Hop til indhold

Forhøjet levertal


Charli
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 8 årig dansk/svensk gårdhund.

For en måned siden fik vi at vide han har meget let forhøjet levertal. Det sætter selvfølgelig tanker igang. 

Vi har fodret ham med wild duck og cold river fra wolfsblut siden han var 3 år, fordi vi umiddelbart læste frem til, at det var et godt foder uden kemi og anden dårlig tilsætning. 

Nu vil jeg høre om nogen herinde har erfaring med fodret og om der evt kan være noget i det der kunne øge lever tallet?

Alle hans andre værdier er helt normale. Vi vil foretage en scanning af leveren om 2 uger,  men jeg kunne rigtig godt bruge lidt erfaring eller råd til,  hvad der evt kunne værr årsag til en hund får forhøjet levertal. 

Skal siges det er meget lidt forhøjet og dyrelægen synes ikke det som sådan var bekymrende,  men kan tallene være let forhøjet til tider og evt falde igen?

Udover hans mad får han tatar et par gange om ugen og lidt kylling...og han får også engang imellem lidt mad fra bordet.. feks oksekød eller svinekød. 

Han er også en meget aktiv hund der flere gange om dagen kommer ud og grave/jage efter mus i skov og på mark.  Det resulterer i at han nogen gange får fanget dem,  og nogen gange bliver de også spist desværre. Jeg har aldrig undersøgt om mus i længden er skadeligt for hunde.  Vores dyrelæge har aldrig sagt noget til det

Nogen med lidt erfaring? Det ville være rart med andres syn på sagen...Det bekymre mig jo noget de pludselig er let forhøjet hans tal

Redigeret af Charli
Ekstra tekst
Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh det er længe siden jeg har kigget på wolfsblut foderet. Mine hunde fik det for nogle år siden - men da der dengang blev skrevet meget om forhøjede værdier af jern og zink i foderet stoppede jeg med at bruge det. Jeg har lige været på producentens hjemmeside og kan se at der ikke er ændret i vitamin sammensætningen.

For et par år siden fik min nu ældste beagle Oscar konstateret lavt stofskifte og han er nu i livsvarig medicin behandling da hans krop ikke længere selv kan danne skjoldbrusk hormoner - det bliver primært lavet i leveren. Oscar havde dengang et let forhøjet nyretal - som min dyrlæge ikke mente betød noget - men mine alarmklokker ringede med det samme og Oscar kom over på hjemmelavet - med tilskud af et tørfoder han aldrig nogensinde havde fået før. I dag er hans tal normale - men T4 tallet (skjoldbrusk kirtlen) er stadig helt af lave og der skal passes meget på med hvad han spiser - da det er skjoldbruskkirtlen der styrer alt i kroppen. Han er knap 12 år nu og var lige knap 9 år da han begyndte at få symptomerne.

Jeg vil derfor spørge om Charli har fået målt sit T4 tal? - Det er sådan at med den kost de fleste hunde ejere giver deres hunde over tid kan begynde at gøre skade i kroppen - jo ældre hunden er, jo større risiko for at der kan opstå livsstils sygdomme. Antallet af hunde med skjoldbrusk problemer er stigende - jeg har forsket en del i det og meget af det skyldes forkert fodring - det er jo maden der er byggestenen til at opretholde livet. Jeg er blevet meget klogere de senere år og ingen af mine hunde kommer tilbage på tørfoder igen.

At du giver Charli kylling og andet kød kan jeg ikke se er et problem - da det jo er de rene varer.

 

Jeg siger ikke at Charli har skjoldbrusk problemer - det kan være noget andet og det er fint i får ham scannet - men uanset så ville jeg kigge på hans foder, så hans krop ikke skal bruge så meget energi på at fordøje tørfoderet og dermed belaste de indre organer.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Hej beaglepack 

Det er godt nok nogen måneder siden du skrev,  men vi har haft en masse prøver igang på Charli som først nu er blevet opklaret.  Vi gik til en anden dyrelæge og fik også taget en udvidet stoftskifte prøve,  og ja det ser desværre ud til at han har lavt stofskifte 🙄

Vores første dyrelæge målte ikke alle værdier,  men da T4 var meget lavt fik vi lavet en udvidet test hos en anden.  Der fik vi at vide at han ville komme til at få lavt stofskifte i fremtiden.  Han har ingen symptomer på det dog,  og levertal er faldet igen.  Så alle hans andre værdier er nu normale. Derfor mener dyrelægen ikke vi skal tage ham i behandling endnu. 

