Hop til indhold

klistre og gør


Aslan
 Share

Recommended Posts

Aslan har den sidste uge klistret op ad mig.

Ligegyldigt hvor i huset jeg går, går han med. Han acceptere en lukket dør, men han ligger sig så ude foran den og venter.

 

Han er også begyndt at gø ude i haven, meget faktisk (eller meget i forhold til hvad han plejer).

 

Jeg troede det havde lidt at gører med aktivering, så dette gjorde vi noget mere af, men det har ikke hjulpet (mere leg i haven, søge efter mad, lidt længere og mere uens ture).

 

 

Hvad vi ved af ,har han ikke fået chock eller ubehagelige oplevelser ude i haven. Han viser ingen frygt derude. Han nuller bare rundt som han plejer :mrgreen:

 

Når vi er på tur er der ikke noget at mærke, ud over at han er blevet lidt nemmere.

 

Han er 8 mdr nu. Kan det have noget med hans udvikling at gører?

Link til indlæg
Del på andre sites

det kan det sagtens ja, det er et af de hersens udviklingstrin som jeg ikke ved hvad bliver kaldt på dansk. På udenlandsk "second fear imprint stage"... har noget at gøre med modning og blive opmærksom på verden omkring en. Indy gøede af mange mærkelige ting i den alder, det var ligesom om fra den ene dag til den anden, blev hendes "vagt instinkt" vækket.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg låner lige aslans tråd og spørger om der er en sådan fase omkring de 5-6 måneder? Karla er blevet meget mere vagtsom og gøer af mange flere ting end hun plejede...

 

Hun plejede ikke at gø af "ingenting" og heller ikke af fjernsynet, det kan hun dog sagtens finde på nu... :hmm: samtidig kan hun pludselig bestemme sig for at fx en cykel lænet op af en mur er frygtelig farlig og skal have skældud - på trods af at hun hver eneste dag når vi går ud og ind af huset går forbi vores egne to cykler der er lænet op af husmuren :shock: meget sært...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde samme problem - det var dog kun over en kortere periode.

Jeg skrev også om det herinde, og Irene fortalte, at det er meget normalt at hvalpe/unghunde kommer i en periode hvor de "ser spøgelser" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde samme problem - det var dog kun over en kortere periode.

Jeg skrev også om det herinde, og Irene fortalte, at det er meget normalt at hvalpe/unghunde kommer i en periode hvor de "ser spøgelser" :-D

 

jeg går ud fra det var til mig? ogh vis det var, så mange tak :5up: var lidt bekymret for om det ville permanent at hun skulle gø af alt og ingenting... for ja, hun ser virkelig spøgelser af og til... hun har gjort det i halvanden uge ca...

 

indtil videre sige vi "tak" og afleder hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du tænker for meget

:blink:

 

 

 

 

 

 

Hunden vil helst være ved dig (gør det noget? )

 

Hunden gør i haven (Det er vel irriterende, og der burde tages hånd om det? )

 

 

Sidstnævnte: Hvis den gøen er af noget/nogen, så kan man med fordel rose og sige "tak for advarslen, jeg tager over nu"

Alternativt aflede med en anden aktivitet, såsom hjemkald og herefter et par øvelser som udfordrer lidt. (Frit søg, apportering, dirigering eller hvad man nu kan lide)

 

 

 

".......Jamen det er jo bare en fase, den skal igennem..."

 

Nej. Det er en uønsket adfærd der skal tages hånd om. "Faser" er ikke andet end dårlige undskyldninger, selvom jeg vil vedgå at mange ting lægger sig/forsvinder med alderen, er alderen i sig selv aldrig en undskyldning.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Nej. Det er en uønsket adfærd der skal tages hånd om. "Faser" er ikke andet end dårlige undskyldninger, selvom jeg vil vedgå at mange ting lægger sig/forsvinder med alderen, er alderen i sig selv aldrig en undskyldning.

 

:blink:

 

 

Og nu vi lige er ved det...........

 

 

For at lærer hunden komandoen stille (altsåstoppe med at gø) lærer vi ham at halse (gø), hvilket han er riiiiiiiiiigtiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig god til, men det er ligesom at ejer og hund snakker ved siden af hinanden når vi så øver stille :mrgreen:

 

Han bliver ved, ligegyldig hvilket ord du bruger, så gør han (han kan godt li det tror jeg :hmm: ).

 

 

Så hvordan ville man kunne få styr på det?

 

Planen var at han gøede og så sagde vi stille og så roste ham når han så tiede, men han tier ikke :rolleyes::mrgreen::mrgreen::mrgreen::evil:

 

Og victorias høje lyde for at aflede får ham mere op at kører :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu vi lige er ved det...........

