvorfor.

Og så må jeg sige at lunten er kort hos dine naboer. Hvis han kun er omkring 3 måneder, så har du ikke haft lang tid til at lære ham noget som helst. Han er jo en lille baby, som skal vænnes til den store verden - det gør man ikke på få måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja han bliver 12 uger i morgen, så har kun haft ham en måned, så synes også naboerne er urimelige, har forsøgt at forklare overfor ham jeg ved som har klaget. 

Jeg tror også han er stresset, men jeg ved ikke hvorfor. Jeg har tænkt om jeg har for mange konflikter med ham, jeg har tænkt om han bliver understimuleret, jeg ved ikke hvor meget man må lave med en 11 ugers hvalp? Jeg tænker på om han er overstimuleret af indtryk, da jeg har lagt med hold i ryggen og influenza i knap 14 dage og derfor har fået hjælp til at få ham passet og hjælp til forskellige ting i mit hjem. Så der er kommet og gået en del forskellige. 

 

Lige nu er jeg ikke i tvivl om at det er i hårdknude. Han kan mærke jeg er irretteret og stresset over at han gør og han gør nok ikke mindre af den grund. 

 

 

Er 15 min gåtur 3 gange daglig, foruden alle de almindelige tisse og skideture om på græsset, for meget for en hvalp? 

 

Hofferen jeg ville gerne prøve at ligge et spor, men troede han var for lille til det. Men jeg kan prøve at ligge et lille et over i skoven og se om ikke han ville det. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Han skal selvfølgelig lære hvad det går ud på - men det er aldrig for tidligt, så længe man sætter niveauet og kravet i forhold til alderen.

Små hvalpe kan jo sagtens blive stressede af både for meget og for lidt stimulering. Jeg tror jeg ville forsøge at træne "ro" med ham. Ud et sted i samfundet og så bare sidde lige så stille og se på Verden der kører forbi. Det må være rigeligt med sanseindtryk for så ung en hvalp tror jeg.

Jeg har aldrig selv praktiseret det, men jeg mener, at der er en "tommelfingerregel" om antal minutters gåtur = antal uger hvalpen er. Og måske har du fat i noget ang. mange der kommer og går i hjemmet. Han er jo så lille og slet ikke rigtig faldet til i sit nye hjem sammen med dig, så selvfølgelig kan det påvirke ham, at der kommer en masse som så går igen. Måske derfor han søger kontakt med dig hele tiden, hvis han er bange for at du også smutter. Men jeg indrømmer at jeg bare tænker højt, for jeg er ikke uddannet i hundeadfærd, jeg trækker bare på mine egne erfaringer (jeg har dog haft en del hunde).

Jeg håber du får løst problemet - det er for tidligt at kaste håndklædet i ringen overfor sådan en lille fyr (Det må du også forklare naboerne).

Link til indlæg
Del på andre sites

På 21/12/2018 den 11:42 , Mynte skrev:

Er 15 min gåtur 3 gange daglig, foruden alle de almindelige tisse og skideture om på græsset, for meget for en hvalp? 

Jeg ville sige at det er for lidt! En hvalp skal ud og opleve en masse. Da Figo var hvalp havde jeg ham med i flere timer på oplevelsesture. Han var selvfølgelig i sin gåvogn, da han jo ikke skulle/kunne gå flere timer, men så gik vi eksempelvis en tur i parken og sad der et par timer og kiggede på mennesker, legede lidt, løb rundt med de andre hunde, små-trænede og ikke mindst sov! 

Jeg tænker at han har en masse energi han ikke får brugt rigtigt. Hjernegymnastik er rigtig fint og meget vigtigt, men en hvalp skal efter min mening også ud og rase af. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...