Jeg vil dog høre dig om det du selv har forsket i, ang lavt stofskifte.  At maden har en effekt på din hund.  Er din hund i behandling med piller for det eller er set pga ændring af kost du har fået tallene relativt normale igen?

Jeg har søgt en del på det og jeg kan kun kommefrem til at detcer en fejl i skjoldbruskkirtel,  som ikke har relation til andet. Men ville meget gerne høre dine erfaringer med det?

Hvad mad laver du til dine hunde nu det er hjemmelavet? Jeg har også søgt på det, men det virker meget uoverskueligt da man åbenbart skal passe meget på med at give de rette mængder proteiner,  vitaminer og mineraler. 

Nu når alle Charlis andre tal er normale,  så er jeg lidt påpasselig med at skulle ændre maden,  men hvis man iform af kost kan få stoftskifte normalt igen, er det jo bedre end at han skal være på piller resten af sit liv. 

De mente at de let forhøjede levertal var pga vaccination.  Han havde fået sine vaccinationer en uges tid før vi tog blodprøver på ham.  De er som sagt nu faldet igen. 

Han er frisk og har fin pels,  og viser ingen andre fysiske symptomer på lavt stofskifte.  

Hvis du kan dele lidt af din erfaring på området ville det være super 😊

Jeg er også lidt bekymret for om det så betyder han ikke får et langt liv, altså om hunde kan leve normalt med diagnosen under behandling?

Link til indlæg
Del på andre sites

Oscars T4 tal har ændret sig løbene i de 2½ år der er gået siden han fik diagnosen. Hans første tal tilbage i 2017 var meget lavt og lå på 0,4 - efter han kom på forthyron steg det til 2,8 - så faldt det igen til 2,4 - så 1,7 og i marts i år lå det lige på spærregrænsen 1,4. Oscar er blevet justeret løbene i medicin og i dag får han 2x400 mg om dagen og tallet ligger nu på 3 - han fik det sidst målt d. 30 august i år. Så vi er endelig på rette vej.

Da hans tal var meget lavt det første år - gik der op til 1-1½ års tid før man kan sige han var nogenlunde med. Oscar var ramt på alle måder - han tabte pelsen, han var træt og kuldskær og havde ingen energi overhovedet. Da medicinen begyndte at virke fik han mere energi - men hans analkirtler og ører var voldsomt præget af - at skjoldbruskkirtlen var holdt op med at fungere - han fik bylder i analkirlerne og hans ører var rigtig dårlige - det blev han løbene behandlet for hos dyrlægen.  I dag har han et skævt look da nerven i det ene øre har taget skade - så han hænger en anelse i højre side - det er ikke noget han har ondt over- men det er en bivirkning af at skjoldbrusk kirteln har været sat ud - så han er og har virkelig været ramt.

I dag har han det godt - han er aktiv, går sine ture og leger i haven på trods af sine nu 12 år. Jeg tog konsekvensen og skippede alt tørfoder til fordel for rigtig mad.

Jeg laver maden i min crockpot (slowcooker) og bruger kalve, okse, kylling eller kalkun hakket kød - udover det tilsætter jeg gulerødder, squash, spinat og lign. jeg går udenom bælgfrugter, kål og lign. da det kan skabe gasser i maven. Nogle gange tilsætter jeg bulgur, boghvede (hel) eller byg for variation. Ellers bruger jeg Hermanns brune risflager - som man kan købe via zooplus. Når jeg bruger risen kommes der ikke bulgur mv i kødretten. Grunden til at jeg laver det på den måde er at det er nemmest og jeg kan lave større portioner som kan fryses ned.

