Hop til indhold

Gøen


Sille12
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har en schæferhvalp på 4 mdr. og hun gøer meget, når hun ser andre hunde. Indtil nu har jeg belønnet, når vi har set hunde på afstand og hun ikke har gøet, men vi møder ikke mange hunde her, hvor vi bor.

Nå men til det egentlige problem, så startede vi til hundetræning i denne uge og hvis hunden gøer skal man forlade træningspladsen(fair nok). Tror vi trænede med i max 7 min ud af en time, så meget gøede hun og så gik vi ellers frem og tilbage(træneren mente at hun nok skulle fange ideen.....det gjorde hun ihvertfald ikke på en times intensiv træning).
Hun trak også helt vildt for at komme derhen og var generelt oppe at køre, men logrede dog med halen.

Nu er hun jo en schæfer og jeg ved at der er lyd på dem ;-) (hun er min 3.hund men første schæfer), men hvad skal jeg gøre ????  Jeg har ikke lyst til at tage til træning igen under de forhold....jeg var så mør da vi kom hjem.

Hun er ellers en dygtig hvalp og vi har bl.a. trænet kontakt, impulskontrol(vent,bliv),sit,dæk,spyt ud(hun tager alt i munden) m.m. og hun får sin mad spredt i haven. Vi øver også at gå pænt, men den er ikke helt på plads endnu , da hun meget let bliver begejstret og afledt, men vi øver videre :-) .

Håber der er nogle der har nogle erfaringer evt ift schæfere :-) .

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er hun jo kun 4 mdr. så selvfølgelig er hun vild for at komme hen til de andre hvalpe (formoder jeg). Desuden er det jo også nyt for hende at samles på en træningsbane med en masse andre hunde.

Ved ikke om jeg synes det er fair at du skal forlade banen fordi din hund gør :hmm: Jeg har selv haft schæfere i mange år, og ved at de har nemt ved at geare op (stresse) og derved gø som ind i H.......
Jeg tror du skal træne kontakt med hende, men ikke når I er til træning. Gør det derhjemme, og når I er på lufteture. Til træning ville jeg så deltage i træningen, men med rigtig god afstand til de andre hunde. Pointen er jo, at hun skal finde ud af, at det er sjovere at arbejde med dig end lege med hundehvalpe. Hvis hun kører op går du lidt væk og laver lidt kontaktøvelser, inden du så går tilbage og forsøger at lave det de andre er igang med.

Hvor træner du - er det Schæferhundeklubben eller er der andre hunde end schæfere? (Ikke at det gør nogen forskel - er bare nysgerrig :ph34r:) Men der er nogle steder hvor man lader hvalpene lege før træning, eller som frikvarter. Personligt har jeg den holdning, at når vi er til træning så arbejder vi, og så kan man lege andre steder. Ham jeg har nu har et KÆMPE vogtergen, og som unghund gøede han hver gang (som i HVER ENESTE GANG!)  der skete noget på træningsbanen - nogen kom, eller hunde der løb, eller andet som han mente der skulle være styr på.... Det er trænet væk på den her måde - det kan gøres men det tager tid.

Lige til sidst - hvis hun generelt har nemt ved at køre sig selv op, så lad være med for meget bold-belønning. Mange trænere gør et stort nummer ud af at man skal lege-belønne, men bolde har altså bare den virkning at mange hunde køres endnu højere op. Brug nogle gode - rigtig gode - guffer, nogle som er værd at arbejde for, og vær gavmild med dem og vær tålmodig, så skal det nok komme :thumbup:

God træning!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Tusind tak for svar, det giver god mening. Vi træner rigtig meget kontakt både herhjemme men også på tur(hun får masser af snusetid ;-) ) når vi øver ikke at trække i linen og bare det at være opmærksom på mig.

Hvis vi fik lov til at blive på banen tror jeg faktisk, at jeg i løbet af lidt tid ville kunne fange hendes opmærksomhed, selvom hun er meget oppe at køre,men det er svært når vi skal gå ved det mindste bjæf og nej vi træner ikke i schæferhundeklubben, men på et blandet hold.
Da vi var til træning trænede jeg faktisk selv lidt på afstand og vurderede hvor tæt jeg kunne komme på uden at hun reagerede og det er også det at vi gør på tur.

Jeg bruger ikke boldbelønning(til manges undren) men de bedste godbidder, synes hun ;-) .

