Hop til indhold

Render "forvirret rundt og gør ved nr. 2"


Catherina
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen, jeg har et lige et spørgsmål.😊

Jeg har en 9 1/2 ugers gammel hvalp.

Umiddelbart vil jeg sige, at hun er faldet godt til i sit nye hjem, og renlighedstræningen går ganske godt. Hun giver signal, når hun skal udenfor i haven og tisse og skide og vi har kun haft få uheld. Jeg roser og siger dygtiiiig når hun gør sig færdig udenfor, og skælder ikke ud eller noget de gange hun er kommet til at tisse indenfor. Jeg tager hende bare hurtig udenfor, og gør ellers rent efter hende.

Nu til mit egentlige spørgsmål.

Når hun skal skide, er hun de sidste dage begyndt at løbe nærmest forvirret og lidt frustreret rundt og gø, før hun endelig sætter sig. Det er uafhængig om hun er på græs, fliser eller jord og hun gør det både ude i vores egen have og også hvis hun skider når vi er ude at gå små ture.

Hvorfor gør hun dette, og er det almindelig hvalpe opførsel?

Jeg har aldrig skældt hende ud, for at lave på "forkert" underlag udenfor, ved de kan foretrække et bestemt underlag, men hun har adgang til det hele her hjemme hos os selv og burde ikke være bange for at få skæld ud ved at sætte sig nogen steder, for det har hun aldrig oplevet.

Jeg forstår ikke hendes opførsel. Hun gør det ikke, hvis hun skal tisse. Så sætter hun sig bare ned og tisser uden noget postyr. Og umiddelbart virker hun til, at kunne komme af med sit afføring uden problemer når hun så får sat sig, så tænker ikke det er fordi der er ubehag?

 

Jeg ved virkelig ikke hvorfor hun gør det, og jeg synes ikke jeg har kunnet Google mig frem til svar på dette spørgsmål. Er der nogen af jer, som har oplevet noget lignende?

 

På forhånd mange tak 😊

Link til indlæg
Del på andre sites

15 minutter siden, pivpiv skrev:

står det egentligt ikke i dyrlægebogen man får med? kom lige i tvivl.
Mit bedste råd kan være orm. Jeg har aldrig haft en hvalp med den adfærd

Jeg så ikke lige noget om en ormekur i bogen fra dyrlægen, da jeg kiggede i den tidligere i dag.

Men hvis det nu var orm, som forårsagede adfærden, burde det så ikke have stået på hele tiden? Fordi det er først begyndt her over de seneste 3 dage. 

Jeg lagde mærke til det, da vi var ude at gå i mandags, hvor hun ligesom forsøgte at krybe under hækken ind i en fremmed have. Her farede hun lidt frem og tilbage og virkede forvirret og frustreret, før hun satte sig ned på kanten af fliserne. Og der roste jeg hende, da hun satte sig, fordi jeg havde prøvet at berolige hende og få hende med videre fra hækken, før jeg vidste det var fordi hun skulle af med noget. Så netop for at hun ikke skulle opleve at jeg skældte ud.

Der synes jeg bare, at det lignede det var fordi hun gerne ville ind i haven, og ikke ville gøre det på fliserne.

Og så er det ellers som om, at hun nu gør det lidt over det hele. Også i vores egen have. 

Jeg lagde mærke til, at det især var slemt da der var nogle naboers børn ude og lege i området. Kan det have været derfor? Hun er ellers rimelig selvsikker og tryg i haven, også sevom børnene er udenfor og spille lidt bold eller cykle.

Men på den anden side, så går/løber hun stadig lidt rundt og kan finde på at gø lidt, selvom der umiddelbart ikke er forstyrrelser i nærheden.

Undskyld mit lange svar, men jeg synes netop også at det er lidt mærkeligt. Men jeg ved bare ikke, om jeg måske også pyller lidt og burde se tiden lidt mere an. Hun oplevede meget og relativt mange mennesker i mandags, og både i dag og i går har børnene været ude og lege, når hun har været i haven. 

I dag synes jeg heller ikke hun har været så god til selv at finde ro og falde i søvn. Og hun søgte også lidt mere kontakt og opmærksomhed natten til i dag, end hun plejer. Så måske hun bare er lidt overtræt eller overstimuleret, og det så er sådan det viser sig af en eller anden grund?

 

Igen undskyld mit lange svar. Jeg vil bare så gerne gøre det så godt som muligt, for min lille pige.

Link til indlæg
Del på andre sites

har hun hård mave?

Kommer hun fra en ordenlig opdrætter eller er det sådan en useriøs avler der har lavet sære blandinger? 
Hvis hun bliver ved, så ville jeg nok lige vende den ved dyrlægen - man kan jo starte med at ringe.
Det virker som om hun har ubehag på en eller anden måde.
Orm kan sagtens komme nu og hun kan også få det fra naturen hvis i er ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har godt snakket om her til morgen, at hun måske har lidt hård mave. Hun skider også af to omgange, lige efter hinanden. Og der kan også godt gå lidt tid før det kommer, når hun har sat sig. 

Selve hendes afføring ser egentlig fin ud.

Jeg vil prøve at se tiden an, og ellers ringe ned til min dyrlæge.

Kender du nogen husmorråd mod hård mave. Har hørt A38 er godt på deres fodder, til at støtte deres fordøjelse?😊

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Catherina skrev:

Det tænker jeg jeg vil gøre så. Hun er en blanding mellem schæfer og labrador.

del endelig hvad løsningen er og om hun stopper igen.
Vores ældste var ikke vild med at skide da hun havde orm som lille, det mærkede helt tydeligt ikke rart. Heldigvis er sådan noget nemt klaret igen.

Er hun langhåret? Så kan pelsen filtre i måsen, har jeg hørt - har ikke selv langhåret hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...