Hop til indhold

Tæven angriber hvalpene


Gæst Mille hunden
 Share

Recommended Posts

Gæst Mille hunden

Hejsa

 

Som der nok er nogen der ved har vi fået vores første kuld hvalpe. De 3 af hvalpene er kommet til nye hjem, men der er 2 tilbage som vi ikke kan få solgt, så de bor stadig hjemme ved os. De er lige knap 12 uger nu.

Mit spørgsmål går mest til moderens afærd mod hvalpene.

 

Mille elsker at lege med hvalpene, men nogen gange kan hun gå hen til en af dem uden den har gjort noget og bide ham i ørene eller nakken. I dag da vi var ude at gå tur havde vi dem alle tre gående uden snor på nede ved vandet og det gik også ganske fint meget af vejen. Men lige pludselig går Mille direkte til angreb på hvalpene og bider dem i nakken. Hver gang de løber kommer hun og bider dem i nakken. Hvorfor gør hun det?

Hun fortsatte da de havde fået snor på igen. Hun er specielt slem overfor den mest selvstændige af hvalpene, men ved ikke om det er tilfældigt. Er der nogen der har haft lignende oplevelser og kan forklare mig hvorfor hun er så hård ved dem stadigvæk??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hejsa

 

Som der nok er nogen der ved har vi fået vores første kuld hvalpe. De 3 af hvalpene er kommet til nye hjem, men der er 2 tilbage som vi ikke kan få solgt, så de bor stadig hjemme ved os. De er lige knap 12 uger nu.

Mit spørgsmål går mest til moderens afærd mod hvalpene.

 

Mille elsker at lege med hvalpene, men nogen gange kan hun gå hen til en af dem uden den har gjort noget og bide ham i ørene eller nakken. I dag da vi var ude at gå tur havde vi dem alle tre gående uden snor på nede ved vandet og det gik også ganske fint meget af vejen. Men lige pludselig går Mille direkte til angreb på hvalpene og bider dem i nakken. Hver gang de løber kommer hun og bider dem i nakken. Hvorfor gør hun det?

Hun fortsatte da de havde fået snor på igen. Hun er specielt slem overfor den mest selvstændige af hvalpene, men ved ikke om det er tilfældigt. Er der nogen der har haft lignende oplevelser og kan forklare mig hvorfor hun er så hård ved dem stadigvæk??[/quote]

 

 

Stadigvæk? Hvordan skal det forstås?

 

Hundemødre som har ressourcerne i orden (plads, mad m.v.) er normalt ikke hårde ved deres hvalpe.

 

Som du beskriver det, lyder det som om Mille i nogle situationer vil have ro omkring sig.

 

Jeg har godt nok kun haft tre kuld hvalpe på to tæver, men ingen af dem viste denne adfærd.

 

Det vigtigste er nok hvordan hvalpene reagerer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har haft 4 kuld på 3 forskellige tæver og har ikke støt på denne adfærd.

Når mine tæver synes at hvalpene er for slemme ved hende/irriterende/har fået nok at hvalpene, så går hun gerne fra dem, måske knurre hun lige først. Hvis hvalpene har været rigtig "slemme" så kan hun finde på at lave et hurtigt muzzle bite og derefter gå.

Hvis hvalpene er slemme ved hinanden så kan hun finde på at løbe der hen og stille sig i mellem, virker næsten som om det er en distraktion.

Først når de når alderen ca. 9-10 mdr. har jeg oplevet at mine hunde begynder at disiplinere dem - og det kommer gerne som lidt af et chock for dem, da de før har fået meget lange tøjle :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det et rigtigt angreb? altså bider hun igennem eller? Jeg har aldrig haft tæver som var hårde på den måde ved hvalpene.. Men hvis det ser ud som om hun "driller"..hopper på hvalpen, vælter den om og "bider" den i nakke, ører eller mave.. Et skinangreb..(Svært at forklare bare med få ord på et forum)så er det helt normalt! Ved den slags skinangreb er det altid den mest delvstændige/dominante hvalp det går ud over.. Jeg tror det er en form for "du skal lære at styre dig"lektie.. Ligesom vi forsøger at lære vores børn ikke at være dårlige taber fx eller at slå andre.

Men igen det er svært at vurdere når man ikke ser tæven.. hvordan er hvalpen bagefter? er den kry nok eller kryber den og er bange? Hvordan opfører den angrebne hvalp sig overfor den anden hvalp bagefter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har haft 4 kuld på 3 forskellige tæver og har ikke støt på denne adfærd.

Når mine tæver synes at hvalpene er for slemme ved hende/irriterende/har fået nok at hvalpene, så går hun gerne fra dem, måske knurre hun lige først. Hvis hvalpene har været rigtig "slemme" så kan hun finde på at lave et hurtigt muzzle bite og derefter gå.