 

 

For at lærer hunden komandoen stille (altsåstoppe med at gø) lærer vi ham at halse (gø), hvilket han er riiiiiiiiiigtiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig god til, men det er ligesom at ejer og hund snakker ved siden af hinanden når vi så øver stille :mrgreen:

 

Han bliver ved, ligegyldig hvilket ord du bruger, så gør han (han kan godt li det tror jeg :hmm: ).

 

 

Så hvordan ville man kunne få styr på det?

 

Planen var at han gøede og så sagde vi stille og så roste ham når han så tiede, men han tier ikke :rolleyes::mrgreen::mrgreen::mrgreen::evil:

 

Og victorias høje lyde for at aflede får ham mere op at kører :roll:

 

 

 

prøv at læne dig tilbage, tage en slurk af kaffepunchen og tænk lidt over hvad du har skrevet ned hér.. :blink:

 

Du skulle gerne kunne se at du har sprunget en simpel ting over: Afbryd øvelsen.

 

Den kan ikke afbryde noget på kommand, uden at have lært at det er det du vil have den til.

 

Victorias høje lye ville jeg stikke et sted hen hvor solen aldrig skinner, de egner sig i mit hovede ikke til træning, men kun til simpel afledning med hurtig effekt.

 

Jeg ville vælge at afbryde øvelsen ved at sige "tak" eller andet, og simpelthen gå derfra og lave noget andet. Sætte kaffen over, sætte mad på bordet eller hvad ved jeg.

Dvs efter hunden har fået "tak", så ignorerer man alt der sker herefter. Det MÅ ikke lønne sig at fortsætte med at gø.

Link til indlæg
Del på andre sites

prøv at læne dig tilbage, tage en slurk af kaffepunchen og tænk lidt over hvad du har skrevet ned hér.. :blink:

 

Du skulle gerne kunne se at du har sprunget en simpel ting over: Afbryd øvelsen.

 

Den kan ikke afbryde noget på kommand, uden at have lært at det er det du vil have den til.

 

Victorias høje lye ville jeg stikke et sted hen hvor solen aldrig skinner, de egner sig i mit hovede ikke til træning, men kun til simpel afledning med hurtig effekt.

 

Jeg ville vælge at afbryde øvelsen ved at sige "tak" eller andet, og simpelthen gå derfra og lave noget andet. Sætte kaffen over, sætte mad på bordet eller hvad ved jeg.

Dvs efter hunden har fået "tak", så ignorerer man alt der sker herefter. Det MÅ ikke lønne sig at fortsætte med at gø.

 

Hvad så hvis hunden tøffer efter en og gør?

Det gør han ikke, men hvis jeg ikke spørg, så begynder han på det :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger tak på den måde, at vi går hen til hende og siger "tak" i en venlig men bestemt tone og så kalder jeg hende til mig og afleder hende, fx med en lille øvelse eller noget af hendes legetøj...

 

Jeg ved ikke om det er den rigtige måde at gøre det på, men det ser ud til at virke, og hun må jo gerne gø når der vitterligt er noget, så det er ikke fordi jeg altid synes hun skal klappe kaje ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvordan kommer ordet tak ind?

 

For han vil jo lærer noget om ordet tak hvis det bliver en "vane" at bruge det når det gælder hans gøen?

 

Burde man bruge "stille" og gå istedet?

 

 

 

Ja ja ja bær over med mig, jeg har ikke prøvet det her før!

 

Hvad du siger er jo fuldstændig ligegyldigt. Jeg brugte: "Møgkøter" og det der var værre som stopkommando for snart sagt alt. :lol:

 

Han gør på kommando = "Tak" (Eller hvad du nu vælger at sige) og belønning efterfulgt af afbrydelse af øvelsen.

 

Hvordan lærte du hunden alt andet den har lært?...................sådan gør du også bare hér

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad du siger er jo fuldstændig ligegyldigt. Jeg brugte: "Møgkøter" og det der var værre som stopkommando for snart sagt alt. :lol:

 

Han gør på kommando = "Tak" (Eller hvad du nu vælger at sige) og belønning efterfulgt af afbrydelse af øvelsen.

 

Hvordan lærte du hunden alt andet den har lært?...................sådan gør du også bare hér

:blink:

 

Det lærte den sq selv :shock:

 

 

Den fik en godbid for ønsket adfærd, men det er lidt svært at lærer ham en ønsket adfærd når han ikke yder den.

