Hop til indhold

DET HØRER VEL OP, IKKE?


Gæst Elly
 Share

Recommended Posts

Jeg har en hvalp på 7 måneder, som altid har været utrolig lydig. Hun er faktisk helt konsekvent altid kommet på plads, når jeg har fløjtet eller kaldt. Også selvom der har været udfrakommende distraktioner i form af andre hunde eller lidt lækkert spiseligt i krattet. Hun har altid været exceptionelt nem.

Men her i de sidste par uger er hun begyndt at løbe rundt om mig i cirkler, når jeg kalder hende ind. Hun har nærmest gjort en leg ud af ikke at komme, når jeg kalder. Det sker som regel sidst på gåturen om morgenen (hun får mindst en time), når hun er rigtigt oppe at køre. Det skal lige siges, at hun løber løs i 2 gange mindst en time dagligt, så indkaldtræningen bliver holdt ved lige.

Hvordan takler jeg situationen? Jeg ved godt, jeg aldrig må hidse mig op, men det er nu ret så svært, når hunden tager over. Jeg har også prøvet at tælle til ti og lade som ingenting - det hjælper heller ikke (nok fordi, hun kan mærke min frustration).

 

Mit umiddelbare bud er at holde lidt igen med at gå løs i en periode, så hun ikke får for mange succesoplevelser med ikke at komme, når jeg kalder. Og så vokser hun vel fra oprøret en skønne dag.

 

Har I nogle gode råd? Tidligere erfaringer? Eller bare bekræftelser på, at det hører op igen, når hun er blevet ældre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har en hvalp på 7 måneder, som altid har været utrolig lydig. Hun er faktisk helt konsekvent altid kommet på plads, når jeg har fløjtet eller kaldt. Også selvom der har været udfrakommende distraktioner i form af andre hunde eller lidt lækkert spiseligt i krattet. Hun har altid været exceptionelt nem.

 

Men her i de sidste par uger er hun begyndt at løbe rundt om mig i cirkler, når jeg kalder hende ind. Hun har nærmest gjort en leg ud af ikke at komme, når jeg kalder. Det sker som regel sidst på gåturen om morgenen (hun får mindst en time), når hun er rigtigt oppe at køre. Det skal lige siges, at hun løber løs i 2 gange mindst en time dagligt, så indkaldtræningen bliver holdt ved lige.

 

Hvordan takler jeg situationen? Jeg ved godt, jeg aldrig må hidse mig op, men det er nu ret så svært, når hunden tager over. Jeg har også prøvet at tælle til ti og lade som ingenting - det hjælper heller ikke (nok fordi, hun kan mærke min frustration).

 

Mit umiddelbare bud er at holde lidt igen med at gå løs i en periode, så hun ikke får for mange succesoplevelser med ikke at komme, når jeg kalder. Og så vokser hun vel fra oprøret en skønne dag.

 

Har I nogle gode råd? Tidligere erfaringer? Eller bare bekræftelser på, at det hører op igen, når hun er blevet ældre :)

 

 

Først og fremmest: Du skal ikke regne med det bare forsvinder af sig selv, det er det sikreste at handle på det, så hun ikke får kedelige mønstre.

 

Hvoran ser det ud med løbetid, har hun været i 1. løbetid?

 

I den alder hun har, oplever hundeejere ofte "oprør", som dog intet har med dette at gøre, og at hunden pludselig har glemt alt den tidligere kunne.

 

Det har intet med bevidst ulydighed fra hundens side at gøre, men snarere med den "krig" øgningen af kønshormoner i hundens krop forårsager.

 

Hunden skal pludselig tage stilling til tingene på en anden måde end tidligere præget af kønshormoner, som den er.

 

Det ses også meget ofte at hunde som skal til afslutningsprøve i klubber efter et kursus i denne alder scorer ganske få point, de har "glemt" alt.

 

Det glemte kommer dog tilbage hvis det sidder ordentligt.

 

Som du selv er inde på er det en dårlig idé at gå i konflikt med hende for det bevirker bare, at hun nu også skal forholde sig til det. Og selvom hun tilsyneladende har glemt "alt" er hun stadig modtagelig for indlæring og kan læres at indkald er noget man skal holde sig fra!

 

Når hun hopper og danser omkring dig, løber i cirkler (hyrdning) er det højst sandsynligt i et forsøg på at bløde situationen op. En situation hun oplever som anspændt.

Ved at gå ind i en konflikt med en hund i den situation øger man anspændtheden og risikerer at plante mistillid mellem sig og hunden.

 

Hvad er det hun kører op af på turen?

 

Jeg vil anbefale dig at undlade at lave det hun kører så højt op af på turene, at hun komer udenfor pædagogisk rækkevidde og så i øvrigt tage hende i line mange gange på turen, giv ros og en godbid for derefter straks at slippe hende igen.

 

Sidste gang du tager line på skal være før det tidspunkt du plejer for at undgå situationen, og så kan du gå og hygge med hende i line med små tricks, godbidder og hyggesnak.

 

Din opgave bliver således at forhindre den uhensigtsmæssig situation i at opstå, så du oplever at have kontrol over situationen. Dermed har du også kontrol over din hund :-D

Redigeret af Ninjamor
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er typisk for hundens "lømmel-alder"..... prøv når du har den i "frit-løb" at vende dig væk fra hunden og gå i modsat retning med raske skridt,,, det kan godt hjælpe og hvis du osse sætter dig på hug med ryggen til hunden..... ja så hjælper det (måske) ... husk at ha´godbidden parat, når den kommer hen til dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...