Hop til indhold

Hvalp alene i haven? 11 uger


Allan5250
 Share

Recommended Posts

Hej,

Min kæreste og jeg har en samojode/dansk spids hvalp på 11 uger.

Jeg mener godt at hun kan være alene i haven (selvfølgelig med regelmæssige checks). Hun kan rigtig godt lide at være i haven, men hverken jeg eller min kæreste vil stå derude i flere timer og glo :) Det vil også hjælpe hende med at få brugt al den energi hun ikke kan komme af med.

Min kæreste mener ikke at hun kan være alene af frygt for hun kommer til skade.

 

Haven er gjort hvalpe-sikker. Den er omringet af hæk, der er sat hegn op og alt er fjernet som hun ikke burde/skulle bide i.

 

Hvad mener I ? Er det for tidligt til at hun kan være alene i haven?

Redigeret af Allan5250
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg har selv en hvalp på 11 uger og hun får lov til at være i haven i korte perioder uden opsyn. Grunden til at jeg som oftest holder øje med hende er at hun er en vildbasse ;-)  der gerne vil spise pinde og sten og den slags, så for mig er det vigtigt at have hende under opsyn.

Hvis hun er alene i haven 5 minutter, går jeg som oftest i køkkenet hvor jeg kan se hende.

Det eneste tidspunkt hvor jeg ikke holder øje med hende er, når hun får sit foder spredt på terrassen og græsplænen.

Og tillykke med din nye hvalp.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville kun lade hende være uden opsyn i kortere perioder, men vær da ude ved hende og træn lidt.

Hun får jo kun brugt sit krudt ved at lave noget (ikke kaste pind og bolde, men noget hvor hun skal bruge hovedet).

Når man alligevel er derude så kan man lige luge, rive, klippe og når solen titter frem så er der tid til kaffe ;-) 

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er altid en i haven med vores hunde - sådan har det altid været - siden de var hvalpe. Det er hyggeligt når "flokken" er sammen. 

Faren kan bestå i at hunden udvikler en kedelig vane med f.eks. at stå og gø - ligesom man heller ikke kan forhindre at forbipasserende med/uden hunde vil lade ens hund i fred - hvis man ikke selv er der. Det er dit ansvar som hunde ejer at se til at din hund ikke generer og det kan den kun lære hvis du "fortæller" den hvordan den skal opføre sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

På 28.2.2019 den 21:36 , Therese skrev:

Hvorfor ikke være derude sammen med hende og lave nogle aktiviteter med hende, så hun får brugt sit krudt sammen med jer? :) 

 

På 28.2.2019 den 21:44 , pivpiv skrev:

... men vær da ude ved hende og træn lidt.

Hun får jo kun brugt sit krudt ved at lave noget (ikke kaste pind og bolde, men noget hvor hun skal bruge hovedet).

 

Så så, ro på, inden I får malet et forkert billede :)
Vi bruger jo ikke haven som et sted at "smide hende hen" når vi ikke gider hende.

Vi kan holde øje med hende fra alle værelser i huset og haven er lukket, så ingen fremmede kommer ind til hende.

Som regel leger/træner vi en 30min eller hvor meget vi nu føler for, og så har hun det egentlig fint med bare at ligge og gnave i hendes legetøj. Det er i den her tid, at jeg tænker vi kan lade hende passe sig selv lidt.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

30 min er lang tid for sådan en lille fis.
Fem minutter og så en pause og sås fem minutter og pause igen. Men træning kan sagtens være "stik ikke af med spanden imens jeg luger ukrudt" ;-)

Grunden til at jeg ikke ville lade hende være alene er fordi hvalpe er pokkers kreative og det betyder de nogle gange kan få sig selv i fedtefadet og så kan der være langt ud selvom man kan se dem hvis de er ved at drukne sig selv i en vandkande man ikke troede de kunne få hovedet ned i, finder en god pind men ved ikke rosen den river og gør fortræd, klatrer op på havebordet man tænkte at der kan hvalpen ikke komme op, får sat sig selv i spænd i en åndsvag busk og hvad ved jeg. Hvalpe er fantastiske og unikke, så nyd det.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Er helt enig med pivpiv ;-) alt det hun beskriver kunne min lille ballademager let rode sig ud i 😂 så sent som i går da vi gik tur fik hun lyst til at bide i nogle tornebuske(jeg stoppede hende) fordi en pind er vel en pind ;-) .

Kan godt forstå tanken med at hun hygger sig i haven og man li selv kan trække vejret og måske li få støvsuget(hende af min tror vi holder fest når vi støvsuger :-) , men de roder sig bare nemt ud i noget.

V.H. Sille

Redigeret af Sille12
Link til indlæg
Del på andre sites

På 28.2.2019 den 17:20 , Allan5250 skrev:

Haven er gjort hvalpe-sikker. Den er omringet af hæk, der er sat hegn op og alt er fjernet som hun ikke burde/skulle bide i.

Som jeg skrev til at starte med, er der ikke noget hun kan rode sig ud i. Jeg har haft hund før, dog ikke en hvalp og ja, alle hunde er forskellige.

Forestil jer en græsplæne med legetøj og en kurv.

Link til indlæg
Del på andre sites

4 timer siden, Allan5250 skrev:

Som jeg skrev til at starte med, er der ikke noget hun kan rode sig ud i. Jeg har haft hund før, dog ikke en hvalp og ja, alle hunde er forskellige.

Forestil jer en græsplæne med legetøj og en kurv.

Hej,

Sidste indlæg fra mig :-) 

 Du spurgte om råd og det fik du i en pæn tone. Folk kom med konstruktive råd og selvom vi ikke er enige med dig, så spurgte du jo om vores mening  ;-).

Fortsat held og lykke med hvalpen.

V.H. Sille

 

 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Enig i at vi har forskellige meninger :)

Mit spørgsmål gik bare ud på om hun kunne være alene i haven (som er hvalpe sikker) i kortere perioder, når hun kun er 11 uger.

 

I maler bare et billede af at jeg ikke træner eller leger med hunden, eller efterlader hende i en farlig have uden at have styr på hende fordi jeg ville være fri for hende. Det er helt ved siden af.

Redigeret af Allan5250
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

det skrevne ord kan forståes på mange måder, men jeg ser ingen steder at folk maler billeder af dig eller beskylder dig for noget.

Der er mange meninger om hvordan man træner og hvad der er en sikker have, så derfor er vi flere der nævner nogle af de faldegrupper vi selv har oplevet eller læst om herinde.
Men når kun du ønsker kort svar om du kan lade din hun alene i haven..... NEJ.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at haven er gjort hvalpesikker, men din kæreste er bange for at hvalpen kommer til skade? Så din kæreste er ikke enig i, at haven er hvalpesikker? Hvori består jeres uenighed omkring det? 

Jeg kan ikke personligt forestille mig at man kan gøre en have 100% hvalpesikker, men lad os nu antage, at der ikke er nogen som helst risiko for at hvalpen kan komme til skade. Så ville jeg ikke have problemer med at lade hvalpen være der alene et stykke tid, så længe hun nyder det og ikke føler sig forladt/leder efter jer.  

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...