Men dejligt at høre at hun ikke er helt "unormal" og at du også har haft en hund der kørte op(forstå mig ret :-) ) og at det på sigt kan trænes væk. Tænker at der måske også kommer lidt mere ro i hovedet, når hun bliver ældre og lidt mere fornuftig.

V.H. Sille 

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er hun ikke unormal, hun er bare en glad hvalp, og ja - alder betyder meget - men også erfaring. Når hun forstår at det faktisk er hyggeligt/sjovt at være til træning vil det også hjælpe.

Jeg laver selv mine guffer, og bruger stadig (han er 10 år nu) mindst 2 forskellige slags guffer når vi træner. Dem der er OK, og som fortæller at "det var fint, du ved hvad du skal"-agtigt og så de ekstra gode/lækre, som fortæller at "jeg er virkelig tilfreds med det du lige har gjort".

Prøv at spørge træneren hvorfor I skal gå når hun gør, og bed evt. om nogle redskaber til at få det stoppet så I hurtigere kan komme tilbage til holdet. Jeg ville ikke acceptere at blive sendt væk uden at vide hvorfor, og hvad jeg så skal. For det bliver jo det samme hver gang, hvis ikke der sker et eller andet....

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

På 17.4.2019 den 10:30 , Hofferne skrev:

Selvfølgelig er hun ikke unormal, hun er bare en glad hvalp, og ja - alder betyder meget - men også erfaring. Når hun forstår at det faktisk er hyggeligt/sjovt at være til træning vil det også hjælpe.

Jeg laver selv mine guffer, og bruger stadig (han er 10 år nu) mindst 2 forskellige slags guffer når vi træner. Dem der er OK, og som fortæller at "det var fint, du ved hvad du skal"-agtigt og så de ekstra gode/lækre, som fortæller at "jeg er virkelig tilfreds med det du lige har gjort".

Prøv at spørge træneren hvorfor I skal gå når hun gør, og bed evt. om nogle redskaber til at få det stoppet så I hurtigere kan komme tilbage til holdet. Jeg ville ikke acceptere at blive sendt væk uden at vide hvorfor, og hvad jeg så skal. For det bliver jo det samme hver gang, hvis ikke der sker et eller andet....

Må jeg høre, hvordan og af hvad, du laver guffer? 

Jeg har jo Quila, som der er fuld knald på. Vi har lidt samme problem. Eller altså, vi skal lige bruge de første 5-7 minutter til at falde til ro på træningspladsen. Hun skal bestemt heller ikke belønnes med boldleg. Det vil bare køre hende højere op. Så jeg har brug for lidt RIGTIG gode guffer :-) Hun er labrador, så det meste er jo lækkert :-) (Vi skal så også blive meget bedre til at træne gå pænt i snor og indkald, så der vil det jo være kanon med ekstremt gode guffer, der kan slå fasan-, hare- og rådyrdufte :-) Og hestepærer, rådyrlorte og og og🙄:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, JeanetteH skrev:

Eller altså, vi skal lige bruge de første 5-7 minutter til at falde til ro på træningspladsen.

Hej,

"Rart" at der er andres hunde der også kører lidt op ;-) . Gøer Quila eller er hun bare overgearet :-) ?? Og er det fint med jeres træner at I bruger tid på at falde til ro.

Jeg er som nævnt lidt træt af at vi ikke må være med til at træne, da jeg tror at hun egentlig bare stresser mere op ved at blive "slæbt" frem og tilbage hele tiden. Det gjorde ihvertfald ikke tingene bedre.

Til gengæld fik gik det ok at træne ingen gøen da vores nabo havde hundebesøg omend jeg tænker at vi har lang vej igen.....hun bliver jo li nødt til at skælde lidt ud :-P .

Bandithvalpen her vil også gerne spise alt på sin vej......så "spyt ud" var en af de første ting hun lærte🤣.

V.H. Sille

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På 19.4.2019 den 09:50 , Sille12 skrev:

Hej,

"Rart" at der er andres hunde der også kører lidt op ;-) . Gøer Quila eller er hun bare overgearet :-) ?? Og er det fint med jeres træner at I bruger tid på at falde til ro.

Jeg er som nævnt lidt træt af at vi ikke må være med til at træne, da jeg tror at hun egentlig bare stresser mere op ved at blive "slæbt" frem og tilbage hele tiden. Det gjorde ihvertfald ikke tingene bedre.

Til gengæld fik gik det ok at træne ingen gøen da vores nabo havde hundebesøg omend jeg tænker at vi har lang vej igen.....hun bliver jo li nødt til at skælde lidt ud :-P .