Hvis hvalpene er slemme ved hinanden så kan hun finde på at løbe der hen og stille sig i mellem, virker næsten som om det er en distraktion.

Først når de når alderen ca. 9-10 mdr. har jeg oplevet at mine hunde begynder at disiplinere dem - og det kommer gerne som lidt af et chock for dem, da de før har fået meget lange tøjle :-D

 

Også min oplevelse.

 

Min ene tæve ventede endda til "hvalpen" var ca 2 år før hun følte hun blev nødt til at "statuere et eksempel" og selv da var det uden bid, men blot ved at tippe hvalpen rundt og stå og se/knurre til den besindede sig.

Siden var der aldrig ubalance mellem de to.

 

Bianca blev "holdt nede" gennem den daglige - eller næsten daglige - leg og små signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mille hunden

Hun bider ikke igennem, men det er som om hun sætter en markering overfor hvalpen. Det virker lidt som om hun sætter dem på plads hvis hun syns de gør noget forkert. Det kan både være som i går når de er ude og løbe, men også hvis hun ligger med et ben i sin kurv. Så skal de bare gå forbi kurven så får de besked. Når jeg kommer hjem kommer alle 3 løbende og skal sige goddag, og jeg sørger altid for at hilse på mille først, så hun ikk føler hvalpene får mere opmærksomhed end hende. Men selvom jeg ignorerer hvalpene mens jeg snakker med mille, så får de alligevel besked. Når jeg sidder og skriver det her kommer det næsten til at lyde som om mille er meget usikker, men det syns jeg ikke hun har været før hen, udover at hun er lydfølsom. Men hvis det nu skulle være fordi hun er usikker, hvad gør man så for at få hende til at føle at hun for os står højere end hvalpene? Vi har hele tiden været opmærksom på ikke at overse hende eller give hvalpene godbidder uden hun får.

 

Når jeg skriver at hun stadigvæk har den adfærd, så er det fordi hun selvfølgelig har lært hvalpene noget diciplin da de var yngre og de alle 5 var hjemme ved os. Der var det tydeligt at se hun bare opdragede på dem.

 

Hvis hun har snappet ud efter dem mens hun ligger i sin kurv med et ben eller noget andet, så tør hvalpene ikke gå forbi hende. Hvis det er den eneste vej trykker de sig mod gulvet med halen mellem benene og skynder sig forbi. Jeg har ikke set at hvalpene har udvist den adfærd overfor hinanden. De leger bare. Og det er også det Mille nogen gange gør, men andre gange er det absolut ikke i leg.

 

Det bekymre mig meget at ingen af jer har set denne adfærd ved jeres tæver før. Men har i alligevel en idé til hvad man kan gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hun bider ikke igennem, men det er som om hun sætter en markering overfor hvalpen. Det virker lidt som om hun sætter dem på plads hvis hun syns de gør noget forkert. Det kan både være som i går når de er ude og løbe, men også hvis hun ligger med et ben i sin kurv. Så skal de bare gå forbi kurven så får de besked. Når jeg kommer hjem kommer alle 3 løbende og skal sige goddag, og jeg sørger altid for at hilse på mille først, så hun ikk føler hvalpene får mere opmærksomhed end hende. Men selvom jeg ignorerer hvalpene mens jeg snakker med mille, så får de alligevel besked. Når jeg sidder og skriver det her kommer det næsten til at lyde som om mille er meget usikker, men det syns jeg ikke hun har været før hen, udover at hun er lydfølsom. Men hvis det nu skulle være fordi hun er usikker, hvad gør man så for at få hende til at føle at hun for os står højere end hvalpene? Vi har hele tiden været opmærksom på ikke at overse hende eller give hvalpene godbidder uden hun får.

 

Når jeg skriver at hun stadigvæk har den adfærd, så er det fordi hun selvfølgelig har lært hvalpene noget diciplin da de var yngre og de alle 5 var hjemme ved os. Der var det tydeligt at se hun bare opdragede på dem.

 

Hvis hun har snappet ud efter dem mens hun ligger i sin kurv med et ben eller noget andet, så tør hvalpene ikke gå forbi hende. Hvis det er den eneste vej trykker de sig mod gulvet med halen mellem benene og skynder sig forbi. Jeg har ikke set at hvalpene har udvist den adfærd overfor hinanden. De leger bare. Og det er også det Mille nogen gange gør, men andre gange er det absolut ikke i leg.

 

Det bekymre mig meget at ingen af jer har set denne adfærd ved jeres tæver før. Men har i alligevel en idé til hvad man kan gøre?

 

Som du beskriver det her, ville jeg ikke være bekymret.

 

Det er I ORDEN OG PÅ SIN PLADS at Mille øver resourceforsvar med dem så længe hun ikke skader dem.

