Hop til indhold

Hund vil snakke med ALLE på gåtur


Hundeejer
 Share

Recommended Posts

Kære alle

Så blev det min tur til at spørge om råd! Vi har en lille hund på 8 måneder, som vil snakke med ALLE når vi går tur. Til dagligt går vi med hende 5 gange om dagen, da vi bor i lejlighed, hvoraf morgenturen og eftermiddagsturen er lidt længere (eftermiddagsturen er ofte i skoven hvor hun får lov til at være i flexline, de andre ture er i almindelig snor). Derhjemme er hun meget stille og rolig og nyder at spise tyggeben, blive kløet bag øret og lege med sine reb ;-) 
 

Når hun ser et menneske eller en hund lægger hun sig ned og venter på dem og springer så som regel op når de kommer tættere på. Hun kan finde på at lægge sig ned, til trods for at personen er 50m væk. Indtil videre har vi forsøgt at samle hende op (hun vejer 6kg) eller trække hende videre. Dette resulterer udelukkende i at hun så fortsætter med at lægge sig og er derfor ikke holdbart.

 

Har i nogle gode råd ift. at stoppe denne adfærd? Hun er ikke særlig madglad og godbidder, til trods for at vi har prøvet diverse mærker, er ikke særligt interessante.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville finde pølsestykker, kyllingetern og lignende frem. Måske endda dåseguf. Og så skal I se fremad, forstået at I skal se mennesker/hunde FØR jeres hund. Stoppe op og belønne. Og så skal der viiiiirkelig belønnes når menneskene kommer nærmere. Hvis hunden forlader pladsposition, ville jeg resolut vende rundt og gå rask fremad indtil der er fokus igen. Vende rundt, sidde på plads og forholde sig roligt igen. 

Det siges at en dårlig vane tager lige så lang tid at indøve, som den har stået på. Og det er uden tilbagefald. 

 

Håber det kan bruges til noget. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, I skal finde noget virkelig lækkert at distrahere hende med. Det er første skridt og udover det CrazyDogLady har nævnt, kunne makrel i tomat på tube også være en mulighed. 

Når I har fundet noget, der virker, ville jeg begynde at træne hende i at gå på plads, som CDL også nævner. Start indenfor og når den sidder lige i skabet der, kan det flyttes til en kedelig græsplæne udenfor, hvor der ikke er nogle forstyrrelser. Når det fungerer her, ville jeg godt turde prøve at bede hende om det, når hun ser andre mennesker. 

Hvis hun allerede har lært det, kan du selvfølgelig bare springe al den indledende træning over :) Men indtil "på plads" sidder i skabet hver gang, så ville jeg løfte hende op og bære hende forbi, så vanen ikke bliver endnu mere indgroet.  

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft nogenlunde det samme problem med min nu ældste beagle - da han var unghund. Det er ofte usikkerhed der driver værket hos hunde. De er både nysgerrige og usikre samtidig.

Jeg gjorde det at lige så snart der dukkede en "forhindring" op i horisonten - så hev jeg yndlings legetøjet op af lommen. Det kunne være et mindre tov eller tøjdyr - som jeg så rettede min hunds fokus på. Jeg smed det lidt hen af fortovet eller hvor vi nu gik og så var han beskæftiget med at "jagte" det. Ideen er at hunden så glemmer hvad den havde gang i og vi kunne gå videre. Nogle gange skiftede jeg retning - andre gange blev vi på ruten - men skiftede side, hvis det foregik på samme side. Denne del foregik da min hund var hvalp - altså før han blev ½ år.

Da han blev ældre foregik det mere ved at han blev ved min side og at jeg "fortalte" ham at jeg passede på ham.

I dag hvor han er over 12 år kan han stadig blive usikker - men her ved han jo at jeg passer på ham.

Som de andre skriver skal din hund lære at søge kontakt når du beder hende komme på plads. Hun skal have fokus på dig eller den der går med hende. Det er din opgave at passe på hende - hun skal ikke passe på dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...