Bandithvalpen her vil også gerne spise alt på sin vej......så "spyt ud" var en af de første ting hun lærte🤣.

V.H. Sille

Hun gøer ikke, hun vil bare gerne hen til de andre hunde :-) Men hun bliver bedre gang for gang i øjeblikket, kan jeg mærke :-) Ja træner er helt fin med at vi lige kommer lidt bag de andre :-)

Jeg er helt enig med dig, det gør ikke noget godt, at skulle gå frem og tilbage. 

Hihi ja, hun er jo schæfer, så man skal da lige passe på hus og have (og naboers have hehe). 


Vi har lige været til 1.5 times grundtræning på nyt hold. Og wow, hun rykker altså. I dag brugte vi faktisk mindre end 2 minutter på, at hun lige kom ind på banen, så de andre hunde og SÅ kunne vi træne ❤️ 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

1) Ca.500 g hakket magert kød - jeg bruger tit kylling - men okse eller lam kan også bruges

2-3 revne gulerødder - æbler eller hvad jeg lige har af grønt

2 store hele æg ( også skallerne)

det hele blandes i foodprocessoren - fordeles i et ildfast fad (ved dobbeltprtion i bradepanden) fladt ud over det hele. Steges i ovnen ved 150-175 grader til det er en fast masse. Tages ud og skæres i små tern og lægges tilbage i fadet og ind i ovnen indtil siderne er tørre men ternene stadig er bløde og saftige.

Det er supernemt og alle hunde synes de er fantastiske 😉 En sidegevinst er, at man ved hvad man fylder i sin hund og undgår fedt og fyldstoffer osv.

2) Alternativ er at skære kyllingebryst i små tern og tørre i ovnen indtil de ikke fedter men stadig er saftige og lækre

3) Frisk fisk (tit torsk) hakkes og blandes med et helt æg (inkl. Skal) og samme procedure som 1.

Prøv det... det er helt sikkert besværet værd 🐾👍🐶

Redigeret af Hofferne
  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

13 timer siden, Hofferne skrev:

1) Ca.500 g hakket magert kød - jeg bruger tit kylling - men okse eller lam kan også bruges

2-3 revne gulerødder - æbler eller hvad jeg lige har af grønt

2 store hele æg ( også skallerne)

det hele blandes i foodprocessoren - fordeles i et ildfast fad (ved dobbeltprtion i bradepanden) fladt ud over det hele. Steges i ovnen ved 150-175 grader til det er en fast masse. Tages ud og skæres i små tern og lægges tilbage i fadet og ind i ovnen indtil siderne er tørre men ternene stadig er bløde og saftige.

Det er supernemt og alle hunde synes de er fantastiske 😉 En sidegevinst er, at man ved hvad man fylder i sin hund og undgår fedt og fyldstoffer osv.

2) Alternativ er at skære kyllingebryst i små tern og tørre i ovnen indtil de ikke fedter men stadig er saftige og lækre

3) Frisk fisk (tit torsk) hakkes og blandes med et helt æg (inkl. Skal) og samme procedure som 1.

Prøv det... det er helt sikkert besværet værd 🐾👍🐶

Tak for det, det skal helt klart prøves :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ærlig talt det er en mærkelig holdning , at du skal gå hver gang hunden gør. Det ender jo med at du lige så godt blive i bilen ....... Min hvalp på knap 7 måneder er også et frygtelig støjelement og ham har jeg gået til træning med siden han var 10 uger. Han gøede også en del i starten, men er aldrig blevet bedt om at forlade træningspladsen. 

Der er jo en grund til at hunden gør. Ofte er det pga stress / overgearethed. Så at du pisker frem og tilbage fra træningspladsen, ind ud , ind ud, det dæmper ikke din hunds stress. Den kører helst sikkert bare mere op. Din hund er jo en ivrig hvalp , den kører i højt gear og er vild for at lege og at være med. Leger i ikke på holdet ? På hvalpeholdet jeg gik på, der var altid et kvarters leg inden start, under opsyn af træner og i grupper , alt efter størrelse på hundene. Nu går jeg på unghunde hold og her er der pause med indlagt leg. 

Leger din hund med andre hunde på dens alder af og til ? Er der " legestue " på din træningsplads ? Er der hvalpetraf i en nærliggende hundeskov ? Hun lyder jo som om hun gerne ville i kontakt med andre hunde, sådan opfatter jeg dit indlæg ?? Jeg tænker bare at det måske hjælper hvis det ikke kun er til træning i møder andre hunde hun kan lege med. 