 

Ja ja ja ja , så skal jeg få ham til at yde den, men det kan jeg ikke lige se mig ud af.

 

Men jeg må jo lige prøve at gå ud til kaffen ( :badr:) til at starte med! Og så bruger jeg bare stille istedet for tak :blink:

 

Gø, stille, kaffe (eller hvad man nu ellers kan finde ude i køkken eller andet rum :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har observeret det hos Simba, der jo lige er et par mdr ældre end Aslan, så er der helt klart tale om faser, de skal igennem. Faser, hvor de er så klistrede, så det er helt uhyggeligt og samtidig noget så vagtsomme, at det ikke er til at holde ud...vov-vov-vov og ja tak, så HAR vi hørt dig.

 

Hos Simba har vi haft to perioder indtil nu og ca af en måneds varighed. Det er dog noget så ulideligt mens det står på, men overlev det. Det går i sig selv igen.'

 

Og mht en dårlig undskyldning. Det bliver vel først en dårlig undskyldning, når man ikke prøver at dæmpe dyret ned på alle områder. Det er ikke en dårlig undskyldning at erkende, at de perioder også høre med for en unghund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig.

 

Nå, så er det da ikke det vi skal komme op at slås om :mrgreen:. Var lige ved at tro, at du ville hævde, at hund var hund uden variation livet igennem og det kunne jeg ikke helt få til at passe. Du, der gider arbejde seriøst med dine hunde burde da have opdaget, at hund ikke altid var hund som i går...og det var så også tilfældet... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, så er det da ikke det vi skal komme op at slås om :mrgreen:. Var lige ved at tro, at du ville hævde, at hund var hund uden variation livet igennem og det kunne jeg ikke helt få til at passe. Du, der gider arbejde seriøst med dine hunde burde da have opdaget, at hund ikke altid var hund som i går...og det var så også tilfældet... :-D

Nej da. Men vi kan nok finde noget andet :lol:

 

Jeg gider ikke beskæftige mig med at kalde noget som helst i en hunds liv for en "periode" elelr en "fase", da jeg ikke mener det hjælper på noget som helst.

 

Jeg vil hellere kigge på hvad min hund gør, og hvordan min hund ér, og så reagere udfra dét.

 

 

"Nåh nu er hunden i lømmelalderen, så kan jeg nok ikke lære den ret meget"

bliver til:

"hunden er sgutte helt koncentreret og fokuseret lige pt. så mon ikke det var en god idé at lave noget andet end den almindelige træning isedet"

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu vi lige er ved det...........

 

 

For at lærer hunden komandoen stille (altsåstoppe med at gø) lærer vi ham at halse (gø), hvilket han er riiiiiiiiiigtiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig god til, men det er ligesom at ejer og hund snakker ved siden af hinanden når vi så øver stille :mrgreen:

 

Han bliver ved, ligegyldig hvilket ord du bruger, så gør han (han kan godt li det tror jeg :hmm: ).

 

 

Så hvordan ville man kunne få styr på det?

 

Planen var at han gøede og så sagde vi stille og så roste ham når han så tiede, men han tier ikke :rolleyes::mrgreen::mrgreen::mrgreen::evil:

 

Og victorias høje lyde for at aflede får ham mere op at kører :roll:

 

I træningenaf "stille", så skal du ikke vente på at han holder op med at gø når du har sagt dit signal. Aslan gør, du siger stille og SAMTIDIg propper du en godbid i munden på ham. Han skulle være en meget mærkelig hund hvis han kan gø OG spise samtidig;-) så snart han har spist den kan du jo gentage med et "stille" og en ny godbid. I løbet af få gange hvor du afbryder ham sådan og din timing er rigtig, så vil han tie når du siger stille, for så kommer godbidden:-D

Jeg går gerne ind foran hunden nårjeg beder den tie og fortsætter den så presser jeg den væk med kroppen ved at gå i mod den uden at røre.

Så kan du begynde at kalde på ham efter "stille", sådan at i kan kalde ham ind fra haven, eller så han efterhånden automatisk kommer ind efter han har sagt et par vov i haven:5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går gerne ind foran hunden nårjeg beder den tie og fortsætter den så presser jeg den væk med kroppen ved at gå i mod den uden at røre.

 

Det var også nogenlunde sådan, at jeg lærte Tyson, at "stop" betyder "hold op med at gø": Ved at markere med kropsproget, at jeg ville have ham til at lade være med det, han var i gang med. Det har fungeret rigtig godt, nu behøver jeg for det meste bare at sige "stop" eller allerhøjst sende det blik, der hører til, for at få ham til at stoppe. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...