Hop til indhold
Charli

Forhøjet levertal

Recommended Posts

Jeg har en 8 årig dansk/svensk gårdhund.

For en måned siden fik vi at vide han har meget let forhøjet levertal. Det sætter selvfølgelig tanker igang. 

Vi har fodret ham med wild duck og cold river fra wolfsblut siden han var 3 år, fordi vi umiddelbart læste frem til, at det var et godt foder uden kemi og anden dårlig tilsætning. 

Nu vil jeg høre om nogen herinde har erfaring med fodret og om der evt kan være noget i det der kunne øge lever tallet?

Alle hans andre værdier er helt normale. Vi vil foretage en scanning af leveren om 2 uger,  men jeg kunne rigtig godt bruge lidt erfaring eller råd til,  hvad der evt kunne værr årsag til en hund får forhøjet levertal. 

Skal siges det er meget lidt forhøjet og dyrelægen synes ikke det som sådan var bekymrende,  men kan tallene være let forhøjet til tider og evt falde igen?

Udover hans mad får han tatar et par gange om ugen og lidt kylling...og han får også engang imellem lidt mad fra bordet.. feks oksekød eller svinekød. 

Han er også en meget aktiv hund der flere gange om dagen kommer ud og grave/jage efter mus i skov og på mark.  Det resulterer i at han nogen gange får fanget dem,  og nogen gange bliver de også spist desværre. Jeg har aldrig undersøgt om mus i længden er skadeligt for hunde.  Vores dyrelæge har aldrig sagt noget til det

Nogen med lidt erfaring? Det ville være rart med andres syn på sagen...Det bekymre mig jo noget de pludselig er let forhøjet hans tal

Redigeret af Charli
Ekstra tekst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh det er længe siden jeg har kigget på wolfsblut foderet. Mine hunde fik det for nogle år siden - men da der dengang blev skrevet meget om forhøjede værdier af jern og zink i foderet stoppede jeg med at bruge det. Jeg har lige været på producentens hjemmeside og kan se at der ikke er ændret i vitamin sammensætningen.

For et par år siden fik min nu ældste beagle Oscar konstateret lavt stofskifte og han er nu i livsvarig medicin behandling da hans krop ikke længere selv kan danne skjoldbrusk hormoner - det bliver primært lavet i leveren. Oscar havde dengang et let forhøjet nyretal - som min dyrlæge ikke mente betød noget - men mine alarmklokker ringede med det samme og Oscar kom over på hjemmelavet - med tilskud af et tørfoder han aldrig nogensinde havde fået før. I dag er hans tal normale - men T4 tallet (skjoldbrusk kirtlen) er stadig helt af lave og der skal passes meget på med hvad han spiser - da det er skjoldbruskkirtlen der styrer alt i kroppen. Han er knap 12 år nu og var lige knap 9 år da han begyndte at få symptomerne.

Jeg vil derfor spørge om Charli har fået målt sit T4 tal? - Det er sådan at med den kost de fleste hunde ejere giver deres hunde over tid kan begynde at gøre skade i kroppen - jo ældre hunden er, jo større risiko for at der kan opstå livsstils sygdomme. Antallet af hunde med skjoldbrusk problemer er stigende - jeg har forsket en del i det og meget af det skyldes forkert fodring - det er jo maden der er byggestenen til at opretholde livet. Jeg er blevet meget klogere de senere år og ingen af mine hunde kommer tilbage på tørfoder igen.

At du giver Charli kylling og andet kød kan jeg ikke se er et problem - da det jo er de rene varer.

Jeg siger ikke at Charli har skjoldbrusk problemer - det kan være noget andet og det er fint i får ham scannet - men uanset så ville jeg kigge på hans foder, så hans krop ikke skal bruge så meget energi på at fordøje tørfoderet og dermed belaste de indre organer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites