Hop til indhold

Alene hjemme træning


Gæsten97
 Share

Recommended Posts

Hej,

Min kæreste og jeg har en shih tvu hvalp på ca. 3,5 måneder. Vi fik hende da hun var 9 uger gammel. Da hun havde været i vores lejlighed i et par dage, begyndte vi så småt at træne alene hjemme med hende. Til start var hun i en indhegning i stuen, uden at det virkede. Hun gør HELE TIDEN, piber osv... Efter en uges tid uden held flyttede vi hende ind på kontoret, også uden held i en uges tid. Så flyttede vi hende tilbage i stuen, men så blev problemet værre. Da v flyttede hende tilbage i stuen købte vi også et Adaptiv halsbånd, men det virker heller ikke. Nu har vi så købt en babylåge til soveværelset, så hun kan være derinde. Vi forlod hende i 30 minutter i dag. Hun pen det meste af tiden, men der var få perioder hvor hun var stille i 5-15 sekunder og en enkelt gang op til 30 sekunder.

 

Vi kender desværre ikke meget til hendes "opvækst" hos moderen da sælgeren ikke lod os komme ind i huset. Men vi tror ikke hun har har det alt for godt deroppe.

Indrømmet, så gav vi hunden for meget kærlighed i starten, sad med hende ofte, og lod hende desværre sove i sengen - hvilket vi er ved at afvænne hende fra igen, da det gik op for os hvor torskedumt det var.

 

Så for at opsummere, så har jeg en hund som slet ikke vil være alene hjemme, og vi er rådvilde. 

 

Nogen der har gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aller først, det er på i gen måde “torskedumt” at lade hunden sove i sengen, den har brug for nærhed og tryghed.

alene hjemme skal trænes meget langsomt, 1/2 time er rigtig rigtig lang tid at være angst og ked af det for en lille hvalp.

man starter med at lære hunden at den godt kan være i et rum med et gitter for medens man selv er på den anden side, giv hunden et godt ben, sæt dig lige på den anden side af gitteret med en god bog og slap helt af, syng en sang eller læs højt hvis hvalpen et ked af det, blivhvor du er indtil hvalpen falder til ro og går igang med sit ben, så åbner du gitteret og lader totalt som ingen ting, ikke rose eller noget.

det hvalpen skal lære er at det ikke er farligt at være adskildt :) 

når hvalpen lægger sig med benet så snart i lukkerlågen kan i begynde at rejse jer fra stolen og gå lidt rundt, sæt jer roligt igen og ignorer hunden, når hvalpen bliver liggende roligt når i går rundt så kan i gå ud af rummet og retur straks, det hele handler om at lære hvalpen at mennesker går og kommer, det er ikke noget man skal tage så højtidligt ;) 

når hvalpen bliver roligt liggende når i går ud og ind af rmmet så begynder i at tage jakke og nøgle, hæng det på plads igen straks, først når hvalpen også bliver liggende når i gør det begynder i at gå ud af hoveddøren og ind straks og så videre, der bygges langsomt på med tid men gå aldrig videre før hvalpen er helt rolig med det niveau i er nået til. Der kan trænes masser af gange om dagen, men det er ekstrem vigtigt at i ikke forlader hvalpen før den er klar, det betyder at den må passes hvis i skal noget før den er rolig ;) 

husk, en hvalp kan aldrig nogen sinde få for meget nærhed, men den kan meget nemt få for lidt, så vær der, nus og tag hvalpen på skødet, tag den endelig med i seng, så er i sikker på at dens behov for nærhed bliver dækket og på den måde vil den meget nemmere kunne klare at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Alfen,

tak for et meget grundigt svar! Jeg kan imidlertid ikke engang få min hvalp til at føle sig rolig bag gitteret jeg har sat op. Hun piber trods jeg aer hende. Skal jeg bare ignorere det? Også selvom hun begynder at gø? Jeg har nemlig før forsøgt, da hun var i indhegningen i stuen, at sætte mig på den anden side af hegnet og snakke til hende, men her peb og gøede hun også... Men jeg ved ikke om det blot er fordi jeg skal være vedholdende?

Link til indlæg
Del på andre sites

21 minutter siden, Gæsten97 skrev:

Hej Alfen,

tak for et meget grundigt svar! Jeg kan imidlertid ikke engang få min hvalp til at føle sig rolig bag gitteret jeg har sat op. Hun piber trods jeg aer hende. Skal jeg bare ignorere det? Også selvom hun begynder at gø? Jeg har nemlig før forsøgt, da hun var i indhegningen i stuen, at sætte mig på den anden side af hegnet og snakke til hende, men her peb og gøede hun også... Men jeg ved ikke om det blot er fordi jeg skal være vedholdende?

Jeg ville ignorerer og ikke se på hende eller røre hende, bare side helt rolig i stolen  og læs helt rolig op fra en bog fx, det er egentlig mest for at holde dig beskæftiget 😉 det kan være rigtig svært at ignorere ellers, det er vigtigt at stolen står lige op af gitteret, hunden skal vide du er der hele tiden i starten,  husk at give et godt ben, noget som holder længe og som hunden er rigtig glad for, ikke noget hun har liggende rundt omkring men noget specielt som kun kommer frem når du træner og som pakkes væk når du åbner gitteret:) et råt ben kan fint fryses eller ligge i køleskabet nogle dage.

du kan også bruge dåsemad smurt i en kong og frosset;) 

Redigeret af Alfen
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Nyt problem.

 

Vores hvalp er i dag 8 måneder. Siden min sidste opdatering, har hun været oppe på knap 8 timer alene uden nogen lyde overhovedet.

Men her over de sidste to uger, er problemet vendt tilbage.

Først lidt forhistorie. For 14 dage siden gik min kæreste i skole fra 9-16, og jeg gik hjemme. Jeg lod vores hvalp være alene en gang i mellem når jeg skulle handle, eller andre småting. Så der var hun måske ikke alene i mere end en time den uge. Ugen efter er min kæreste syg hele ugen.. så der bliver ikke trænet alene hjemme fra mandag til torsdag. Om fredagen lod vi hende være alene i en halv time, og det gik ikke særlig godt. Ud af 31 minutter, gøede hun i 10 af dem på forskellige tidspunkter. I lørdags var vi væk fra hende fra 10-17.30. Der gøede hun meget de første to timer, så var hun stille i 3 timer, så gøen igen, stille i 2 timer, gøen igen og så stille i halvanden time indtil hun blev hentet. 

I dag var hun så alene fra 17.30-20.15, og gøede under hele perioden (vi havde ikke mulighed for at tage hjem til hende). Vi er totalt i rådvilde, det gik så godt med hende, og nu går det så skidt. Vores rutine til når hun er alene hjemme er at hun bliver sat ind i vores soveværelse, hvor vi har en låge indtil, så hun ikke kan komme ud. Hun har vand derinde, og et godt kødben. Der bliver sat radio på, og så siger vi farvel til hende, og går. I dag gav jeg hende dog hendes aftensmad inden jeg tog afsted 17.30 (hun spiser dog normalt 16.-16.30).

Har vi gjort noget forkert? Eller er det fordi hun er inde i en svær periode som teenager her i 8 måneders alderen?

På forhånd mange tak, i plejer at være rigtig behjælpelige herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...