 

og ja der er også andre hunde der stresser sig selv op til træning. Jeg har en hund der er ukontaktbar hele vejen hen til træningspladsen og jeg gider ikke tage kampen op. Fra han ser træningspladsen begynder han at gø og hyle, trække som en tosset i snor og hvis jeg først begynder at hidse mig op ( ja ja jeg forsøger at udstråle afslappethed ) stoppe op hver gang han trækker, det ville sige at vi ikke når hen til træning samme dag....eller bede ham holde kontakt med mig, så kortslutter det fuldkommen for ham, så går han total i sin egen gø bobel. Så han får bare antitræk sele på, får lov at snuse i turbo tempo, gø lidt og jeg slapper af og trækker vejret og inde på træningspladsen snuser han lidt rundt, jeg hilser på de andre, han hilser på de hunde han må hilse på , jeg skifter til almindelig sele og kort line og inden for kort tid sænker roen sig, jeg beder ham lave lidt kontakt øvelser med mig med gode guffer og han kan sidde eller lægge ved siden af mine fødder på vores " plads " og træning kan begynde. 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

18 timer siden, Mynte skrev:

Jeg synes ærlig talt det er en mærkelig holdning , at du skal gå hver gang hunden gør. Det ender jo med at du lige så godt blive i bilen ....... Min hvalp på knap 7 måneder er også et frygtelig støjelement og ham har jeg gået til træning med siden han var 10 uger. Han gøede også en del i starten, men er aldrig blevet bedt om at forlade træningspladsen. 

Der er jo en grund til at hunden gør. Ofte er det pga stress / overgearethed. Så at du pisker frem og tilbage fra træningspladsen, ind ud , ind ud, det dæmper ikke din hunds stress. Den kører helst sikkert bare mere op. Din hund er jo en ivrig hvalp , den kører i højt gear og er vild for at lege og at være med. Leger i ikke på holdet ? På hvalpeholdet jeg gik på, der var altid et kvarters leg inden start, under opsyn af træner og i grupper , alt efter størrelse på hundene. Nu går jeg på unghunde hold og her er der pause med indlagt leg. 

Leger din hund med andre hunde på dens alder af og til ? Er der " legestue " på din træningsplads ? Er der hvalpetraf i en nærliggende hundeskov ? Hun lyder jo som om hun gerne ville i kontakt med andre hunde, sådan opfatter jeg dit indlæg ?? Jeg tænker bare at det måske hjælper hvis det ikke kun er til træning i møder andre hunde hun kan lege med. 

 

og ja der er også andre hunde der stresser sig selv op til træning. Jeg har en hund der er ukontaktbar hele vejen hen til træningspladsen og jeg gider ikke tage kampen op. Fra han ser træningspladsen begynder han at gø og hyle, trække som en tosset i snor og hvis jeg først begynder at hidse mig op ( ja ja jeg forsøger at udstråle afslappethed ) stoppe op hver gang han trækker, det ville sige at vi ikke når hen til træning samme dag....eller bede ham holde kontakt med mig, så kortslutter det fuldkommen for ham, så går han total i sin egen gø bobel. Så han får bare antitræk sele på, får lov at snuse i turbo tempo, gø lidt og jeg slapper af og trækker vejret og inde på træningspladsen snuser han lidt rundt, jeg hilser på de andre, han hilser på de hunde han må hilse på , jeg skifter til almindelig sele og kort line og inden for kort tid sænker roen sig, jeg beder ham lave lidt kontakt øvelser med mig med gode guffer og han kan sidde eller lægge ved siden af mine fødder på vores " plads " og træning kan begynde. 

 

 

Et pip, som nogen måske kan bruge ift at gå pænt hen til det, hunden gerne vil hen til. Jeg har aldrig ladet B trække mig hen til noget som helst. Han har aldrig haft succes med det. Hvis jeg skulle fra den ene ende af træningspladsen til den anden, og jeg vidste, at han ville blive for begejstret, så det ville tage for lang tid ved at træne gå pænt hele vejen, så tog jeg ham op i favnen og bar ham. Så var vi i den rigtige ende og kunne begynde træning. Han er uden undtagelse den af alle de hunde, jeg har haft, der har gået pænest, men jeg var også VIRKELIG konsekvent med at træk aldrig var = gevinsten. At "spørge om lov" med kontakt var = gevinsten.

