Hop til indhold

Må for en... må ikke for en anden...


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Er det normalt at en hund nemt finder ud af at den må noget for en og ikke for en anden.

 

Jeg kan huske den D/S vi havde hjemme ved mine forældre. I starten måtte hun kun være i havestue og gang. Der var ingen adgang i køkken, stue eller ovenpå.

Efter ganske kort tid med hende i huset havde hun lært det. Så begyndte min far at slække på reglerne nu måtte hun gerne være i køkkenet når det kun var min far og jeg der var hjemme. Med det samme min mor kom hjem smuttede hun i gangen og lå kun i døren til køkkenet.

Inden længe begyndte min mor på det samme. Nu måtte hun også være i køkkenet når det kun var min mor og jeg der var hjemme. Når de begge var hjemme lå hun i døren til jeg ikke så længe efter måtte fortælle dem at de altså begge havde brudt reglen og nu måtte hun være i køkkenet hele tiden.

 

Med Dumle havde vi klart bestemt at der skulle være klare regler, men dem er Bjørn nu begyndt at slække på :???:

Jeg mener ikke Dumle må være i sofaen når der er gæster for han køre helt op når han kommer op og slikker dem i hovedet, men Bjørn mener så gerne han må sidde ved ham og slikke ham i hovedet når der er gæster.

Vi har ikke noget spisebord herhjemme (og dermed heller ingen stole), så når vi er ude vil jeg ikke have han hopper op af stolene med forpoterne, eller ad mennesker der sidder der. Bjørn mener så godt han må gøre det ved ham.

Det med sofaen er jeg temmelig irriteret over, da jeg mener han bare forvirrer Dumle, men det med stolene virker det ikke til Dumle har et problem med at finde ud af, han ved godt at det kun er ved Bjørn han må...

 

Er det normalt at hunde godt kan finde ud af at de må noget for nogen og ikke for andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

yep hunde finder ud af sådan noget hurtigt men helt ærligt skal man være enige om feks husregler. det gør det noget nemmere for den der dagligt træner/arbejder med hunden( floklederen) det er hans regnskab der bliver testet når en af hans regler bliver brudt! selv en af min kæp heste her hjemme. Også for ikke at forvire hunden

 

sailor

 

Jo da, men alle andre regler er også "fastlagt", den med sofaen er jeg ikke så glad for, men det går, så længe der ikke bliver slækket på alle de andre regler, det med sofaen var heller ikke en regel der var fastlagt fra starten...

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla ved ihvertfald udemærket godt at der er forskel på folk og hvor "langt" man kan gå... Min svigerfar gider fx ikke slikken .... og karla slikker ellers alt og alle som hun holder af og hun æææææælsker svigerfar :mrgreen: men han får kun lige et enkelt slik på hånden, hvor vi andre (især min mand) får en kælig afvaskning i hele hovedet hvis han ikke stopper hende :blink:

 

Hun må heller ikke tigge eller få ved bordet (noget vi har været meget strikse med) - men ude ved svigerne får hun ved bordet af svigerfar, hun tigger ikke ved andre, kun ved ham... men det er selvfølgelig fordi han er den eneste det virker ved.... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla ved ihvertfald udemærket godt at der er forskel på folk og hvor "langt" man kan gå... Min svigerfar gider fx ikke slikken .... og karla slikker ellers alt og alle som hun holder af og hun æææææælsker svigerfar :mrgreen: men han får kun lige et enkelt slik på hånden, hvor vi andre (især min mand) får en kælig afvaskning i hele hovedet hvis han ikke stopper hende :blink:

 

Hun må heller ikke tigge eller få ved bordet (noget vi har været meget strikse med) - men ude ved svigerne får hun ved bordet af svigerfar, hun tigger ikke ved andre, kun ved ham... men det er selvfølgelig fordi han er den eneste det virker ved.... :roll:

 

Ja, det er rigtig, Dumle ved vist også godt at Bjørn er nemmere at løbe om hjørner med end mig :lol:

 

Og når Bjørns lillebror er her er han rigtig god til at få Dumle til at slappe af, hvor min veninde derimod er rigtig rigtig dårlig til det, men det virker på en eller anden mærkelig måde alligevel som om Dumle holder mere af og har mere respekt for Bjørns lillebror.

Link til indlæg
Del på andre sites

Azza har også efterhånden forstået at hun IKKE må trække når vi går med hende.. Lige indtil min yngste storesøster kommer hjem fra kostskole og lader hende trække alt hva hun vil, så mig og mor skal starte forfra hver eneste weekend. Nu forstår hun at hun kan slippe af sted med det når Charlotte går med hende men IKKE Når det er mig eller mor.:-D

 

Charlotte gør mig også bare SÅ Gal!.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

ja jeg mener bestemt hunde kan skelne om hvad de må fra den ene eller anden ser det ofte på mine egne

 

med min far som de godt ved at de må alting for samtidig tager de ham ikke seriøst mere da jeg mener de kan mærke han er syg (dement) så derfor gør de bare som de har lyst til og han kan ikke styre dem mere men de er meget glade for ham stadig alligevel de tager bare røven på ham for at sige det rent ud

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er Tacco hurtigt til at lure :-)

Hjemme skal han ligge på sin sækkestol eller på sin egen plads i sofaen hvis vi spiser npget ved sofabordet. Ude hos janniks bedsteforældre er der ingen regel, der må han sidde og tigge lige så meget han vil og det gør han så :-) Men han tigger aldrig ved Jannik eller jeg derude, kun ved bedsteforældrene.

Hos min mor må han også gerne ligge i sofaen men kun når hun har givet lov, det respekterer han helt fint, han kan så godt stå og kigge på hende for at gøre opmærksom på at han har lyst til at komme derop men han hopper ikke op før han får lov. Hos Janniks bedsteforældre spæner han rundt i sofaerne som han har lyst til :neutral:

Hjemme hos os er vi nogenlunde enige om reglerne men han er helt klar over hvilke ting der nemmest kan lade sig gøre ved mig og hvilke han skal til Jannik efter. Jeg er nemmest at overtale til at lave Kong med fyld mens Jannik er nemmest til leg :-D Det benytter han sig af i stor stil :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...