Det er en del af hvalpenes opdragelse at lære at respektere andre hundens ejendom og at de kravler og viser underkastende adfærd er i orden.

Hvalpe vikl ofte søge at overdrive deres underkastelse, så det kan se grumt ud, men det er i princippet fint da de derved kan undgå at blive skadede af fremmede hunde.

 

Mht. når du kommer hjem, så skal du tænke på hvor lidt/meget plads der er omkring jer. Hvis du f.eks bliver modtaget af hundene i en mindre entre eller lignende, s vil jeg foreslå at du straks trækker udenfor eller ind i huset med større plads omkring jer, så situationen ikke bliver så mokket og så Mille ikke føler sin personlige kropszone invaderet at "pislingerne" under hilsningen.

Du kan evt. aflede hvalpe lidt ved at kaste lidt guf til dem på gulvet.

 

Jeg synes du allerede nu bør tænke på hvordan situationen kommer til at se ud, når hvalpene er voksne, hvis du beholder dem, og få indlært de mønstre du ønsker og som er hensigtsmæssige allerede nu.

 

Netop hilsesituationen kan blive overmåde opskruet med 3 hunde...

 

Tilføjelse: Tænk generelt på god plads udenom Milles liggeplads, så flyt evt kurven, spisepladser mv. for at undgå at fremprovokere unødige afklapsninger. I vild natur ville hundene have plads nok omkring sig, så de kunne passere forbi på god afstand og undgå konfrontationer. Og dette kan vi hjælpe dem med ved at sørge for god plads omkring situationerne

Redigeret af Ninjamor
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mille hunden

Jeg er glad for du siger jeg ikke skal være bekymret :-D. Det er selvfølgelig rigtigt at mille skal have lov til at forsvare når hun har noget, og det hjælper dem selvfølgelig også senere. Det har du ret i.

 

Hvad angår det med at hilse, så forgår det faktisk altid i en lille entré eller lige inden for døren til stuen. Så der vil jeg hvert fald forsøge at aflede hvalpene med nogle hapser til jeg har hilst på mille. Vi vil ikke beholde dem begge to, men hvis bare en kommer væk, så beholder vi nok den sidste.

 

Men hvis vi nu tager den situation vi havde i går hvor vi havde dem alle tre løse nede ved vandet. Alt går jo fint, men lige pludselig begynder mille at markere med et snap i nakken. Det forsætter efter de har fået snor på. er det fordi hun fortæller dem at hun bestemmer og derfor skal de ikke gå foran hende??? Eller er det bare fordi hun er så velopdragen at hun fortæller dem at man ikke må løbe for langt væk :rolleyes:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg er glad for du siger jeg ikke skal være bekymret :-D. Det er selvfølgelig rigtigt at mille skal have lov til at forsvare når hun har noget, og det hjælper dem selvfølgelig også senere. Det har du ret i.

 

Hvad angår det med at hilse, så forgår det faktisk altid i en lille entré eller lige inden for døren til stuen. Så der vil jeg hvert fald forsøge at aflede hvalpene med nogle hapser til jeg har hilst på mille. Vi vil ikke beholde dem begge to, men hvis bare en kommer væk, så beholder vi nok den sidste.

 

Men hvis vi nu tager den situation vi havde i går hvor vi havde dem alle tre løse nede ved vandet. Alt går jo fint, men lige pludselig begynder mille at markere med et snap i nakken. Det forsætter efter de har fået snor på. er det fordi hun fortæller dem at hun bestemmer og derfor skal de ikke gå foran hende??? Eller er det bare fordi hun er så velopdragen at hun fortæller dem at man ikke må løbe for langt væk :rolleyes:.

 

Det er ikke alt etologien kan give svar på, men min erfaring er at nogle hunde ikke vil finde sig i at blive overhalet af andre...

 

Mille kan også mangle overskud af en eller anden årsag og bare ville have ro på tropperne...

 

Hun KAN også have opbyget en irritation som nu skal have afløb...

 

Jeg har aldrig rigtigt troet på den der med at en velopdragen hund opdrog yngre hunde til husets regler, men jeg har måttet æde det i mig efter flere fortællinger om at voksne hunde (typisk schäfere iøvrigt) har stoppet en yngre hund i at bryde husets regler.

Om dette så er af den ene eller den anden årsag kan ikke siges, men fænomenet findes tilsyneladende.

 

Så muligheden for at Mille opdrager hvalpene til ikke at løbe for langt væk, kan ikke afvises.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mille hunden

Mange tak for de gode svar. Det har beroliget mig lidt :-). Det kan meget vel tænkes at mille har behov for lidt ro omkring sig. To hvalpe på 12 uger fylder rigtig rigtig meget... Der er fart over feltet stort set hele dagen. Så vi vil være mere opmærksom på fx at lukke hvalpene ud alene, så der er mere ro om mille inden for, og så håber vi på det hjælper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...