Jeg har gjort lidt af det samme med C. Ikke båret hende, for det panikker hun totalt over (og jeg fik hende først da hun var voksen, derfor har grundlaget for arbejdet ikke været det samme) Men holdt fast i, at hun ikke kommer hen til det, hun gerne vil hen til, hvis hun trækker. Uanset hvad. 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må da indrømme at jeg tror at det med at blive” smidt væk fra træningspladsen” er et led i træning af at hunden skal stoppe med at gø, hvis du her eneste gang din hund gør vender omkring og gå modsat vej og fortsætter til den er stille igen, hvorefter du vender rundt og går tilbage, så vil hunden ret hurtigt lære at gøen betyder at det sjove holder op, jeg må medgive at instruktionen måske ikke er god nok, men jeg er ret sikker på at det er intentionen med at “blive smidt væk” ;) der er intet mere irriterende end at forsøge at træne et hold hvor en hund gør uafbrudt;) hos mig tillades det bestemt ikke! 

Redigeret af Alfen
Link til indlæg
Del på andre sites

3 timer siden, Alfen skrev:

Jeg må da indrømme at jeg tror at det med at blive” smidt væk fra træningspladsen” er et led i træning af at hunden skal stoppe med at gø, hvis du her eneste gang din hund gør vender omkring og gå modsat vej og fortsætter til den er stille igen, hvorefter du vender rundt og går tilbage, så vil hunden ret hurtigt lære at gøen betyder at det sjove holder op, jeg må medgive at instruktionen måske ikke er god nok, men jeg er ret sikker på at det er intentionen med at “blive smidt væk” ;) der er intet mere irriterende end at forsøge at træne et hold hvor en hund gør uafbrudt;) hos mig tillades det bestemt ikke! 

Jeg forstår udmærket tanken bag, hvilket jeg er sikker på trådstarter også gør, ligesom hun fik at vide at hunden skulle opfange pointen. Problemet er bare at ingen hunde kan opfange nogen som helst pointer når de kører oppe i det gear.  Jeg tænker sandsynligheden for at en 4 måneders hvalp der gør af iver lærer at lade være med at gø, ved at blive slæbt frem og tilbage er ekstrem lille, for den er i et " stress gear " hvor den ikke kan fatte den slags " træning ", sammenlignet med at blive på holdet, komme i gang med leg eller træning og forsøge at bevarer roen, holde kontakt, guffer for stilhed osv, så er jeg ret sikker på at gøen langt hurtigere holder op, end at galopere frem og tilbage fra pladsen. Alene det at få at vide at ens hund ikke må gø, er nok til at stresse ejer så meget, at hunden reagere på det. Det er jo ikke fordi man selv synes det er fedt at ens hund gør.  Det er klart at gør ens hund non stop fra man kommer til man går, så er hunden nok for stresset til at kunne håndtere at være på en træningsplads. Men sådan opfatter jeg ikke trådstarters opslag og jeg tvivler på nogen gider gå til trænings med deres hund, hvis den gøede konstant. 

Redigeret af Gæst
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Tak for alle svarene. Jeg er helt med på, at det er uholdbart at en hund gøer nonstop under træningen. Jeg ville bare gerne lige have haft en mulighed på 2 min på pladsen, hvor jeg kunne prøve at få hende til at stoppe og jeg skulle naturligt nok være gået selv, hvis det fortsatte ;-) . Jeg er stoppet på holdet og selvtræner selv en del ift det med ikke at gø og ja hun er et værre "gømonster", så det bliver et langt sejt træk.
Vi træner også mange andre ting naturligvis, men den største udfordring er "kontakt", når hun vil noget andet. Ved ikke hvor meget man kan forvente af en hvalp på snart 5 mdr ??

Hun gøer når vi ser andre hunde, men gøer også nogen gange når vi møder nye mennesker(hun elsker alle :-) ), men det sjove er at hun rejser børster imens hun logrer med halen 😏.

Jeg er selv lidt i tvivl om det bedste at gøre er bare at gå videre og lade som ingenting=ignorerer den dårlige opførsel og så rose som en gal mens hun ikke gøer og så ellers holde en behøring afstand når det er muligt så hun ikke føler at det er "nødvendigt" at gø(håber det giver mening).
Tænker på om hun måske også reagerer på at jeg gør snoren kortere når vi skal forbi nogen, hmmm

Jeg vil mega gerne træne det væk, da en schæfer jo i forvejen kan virke skræmmende på folk og hun er faktisk ret sød uanset hvem hun snakker med.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...