Oscar får ca 60-70 gram af kødretten og af den opblødte ris får han ca 35-40 gram. Er det hele blandet sammen får han 100-120 g. af gangen

Af tilskud får han KW ørredolie - og ½ tsk. calcium som er lavet på økologiske æggeskaller (anibio) udover det får han 1 gang om dagen ½ mål canosan pellets for leddene

 

Min yngste beagle Darwin på 9 år fik i juli konstateret lavt stofskifte. Her vidste jeg jo hvad jeg skulle se efter - så hans stofskiftesygdom er ikke nær så fremtræden som Oscars og han får også en anden dosering af forthyron.

Darwin spiser det samme mad som Oscar.

Den allervigtigste del som jeg har lært er at alt tørfoder er bandlyst - jeg har lært og set hvor stor skade tørfoder gør på vores hunde og man skal ikke være bange for at eksperimentere da rigtig mad absolut er vejen frem. Jeg er ikke i tvivl om at det har ødelagt en hel del for mine beagler at de fik tørfoder og klart hvis jeg fik hund igen, så er den på rigtig mad fra starten. Grunden til at jeg skriver det sådan er at tørfoder tilsættes alverdens ting - det værste er JOD - det må ikke forefindes i foderet - kun det der er naturlig til stede - udover det skal der passes på Calcium og Fosfor.

 

Når hunden først har fået lavt stofskifte forsvinder det ikke igen - det er en permanent sygdom, som skal holdes vedlige med den rette dosis medicin, jævnlige blodprøver og den rette kost.

Når medicinen gør sit arbejde så kan din hund leve et helt normalt liv - du må dog aldrig bruge almindeligt halsbånd da trykket på skjoldbruskkirtlen kan ødelægge den medicin der tilføres - brug derfor altid sele når I går tur. Medicinen er jo et hormon der tilføres skjoldbrusk kirtlen så den kan udføre sit arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alt info og fordi du deler din erfaring. Det vil jeg tage med mig.

Jeg vil helt klart tænke på at lave maden selv. Så ved man også hvad der præcist er i, og hvordan det er lavet/behandlet. Man hører mere og mere og foder der bliver kaldt tilbage, pga. problemer.

Jeg læste lidt om at Kelp kunne være en god ting at give som kosttilskud, men det er jo så jod indholdigt, dog på en naturlig måde. Nu er jeg i tvivl om jeg skal give det til kosten. Der er mange meninger på nettet om forskellige ting, det er svært at finde rundt i. Det jeg havde kigget på er kosttilskud/foder tilskud fra Vitapetz, men det er måske ikke nødvendigt hvis man laver maden selv.

Nu vil vi tage stoftskifte tallet igen om 1 måneds tid. Det var lidt underligt, for første gang vi fik det taget, der var T4 lavet, men TSH var kun 0,06, hvilket lå meget normalt som vi fik at vide. Da vi så fik taget en ny prøve 3 uger efter, for at få en udvidet stoftskifte prøve, da var TSH lige pludseligt 0.10 som så ikke var indenfor normalen. Der havde han lige været i narkose for at få en knækket tand hevet ud, så jeg er i tvivl om de tal kan blive påvirket at det. Det nævnte dyrelægen ikke noget om, og vi fik taget prøverne 2 forskellige steder, for at få en second oppinion.

Men igen, tak for dit svar, der er mange gode ting jeg kan tage med mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en rigtig god ide at lave maden selv 😀

Det kræver selvfølgelig lidt tid - men hvis man laver i større portioner er der jo mad til længere tid.

Jeg vil ikke anbefale at du giver kelp - det er ekstremt jod holdigt også selvom det er naturlig form. Der er jo vitaminer/mineraler herunder jod i kød/grønt mv. og derfor bør man ikke tilsætte yderligere så skjoldbrusk kirtlen kan få ro. Jeg måtte stoppe med plaque off til Oscar da det indeholder alger.

Min Oscar er så sårbar at når han har været i narkose - som han har været i september 2018 og nu senset d. 30/8 i år, da har hans ører reageret og blevet forværret pga. af narkose og medikamenter der er brugt - så de bliver absolut påvirket af sådan noget.

 

Hvis du har brug for yderligere information - ligger der en del opskrifter på min beaglepack side. www.beaglepack.dk 

du finder opskrifterne ude til højre på siden under "sider" og hjemmelavet mad.

Du kan også kontakte mig via beaglepack hvis der er noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...